Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 1427 ggr
Onikan
0

Håller hittekatter vikten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja de flesta hittekatter/ hemlösa katter brukar ju inte direkt släpa runt på någon övervikt Obestämd, men jag är lite nyfiken på hur det gått "sen" för era hittekatter?

Efter att de fått ett tryggt hem med mat varje dag och lugn och ro? Håller de en normal vikt?
Eller tenderar de att lättare bli överviktiga, eftersom de fått en smått störd relation till mat efter att ha svält?

Är de innekatter eller även ute?

Jag är nämnligen lite bekymrad.
Jag har 4 katter som alla haft lite tuffa öden innan de kommit till oss. 3 utav dem har blivit alldeles för tjocka.

De har inte haft ett normalt förhållande till mat samt varit känslomässigt skadade, har hetsätit första tiden hos oss, för att numera äta lugnt och normalt, men blivit överviktiga, ca ett år efter att de kom hit.

Nu har jag tagit till hårda åtgärder och köpt det bästa viktnedgångsfodret veterinären kunde rekommendera, och de får en begränsad giva morgon och kväll.

De har väl lagt på sig inför "kommande svåra tider" -vilka inte kommer att komma mera…

Detta plågar mig :(

catfoot
0

Ja, här har vi oxå hetsätarkatter, som är vildfödda…Speciellt hanen..äter allt som kommer i hans väg..Väger redan 3,5 kilo å är lite över 6 månader..Jag undrar liksom dig??…Hur vanligt är det att svältfödda katter blir överviktiga senare i livet..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Gronstedt
0

Han som dog hetsåt allt han kom över hela sitt liv och måste ha fasta mattider och begränsad giva. Ändå gick han inte ned, utan bara höll vikten. Däremot gick han faktiskt ned ett kilo i vikt runt kaggen det sista året, när jag slutade med veterinärrekommenderade "bantningsfoder" (som innehåller enormt mycket kolhydrater och annat artfrämmande för en katt) och gav honom Orijen, som har bättre näringsbalans.

Puma77
0

Här är det ingen hetsätning vilket är skönt. Tudor vet att hn får ha blötmaten för sig själv och torrfoder finns i tre olika skålar. 4.5 kg är väl ganska ok för honom i alla fall då han är innekatt. Thindra har ju aldrig haft svåra förhållanden men väger 4 kg. Finns alltid mat framme här.

//Pia

essut50
0

Mina två är överviktiga tyvärr..Försöker banta båda  två men det är svårt. Verkar som dom förknippar kel med mat, alltså när dom har kelat så springer dom till matskålen och äter lite.

Mina två kommer ju från Örebro katthem.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

emjon
0

Hos oss är det blandat men ingen av hittekatterna är överviktiga men däremot 2 av de katter som haft det tryggt från början. De två är väldigt matfixerade och måste passas annars snor de maten från sina kompisar. Här går det inte att ha mat ståene framme hela tiden som den gjorde under kattvaktsperioden.

De är enbart innekatter men till sommaren hoppas jag de skall vara redo för landet och rastgård.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Onikan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Jag har provat lightfoder från djuraffären, det funkade inte alls. De hetsåt utav det och kräktes upp maten ofta. Så det ger jag inte mycket för.

Nu har jag köpt ett foder som vi fick en hög provpåsar utav först, det gillar de så där lagom. De hetsäter inte, men tycker om det.
Det heter Neutered, Young male, veterinärfoder från Royal Canin. Veterinären hade mkt goda erfarenheter utav det, ska inte vara så mkt kolhydrater, men mycket proteiner och upplagt på ett helt annat sätt än lightfoder.

Vi får se om det hjälper.
Avskyr att se dem överviktiga, men lite runda kommer de nog alltid vara. Orijen har jag inte skådat i en enda affär här, tyvärr.

Vi måste nog också ut på flera sådan här också…

Onikan
0

PS: hittade just en fin kräkspöl på golvet, full med långa runda maskar… suck!!! har avmaskat dem sammanlagt 3 ggr med olika medel under detta året, det verkar inte vilja ge sig?!
Kanske inte enbart är fläsk som får magarna att puta?

Katt nr 4, Saga, som växt upp och bott 2 år ute i en lada är den enda som inte blivit tjock, men hon busar också väldigt mycket och har aldrig behövt svälta eller blivit illa behandlad i sitt liv.

Onikan
0

#1 **_Hur vanligt är det att svältfödda katter blir överviktiga senare i livet..

_**Precis vad jag också undrar genom denna tråden :)

catfoot
0

#8….Samma här, jag undrar oxå det…Eftersom jag fått en hetsätare i huset..tyckte jag din fråga var toppen eftersom den även berörde mig…

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Alexej
0

Fina bilder, Onikan:)

Jag har utekatter men just herrarna har blivit ganska kraftiga. Sedan har jag en hona som alltid har varit smal men efter kastreringen liknar hon en ballon fast hon går ut. Annars är de normalviktiga.

Jag ger mina Orijen, en av de få foder som inte ha kolhydrater. Finns också hos foderbilen som bär in det för mig till köket…

Sedan jag började med det har katterna lugnat sig med hetsätningen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Puma77
0

Tudor hade ju rund go mage med mask i som inte ville gosig. Till slut fick han profender och de försvann.

Nu kröp han upp i famnen på mig o la sig tillrätta, du skulle allt se honom nu Veronica.

//Pia

Gronstedt
0

Jag tror att hetsätandet (precis som för människor) har en hel del med tarmfloran att göra. För kissen här blev det alltid värre när han fick kortison eller antibiotika som slog ut tarmfloran och bättre om han fick "magbaciller". Foder med mycket kolhydrater ger ju en annan tarmflora än köttdiet. Katter som har svultit och/eller ätit en massa konstiga, olämpliga saker för att överleva har förstås störd tarmflora.

Onikan
0

#11 Profender, vad är det för medel, har jag inte hört talas om?
Är det receptbelagt?

Nu har vi brottats med, förlåt, avmaskat alla 4 med Drontal vet, pust! Det var inte populärt. Avskyr de där hårda tabletterna, men till slut gick det. Biter inte detta (har provat Axilur och banminth innan) så får jag rådfråga veterinär!

Åhhh vore mys att se Tudor nu, jag skulle säkert inte känna igen honom!

Puma77
0

Tror det hette profender. Det är det man droppar i nacken och det är receptbelagt. Det är kanon och man slipper brottas med att få i katterna tabletter ller få pasta överallt.

Jo jag tror du skulle känna igen plutten, hans söta ansikte är desamma. Men han är en skojig liten busprick minsann, får ofta tokfnatt.

//Pia

Onikan
0

#14 Tack! Får bli profender om inte detta biter nu då.
Men det har nog inte så mycket med övervikten att göra, det är liksom inte bara magen som har fyllts ut… tyvärr!

Robbi väger liksom runt 6-7 kg! (vågen är mycket oexakt)
å lilla Laika väger nästan dubbelt som mycket som när hon kom hit, visserligen var hon då smal och väldigt muskelfattig, men det är inte rätt. Lilltjejen väger liksom över 5 kg :(
Det är bara Saga som är fin med sina 3-3,5 kg.

Det klagas mycket här hemma nu över att bara få mat 2 ggr om dagen, men det får det vara värt. En period iaf, tills de gått ner lite.
Husse har också fått stränga order om att inte råka sticka till dem lite kött, han är lite "snällare" än jag är ;)

Är nyfiken på hur fler hittekatter regerat viktmässigt på det sköna innelivet?

MariannE11
0

Zazza den kisse som mest varit den som lidit mest utan mat har verkligen varit en hetsätare… hon har varit rejält tjock…. tycker väl att hon med åren lugnat ned sej lite….sista året så har njurarna börjat fela så nu är hängmagen borta…. hon äter sitt njurfoder rätt snällt…. kanske avtagit lite sista tiden…..så svårt att banta en kisse som haft så svårt att hitta mat…..Gråter….

lycka till!

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Kurran
0

Katter är nog som människor: En del tycker alldeles förskräckligt mycket om mat och man måste servera på bestämda tider och ta bort det som blir över och detta oavsett om det är hittekatter eller ej. Fast har en katt levt ute länge och farit illa på många sätt och sedan blir innekatt kan det nog bli något åtminstone hekto för mycket runt lilla midjan om man inte har stenkoll på vad de äter.

Mat två gånger per dag är nog en bra idé för de flesta katter.

Kittekatten
0

Jag har en av varje, dvs en hittekatt som skulle äta ihjäl sig om han fick och en som jag tycker är för smal periodvis, plus en innefödd som poff! lagt på sig ett halvkilo nu i höst som vi måste banta bort. Alla är innekatter, smalis äter i princip enbart torrisar, bulimikern äter bara blötmat nu, och tamisen äter bara barf (samt cortison vilket ställt till det en hel del).

Onikan
0

# 17 jag förstår hur du menar men problemet för mig är inte att de hetsäter längre, det var över ett halvår sedan, om inte längre,  som någon utav dem hetsåt. Jag tycker inte de äter så mycket? Men visst, nu när de bara får ½ dl var morgon och kväll så tycker de själva att det är för lite, men ändå kan de lämna lite torrisar på botten av skålen efter de ätit…

Hoppas detta foderbytet ger lite viktminskning iaf. Men det känns bra trist att behöva vara så matsnål emot katter som har svält.

Förhoppningsvis kan jag vara mer frikostig med käket om några år när vi förhoppningsvis har köpt hus och byggt den där enorma rastgården som vi drömmer om….

Hur vardagsmotionerar man en innekatt som är livrädd för att gå ut i selen och helst vill ligga och sova på ens bröst hela tiden?
Jag har t o m försökt jaga henne runt i lägenheten Oskyldig men hon är så evinnerligt snäll och söt så hon låtsas inte ens bli rädd och springer då verkligen ingenstans… Leksaker är kul, men inget man springer runt med som lilla Saga gör med stor inlevelse. Snöre med kulor i ena änden är skoj att jaga när matte springer med det och då kan tjockisarna nog springa ett varv eller två, men oftast tar Saga över med sin enorma entusiasm och då tröttnar de andra. Lillfisen Saga kan springa hur länge som helst! (därav är hon den enda som hållt formen…)

Finns det hamsterhjul för katter? Flört

Onikan
0

Här är förresten de 3 (elakt) omtalade "tjockisarna" i en hög!
Blev så full i skratt när jag precis hittade de här fotona, inte för att magarna syns så väl men för att det var just de 3 katterna på fotot och för att de ser så dumma ut! *skratt*

(Robbi brukar annars inte gosa så närgånget med tjejerna, utan är det 3 som ligger ihop brukar det vara tjejerna…)

Atiz
0

Jag har alltid torrfoder stående framme. Visst hetsäter dom i början men det brukar plana ut när dom inser att det alltid finns mat att tillgå.

Just nu har jag lilla Arisu som har lagt på sej lite men annars har jag aldrig haft det problemet.

Hennum
0

Kurt och Bertil, våra två 5 åriga herrar, har börjat lägga på sig lite. Men jag tycker inte de är för tjocka, dessutom är de utekatter och rör på sig mycket. Dom är pigga och starka, att de har en liten fettreserv känns bara bra, i jämförelse med Missan som dog förra året och Lukas som nu är innekatt två systrar som blev 14/är 15 och hela livet varit väldigt småvuxna och smala. Lukas äter lite flera gånger om dagen för att hon ska få i sig så mycket som möjligt och och äter med glädje, men är fortfarande spinkig.

Problemet är att Kurt och Bertil tydligen varit hos grannen och ätit ibland. Om de äter hos andra är det ju omöjligt för oss att kontrollera hur mycket de äter… Attans katter.

Jag skulle tro att motion är viktigare än att de ska äta lite, för att få ner vikten. Lite stimulans gör nog lyckligare katter dessutom. Tror att många innekatter äter för att de inte har något bättre för sig.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Marga
0

Mina två katter från katthemmet uppfattade jag som ungefär lika tjocka när dom kom för ett år sen. Sen dess har den ena gått upp rejält och den andra förblivit smal fast dom får lika mycket och samma mat. Dom verkar helt enkelt ha väldigt olika läggning.

Katten som har gått upp (väger mer än 7 kilo nu) är en riktig kelgris som vill gosa men aldrig leka med mig. Däremot leker dom med och jagar varandra (innekatter) . Jag ger dom nu blömat på kvällarna och har gått över till foder för kastererde katter. Viktuppgången tycks ha avstannat, men han går inte ner i vikt trots begränsade mängder mat och bara två ggr om dagen. Men han är pigg och verkar må bra så jag ser det långsiktigt.

Det viktigaste är väl att vara medveten om övervikten och vara noga med att hålla igen på maten (utan att den andra stackaren ska behöva svälta..). Men går han upp mer och kurvan inte vänder måste jag nog vända mig till en vetrinär för hjälp..

Kurran
0

Man är inte elak om man bantar en katt som är överviktig för övervikt medför risk för diabetes. Katter behöver inte mat mer än två gånger per dag och inför man den ordningen så blir det lugnare i huset efter ett tag. Fast i ärlighetens namn så har jag ett par riktiga tjockisar.

Men vad ska man göra? Frida låtsas att hon ätit färdigt för att lura mig men håller stenkoll på om de andra katterna lämnar någon mat för då länsarhon faten.

Två av mina katter, kastrerade utekatter ökade lite väl mycket i vikt en vinter men jag lyckades att banta bort ett kilogram på dem vardera genom att mäta maten åt dem i ett par månader och ge dem mat bara två gånger per dag.

Och handen på hjärtat, vi har nog någon tjockis åtskilliga av oss?!

Onikan
0

#22 -ja precis som med oss människor, motionen är nog egentligen viktigast.

Men det är ju inte alltid så lätt, jag anser egentligen att 4 katter på 65 kvadrat plus en innätad balkong är lite för mycket. Men detta är katter som vi på ett eller annat sätt räddat livet på, så det känns ändå värt det.
Vi vet också att vi vill köpa hus när vi har bättre ekonomi, jag studerar nu och förhoppningsvis kommer jag få en tillräckligt bra ekonomi efter studierna så att vi kan köpa hus eller gård. Så vi vet ju att det är för ett par års tid som vi bor lite för trångt. Katterna är dock absolut inte understimulerade eller vantrivs eller verkar längta ut, nej inte ett dugg, de är hemskt nöjda och tröstäter inte. Bara lite för nöjda runt magen till ;)

Men jag drömmer om den dagen jag kan erbjuda dem ett helt hus att springa runt i, och även den stooora inhägnade rastgård som vi bestämt att vi ska bygga. Dessa katter kommer aldrig bli utekatter för de är så "trasiga själar" och skulle nog inte psykiskt klara att vara ute, men en rejält stor rastgård med buskar, träd, en liten damm osv står högt på önskelistan.
Men så skönt att dina två grabbar kan vara ute och få lite motion där med, min gamle katt som bor hos mina föräldrar just för att han kräver utemöjligheter håller sig alltid i fin form oavsett vad han äter!

Sån besvärlig granne du har som matar dem, sånt där tycker inte jag om, men du får väl prata med grannen om det blir jobbigt?

Onikan
0

#24 haha det var en listig honkatt du har ;)
Ja bara att mäta maten gör ju mycket, när jag har haft fri tillgång har jag egentligen haft rätt dålig koll på exakt hur mycket varje katt äter om dagen.

Nej herregud lite runda får gärna hittekatter vara för min del, speciellt de som svält långa perioder utav sitt liv! Men som du säger, det är ju inte roligt om det blir en hälsorisk.

Tack för alla svar!
Skönt å höra att fler har detta "problem".

Fagddu
0

Jag har ju en vanlig huskatt som jag haft sen han varit kattunge och en hittekatt. Min hittekatt är mycket mer musklad än huskatten, men ingen av dem är tjocka. De hetsäter inte någon av dem och har fri tillgång till mat. Jag tror att det är som med människor, de har lite olika bas att stå på. Sen gör ju säkert utomhusperioden att de kanske får ett knepigt förhållande till mat. Tror nog inte att man kan säga något rent generellt. :)

Hennum
0

25: ja, det är lite jobbigt. Men det är mer mina katter som går in i deras stall och tar maten helt på eget bevåg. :P Och de har själva utekatter så det finns inte riktigt något sätt för dom att hindra våra katter från att äta upp deras mat, det är mer vårt fel än deras.

Vår andra grannes hund har börjat gå hit och äta katternas mat, men nu matar vi katterna i ett utrymme med kattstort hål i väggen ut i stallet, så vovven kommer inte åt. Den hunden jagade för övrigt oxå iväg min gamla tant-katt. Då vart jag ilsken, trodde nästan att hunden hade haft ihjäl Lucy innan vi kom på att hon gömde sig på loftet :)

Det finns med andra ord många fördelar med att inte bo ute på landet och ha katter inne istället :P Man slipper "vilda" djur som far runt och gör som dom själva vill. ^^

Att katter kan vara lyckliga inne tvivlar jag inte en sekund på :)

Men åtminstonde jag brukar roa mig med att äta godsaker när jag inte har något vettigare för mig, och jag skulle inte tro att det är något särskilt unikt eller onormalt beteende, äta är en rätt kul sysselsättning för dom flesta djur. ^^

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Lena
0

Det är inte ovanligt att hittekatter hetsäter första tiden. Det brukar dock lugna ned sig över tid med hjälp av lite enkla regler. Man kan låta katterna äta var för sig vilket gör dem lugnare då de inte behöver vara rädda att andra katter ska komma och ta maten för dem. Sedan kan man dela upp dagens matportion på flera givor - typ ge tre - fyra mindre portioner istället för två.  

Våran Saga hade mycket problem med magen och med hetsätning när hon kom till oss. Hon var dessutom dräktig och fick straxt efter ankomsten en kull kattungar, vilket inte bättrade på det hela. Vi maskade av flera gånger utan resultat. Det visade sedan att hon ätit rå insjöfisk och fått i sig en mycket svårartad bandmask som är svår att bli kvitt. Vi fick avmaska med en megastark dos maskmedlel för att bli av med denna maskinfektion. Just den sorten är särskild skadlig för mag-tarmkanalen vars slemhinnor blir skadade. Det tog drygt ett år innan hon var fullständigt återställd. Det fungerade dock väldigt bra med Hills w/d. Det är lämpligt för katter med känsliga magar. w/d fungerar även bra som lightfoder.

#7 Om du hittat mask är det där du har det största problemet. Spolmask (som det verkar vara av din beskrivning) svarar bäst på Bantmith, vilket även är skonsamt mot magen. Vad har du avmaskat med tidigare? Men ska alltid avmaska två ggr mot spolmask med 14 dagars intervall.

Kan inte säga att våra hittisar har mer problem med vikten än andra katter. Som alltid gäller det att hålla lite koll så att ingen rusar iväg och blir för trind. Upptäcker man det i tid brukar man inte behöva ta till lightfodren.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
0

Jag har börjat med att inte ge mat till mina katter på söndagar, bara vatten. Mina skygga katter som är "inlåsta" har jämt mat stående men jag tror att framförallt mina utekatter mår bra av det. Och det är inget tjat, de bara sitter då i köket och väntar. Eller går ut och letar möss.

Jag tror att kattfoder har alldeles för många kalorier framförallt för mycket kolhydrater. Förr fanns inga tjocka katter men nu ser man det alltmer. Var hos en kompis med en vit katt som hade bajs på rumpan. Hon var för tjock för att hålla sig rent.

Då är det inget kattvänligt längre utan kattplågari. Katter kan få samma sjukdomar som tjocka människor.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

Suck…. och vem har tips hur man får en smäcker 10 åring lite mulligare? Dessutom kräsen, så det luktar om det och får bara äta sk Njurmat…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....