Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 6487 ggr
Alexej
0

Varför äter du kött?

Intressant debattartikel med en rad agument varför man inte borde äta kött.

Läs här.

Tex: Svälten - 854 miljoner människor lever idag i svält. Det går åt tio gånger mer resurser att producera ett kilo kött än ett kilo baljväxter med motsvarande mängd protein.

Vegetariska julrecepter från Djurens Rätt hittar du här:

Vegorecept

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Kurran
0

Recept på veganmat finns på mn hemsida www.hilbertshotell.net. Tyvärr vet jag inte hur man gör den klickbar men det går ju att kopiera och klistra in länken i webläsaren.

Kött och fisk har jag inte ätit på mer än 30 år av etiska skäl och sedan 2000 är jag vegan.

Alexej
0

Kurran, det finns 2 möjligheter att länka rätt.

Har du Explorer klickar du bara på mellanslag efter länken, Då förändrar den sig till en klickbar länk.

Med Firefox måste du markera länken och kopiera den. Sedan klicka du på den kedja som finns i verktygslistan ovanpå och kopiera in länken i rutan son kommer upp.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Gronstedt
0

Jag äter kött för att det är gott och nyttigt och för att jag blir sjuk av annan mat.

Propagandan rörande köttets miljöbelastning bygger på en grotesk köttuppfödning och djurhållning. För att föda upp ett kött på naturligt sätt går det åt icke odlingsbar gräsmark och vatten som annars hade runnit ut i havet och kommit tillbaka i form av regn. Det kan det göra även sedan det passerat genom ett djur. Om samma gräsmark skulle plöjas upp för baljväxtodling skulle massor av koldioxid och kväve frigöras, som är bundet i gräsets rötter.

Alexej
0

Nyttig?

Just nu har alla grisprodukter från Irland inclusive pizzor, korv osv. plockat bort från Tyskland affärer för att de innehåller 80-200 gånger så mycket Dioxin som är högsta gränsvärd.

Det betyder att kött och köttprodukter för 125 milljoner Euro måste kastas.

Ett företag i Irland har såld dioxinförgiftat foder till 56 bönder och deras produkter blev sålda till 25 länder….

Gronstedt
0

#4: Nyttigt och den enda mat jag tål, utom ägg och någon sällsynt gång sallad eller gurka.

Att köttindustrin är grotesk och förkastlig och skapar hemska miljökonsekvenser, bland annat genom att sälja otjänligt foder, gör inte rent gräsbeteskött mindre nyttigt.

[LucyInTheSky]
0

Jag tycker det är gott och jag kan inte sluta med kött, kyckling eller fisk.. Även om jag älskar djur så är det cirkle of life.

Alexej
0

Gronstedt, nyttig är kött knappast men jag förstår dina argument. Det finns folk som har svårt att äta annat. Men jag kan tämka mig att 95% av världens befolkning kunde lätt avstå från kött eller åtminstone minska på konsumeringen.

Jag är inte vegetarier men äter kött mycket sällan. Framförallt av djurestetiska skäl. Jag vill inte bidra till dålig djurhållning, plågsamma djurtransporter och ångestfyllda avlivningar.

Gronstedt
0

#7: Jag håller inte alls med dig om att kött och animaliskt fett inte är nyttigt - jag anser det är det nyttigaste man kan äta - men detta är ju inte rätt forum att lösa den frågan. Så jag bugar och backar.

OzzyochJag
0

Jag äter inte kött.
Och när jag slutade äta kött så blev min astma och allergi så pass bra att jag kan ha pälsdjur igen. Skrattande

Hawknestgrove
0

HAde jag inte haft IBS så hade jag nog gått över till vegetarisk kost. MEn med denna åkomma så går det inte……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

brutt
0

Försöker undvika allt köttätande det känns fel äcklar mej med allt köttätande  det finns ju så mycket goda ersättningar istället för kött i frysdiskarna som tur är.

[LucyInTheSky]
0

Men om man har katt? Dom måste ju äta kött.. Äcklar det er att era djur äter kött oxå då? Är nyfiken..

Hawknestgrove
0

Nä, du tänker rätt i mina ögon, Lucy.OCh jag tror att jag är en större naturvän när jag äter mitt älgkött, än en vegetarian, som äter importerat växtprotein. Mitt älgkött är så nära KRAV man kan komma och ingen har lidit för att jag ska få det på bordet. Dött? Javisst, men en varelse som haft ett gott liv och en god död, kan jag äta med gott samvete.

mariia89
0

Jag håller med dig till fullo! bättre än så kan det knappast bli!

Maria

Hawknestgrove
0

Ja och tyvärr, med IBS så mår man sämre, ju nyttigare maten är. Tyvärr… Så jag ska ha ett snack med dietisten hos oss här.

mariia89
0

Ja kan inte vara lätt med en sån sjukdom, då får man äta det man kan helt enkelt :)

Maria

Hawknestgrove
0

Ja urtrist! JAg som verkligen är glad i grönsaker!

mariia89
0

Ja då är det ju verkligen inte kul!

Maria

Pudel
0

Äter inte kött.

annebeate
0

Jag har funderat många ggr på att sluta äta kött men det har aldrig blivit av. Senast jag tänkte på detta var i dag när jag läste om hur många djur plågas innan slakt. Då mår jag riktigt dåligt bara av tanken på kött.

Kurran
0

Jag tyckte att kött och fisk smakade bra men under många år levde en tanke inom mig att det för mig var fel att djur skulle födas för att sedan dödas så att jag skulle få mat. Det blev mer och mer ohållbart för mig att äta kött och fisk och jag slutade först att äta fisk efter att vi varit och metat. Sedan strök jag fågel från min matsedel efter en episod i Bryssel. Några år senare var det inte längre en uppoffring att stryka allt kött men jag lurade mig själv i många år och använde mejeriprodukter i hushållet. Men när jag lärde känna några getter var det inte någon uppoffring att sluta med alla mejeriprodukter.

Som tur är så är jag frisk och kan äta allting och jag är medveten om att det finns många som har sjukdomar av skilda slag som gör det svårt för dem att få i sig en fullvärdig kost utan animaliska produkter och man får absolut inte säga något som kan göra någon ledsen.

Det fungerar inte att bli vegan/vegetarian om man upplever det som en uppoffring. Man får ta den tid det tar att komma fram till om man ska utesluta animaliska produkter från sin mat. Vi har ju många traditioner knutna till vissa maträtter och det kan vara svårt att hitta alternativen.

Att kött skulle vara nyttigare än vegetabilier stämmer inte men om man är vegan bör man för säkerhets skull då och då ta en tablett med vitamin B12.

Hawknestgrove
0

Tack Kurran, för att du är förstående och inte helt rabiat. Det finns en del folk, som blir helt spänngalna, när man talar om, att tyvärr, min mage klarar inte dettta.

Fagddu
0

#22 IBS är ju också en knasig sjukdom. Jag har också fått diagnosen, men min verkar bli värre efter att jag ätit kött. Det skulle iofs kunna bero på att jag varit vegetarian under 7 år (14-21) och nu bara äter kyckling och fisk (inte för att jag tycker det är gott, men jag och min sambo har en överenskommelse). Jag har generellt också mer problem efter att ha ätit fet mat… i mitt fall så vet jag inte om det påverkas av att jag verkar ha en del allergier också, vet inte om det kan påverka magen. :)

Annars håller jag med om att jag hellre skulle äta kött från jagat vilt, under förutsättning att jägaren inte låter djuret lida i onödan, vilket jag inte tror att de gör generellt. Den typen av djur har ju ändå fått leva sitt liv i frihet, precis som det är tänkt, och antalet djur som skjuts regleras också, och då får jag anta att de som reglerar detta vet vad de gör.

En sak som stör mig är de jägare som anser att vargar är onda eftersom de tar en del älgar, sedan påstår de att detta antal gör att kvoten älgar som får skjutas minskar och därför borde man skjuta av varg. Dessa jägare är ju lika rabiata som de värsta militanta veganerna… jag tycker rent generellt att militanta människor är de värsta som finns, oavsett om de är relgiösa, politiska eller vad det nu kan vara. Folk som inte kan resonera och se gråskala och se saker från andras synpunkt är dem jag har svårt för.

[LucyInTheSky]
0

Men om alla slutade äta kött och eller blev veganer.. Hur skulle då djuren må? Har ni sett en ko som inte mjölkas? De mår då INTE bra.. Jag är inte särskilt insatt i detta men jag tycker bara det låter väldigt skumt att det skulle bli bättre om alla slutade äta kött. vad händer med alla djur? ska vi bara släppa ut dem i naturen igen? hur ska dom överleva? och överbefolkning av djuren.. om vi inte skjuter av några hur ska dom få plats?

Jag tror som sagt på cirkle of life.. djur jagar djur.. Ska vi gå ut och säga åt dem oxå att nej nej, bebis musen du åt upp herr örn han har känslor.. honom får du inte äta.

Och ja jag vet att vi tänker! vi kan göra valet att sluta äta kött. Men jag förstår inte.. veganer? som om alla ägg en höna värper blir kycklingar? jäkla vad kycklingar vi skulle få!

Okej, bomba mig nu med förklaringar och arga mail XD

Hawknestgrove
0

Faggdu, vet du, när jg mår bäst i magen? när jag syndat rejält och käkat en jättehamburgare med pommes frites på McDonalds….

Oc vad som jag mår värst av är bland det godaste jag vet, nämligen rotsaker i ugn…… MMMMMMMM så gott, men då blir jag landsförvisad till soffan på natten…..

Puma77
0

Jag älskar kött men äter det inte alltför ofta. Har testat att äta mer grönsaker och vegetariskt än annat ett tag men min mage sa ifrån till slut. Jag har haft problem med magkatarr och sånt i flera år och får leva med det men det var länge sen jag var tvungen att ta medicin. Tills nu i höstas när jag försökte äta nyttigare vilket gjorde att jag fick käka tabletter i 2 veckor.

Men samtidigt så har jag svårt att äta för fet mat eller för stark också men kyckling och fisk som räknas till vitt kött mår magen bäst av. Men sen säger jag inte nej till grillat på sommaren.

//Pia

Hawknestgrove
0

Ja och jag som jägarfmilj hr inget emot att vrgen tar vilt.Men när den ger sig på tamdjur, det är då jag inte gillar rovdjur. MEn det är en helt annan diskussion, som vi inte ska ta här, anser jag. Då har vi spårat ur.

OCh mjölkkor sinar till slut, , så det är ju egentlign inget problem. <MEn jag är inte kompis med korna, gillar inte mjölk. INTe kompis med sockerbolaget heller. DVS jag dricker mitt kaffe svart utan socker.

Puma77
0

Ja du Gunilla även här föredras kaffet svart egentlgen men jag har blivit tvungen att ha mjölk i för magens skull för kaffe måste jag bara ha;)

I det stora hela av det kött vi äter så är det sånt som de jagat eller så kommer det från min släkt som har gård em liten. Där går djuren med uteöjligheter så inga trånga utrymmen för dem inte och visst känner man skillnden på köpt kyckling och deras. Deras är mycket större saftigare och godare.

//Pia

Kurran
0

# 24 En övergång till att att mer eller mindre alla blev veganer sker ju inte över en natt så några mjölkstinna kor som inte blir mjölkade är kommer det inte bli. Men ju fler som är veganer desto mindre efterfrågan av animaliska livsmedel och markanden rättar då in sig för att passa efterfrågan. Marknadsanpassning gäller allt: mat, bilar, hus, tv-apparater etc.

Jag vill påstå, att det inte finns en mjölkko som lever ett drägligt liv och mjölkkornas liv avslutas sedan med en åtminstone bedrövlig transport till något slakteri där de får stå i dödens väntrum tills de blir dödade.

I och för sig finns det en del slaktboskap som lever ganska bra inklusive att kalvarna får gå med sina mödrar och dia under lång tid men det finns många ställen där kor går ute i hagar och allt ser gulligt ut men djurägaren sköter inte sina djur. Sådana fall kan man läsa om ganska ofta i tidningarna men det finns många fler där djurplågeri får passera år efter år trots att anmälningar kommer in till djurskyddsinpektörerna.

Jag vet inte var du bor men bor man på landet och tittar sig omkring så hittar man många ställen där det inte går rätt till. Bara inom en radie på 10 km i närheten av mig finns åtminstone sex djurägare som ständigt bryter mot djurskyddslagen m fl regelverk men trots att djurskyddsinspektörerna är väl medvetna om dessa missförhållanden händer inget utan verksamheten får fortgå år efter år. Till dessa sex fall finns några där man gått in och nödslaktat plus åtalat men först efter åtskilliga år.

Så nästa gång du köper mjölk, tänk då på alla kor som står bundna i tio månader per år och då har ett par nävar spån som underlag på ett cementgolv att ligga på, tänk på alla kalvar som tas från sin mamma efter högst ett par dagar, gäller även krav, och mor och barn står och skriker efter varandra, tänk också på alla kor som går i lösdrift med undermålig ventilation som gör att det stinker bortom alla beskrivning när solen ligger på varma dagar innan djurägaren ids ta ut dem.

Köttet kan komma från synnerligen vanvårdade djur och en del kött går inte ens via kända slakterier utan når sin marknad via mörka vägar.

Hur kan jag då som vegan ha katt? Jag hade katt långt innan jag blev vegetarian och de som jag nu har är katter som farit mycket illa, dvs jag har tagit hand om katter som blivit över och gett dem ett hem. Den mat de får är kattmat eller med andra ord slaktavfall eftersom det ändå finns i överflöd. Bor man på landet försörjer sig katter också på egen hand, ett för dem naturligt beteende.

[LucyInTheSky]
0

Men hur ska vi leva då? Nästa gång du köper mjölk? Nästa gång du köper en tröja på HM? Nästa gång du äter en morot? Tänk på alla barnen i afrika som svälter.. Tänk på stackars kon som står bunden.. Tänk på små barns fingrar som är sönder arbetade av slavjobb för att göra en snygg tröja som svensken använder dagligen…

Titta inte på TV, kolla inte på internet.. du bidrar till att förstöra jorden om du tar bilen till jobbet.. Värm inte upp huset för människor som bor ute fryser.. det är ju orättvist att du ska vara varm.. tänk på det nästa gång du höjer elementet..

Gå inte ut! Du kanske dödar en myra..

JAG BLIR GALEN.. man får dåligt samvete av att bara finnas till!

Kurran
0

Ta en sak i sänder och lär dig vad du ska titta efter. Ibland måste man göra kompromisser.

Titta du på TV, du behöver inte frysa och ät dig mätt.

Om du börjar med vad du äter är det en bra början med att utesluta kött och fisk men ha kvar mejeriproduktkerna tills du känner att det fungerar i vardagen utan kött och fisk. Läs lite näringslära, det behövs inte så mycket mer än det som jag skrivit på min hemsida www.hilbertshotell.net under Känn dina ingredienser.

Välj mat efter årstid så blir den både godare, billigare och miljövänligare. Morötter, potatis, vitkål mm går det att lagra hela vintern så svenskodlat finns hela vintern.

Den enda miljövänliga bilåkningen som är den som aldrig utförs men man ska också ha i minnet att all olja som det över huvud taget går att få tag på kommer att eldas upp på ett eller annat sätt så finns det inga bussar så ta bilen med gott samvete men man behöver ju inte ta bilen till brevlådan. Även om det finns bussar är det kanske inte praktiskt  möjligt att inte ta bilen. Sådana infrastrukturfrågor är det politikernas sak att åtgärda så skriv till din hemkommun och  riksdagen om tidtabeller mm.

När det gäller t ex kläder kan man ju åtminstone försöka undvika sådant som är tillverkat i länder där man vet att det förekommer barnarbete och dålig arbetsmiljö. Lite dyrare kanske men många gånger håller det längre. Fråga i affären hur det de säljer har tillverkats så blir du en bland många som tillsammans påverkar till ett bättre liv för barnarbetare m fl.

Sålänge du inte häller gift på myrorna behöver du inte ha dåligt samvete för att eventuellt trampa på en myra eller något annat kryp.

Men ta en sak i sänder och läs på, gärna på internet.

Alexej
0

Ingen behöver överdriva-tycker jag men man kan skärpa sig lite. Köper kravmjölk, minska kött-och korvätande. Inte bara köpar det billigaste. Ofta kommer just det billigaste från dåligt djurhållning - massproduktion.

Fattar inte frågan i #12. Vad har köttätande katter med köttätande människor att göra? Katter är köttätare, det är inte vi. En katt skulle knappast mår bra av att bli vegetarier, en katt kan inte välja. Men det kan vi. En katt äter möss och fåglar men för oss är kött bara en vana.

Sidentass
0

Jag är uppfödd vegetarian, och åt endast veg-kost till jag kom upp i 10-årsåldern. På den tiden var det lite konstigt att vara vegetarian, så jag provade att äta skolans korv-stroganof första gången jag åt kött. Att jag klarade att äta det, beror nog på att den rätten var så kryddad att man inte kände att det smakade just "kött". Äter nästan inte kött alls idag..med undantag av spagettisåsen..när vi har, tex lövbiff eller kycklingrätter hemma, så har katterna för länge sen insett att det lönar sig att sitta kring sin matte, titta med stora vackra ögon, o bjussa på vackra spinnanden, så ramlar köttbitarna ner till dom..själv nöjer jag mej med sås, potatis o grönsaker. Känns inte som nån förlust för jag tycker det sistnämda är godare.

[LucyInTheSky]
0

Vi är köttätande varelser i grund och botten oxå.

Och jag har inga pengar.. Ska man då lägga slantarna på dyr krav märkt mat som räcker två middagar eller köpa billig euro-shopper mat där jag har mat i en vecka om inte mer?

Jag kan inte bli vegetarian och vill inte heller, jag älskar kött, fågel och fisk.. Men jag älskar oxå djur och jag vill att dom ska ha det bra.

Men om man mår dåligt själv kan man inte hjälpa andra.. Jag drar mig härifrån nu.

Jag ser inte på nyheterna för att slippa veta.. Det är skönt.

Ha det! Ses i andra trådar

Alexej
0

Hur kan man älskar djur när man stoppar huvud i sanden för realiteten? Om man blundar för orättvisa pga okunnande? Det är ju det som Tex Hittekatter vill, jobba för kunskaper och poltiska förändringar.

Hur ska man hjälpa hemlösa katter om man inte vet om nånting? Inte ens att det finns hemlösa katter…

Utan fakta kan man varken hjälpa eller förändrar nånting.

Jag har inte heller pengar men för kravmjölk räcker det alltid.

Hawknestgrove
0

Lucy, jag är enig med dig. Tyvärr, så är det i mångt och mycket plånboken som styr.

JAg är dessutom väldigt skeptiskt till deet där med KRAV och rättvisemärkt. Om inte annat, så blev jag ännu mre skeptiks i förra vweckan, när jag tittade på Tv om te…..

[sofia-85]
0

Jag såg på uppdraggranskning om rättvisemärkt och det va inte så rättvist det inte. Gud va hesmkt det var. Visst krävs det att många köper varorna för att det ska bli bättre men en arbetare berättade att på 9 år hade hon fått en tvättkorg i bohus. Plockar de inte 18 kg teblad varje dag får de bara halv lön… Usch vad arg man blir för att när man köper dyrare för att andra ska få det bra måste det ju funka…

Jag äter kött fast inte i stora mängder. Bara ibland. Fågel äter ja inget av men fisk älskar jag. Ja tror alla kan göra något men som Lucy säger man ska ju inte behöva ha dåligt samvete för att man lever. Ja köper kravmärkt ägg och ägg ibland annat. Det kostar inte mycket extra. Men kött och så kravmärkt e ju jätte dyrt. Väldigt synd. Men det behlvs väl pengar för en förändring som det är med allt…

Alexej
0

Kravodling- och uppfödning i Sverige är ganska sträng kontrollerade. Vad som händer i andra länder är svårt att kontrollera. Barn- och sklavlöner är nog vanliga.

Pengar till Kravmjölk eller ägg borde alla ha över.

Hawknestgrove
0

Ja när det gäller ägg, så antingen köpe jag av bekanta, eller så köper jag från frigående höns. Det går rätt mycket ägg här, så det blir dyrt….

kosta
0

För mig är det viktigt att alla djur har ett värdigt liv,  pga den djursyn vi har idag .när det gäller lantbruksdjur ,där det endast är pengarna som styr , är det inte så konstigt att katter har så dålig status som dom har ,för dom ingår ju lite i den kretsen av djur.

Jag tror att man måste visa vad man står genom att köpa ekologisk mjölk ,ägg från uppfödning som är ok …  osv,det är ju på det sättet man kan påverka hur man vill att djur ska ha det.

Skiter man själv i hur grisarna har det så länge fläsket är billigt ,så kan man ju inte skälla på folk som skiter i sina katter ,så länge dom inte kostar pengar.

[LucyInTheSky]
0

Jag blir såååå jävla arg. Och jag orkar inte, nu stänger jag ner datorn för ikväll för jag kan endå inte låta bli att läsa era inlägg..

Förstår inte! Bara för att jag köper billigt fläsk så skiter jag i hur hittekatterna har det.. Aaaaa!!!

Alexej
0

Att bli arg och stänga av datorn hjälper inga djur. Ledsen om du känner dig träffad.

Du har sagt ditt och andra sitt, vad är problemet? Och sanningen är att inte ens svenska djur har det så bra och att det knappast skada att vara informerad.

Kurran
0

När det gäller Krav-märkning kan man nog lita på att odlingen sker utan kemikalier och konstgödsel. Däremot är Krav-märkning när det gäller animaliska livsmedel i långa stycken inte annat kosmetik. Enligt Konsumentverkets hemsida går kalvarna till mjölkkor med sina mammor de första dagarna. Märk väl: De första dagarna! var hamnar de sedan? Visserligen får kravkalvar mjölk och inte mjölkesättning men att ta små barn som ju kalvar är från sin mamma efter bara någon dag är i min värld inte annat än djurplågeri. Lagligt eller ej spelar för mig ingen roll.

Kravägg produceras på alltifrån små anläggningar till stora som kan ha 12000 hönor. Alla hönor ska ha möjlighet att gå ut och en flock får inte vara större än 3000 hönor. Hönorna ska ha sittpinnar, värpreden och möjlighet till sandbad. Se också www.ekoagg.se/agg.htm fast ni måste nog kopiera och klistra länken. Att man skulle kunna använda höns som ogräsrensare säger nog endast den som aldrig haft hönor frigående i sin trägård! Vad man inte säger något om är var kycklingarna kommer från men det finns ingen skillnad på hur kycklingar hanteras innan de säljs till något hönseri och eftersom det blir massor av tuppkycklingar över mals de ner levande till något slags foder. Så gulligt är det med Krav-märkta ägg.

Kravmärkt kött ger ingen garanti för hur djuren behandlas utom vad gäller för alla djur som ska bli kött. På www.krav.se/sv/Konsument/Fragor-och-svar/Om-djurhallning/Finns-det-sarskilda-regler-for-slakt-av-KRAV-godkanda-djur/ står följande:

Svenskt KRAV-märkt kött måste komma från djur som slaktas på KRAV-anslutet slakteri som kontrolleras varje år. Exempel på regler för hur slakten ska gå värdigt till:

* Djuren får transporteras högst 8 timmar (svensk lagstiftning) * Vid transporten och uppstallning ska etablerade djurgrupper hållas ihop. Det minskar stressen eftersom djuren slipper finna ny rangordning. * Djuren ska stallas upp på det sätt de är vana vid, exempelvis får de inte bindas om de inte är vana med det. * Utrymmen där djuren förflyttas ska utformas så att det liknar djurens naturliga sätt att förflytta sig. Till exempel så söker sig ett djur mot ljusare områden i lokalen. * Elektriska påfösare får inte användas. * Djuren ska inte kunna se när andra djur avlivas.

För importerat KRAV-märkt kött är det endast kravet på högst 8 timmars transport som kontrolleras när det gäller slakten.

Inte någon höjdare alltså.

Som jag ser det är Krav till största delen ett kontrollsystem som tar sikte på att människan ska kunna välja bort kemikalier i form av pesticider samt tungmetaller mm ohälsosamt i konstgödsel.

Smaklig måltid!

solweig
0

jag förstår inte detta tjafs om att äta kött eller vara vegetarian.tycker att det är upp till varje person att avgöra själv. jag äter kött o har inte dåligt samvete för det. ock jag älskar alla djur. men äter kött i alla fall.

Kurran
0

#44 Du äter förstås vad du vill men att äta kött och samtidigt säga att man älskar djur går inte ihop.

Som jag tidigare finns det personer som har sjukdomar som gör att de måste äta en del animaliska produkter och jag vill inte ge dem dåligt samvete för att de äter kött även om jag inte skulle kunna äta kött. Kanske skulle jag tänka annorlunda om jag ung.

Att kalla det för tjafs att ta upp hur djuren som till sist hamnar på matborden har det från födsel till slakt stämmer också illa med att kalla sig själv för djurvän.

Det finns en gyllene regel: Du ska handla mot andra som du vill bli behandlad själv. Djur känner glädje, sorg, smärta, kyla, hunger, hetta precis som människor och för mig är det en självklarhet att inte ta del av den djurhantering som förekommer idag, kravmärkt eller ej. Inget skulle kunna förmå mig att att ta en köttbit i munnen från ett slaktdjur som fått stå i en krängande djurtransport i åtta timmar per dag. Jag vill inte ens ta risken bidra till att ett djur skulle ha blivit tvingad att transporteras på det sättet.

Men valet är fritt för var och en.

figaro59
0

Kontentan av denna diskussion borde bli att låta var och en göra som den vill utan att behöva bli påhoppad av de som har motsatta åsikter. Förstår inte varför Alexej tar upp detta i ett forum som handlar om katter.

Pudel
0

Många verkar tror att är man vegetarian, så äter man bara mortötter och sallat. Man kan faktiskt göra t ex vegetarisk köttfärssås, köttgryta mm, man erätter bara köttet med sojafärs, grytbitar, quorn (innehåller tyvärr äggvita) eller något annat vegetariskt.  Det finns mycket att välja på i vanliga livsmeddelsaffärer. Tzay (helt veganskt) är också mycket gott. Köttbuljongen ersätter man med grönsaksbuljong, vilket också nyttigare. Sojagrädde är mycket gott i kaffe, faktiskt godare än vanlig mjölk eller grädde.

Alexej
0

Figaro59, sajten handlar om Hittekatter. Men också om djurskydd. För det hänger ihop, så klart. Och som djurvän borde man bry sig om alla slags djur och djurhållning.

Och diskussionen om djurskydd/djurhållning av alla slags djur tillhör och har varit uppe här många gånger.

Hawknestgrove
0

Alexej
0

Oskyldig

Kurran
0

Lite till om Krav-märkning

www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2188513.svd

Men det blir nog till att kopiera och klistra länken i er webläsare.

fixat länken  // anebit

Debattia
0

Har inte läst så ingående men ritar ner några rader i alla fall. Jag gick också och funderade i flera år men en kväll såg jag ett tv-program med Astrid Lindgren där dom stoppade ner levande smågrisar i kokande vatten ,då blev jag vegetarian, det är nu flera år sedan.Tar mer och mer avstånd från djurplågeriet. Det hade varit bättre om kalvarna fått mjölken i stället för att människorna ska dricka upp den, vilket heller inte är så nyttigt för människan. Nu kör dom grisarna och stänger in dom över natten i ett och samma rum före slakten, oavsett ifall dom träffats förut eller ej. Det blir slagsmål, stress, grisarna blir vettskrämda. Tror ni det blir nyttigt kött av sån djurhållning. Vad man också ska vara observant på när det gäller mat är konserveringsmedel, färgämnen och det farliga fettet.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

figaro59
0

Alexej:  Då tycker jag att du vänder dej till ett annat forum för att föra ut dina åsikter om vi ska äta kött eller inte…framför allt när du blir aggresiv när inte alla håller med dej.

Hennum
0

Jag äter fisk tyvärr, men har skippat allt annat kött. Äter mjölkprodukter och ägg, men inte särskilt mycket. Inte mycket fisk heller. Samtidigt äter jag en hel del sojaprodukter och bönor m.m.

Jag tror som så att människan som grottmänniska o dyl. åt kött, säkert var det viktigt för att vår hjärna skulle utvecklas osv. Dessa nyttiga ämnena var då svåra att få tag i på annat sätt än genom kött, just för att man inte hade tekniken till det.

Idag kan vi få i oss i stort sett allt genom en vegetarisk/vegansk kost, just för att vi har utvecklat teknik som hjälper oss med det. Och eftersom människor inte är gjorda för enbart en kött-diet som katter vilka nästan är de enda djuren som är gjorda för det och därför de enda som bara mår riktigt bra om de äter mest kött så klarar vi oss fint (vanligtvis, såvida man inte har sjukdomar eller så) med en vegetarisk/vegansk diet.

Min önskeframtid ser ut som så att människan i princip inte använder några djur alls för egna syften. Inga djur i fångenskap för vår egen skull. Djurförtrycket är endast ett minne. Som sagt är det en önskedröm som isf skulle utspela sig om flera hundra år. Djuren som finns lever fritt på sina naturliga sätt och likadant gör vi, i samspel med naturen på ett högteknologiskt vis där vi äter veganskt och inte skadar någon utom möjligtvis oss själva, andra människor och myror vi råkar trampa på.

Människor utvecklas långsamt, vi har inte ens slutat med slaveri än, exempelvis te-odlingarna. Det ligger långt fram i tiden, men en bit på vägen är för min del att skippa köttet.

Angående tvprogrammet om rättvisemärkt te bland annat så tycker jag att poängen de sa om att kaffe har funnits rättvisemärkt i 20 år och att det är en process är ganska viktig. Att förändra saker går inte på en dag tyvärr. Kanske kan te odlas på ett liknande sätt som rättvisemärkt kaffe görs om 20 år.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

figaro59
0

Det låter ju väldigt gulligt det du skriver men tyvärr är det bara en fantasivärld…Människan har sedan grottstadiet jagat och tillagat kött från nerlagda villebråd och kommer att fortsätta med detta oavsett vad vissa minoritetsgrupper demonstrerar mot. Att djurvän är lika med vegeterian eller vegan är bara patetiskt.

Alexej
0

För mig låter det ännu värre att kalla sig djurvän och sedan äter upp sina vänner….

[LucyInTheSky]
0

Då får jag väl kalla mig kattvän dåå.. för katten tänker jag då inte äta upp.. Även om jag hotar med det ibland. För Nemo är verkligen så söt att man skulle vilja smaka ibland.

anebit
0

Bra Lucy att du tar det från den humoristiska sidan för alla är vi olika och alla måste få föra fram sina åsikter åt båda hållen utan att man trampar någon på tårna.

Själv älskar jag vegetarisk men äter lax, strömmin, hokie och inlagd sill som jag också älskar.

Jag får väl också kalla mig kattvän då eftersom jag inte heller tänker äta nån katt Flört

Men jag tycker också att slaktindustrin är förfärlig och hanteringen av djur är hemsk.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Alexej
0

En kompis var i Vietnam och berättade att där på restaurang kunde man välja mellan ödla, hund -eller katt. Grillad. Man gick fram till buren och valde ut djuren som blev slaktade då.

anebit
0

#59    Gråter   Usch det är så hemskt!

Jag har liknande historia om ett par kompisar som var i Kina på semester och åkte tåg över nån gräns till "östkina" eller vad det heter.

I alla fall så tog dom med sig vatten och en limpa i ryggsäcken utifall att.

När dom satt på restaurangen komdet in en kille med dagens färska lunch.  En säck där han stoppat kattungar, ormar, höns m.m. om vartannat i samma säck.    Gråter

Gissa om att dom åt upp sin limpa.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

kosta
0

55

Var o en får väl tro vad man vill ,men hade någon sagt att USA skulle få en svart president 150 år efter slaveriet förbjöds ,hade nog folk också skrattat och trott det var ett skämt.På den tiden trodde man inte slavar hade känslor som andra människor ,utan dom var som djur.

Jag tror o hoppas på Hennums framtidstro

Bumbis
0

Jag äter inte kött sedan minst 20 år tillbaka, har aldrig ätit fågel överhuvdtaget. Fisk har jag tidigare klarat av att äta men det är nog två år sedan sist.

Det var aldrig ett genomtänkt beslut utan varje gång jag åt en köttbit började jag se djuren framför mig, det bara blev så.

Sedan dess lever jag på grönt, bönor, öl och choklad. Jag lever ju än. Det är mycket b-vitamin i öl och mycket energi i choklad! Skrattande 

Men, jag dömer ingen som äter kött, det är deras val, min sambo äter allt och det är upp till honom. Så även katterna förståss!

brutt
0

61.

Det ligger väldigt mycket i det du beskriver och många fler liknande exempel finns på hur människan omvärderar och kommer till insikt, men allt tar sin tid tyvärr för djuren.

Hawknestgrove
0

Ja för att vara på den säkra sidan och full av fördomar, skulle jag åka österut till typ Thailand eller längre, då välsjer jag nog en vegtetarisk diet kombinerad med fisk och skaldjur, inget nnat.

Silvestris
0

Jag äter kött, i måttliga mängder och jag äter bara ekologiskt kött eller vilt. Varför? Jag ser på människan som inte bara en filosofisk varelse utan även som en biologisk varelse och biologiskt är vi allätare. Tyngdpunkten i den mat vi är anpassad för att äta ligger dock på vegetarisk föda. Jag har varit vegetarian tidigare, under 7 års tid. Under denna period funderade jag mycket över vad jag egentligen tyckte om att äta kött och vad jag kom fram till är nog inte så svårt att räkna ut med tanke på att jag äter kött idag.Flört

Kött är nyttigt, men i måttliga mängder. Så är det med ganska mycket, bra i måttliga mängder. Däremot klarar de flesta sig utmärkt utan kött.

Miljöargumenten mot köttätande berör den massproduktion som finns idag. De biter dock inte så bra mot oss som främst äter vilt och naturbeteskött. Det finns marker som inte lämpar sig för odling, men som fungerar väl som betesmark. Sedan ska man inte underskatta våra mtadjurs betydelse för öppna marker vilket handlar om både kulturvärde och biologiskt mångfald. Man behöver visserligen inte äta upp djuren som håller markerna öppna, men vi kan inte komma ifrån att markerna inte skulle hållas öppna om det inte vore för att vi håller djur för matens skull.

Jag kan inte äta kött från konventionellt uppfödda grisar. Det är väldigt intressant, jag mår fysiskt illa och det beror knappast på någon slags psykisk orsak. Jag har aldrig klarat av att äta detta kött utan att må illa. Det var dock inte förrän jag var 9 år som jag kunde koppla mitt illamående till vad jag hade ätit. Kött från ekologiskt uppfödda grisar kan jag äta utan problem. Det skulle vara intressant att få veta vad det är som gör skillnaden, men det lär jag väl aldrig få veta.

Jag är helt övertygad om att människor, djur och hela världen skulle må bättre av att köttkonsumtionen minskade men att svartmåla kött som födoämne och försöka skuldbelägga oss som äter kött (och förutsätta att vi inte använder våra hjärnor när vi väljer mat) är inte särskilt konstruktivt och leder sällan till något annat än två motparter som slår sina huvuden blodiga mot varandra.

Kurran
0

Varför alla dessa ömma tår så snart som det blir tal om hur djuren som finns för livsmedelsproduktion har det? Är det månne så att många innerst inne vet vilken avskyvärd verksamhet som de bidrar till genom att äta kött, fisk och mejeriprodukter och inte vill bli påminda om detta.

Att ursäkta sig med att man äter ekologiskt eller kravmärkt kött och mjölk är att lura sig själv. Alla djur som används för livsmedelsproduktion far alldeles förskräckligt illa. Kravmärkning av kött och mjölk ger inga garantier för att djuren behandlas väl. Samma regler för långa transporter gäller för alla slaktdjur. Kravmärkning innebär att kalvar tas från sin mamma när de är några få dagar gamla, så gott som alla tuppkycklingar mals levande för att bli foder oavsett hur kravmärkta äggen är och kravmärkta ägg kommer mestadels från mycket stora hönsflockar, upp till 3000 hönor i samma flock, och hönor kan inte hålla reda på så många andra hönor vilket medför icke önskvärda beteenden.

Reklam om glada grisar får mig att må illa för några glada grisar på de ställen som är stora producenter finns knappast.

Tyvärr har begreppen "Krav" och "ekologiskt" fått alltför många att tro att bara man betalar någon procent mer så äter man glada grisar, glada kor, dricker mjölk från glada kor vars kalvar är glada att slippa sin mamma när de är ett par dagar, mumsar i sig ägg från glada hönor i en värld där man låtsas som om inga tuppkycklingar någonsin föddes.

Den mark som nu används till bete för slaktboskap kan hållas öppnen genom att hästar betar eller genom mekanisk ängsslåtter. Med den livsmedelspolitik som vi har i Sverige läggs mycket stora åkerarealer om till skogsbruk i stället för att användas för odling av livsmedel. Våra livsmedel importerar vi från länder där människorna får betala med sin hälsa och dessutom får dåligt betalt förutom att det på många håll är brist på livsmedel för den inhemska befolkningen.

För så där 20 år sedan var Finland betydligt mer oberoende av ímport av livsmedel än vad Sverige då var trots att hela Finland ligger nordligare än Stockholm förutom att där är ett betydligt hårdare klimat.

En annan aspekt är, att det runt om i Sverige går otaliga betesdjur som så småningnom ska gå till slakt, utan att få tillräckligt med mat, inte får nödvändig veterinärvård, går i hagar där det ligger gamla åkerredskap som djuren gör sig illa på, får utstå slag och hantering med kodressörer, kalvar som kommer ifrån sin mamma utan att få hjälp att hitta tillbaka till mamman. Det är långt ifrån så gulligt detta naturbete som det låter. Det finns djurägare som inte ens får lämna sitt kött till vanliga slakterier för köttet är för dåligt på grund av för lite mat och för lite vatten. Ändå fortsätter dessa djurägare att ha slaktboskap år efter år. Vart tar djuren vägen? Ingen som vill svara på den frågan. Men jag har förstahandsinfo om att det finns kött som inte slakterier vill ta in från en chef på ett större slakteri.

Runt omkring mig går djur som far illa men trots anmälningar händer inget så länge det inte blir något riktigt spektakulärt. Att en kalv suttit fast med huvudet mellan spjälor i en kätte så att huden skavts av var inte tillräckligt bedrövligt för att djurskyddsinpektören skulle göra det till ett ärende.

Med all den information som sprids via massmedia om djur som far illa både inom och utom vad lagen tillåter är det mig en gåta att se ursäkter om att man väljer kött mm från djur som har det bra. Sådant kött, sådana ägg och sådan mjölk finns inte.

Jag respekterar de ägg- mjölk- och  köttätare som har några få hönor som får ruva fram kycklingar och hönsägaren själv slaktar tuppkycklingarna när de börjar bli stora så att de slåss och våldtar hönorna. Jag respekterar också dem som har ett par tackor som de tar väl hand om och sedan äter lammkött under förutsättning att de inte går hemifrån när slaktaren kommer för att slakta lammen och de som vill ha mjölk har ett par kor och är hemma och åtminstone ser på när kalvarna slaktas.

Alla kan förvisso inte ha höns, får eller kor men man kan ju ta kontakt med någon mindre producent och ta del av djurskötseln och vara på plats när det är dags för slakt. Alternativt kan man be att får vara med och följa några kalvar från födsel till slakt inklusive se hur de transporteras.

De som äter kött borde åtminstone se till att de är medvetna om hur de djur som blir till deras mat verkligen har det och inte låta lura sig att bara det är "Krav" eller "ekologiskt" är det fritt fram för att äta animaliska livsmedel.

Åk ut på landet, gå in i ladugårdarna, ta reda på hur det ser ut där de kravmärkta äggen kommer från, gör studiebesök på slakterier, sök på nätet om vilka krav som ställs för att kött, mjölk mm ska bli kravmärkt. Lite empati för djuren om jag får be!

När det gäller religion går det inte att föra en vettig diskussion om huruvida det finns en gud för det går inte att bevisa vare att det finns gud(ar) eller att det inte finns gud(ar).

När det gäller hur de djur som blir till mat har det från födseln till döden finns lagar och domar att läsa. Man kan också läsa akterna som handlar om böndernas djurhållning hos kommunerna, efter nyår länsstyrelserna. Dessutom går det att med egna ögon se djurens verklighet. Att ha ett par nävar med spån som liggunderlag på ett cementgolv är synnerligen mätbart både i centimeter förutom att man kan prova själv en natt. Hur djuren har det är således både mätbart och bevisbart.

Talet om att det skulle vara två motparter, veganer och de som äter animaliska livsmedel, som bara slår sina pannor blodiga mot varandra stämmer inte. Det gäller att först komma överens om vad som är acceptabelt ur djurens synvinkel för att det skulle vara etiskt försvarbart att använda sig av animaliska livsmedel.

Vi kan ju börja med transporterna: Är dagens lagstiftning, när det gäller hur djurtransporter till bland annat slakterier mm sker, alldeles oavsett om det kött som är slutprodukten är kravmärkt eller ej, etiskt försvarbar?

Silvestris
0

För mig är det inte ett dugg känsligt att diskutera detta, men precis som att jag vet att en del djur far väldigt illa i köttindustrin vet jag att långt ifrån alla gör det. Jag har under större delen av mitt liv bara ätit kött från vilt (som familjemedlemmar fällt själva) och från bönder vi känner. Jag har en syster som har arbetat på en grisfarm med lösdrift. De grisarna levde bra liv, det kan jag lova. De slaktades även hemma på gården. De föstes (i lugn och ro) direkt från lösdriften till koldioxidhissen.

Att jag stödjer ekologiskt före konventionellt handlar främst om miljön, att bespara miljön från onödiga gifter samt även att bespara djuren och oss från onödigt läkemedelsbruk. För mig handlar det här om mat inte bara om djur utan även om miljö.

Vad gäller öppna marker kan slåttermaskiner aldrig arbeta marken på samma sätt som boskap. Först och främst ett rent praktiskt problem, en slåttermaskin kommer inte åt i alla skrymslen och vrår som djur gör. Sedan kan maskinen vara för tung och förstöra marken snarare än vårda den. Sist men inte minst så äter olika djur olika delar av växtligheten (således är det bästa att låta flera olika arter beta marken). Djur är väldigt selektiva, en slåttermaskin är… en slåttermaskin.

Sedan är ingenting så bra att det inte kan bli bättre, det gäller även hanteringen av de djur som föds upp till att bli mat. Arbetarna på kaffeplantagen som förser oss med kaffe kan få det bättre, människorna på bananplantagen kan definitivt få det bättre, mänskligheten som helhet kan få det bättre om man slutar bespruta apelsiner med antibiotika, bomullsarbetarna kan få det bättre osv.

Det handlar om att ta de steg man kan och ska man vara helt etisk i sitt matval… då kan man nog bara köpa lokalproducerad mat man vet vart den kommer ifrån, oavsett om det är vegetabilier eller kött.

sandra1977
0

jag äter kött för att det är såå gott! o för att min svärfar har 1350 slaktsvin på sin gård..det skulle nog bli skiljsmässa om jag blev vegan el dyligt!Flört

Kurran
0

Silvestris! Det var inte slåttermaskiner som jag tänkte på utan röjsågar. Dessutom skrev jag att det finns hästar som går på bete. En granne har ett par getter som sällskapsdjur som aldrig kommer att gå till slakt och de betar verkligen.

Att kväva djur är tyvärr lagligt men en kvävning ger panik hos den som utsätts för det.

Men till min konkreta fråga: Hur ser du på djurtransporterna?

På en punkt är jag helt enig med dig och det gäller det du säger att man då ska äta bara lokalproducerad mat där man vet var den kommer från men även det kräver att man verkligen tar reda på hur en djurhållning går till. Det går varje sommar dikor tvärs över vägen från mig. Det ser mycket gulligt ut och det tycker de allra flesta som passerar. Köttet från dessa dikor och deras kalvar säljs genom att ägaren ringer till folk i närheten och erbjuder sitt kött.

Dock, det är bl a detta kött som slakteriet inte vill befatta sig med, det är bl a dessa djur som inte får nödvändig veterinärvård och det är här som det finns kalvar som varit ytterst nära att dö efter att de råkat gå utanför stänglet och blivit så medtagna att de inte kunnat resa sig än mindre gå. Jag har själv varit med om att rädda dem.

TwisterWister
0

Jag äter kött

Silvestris
0

Röjsågar arbetar inte heller på samma sätt som djur. Maskiner selekterar inte, människan kan försöka att selektera och bara ta bort en viss del av växtligheten men den selektiviteten kommer aldrig bli lika exakt som den som naturligt finns hos betesdjur. En häst äter andra delar av växtligheten än kor och får så byter man ut kor och får mot tex. hästar så kommer marken att arbetas annorlunda vilket givetvis påverkar ekosystemet. Om förändringen i ekosystemet kommer vara positiv, negativ eller knappt märkbar vet man inte förrän efteråt.

Jag tycker inte alls om långa djurtransporter. Jag tycker att Sverige ska arbeta för att fler gårdsslakterier ska öppnas (och givetvis kontrolleras väl), men jag har tyvärr väldigt klent hopp om att det kommer ske så länge vi är med i EU.

kosta
0

Jag har ett gäng får o hästar som håller markerna öppna ,alla djuren får leva ,man måste inte äta upp dom.

Hawknestgrove
0

Är det  skördare ni pratar om, när ni s'ger slåttermaskiner? För skogsavverkningsmaskiner heter skördare.

kosta
0

har nog inte varit inne på skördare , har varit inne på gräsröjning

Kurran
0

Slåttermaskin kallades i alla fall förr en maskin som en häst drog. Stråna klipptes av med hjälp av en slåtterbalk där en serie knivar åkte fram och tillbaka. Samma princip anvädes på traktorer förr (kanske finns det fortfarande sådana) men nu används slåtteraggregat som fungerar på samma sätt som en motorgräsklippare men mycket större.

Nu kan man ju också slå av ängar med hjälp av en kort lie. Men varför detta hallå om att djur för livsmedelsprióduktion är viktiga för det öppna landskapet och för den ekologidka mångfalden när stora åkerarealer planteras med granskog på grund av Sveriges och EU:s jordbrukspolitik där man bl a vill hålla ner produktionen för att hålla priserna uppe och detta trots att det finns miljoner sinom miljoner människor som svälter.

Men missförstå mig inte. Jag vill också värna den ekologiska mångfalden men inte för att detta ska användas som ursäkt för och till priset av att det ska finnas djur som får födas enbart för att slaktas efter för det allra mesta ha levt ett miserabelt liv.

Det finns mycket som hotar fåglar, insekter, grodor, däggdjur, växter mm men som man som enskild inte kan göra så mycket åt annat än indirekt men att välja bort kött och andra animaliska livsmedel råder man helt och hållet över själv här och nu. Att ta fram djurfoder kräver konstgödsel, pestcider och herbicider vilket verkligen är ett mycket stort hot mot den ekologiska mångfalden.

Alexej
0

När jag flyttade till Sverige hade vi en gård med getter, hästar, utegrisar, vildsvin, höns och bi. Vi slaktade själva och djuren hade det väldigt bra. Ibland åker jag förbi där nu. Allting har vuxit igen och det finns inget liv där mer fast det bor folk där (utan djur).

Då åt jag kött och det smakade bra. samma med ägg och vi drack bara getmjölk.

Men jag har också sett djurfabrikerna hos andra bönder. Och jag är säker att många skulle sluta äta kött eller ägg om de skulle se vad jag fick se. Hönsfabriker var bara slem, äkel och blod. Det var inga höns, det var halvdöda varelse som man bara önskade att de skulle dö så snabbt som möjligt. Och det är deras ägg som Kronägg säljer.

Det är det som jag kritiserar. Jag tror alla vet och har åtminstone sett det på TV, alla vet att det finns många, många djur i Sverige som inte har det bra. Men man skiter i sitt samvete när det ligger rosaröd smaklig förpackat hos ICA.

Jag är inte bara engagerad i Hittekatter för att jag gilla katter. Det handlar om djurskydd, samvete och en inställning om att alla djur ska ha det bra.

Silvestris
0

Att ta fram djurfoder kräver konstgödsel, pestcider och herbicider vilket verkligen är ett mycket stort hot mot den ekologiska mångfalden.

Vilket är ett skäl till varför jag väljer ekologiskt och inte konventionellt. Av miljöskäl.

Hennum
0

Jag för min del har inget emot att man äter ett djur om man äter ett annat. Kan man äta gris så kan man såklart äta hund och katt. Sedan är jag emot djurplågeri var det än förekommer, både i sverige och thailand.

Sedan finns det ju i de delarna av asien en lååång tradition av att äta veganskt, det är ju därifrån tofu och alla dom grejerna kommer ifrån. Så jag tror nog att man lätt kan hitta djurvänliga veganska ställen att äta på.

Jenna-Gun
0

Vi i vår familj äter kött för att det är sååå gott.

Fast vi älskar fisk oxå i alla former

Vi är inte så mycket för grönsaker.

Utom då sallad ,tomater, gurka och ärtor.

Jenna

sokka
0

Jag kan väl inte säga att jag vill stödja kötthandeln, den är ju inte så speciellt human.

Främst äter jag kött för att det är enkelt. Jag orkar inte krångla med maten, och jag tror väldigt mycket på att människan är gjord för att äta kött. Dels för att vi varit jägare i grund och botten. Känns som det är så det ska vara.

Dock kan jag stolt säga att jag mestadels är fiskoman. Jag älskar verkligen fisk! Och därför blir det mestadels fisk hemma även om killen vill ha mer kött :) När det blir kött blir det en hel del älg, rådjur osv! Men klart att de ibland blir lamm/nötdjur också. Griskött äter jag i minsta möjliga mån.

Men kompliment till kött tex quorn o allt sånt är jättebra med, eller istället, vill bara inte utesluta något utan hellre tillföra mer av det så jag kan äta bra och nyttigt men ändå få i mig kött då och då.

figaro59
0

Längtar till sommaren då man kan tända grillen och lägga på kotletter, schnitzlar, fileér av allehanda slag och för all del lite grönsaker med. Skölja ner det med ett gott rödvin. Detta kan inga hysteriska vegeterianer ta från mej.

Alexej
0

Vilken tur vi människor har att ingen slaktar oss för kött är ju så go….

four-x
0

Jag är ny här på listorna och har fullt sjå att hänga med i allt. Och i den här tråden håller jag med dig. Dels för att det är enkelt att laga mat av kött och framför allt kyckling. Sen älskar även jag fisk, Min man fiskar när han har tid och det är så himla gott.

Sen är vi ju köttätare och får i oss massor av proteiner av kött och fisk.

Och när jag har katt- eller hundkullar hemma börjar jag alltid med köttfärs när de ska lära sig att äta. Och mina katter får alltid rått kött varje vecka när jag hittar kött till ett bra pris.. ..ofta köttfärs eller grytbitar.. Och grytbitarna är poppis.. ..de använder verkligen sina tänder till det som är meningen.

Förutom mössen som de tar här hemma.. ..vi bor ju i ett stort hus på landet. De har även släpat in en och annan sork.. ..yäk!!

Men just nu skulle jag kunna leva på lussebullar.. ..kan det vara en tänkbar diet månntro?!

ha det

lillan

Denna kommentar har tagits bort.
Alexej
0

Varning! Lussebullar är beroendeframkallande…Tungan ute

Alexej
0

Figaro, varför har jag den känsla att du bara skriver här för att provocera?

four-x
0

Det säger min man också. Han jobbar här på Hassela Gotland som är ett behandlingshem. Och han ska skriva in mig där efter jul. Jag är helt sjuuuuuk på saffran.. ..skulle verkligen kunna äta dem till frukost, lunch och middag.

Men det ska vara de som är från typ Skogaholms.. ..som är lite "degiga".. ..inte de som ligger i löspack.. ..de är för torra.

Pepparkaksdeg är ockgså ganska gott.. ..men slår inte lussebullar med mycket russin i..

ha det

lillan

brutt
0

81.Är man hysterisk om man inte äter grillat kött och inte dricker rödvin till det och hellre väljer en annan livsstil som man mår bättre av ?Det tycker i alla fall jag var ett utomordentligt bra exempel på att vara fördomsfull.

felidae
0

Yeeahh, right!

När du och alla de andra hycklande jägarna slutar att roffa åt er av rovdjurens mat så kanske era tamdjur får vara ifred.

Och med vilket större berättigande har du att vara rovdjur framför någon annan? För att du, i egenskap av människa, anser dig "stå över djuren"?

Silvestris
0

Det finns globalt sett en hel del rovdjur som ger sig på människor så vi går inte säkra. Däremot är vi ganska duktiga på att försvara oss från andra rovdjur.

Gronstedt
0

#82: Visst är det tur för oss, för vi är feta, slappa och bara för ett mer avancerat rovdjur att plocka. Man kan ju bara tänka på Predator-filmerna eller boken Wolfen av Whitley Streiber. Den sistnämnda stämmer verkligen till eftertanke.

Alexej
0

#92 Flört Jag skulle nog vara lätt byte för ett rovdjur, skönt att leva i Sverige.

Vad är det för en bok?

Gronstedt
0

#93: Den handlar om ett slags vargliknande varelser som går på fyra ben, men som är mycket intelligenta, har ett språk de kommunicerar med varandra på, lever i flockar och har framtassar som liknar händer. De lever i storstäder över hela världen, där de bor i kloaker eller gamla rivningskåkar, och deras bytesdjur är människor. Utslagna människor, tiggare, luffare, uteliggare, som de äter upp helt, så att det inte blir några benknotor kvar, och kläderna river de sönder och begraver på soptippar eller liknande. Om de jagar ute i vildmarken anpassar de sättet att döda så att det ser ut som om andra rovdjur är skyldiga. De har följt människan under hela vår historia och utvecklats just för att vara Homo sapiens predator.

Det finns en skitläskig passage där det beskrivs hur de brukar roa sig med att ge sig ut på landet och jaga jägare. Just när jägaren har lyckats ta sig till sin bil och smält igen dörren och tror att han är säker för vargarna (som han förstås tror att de är), så går de fram till bilen, reser sig på bakbenen och öppnar dörren med sina framtasshänder … Jag kan lova att man dubbelkollar att dörren är låst när man läst den!

Kurran
0

Lite läsning och lite att lyssna på nu i juletider med julskinka, fläskkorv, revbenspjäll mm.

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2514667

För att kunna komma till länken måste ni kopiera den och sedan klistra in den i webläsaren såvida inte någon vänlig själfixar till en klickbar länk.

Smaklig måltid!

Kurran
0

För er som inte haft tillfälle att följa nyhetsprogrammen i radion så lägger jag in ett par länkar till om hur grisarna har det hät i landet.

www.sr.se/sida/default.aspx?programid=1637

www.sr.se/ekot/

Kanske ni behöver skrolla ner en bit så kommer ni till inslag om magsår hos grisar och bensår på nyfödda kultingar mm.

Innan någon fixar länkarna så att de blir klickbara måste ni kopiera och sedan klistra in adresserna i webläsaren.

Läs, lyssna och förskräcks

figaro59
0

Kära Alexej, kanske det. Men ditt startande av denna tråd var väl inget annat än att köra igång en het diskussion. Du triggar ju alla som älskar katter och andra djur, men som äter kött ändå att de är en lågt stående varelse som inte tänker. Och du lyckas få många med dig i ditt marinatatjat.

Hennum
0

#83: att vara mestadels fiskoman ser jag inte någon skäl att vara stolt över. Snarare borde man skämmas lika mycket som alla andra köttätare. ^^ Jag äter fisk, och jag skäms! :)

När jag tänker på fiskarnas plågor när de kvävs och mosas till döds, havsbottnarna som trasas sönder och alla andra djur som fastnar i nät o liknande, så känns det inte bra.

Tyvärr är jag lika lat som alla andra köttätare. Men som "tur" är så äter jag fisk "bara" en gång i veckan ungefär.

Kurran
0

Jag hörde en gång tre mått på en människans mognad. Ett av måtten var hur långt man kommit med att kunna sätta någon annans behov framför sina egna utan att känna det som en uppoffring.

Ingen i västvärlden kan påstå att man inte känner till hur illa djur som ska bli mat behandlas från födseln till döden och för det allra mesta inom lagens ram. Det borde inte krävas speciellt mycket empati för att förstå att att djuren far mycket illa och att då inte ta ansvaret som följer av att man vet och säga nej till denna djurhållning genom att inte köpa produkter som innebär att miljontals djur levt ett mycket grymt liv. Djur känner smärta, hetta, törst, sorg, glädje mm precis som människan.

Det har funnits slaveri där människor behandlats lika illa som djuren inom matproduktionen gör. I USA bev det t o m inbördeskrig när södern inte ville avveckla slaveriet. Naturligtvis var det människor med civilkurage och empati som satte igång de processer som gjorde att slaveriet har tagit slut i större delen av världen.

Nu behövs diskussion och upplysning om hur djuren behandlas. Det är inte fråga om någon religiös missionsverksamhet att hålla en diskussion om alla människors ansvar för att dessa värnlösa djur ska slippa vara produktionsenheter där målet är animaliska livsmedel med största möjliga vinst för ägarna och billigast möjliga mat för dem som köper kött mm.

Jag ser det som en självklarhet att sinom tid kommer i princip alla människor att vara veganer och att vi kommer att ha djurskyddslagstiftning värd namnet.

Debattia
0

Tyvärr är det så i Sverige och även i andra länder att slaktdjur bara handlar om pengar som går omkring med  fyra ben.

Det finns säkert bra bönder med det finns många avarter också.

Jag hoppas de som äter kött ,frågar, kollar upp, kräver  få veta hur djuren föds upp, hur det går till vid slakt o.s.v. Vilken djurhållning som finns i de länder där köttet kommer från ?

Det handlar om att tänka djupare än att bara tänka över ifall maten är god eller ej, det är också viktigt, men jag tror ingen som tycker om djur vill äta kött från djur som plågats från födsel till slakt.

Stackars de grisar  ,kor och kycklingar i dessa hemska fabriker, som aldrig kommer ut på bete eller får leva ett naturligt liv. Förr i tiden med små jordbruk hade djuren det bättre och köttet var säkert också mycket bättre. Tror inte det är konstigt att stora djurbesättningar blir sjuka, betänk också all antibiotika som dessa djur får i sig , likaså vaccineringar, det sitter säkert kvar i köttet .

När en hund blivit riven av en björn eller varg så blir det stora rubriker, jägarna saknar sin hund. Men det är ju för att döda dessa djur som dom släpper loss sina hundar.Dom vilda djuren försvarar sig bara. Vid älgjakt skjuts kalvar och mammman springer förtvivlat och letar efter dem eller tvärt om. Jag har respekt för de jägare som avlivar  skadade djur men inte för de andra. Se bara hur dom jagar bäver, dom äter inte människan ens, men jaga och skjuta dem i deras egna hem gör dom.

Debattia

Gronstedt
0

#99: Javisst är det en självklarhet att djurhållningen måste städas upp och göras etisk. Men när du säger att du "ser det som en självklarhet att sinom tid kommer i princip alla människor att vara veganer", är det några saker som slår mig:

1. All boskapshållning kommer att upphöra, och en massa djur och en massa biologisk mångfald kommer att kasseras. Bara rena sällskapsdjur kommer att fortsätta leva, och då bra i den mån de är tillräckligt söta för att människan ska vilja omge sig med dem.

2. Det som fortfarande finns kvar av vildmark kommer att odlas upp, så att de vilda djurens levnadsutrymme försvinner. Jakt svarar ju för en mycket liten del av de vilda djur som dör, medan habitatsförstörelse utrotar arter i snabb takt.

3. Jag och många med mig (inte alls en marginell avvikelse, utan antagligen minst 30 % av mänskligheten) döms till en långsam och plågsam död, och bortåt 70 % till nedsatt livskvalitet till följd av värk och plågor.

Nu är det ju så att det vore bra för världen om de där 30 procenten försvann, och det kan vara en evolutionsfråga när vi har sållats bort ur den mänskilga genpolen. De där 70 % kan gärna också dö, det vore bara bra för resten av världen. Men är det vad du tänkte skulle hända?

Förresten hade amerikanska inbördeskriget inte ett smack med slaveriet att göra, det handlade (som de flesta krig) om pengar och politik. Det där med slaveriets avskaffande såg nog bra ut i eftervärldens ögon, men det var en följd av att man avskaffade hela sydstaternas (de äldsta koloniernas) europabundna ekonomiska system. Om nu nordstaterna hade varit så människovänliga hade man ju inte väntat ytterligare 100 år med att ge de forna slavarna medborgerliga rättigheter …

#100: De jägare jag känner som jagar bäver äter dem också. Och ja, jag försöker handla så etiskt kött jag kan, helst gårdsuppfött och gårdsslaktat. Jag håller också höns själv, eftersom jag inte vill äta ägg från ens små "professionella" äggfabriker. Jag har sett hur hönsen där ser ut och känt hur de luktar!

Kurran
0

# 101:

1. Inga djur skulle komma att kasseras på grund av att alla människor blev veganer. Det skulle vara en långsam process som medförde att midre och mindre djur skulle behövas för livsmedelsproduktion. För dem som ser en individ i ett djur är det inget konstigt med att ha till exempel några getter som sällskapsdjur.

2. Varför skulle det som är kvar av vildmark odlas upp om alla blev veganer? Vet du inte att det går åt mycket mer mark för att få fram mat från djur än från rena vegetabilier? Jag har läst någonstans att det tar 20 gånger större yta att få fram mat via djur än från växter.  Det kräver ju en hel del arealer för att få fram mat till djuren under deras plågosamma liv.

3. Du får nog vara lite mer explicit när du påstår att 30 % av mänskligheten skulle dö en plågsam död om ni inte fick äta mat som har sitt ursprung i djur. Så länge som du bara framhåller dig som en martyr utan fakta bakom dina ord är du inte trovärdig. Även om du skulle vara beroende av kött mm ursäktar det inte på något sätt den djurhållning som vi har idag.

4. Du måste ju hålla med om att det funnits allmänt utbrett slaveri där människor behandlats mycket illa. Det är inte för inte att talesättet "behandlas som boskap" finns när man vill poängtera hur illa någon behandlas.

5. Beträffande bäver så är det upprörande att man får jaga bäver under den tid som annan jakt är förbjuden, det vill säga när de har ungar i maj. Visserligen får bara handjur skjutas. Och inte nog med det, bäverjakt är tillåten efter mörkrets inbrott. Något som är förbjudet vid annan jakt. Jag skulle vilja få för mig beskrivet hur man ser skillnad mellan en bäverhona och en bäverhane i mörkret och inte nog med det: Det är bara en liten del av bäverns huvud som syns ovanför vattnet.

6. Alla köttätare här tycks äta animaliska livsmedel enbart från djur som haft det så gulligt så gulligt hela livet men även om det nu vore sant att alla djur som lever på mindre gårdar och slaktas hemma har haft det bra så finns det så lite av dem att det bara är någon procent av alla animaliska livsmedel som konsumeras här i landet som kommer från sådana gårdar, om det ens går att räkna i procent. Jag vill dessutom påpeka att det alltför ofta är så att djuren på dessa mindre gårdar inte alls har det bra. Det räcker att läsa tidningen så ser man åtminstone notiser om att sådana djurhållare får förelägganden och blir ibland till och med åtalade.

Kurran
0

Gronstedt: Jag väntar fortfarande på att få veta vilken åkomma som 30 % av mänskligheten lider av som gör att de skulle dö en plågsam död alternativt gå med värk om de inte skulle äta kött.

Gronstedt
0

#103: Kronisk candidaöverväxt.

#102: 1. De skulle inte dödas, nej, men de skulle på sikt upphöra att finnas. Därmed skulle många, många raser och massor av biologisk mångfald gå förlorad.

2. Det där att det går åt med mark att föda upp kött är bara sant för den orimliga djurhållning vi har idag. Med vettig djurhållning, med djur som lever på saker inte människor kan äta, på mark som inte människor kan odla, ser det helt annorlunda ut. Grisar är fullständigt fåniga som köttdjur, eftersom de äter mat människor kan äta direkt. Olika gnagare är betydligt mer miljövänliga köttdjur, för att inte tala om insekter. Många insekter och larver innehåller massor av fett och protein och slulle vara utmärkt mat. Lösdriftshållning av vilda betande djur i hägn, med grundläggande veterinärvård, är en annan möjlig dellösning.

3: Naturligtvis finns ingen ursäkt för den vidriga köttuppfödning som förekommer idag (vilket jag även framhållit). Se även svar på punkt 2 om rimliga köttuppfödningslösningar. Kronisk candidaöverväxt är ett tillstånd som leder till plågsam död på sikt. Det finns olika åsikter om hur vanligt detta är, men siffror på upp till 30 % av mänskligheten hävdas av somliga. Det finns också ett antal andra tillstånd, som fibromyalgi och vissa kroniska muskelinflammationstillstånd som går tillbaka eller kan gå tillbaka om man eliminerar kolhydrater och i synnerhet spannmål ur kosten. Att spannmål orsakar inflammatoriska tillstånd beror på att människan saknar förmåga att producera och utnyttja enzymer som bryter ned fytinet i spannmål.

4. Naturligtvis har det funnits utbrett slaveri, men amerikanska inbördeskriget startades inte för att få bort det.

5. Därom har jag inte uttalat mig, jag sade bara att de jägare jag känner som jagar bäver äter dem också. Här i trakten finns för övrigt en affär där man säljer bäverkött.

6. Alla köttätare här tycks äta animaliska livsmedel enbart från djur som haft det så gulligt så gulligt hela livet men även om det nu vore sant att alla djur som lever på mindre gårdar och slaktas hemma har haft det bra så finns det så lite av dem att det bara är någon procent av alla animaliska livsmedel som konsumeras här i landet som kommer från sådana gårdar, om det ens går att räkna i procent. Jag vill dessutom påpeka att det alltför ofta är så att djuren på dessa mindre gårdar inte alls har det bra. Det räcker att läsa tidningen så ser man åtminstone notiser om att sådana djurhållare får förelägganden och blir ibland till och med åtalade.

6. Jag tror absolut inte att det kött jag äter alltid kommer från "gullig" uppfödning, vilket framgår av mina tidigare inlägg. Jag kunde naturligtvis göra mer än jag gör för att bara äta bra kött, och där har jag dåligt samvete för att jag inte gör mer, utan ibland låter lättja och ekonomi styra valet och välja "fabrikskött" före bättre alternativ när jag inte hittar sådana i butiken. Jag har dock inga som helst problem med mitt samvete inför köttätandet som sådant. Jag har inga problem med att döda för att äta, inte mer än en varg eller katt skulle ha. Att döda en ko och älska en katt är inte för mig konstigare än att katten kan älska sina kattkompisar och döda en mus. Mitt mål är bättre djurhållning, och det strävar jag efter. Vi människor har tagit oss rätten att äga djur. Vi är skyldiga att ge dem ett gott liv och en god död, och det vill jag ge dem. Sedan kan vi äta upp dem.

Kurran
0

1. Med ekologisk mångfald brukar man väl avse den vilda floran och faunan i första hand och inte framavlade t ex mjölkkor där juvret är så stort så att musklerna inte klara att hålla det på plats och att korna då och då trampar på sitt eget juver med bakfötterna.

2. Djur som ska bli mat kan inte livnära sig enbart på det som bjuds utanför den odlingsbara arealen här i landet utom kanske renar. Inte ens getter klarar sig på bara det som finns i hagar och i skogen mer möjligen under högsommaren. God djurhållning måste rimligen ha som krav att djuren får mat?! Har du någonsin hört talas om vall, dvs åpkerareal som används för att producera hö åt kor, hästar, får, getter och kanske något djur till. Dessutom måste djuren få en del spannmål som inte ska förväxlas med kraftfoder.

De odlingsbara arealer som skulle frigöras om kött- och mjölkproduktionen skulle upphöra skulle ge betydligt mer mat än vad man kan få när växterna ska gå via djur innan man sätter det på bordet.

3. Jag känner till att det finns svampinfektioner men du får ange några källor till dina påståenden om att 30 % av alla människor skulle ha svampinfektioner som skulle leda till en långsam smärtsam död om man inte åt kött. Jag skulle också vilja se källhänvisningar till dina påståenden om fibrmyalgi och muskelinflammatoriska tillstånd innan jag sätter någon tilltro till det som du påstår. De källhänvisningar som du ger ska kunna hittas på nätet eller åtminstone ska de gå att hitta via nätet på något bibliotek. Jag har googlat på candida men inte lyckats få några  träffar som kan sägas vara källor till dina påståenden.

Visst finns det fytinsyra i spannmål och den hindrar upptaget av bl a järn från spannmål men om man bakar bröd med långa jäsningstider alternativt skållar mjölet så att det blir stående någon timme medan det svalnar sätts en process, fytasen, igång som bryter ned fytinsyran. Vill man promt äta gröt kan man lägga spannmålet i blöt över natten.

4. Jag tog slaveri som exempel på att en allmänt utbredd uppfattning som att man kan äga människor och utsätta dem för ofattbart lidande försvunnit och att jag hoppas att mänskligheten kommer till samma insikt om djuren och därmed upphör att äta animaliska livsmedel.

5. Jag utelämnar bävrarna här.

6. "Vi människor har tagit oss rätten att äga djur. Vi är skyldiga att ge dem ett gott liv och en god död, och det vill jag ge dem. Sedan kan vi äta upp dem."

Jaha,  hur kan människan ha rätt att bara ta sig rätten att äga djur för att äta upp dem. Och jag kan försäkra dig att det finns ingen god död.

Katter och vargar är rovdjur med de typiska tänder som rovdjur har. De har också en helt annan matsmältning än vad människan har och behöver därför kött. Det går således inte att jämföra vad en katt, varg, lejon m fl och människan ska äta.

Ytterligar en skillnad finns mellan t ex en katt och människan: Människan har ett intellekt som gör det möjligt att tänka sig in i någon annans situation och denna kunskap och möjlighet är människan skyldig att använda sig av både när det gäller att äta mat med animaliska ingredienser liksom det borde vara en självklarhet som gjorde alla krig omöjliga. Mer exempel finns.

Hawknestgrove
0

Var i alla fall hos dietisten i går och där fick jag i alla fall veta att tyvärr, Gunilla, vegetarian kan du INTE bli…….

Kurran
0

Ja, men Gunilla, det är inte vad du äter som jag ifrågasätter. Du har ju skäl för att inte äta så mycket vegetabilier. Efter alla år som vegetarian/vegan skulle det nog vara omöjligt för mig att stoppa en köttbit i munnen.

Jag tror dock att du tycker som jag att om man påstår något ska man kunna redovisa för var vad man stöder sitt påstående på.

Hawknestgrove
0

Nä, skrämmande om jag ska följa deras rekommendatione till fullo. Inga grönsker, minimalt med kolhydrater. Således, en diet baserad på nästan enbart magert kött, för fett var inte bra det heller…….Så vi kan glömma GImetoden. Sondmatingn verkar vara det enda som passar eller näringslösnign via dropp, då får jag inga prblem……

Kurran
0

Gronstedt: Jag väntar med spänning på att du ska ge referenser till det du sagt här tråden om att 30 % av mänskligheten skulle lida av en livshotande sjukdom som medför ett långt lidande mm.

Dt bästa jag vet är att lära mig mer om något och än bättre mår jag om det jag lär mig medför att jag måste ändra mig.

Alexej
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Intressant diskussion:)

Varje gång jag kör hem åker jag förbi "Svenska landägg" och varje gång funderar jag över hur vi manipileras genom ord och reklam.

Svensk kött, svensk kvalität, svenska landägg.

Det finns inga ägg från städer men alla tänker nog på idylliska sprätthöns när de hör :Landägg.

Men de ägg som hamnar i affärer under namnat Landägg kommer från hönsfabriker, värsta djurplågeri. Höns som lever i mörkret, trånga burar, otrolig dålig luft, fulla med sjukdomar men utan fjäder.

Då kan man bara gråta.

Hawknestgrove
0

Hm…. undrar var man kan köpa Svenska stadsägg nånstans?

Hoppas ni fattar min ironi…

Alexej
0

Inget Astrid Lindgren blev lovat…

Puma77
0

Tycker nästan Alexejs bild står för stadsägg;) De lever litet och trångt. Många på liten yta. Ska vi döpa om dem?

Nu var även jag lite ironisk;)

//Pia

Silverpumans
0

äter inte kött =)

Missy10
0

God jul på er alla. Har lyckats med att äta sill, ål, gris. Mår inte illa av detta. Planerar att grilla en kyckling senare idag…

Debattia
0

Jag skrev fel djur i mina kommentarer, menade grävling, men skrev bäver. Samma  skit i alla fall när det gäller jakt, fast värre på grävling eftersom ingen äter köttet utan tränar sina hundar inför jakt med större djur. Människan är hemsk.

Det handlar väl inte om vad du ska äta idag, utan att du kollar upp så djuren blir bra behandlade innan du ska äta upp dem, då får du också en godare måltid.

Debattia

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.