Virkon S
Virkon är ett desinfektionsmedel som används i många katthem. Billigast är det i hästavdelningen på ÖB.
http://www.pharmaxim.com/pharmaxim_se/produktinfo/receptfria_produkter/virkon_s/virkon_s.htm
Virkon® S är ett patenterat biologiskt nedbrytbart desinfektionsmedel, som är effektivt mot virus, mykoplasma, bakterier, svamp och sporer.
Virkon S kan användas i djurstallar, växthus, kläckerier, djurkliniker, potatislager, transportfordon m m och till föremål i anslutning härtill t ex vid stöveldesinfektion och desinfektion av fiberoptiska instrument. Virkon S användes också vid luft- och vattendesinfektion och till desinfektion av djur.
Virkon S är i vattenlösning helt riskfritt att använda för djur och människor.
Effekt
Virkon S innehåller sulfaminsyra, äppelsyra, kaliumpersulfat, natriumklorid, natriumhexametafosfat, anjontensid samt färgämne.
Virkon S har effekt på alla kända virusfamiljer, som påverkar djur och människor.**
Virkon S** verkar genom att tränga in i mikroorganismerna och förstöra arvsanlagen. Detta medför att en mycket effektiv desinfektion erhålles. Virkon S har effekt mot virus som förorsakar t ex Aujeszkys sjukdom, Newcastlesjuka, mul- och klövsjuka, rabies och dessutom mot bakterier och svamp, såsom jäst och mögel. Virkon S har också effekt mot virus som orsakar bl a virusabort, virusarterit och hästinfluensa samt bakterier som förorsakar kvarka. Virkon S dödar också virus som förorsakar leukos hos nötkreatur.
Användning
Virkon S är lätt att använda. Pulvret är lättlösligt i vatten. I Virkon S finns tillsatt en färgindikator som gör att lösningen blir ljusröd. När färgstyrkan bleknar avtar lösningens effekt och man bör göra i ordning en ny lösning. Genomsnittlig hållbarhet efter en upplösning av pulvret är ca 7 dagar. Tiden är beroende av lagringstemperaturen och eventuella tillkommande orenheter i samband med tillredning.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hade ingen aning om att det gick att köpa på ÖB. Nu ska jag passa på att köpa det när jag är där nästa gång.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hade inte heller en susning om att det finns på ÖB. Vad kostar 500 g på ÖB? På Granngården där jag brukar köpa det kostar 500 g 228 kronor. Burken från Granngården ser inte likadan ut som den på bilden i inlägget.
Vi använder ju virkon på sjukhset och de är i portionpåsar som löses upp i vattnet.
//Pia
Finns inte mer på ÖB:(
Det finns liknande produkter: Virkon, VirKon. Vet inte om det är stora skillnaden. Tror Virkon S är oginalproduktet.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Den virkon vi använder är för virus, svamp, TBC, hepatit B och C, HIV m.m. De finns ju som sagt i tabletter och pulverform men vi använder pulver.
//Pia
Kan någon fylla i hur det används, och när man bör prova det? Har aldrig hört talas om det innan, och ser fram emot att få lära mig mer!
Medarbetare på jack russel terrier
Jag har hört talas om medlet och att det ska vara mycket effektivt. Veterinärer använder det och i samband med utställningar är det också många som använder det. Det skulle vara bra att ha här hemma nu när vi har jourkatter som kommer och går.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
vet inte vad det kostar vanliga fall men är detta bra pris gå ner på den sidan så ser ni verkos http://www.djurliv.nu/index.php?cPath=23_32 på den sidan hade dom bra klössaker som man sätter på väggen lr som vi ska ha på en pelare dom katterna ska sträcka sig på då kan det passa bra att sätta upp den som va vikbar.
På katthemmet har vi 50 g tabletter. På ÖB kostade 50 tablettter (tror jag) 180 kronor. Kanske de finns kvar på hästavdelningen på andra ÖB. Annars ligger priset på olika affärer mellan 230-300 kronor.
"Virkon S finns nu i en ny beredning som en lättlöslig tablett på 5 g. 1 tablett löses i en sprayflaska med en halv liter vatten till en 1 %-ig lösning för desinfektion av t.ex undersökningsbord, laboratorieutrustning, hund-, katt-, kanin- och fågelburar, verktyg samt övrig utrustning kring djuren. Även lämplig att använda för sprayning av stövlar och andra skodon vid stallingången."
1 tablett i en blomspruta blandas med 1/2 liter vatten. Blir rosa och håller i 1 vecka. Föesvinner den rosa färgen hjälper den inte mer.
Det finns de som använder det när de rengör kattlåda och sånt också. Däremot vet jag av erfarenhet att de påsar vi använder måste vi se til att virkonet lösts upp för jag har sett de som använt det fel och hält ut på golv när det inte lösts upp redentligt. Den rosa färgen satt sig i mattan och gick inte att få bort.
Vi använder det om sagt vid s.k orent som vi kallar det. När en patient med smitta eller trolig smitta lämnar ett rum så får vi gå in och göra en speciell städning med virkon. Sen vid speciella fall måste vi anända det som dagstäd som t.ex TBC patient eller annan. Vi anväder engångstrasor som vi dränker in med virkon och torkar alla ytor.
//Pia
ok. Det är ett "städ-medel" med andra ord. Fick först för mig att man skulle använda det på djuret… 
Medarbetare på jack russel terrier

Upplöst och väl utspätt används Virkon med försiktighet på en hudåkomma hos hästar som kallas för mugg, är ganska effektivt på en hemskt envis åkomma.
Här på katthemmet används också Virkon.
Dels lite grand i skurvattnet som alla golv skuras med dagligen tillsammans med grön såpa, och när ett rum blir tomt saneras det med virkonlösning som alla väggar, lister, golv och prylar tvättas eller sprayas med.
Jag tvättar själv golvet i mitt badrum med utspätt Virkon när jag har katter på besök därinne. Kanon! Tvättar då även kattlådespaden med såpa och virkon, många smittor går ju via avföringen.
OBS akta era ögon och andas inte in det! Pulverformen ryker lätt upp i ögat och det är mycket skadligt.
Jag skulle inte använda det på djur men enligt deklarationen går det:
Bruksanvisning
Lösnings-koncentration
Virkon S per liter vatten
Desinfektion av stallar, växthus och andra lokaler, samt transportfordon
1%
10 g
Desinfektion vid parvovirus
1%
10 g
Rengöring och desinfektion av instrument (låt verka i max 10 min)
0,5-1%
5-10 g
Desinfektion av vattenledningssystem (låt verka i minst 30 min, spola rent)
0,25-1,0%
2,5-10 g
Kontinuerlig desinfektion av dricksvatten
0,1%
1 g
Dimning efter ytdesinfektion (1-2 lit lösning åtgår till 100 m³)
1%
10 g
Luftdesinfektion över djur
0,5%
5 g
Huddesinfektion på djur
1%
10 g
ja det där medlet ska jag iaf köpa, vi har något till ladgården för att ta kål på bakterier i stallet o hos korna. tvättar ladgården 3 gg per år, stallet tvättas boxarna 2 gg vid utsläppet till sommarbetet o sen innan dom sak stå inne för vintern. Men det här kan man väl tvätta vattenkaret med oxå?
Fast där behöver du större mängder:)
Virkon S löses i vatten enligt doseringsanvisningen och sprutas ut med ryggspruta, högtryckstvätt med lågt tryck eller annan lämplig utrustning. Vid användning av högtryckstvätt med injektor måste denna kunna ställas in på minst 12% men helst 20%, annars måste brukslösningen blandas i kar eller tunna och sugas upp direkt med tvättaggregatet. Åtgång vid stalldesinfektion är 0,2 - 0,3 lit/m² behandlad yta, vid användning av 1 %-ig brukslösning.
Bra att få lära sig lite mera om det här! Ska titta efter det nästa gång vi besöker Granngården.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Viktigt!
Lösningskoncentration mot Parvovirus (kattpest) ska vara 2%, dvs. 2 tabletter på en halv liter vatten.
Puttar upp!
//lena

Är det sant att Virkon finns på ÖB???
Hallelulja isåfall så glad jag blir.. 
Jag köper in mängder av Virkon och på Djursjukhuset i Malmö kostar det nästan 70 kr för 50 gram!
På apoteket kostar det ca 190 kr för 100 gram, uppdelat i små påsar som upplöses vid kontakt med vatten, (mycket behändigt i och för sig)!
Men ack så dyrt det blir när man köper in så pass stora mängder som jag gör…
Om det stämmer att det går att köpa i större förpackningar på ÖB så är det ju superbra!
Fällor och transportburar måste virkonas efter varje ny katt som vistats i eller i närheten av dem, för att undvika smittspridning av diverse virus som kan drabba katten.
Virkon är så vitt jag vet det enda verkningsmedel som finns tillgängligt på marknaden, som säkert tar död på parvovirus och andra smittsamma virus/sjukdomar..

Det bästa tycker jag är att ha en sprutflaska med virkon så man enkelt kan spruta Virkon på burar och fällor samt skor,
(jag använder även Virkon på händerna, vilket man kanske inte bör göra
).
#20 Tror inte det är så bra egentligen, det kan ju var ganska starkt. Men kanske m man använder det först och sen tvättar sig igen med tvål oh vatten. Su har väl inte fått problem på händerna verkar det som;)
Jag har ju haft tillgång på det när jag jobbade på sjukhuset och där använder vi ju portionspåsarna till de orena rummen. Dvs när en smittat/troligen smittad person flyttar ut. Virkon är ju kanonbra bara synd att det ska vara så dyrt.
//Pia

Är det någon som vet var man kan köpa billigare Virkon än på Apoteket/ Djursjukhuset?
Och vet någon om det fortfarande går att köpa på ÖB?
Granngården kanske har också för det är ju ett medel man använder till hästar med.
//Pia

Då ska jag kolla där när jag köper en grislampa… Tack för tipset!
#22 när de stängde ner en ÖB butik i Solna i våras såg jag det iallafall. Har inte kikat efter det sen, men det finns nog kvar.
Här på ÖB finns inte mer Virkon, de visste inte om de får in det mer:(
Vet inte om det nämns men Virkon finns även på Apoteket.
Men tablettform ?? Själv gillar jag pulverform förutom att det dammar en del innan man hunnit röra lösa upp det i vattnet.
Dum fråga, men vad använder man virkon till på katter ? Det är ju ett starkt desifikationsmedel (stavas ?), som ska användas på materiala saker.
#27 Man använder det till att rengöra saker och utrymmen där det finns eller kan finnas smitta som kattpest/kattsnuva.
Jag föredrar portionspåsarna som löses upp i vattnet. Inget damm eller slabb.
//Pia
Det kan tänkas att man kan hitta Virkon på Ekohallen som har ett jättestort sortiment av hästgrejor. Jag får nog åka dit en dag för att kolla upp det.
Jag köper mitt Virkon S på lantmännen.

Vi använder oss utav det här på Katthemmet Kompis. Tycker det är jättebra!
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Det fanns Virkon S på Ekohallen så jag köpte en flaska idag.
500 gr 219:-
Det var rätt billigt ändå.
Tänk bara på att när den rosa färgen försvinner hjälper det inte mer-ca 7 dagar. Bra att ha i en vattenspruta för blommor.
Jag har köpt en vattenspruta som rymmer 0,5 liter så jag behöver inte blanda mer än det åt gången. Där sitter ett litet doseringsmått uppe på flaskan som är till 1 liter så det är bara att ta halva. Så nu skall det virkonas så att inte ringormen stannar kvar här längre än den behöver fast den är på tillbakagång nu.