Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 1097 ggr
Linda
0

Stör?

Hej, vill passa på att hälsa alla nya iFokus vänner varmt välkomna:)

-Jag tycker att det är jätte kul att vi lyckats få hit en driven skara av människor att starta upp en viktig sajt som hittekatter.

-Men, jag är samtidigt besviken på bemötandet.

Eftersom jag själv är Sajtvärd i ridsport och bor med en av de som jobbar bakom med iFokus så känner jag ganska starkt för att det alltid ska vara trevlig stämning inne på samtliga sajter.

Inne hos oss (ridsport) har vi tre varningar innan någon blir avstängd från sina skrivrättigheter, de varningarna delas i regel ut om man dels brytit mot någon skrivregel (ta gärna del av det inne hos oss.) eller om bemötandet varit otrevligt och skapat dålig stämning.

Som Sajtvärd försöker jag upprätthålla stämningen och avdramatisera många gånger samt "leka" medlare, som Sajtvärd äger jag inte själv rätten att "driva" min enskillda åsikt så långt att det blir otrevligt.

Alla har vi lite olika värderingar och syn på att se saker och det är väll det som är vittsen med forum?-Att ta del av andras erfarenheter och umgås inkring sitt intresse område?

jag gillar denna sida och återkommer som ni ser med frågor och skriver gärna om min åsikt men alltid undertäcknat: vänligen osv.

-Ni andra måste försöka tänka på att inte peka ut andra människor, det skapar otrevlig stämning.

Man kan inte skapa sig rättvis bild av någon genom få inlägg, försök att tänka noga igenom era inlägg innan ni publicerar dem.

Jag har nu flertalet gånger kännt mig icke välkommen i "ert" hittekattsgäng.

-jag vill att alla iFokus medlemmar ska känna sig välkomna, det gör exempelvis inte jag fast jag anser mig själv som en del av iFokus.

-Varför?

-Varför ser ni vissa som störande?

Vänligen återigen/Linda

Linda
0

Ingen komentar?

Vänligen/LindaGlad

Lena
0

Hej Linda!

Vi har haft ett mycket tufft ärende denna vecka som tyvärr tagit all vår energi och kraft. Detta har nog färgat av sig på stämingen lite överlag. Det får jag naturligtvis beklaga och be om ursäkt för.

Annars tycker jag vi brukar ha en trevlig ton även här. Skillnaden mellan Hittekatter i Fokus och många andra sajter i iFokus nätverket är att det många gånger handlar om mycket tunga och svåra ärenden. Då är det inte alltid så lätt att ha en gladlynt och trevlig stämning även om det alltid är att eftersträva.

Jag som Sajtvärd ser inte dig som störande på något sätt. Vi hade lite olika åsikter i en fråga tidigare i veckan, vilket är tillåtet. Det är väl också lite vad som är meningen i ett diskussionsforum.

Jag tar till mig av din kritik coh tackar för dina åsikter. Jag ber även om ursäkt om vi i den rådande situationen varit lite väl hetlevrade.

Vänligan Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

miranda1
0

#1"det alltid ska vara trevlig stämning inne på samtliga sajter."

så man får bara skriva nåt om man har samma åsikt som alla andra?

Var inte förvånad att du får kritik av "hittekattsgänget" när du skriver här att du vill avliva din högdräktiga honkatt, om ingen annan vill ta hand om henne, för att du ska flyta till en "topprenoverad" lägenhet. Vad skulle "vi" ha svarat då? "Men gud vad bra att du ska avliva henne, stor eloge till dig"?

Vänligen/Miranda

Pelusa
0

Jag tycker precis tvärtom, Linda! Stämningen här är frisk och engagerande. Här finns många kloka och engagerande inlägg om svåra och mycket tunga frågor som måste medvetandegöras och belysas för att kunna lösas framöver!

Här finns många varma kattkämpar med krut och kurage samlade. Den här sajten har på kort tid blivit en viktig källa till information och sammanhålling bland hittekattvännerna i vårt land.

/Pelusa

Ankie
0

Då måste jag få säga att jag har då verkligen blivit bra bemött här på denna sajt. En mycket trevlig sajt desutom. Olika åsikter har vi ju och att det då hettar till ibland det är väl vanligt, det tycker jag att man får tåla. Vi kan ju ta exemplet om Meros katter, knepigt vore det om vi inte skulle hetta till där då det gäller vårt allas intresse och det bästa för katten. Så lite skit får man tåla ibland. Ställer man en fråga så måste man ju också vänta sig att få ett ärligt svar och det kanske inte är så passande alla gånger…. Jag föredrar hellre ärliga människor som säger vad de tycker och står för det, lite kritik får man tåla.

modellflickan
0

Jag håller med föregående talare. Jag har inte heller blivit illa bemött. Detta är ett forum, man ska kunna skriva vad man tycker och tänker.

evangeline
0

Håller med ovanstående personer! Man måste få säga vad man tycker. Ibland hettar det till. Speciellt när det gäller känsliga frågor som Meros bland annat. Eller när människor vill avliva katter som är friska pga av nytt förhållande där katt inte passar in, katten har en hoppsankull i magen osv. Helt enkelt där bristande ansvar från ägarens sida får följder som katten får betala och lida för.

Vi är många här som ägnar mycket stor tid att flänga omkring och ta hand om katter som ägarna struntat i. Vi ser mycket misär. Vi vet hur svårt det är att hitta nya hem. Vi vet vad bristande ansvar leder till.

Vi kämpar som idioter i motvind för att informera och lära människor att inte skaffa katt om man inte är beredd på att ta hand om den i vått och torrt. Det kan komma förändringar i ens eget liv där kattens behov ÄNDÅ måste tillgodoses. Det kostar att ha katt, både tid, pengar och engagemang. Det är ett LIV man ansvarar för. Inte en leksak.

Vi är många gånger fruktansvärt less på den nonchalans som finns bland kattägare som tycks tro att när man är less så omplacerar man eller avlivar, tjolahop vad lätt!

Därför kanske inte tonen alltid är så fin. Kanske inte alltid så hänsynsfull. Man blir trött på att sopa upp efter andras misstag.

Påpekar att inget i mitt inlägg är ett påhopp på någon, utan bara en allmän förklaring från min sida.

Evangeline

modellflickan
0

Håller med dej helt och hållet Evangeline

Faxlin
0

Tror detta beror lite på hur man definerar god stämning. Att man ska kunna diskutera saker och ha olika åsikter hör självklart till på ett forum. Annars fr man inga diskusioner och så vidare utvecklas man inte heller. För man lär sig mycket genom att diskutra med andra. Det är ju det som är så givande inne på en sajt.
Men det bör kunna hållas på trevlig nivå. Att man på en sajt väljer att hålla stenhårt på att det hålls trevligt, kommer man i slutändan när man kommit upp i ex antal hundra vara väldigt glad över. Annars är risken stor att det blir osämja rejält liksom.
Om man kommer ny in här tar det oftast några inlägg innan man känner sig välkommen. Jag tippar på att det kan vara lite så Linda menar med sitt inlägg.
Jag kände mig väldigt malplacerad och utanför i början. Men känner mig nu riktigt välkommen här inne. Så känslan kan finnas där. Men det är samtidigt som ni skriver, en sajt med mycket tråkigheter och känsliga situationer. Mycket frustration och tappad hopp.
Men i det stora hela tycker jag att sajten är bra.
Mvh ÅsaF Sajtvärd på iller

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

evangeline
0

Tror också att en del som skriver hit, gör det med nån sorts önskan om att vi ska lösa deras kattsituation "ta katt, annars avlivning" vilket vi inte alltid kan och då kanske vederbörande blir putt och så blir vi helt ställda för vi är ju ingen "vi tar din katt, så behöver du inte bekymra dig-sajt"….

Älskar det här stället och de som är med!!!

Evangeline

Cammo
0

Ja, vad klokt ni skriver! Många här möter ju dagligen folk som bara vill dumpa sina katter, vi blir liksom "allergiska" mot ordet allergi och orden "annars avlivar vi den" Och ibland rinner bägaren över, tålamodet brister och man kan inte vara diplomatisk längre.

Men det ÄR viktigt att vi verkligen tänker på att även släppa in nya så att alla kan känna sig välkomna. Det får inte bli en grupp som inte går att ta sig in i…

Viktig på en sådan här sida, är också, precis som bl.a Lena har pratat om förut, att vi bidrar med de viktiga Solskenshistorierna och att vi på alla sätt uppmuntrar och stöttar varandra! Och det gör vi! Nu har det olyckligtvis varit en period med turbulens och mycket upprörda känslor, eftersom många kattliv har stått på spel, när det kommer till liv och död så vaknar liksom lejonen i oss!!

Den här sajten betyder oerhört mycket för att kunna komma till rätta med Hittekattsproblemet, låt oss vara rädda om den och vara rädda om varandra!

//Cammo

evangeline
0

Hear,  hear Cammo!! AllA som kommer hit och bidrar med kloka ord, tokiga ord, galna historier, trista saker, glada saker och ett och annat vackert foto på sin misse ska känna sig hemma!! Det gjorde jag och det önskar jag alla andra också!

Evangeline

Lena
0

#12 Ja det är ju verkligen vad vi vill att alla medlemmar ska känna sig hemma här på Hittekatter. Men som sagt är det något som brister då är det fint att få veta det för då kan vi helt enkelt bli bättre.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vanessa
0

För första gången är jag på ett ställe där jag känner mig hemma så att säga. Där folk förstår den vardag jag lever, som förstår mitt engagemang, min kamp, min kärlek. Att man sedan inte alltid är sams, ger ändå en utveckling.

Jag bad om ursäkt för mitt övertramp i kattmamma historien. Det hade varit en hård dag, och allt brast. Ibland blir det så. Vill inte att folk ska bli oroade. Men vardagen här inne, är som vardagen därute. Här får vi stöd, uppmuntran, klappar på axeln och ibland en örfil. Så är det i ett diskussionforum. Men alla är välkomna, men att promenera in och säga saker som vi arbetar mot kan ge "svar på tal". Men vi är i grunden snälla :-).

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Linda
0

Men ni pekar ut mig som "kattmördare" fast jag har berättat att vi tagit det tunga beslutet att sälja vår gård för att köpa lägenhet inne i stan, jag har oxå berättat varför katten blivit dräktig.

Vår stallkatt har lyckats undkomma varje tillfälle vi ska fara till veterinären för kastrering etc.

Jag tycker att jag tar mitt ansvar genom att avliva henne, eftersom min åsikt (respektera den) är att det inte är ett liv för en katt att stänga in den i lägenhet efter att den varit stallkatt hela sitt liv i genneretioner.

Vänligen/Linda (kännt mig illa bemött)

miranda1
0

har du haft kontakt med djurhjälpen? Dom ville ju hjälpa till?

/Miranda

Radisa
0

Du kan ju verkligen inte kräva att någon ska respektera att du avlivar en katt och bara se det som en åsikt. Det är en åsikt som ligger till grund för ditt beslut och det är en minst lika stark åsikt som ligger till grund att många här, inklusive mig, ser rött när någon resonerar på det sättet. Du tar fortfarande livet av katten, det är en verkligen händelse och inte bara exempel på scenarion man diskuterar kring. Klart att det är många som reagerar oerhört starkt då. Att inte göra allt man kan för att ge katten en chans att fortsätta sitt liv tycker jag är väldigt fel, jag anser inte att vi har den rätten att bestämma över deras liv. Är det ett friskt djur får man se till att lösa det! det går alltid. Kan vi på katthemmen göra detta för de mängder katter vi har inne kan du som privatperson, som troligen inte placerat katt hos varenda kotte du känner som är intresserad, definitivt lyckas med det!

evangeline
0

Linda: Har du frågat runt bland alla du känner? Finns det ingen annan som bor bra till så att kisse kan fortsätta att vara ute? Ni måste ju givetvis kastrera den först så att det inte blir fler oplanerade kullar. Kanske du får börja med att fånga in den och SEN boka tid hos vetten?? Så att den inte hinner smita menar jag. Kanske använda en kattfälla riggad med nåt riktigt gott?

Att avliva katten känns onödigt, tycker jag. Det måste ju finnas ett bättre alternativ. Katter är extremt anpassningsbara så att du tycker att det vore hemskt att vänja den vid ett annat leverne är inte nödvändigtvis sant för katten. Den kanske till och med skulle tycka att det var fantastiskt skönt att få bo inne i värmen, med mjuka bäddar och allt…Tycker det är synd att inte försöka i alla fall. Märker man att kisse mår pyton efter en längre tid så har du ju alltid möjlighet att försöka omplacera eller nåt annat då.

Om jag var du skulle jag fånga kisse, kastrera, ta med den när du flyttar och ge det ett försök i alla fall, innan du ger upp.

Lycka till,

Evangeline

tussilago
0

hej!

jag har varit inne på den här siten en del de senaste veckorna och läst diskussionerna, och jag kan känna igen det som står i det här inlägget.

jag har hängt på en hel del diskussionssiter, både med lätta ämnen och med ämnen minst lika tunga som det här. självklart är det inte så att alla på en diskussionssite kan eller ska ha samma åsikt, eftersom det är just det som skapar en dynamik. däremot anser jag att det finns en skillnad mellan att ha vara av en annan åsikt och att gå till anfall. jag har flera gånger förvånats över den brist på förståelse och den anfallsvilja som finns här (och det gäller inte bara de inlägg som handlar om att folk vill göra sig av med sin katt).

när man läser vad någon skrivit så är det lätt att bilda sig en uppfattning direkt utifrån det, men det är också viktigt att ge människor "benefit of a doubt". en tumregel för mig är att om jag tror det värsta så undersöker jag om det verkligen är så innan jag anklagar någon för det. det är också viktigt för mig att tänka efter en stund innan jag skickar ett svar - står jag för det här? har jag förstått det hela rätt? säger mitt svar faktiskt det jag menar eller kan det missförstås?

jag förstår att många av er gör ett jättejobb, jag förstår att det många gånger kan kännas tröstlöst och att man snabbt drar en negativ slutsats, men med lite eftertanke innan man skriver något så kan man komma långt :)

Pelusa
0

Håller med att med litet eftertanke innan man skriver något så kan man komma långt - och att om man tror det värsta så undersöker man om det är sant! Dessa kriterier tycker jag oxo att många, för att inte säga de flesta, uppnår i sina inlägg här, enligt min åsikt!

Ser att du blev medlem på ifokusgruppen idag, Tussilago och att det här måste väl nästan vara ditt första inlägg öht?

Välkommen till ett härligt järngäng med sting önskar PelusaCool

miranda1
0

1#9 "jag har flera gånger förvånats över den brist på förståelse och den anfallsvilja som finns här"

Brist på förståelse har jag visst när det gäller avlivning av ett frisk djur! jag vill inte att Linda mår dåligt men ännu mindre att ett frisk djur ska avlivas.

Därför frågar jag igen: Linda, har du tagit kontakt med Djurhjälpen???

Hennum
0

Jag måste säga att jag håller med Linda här. Men även er andra. Det är ju så svårt o veta vad som är rätt… och om linda nu har en åsikt om att det är bättre att avliva den än att stänga in den så måste man ju respektera den åsikten. kanske inte hålla med, men respektera. Det är inte alltid man kan hitta någon som kan ta hand om katten, och då får man ju göra ett val. Stänga in den i lägenhet där den kanske skulle vantrivas, eller avliva den. Båda alternativen är enligt min åsikt väldigt tråkiga. Och jag skulle aldrig kunna välja mellan dem.

man måste kunna respektera folk åsikter även om man inte håller med. och på detta forumet är det faktist ganska mycke att om du inte håller med oss så hör du inte hemma. Men det kanske inte märks alltid. eftersom att så många är så engagerade i detta på denna sidan och vill i stort sett samma saker.

Det är bra att ni finns. Ni gör ju liven bättre för många katter!

Kram

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

modellflickan
0

Samtidigt så tycker jag att skaffar man sig en katt så har man ett ansvar!

Hota med avlivning hit och dit är fel! Kämpa först, försök hitta ett hem! Annonsera, sätt upp lappar, fråga vänner och bekanta, ring runt till olika katthem. Bara skriva att man ska avliva om ingen tar min katt på ett forum tycker jag personligen är lite dumt. Gör något själv! det är din katt! Gör allt för att hitta ett bra hem, jag menar ALLT!

Jag hittade ett hem till en hemlös katt som ingen ville han. Jag gjorde allt så länge, utan resultat, men jag gav inte upp. Till slut hörde ett par av sig via blocket som lät seriösa. Jag ringde upp först och kollade upp dom. Fick veta att dom är kattvänner och bra människor. Därefter fick dom katten!

Så gör allt och kämpa! Det är ett liv du pratar om, ingen leksak. Hota med avlivning är så lätt. Och jag är grundligt trött på sånt!

majvi
0

Jag tycker inte  att det här med ägare som vill avliva sin egen katt hör  hemma på den här sajten för här är det hittekatterna som ska vara i fokus.Det är många här som jobbar för att rädda de hemlösa katterna, då kan man väl slippa att få läsa om sådant här.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

gejsa
0

#24# Vad jag förstår efter att ha läst allt så var det ju inte så att Linda skrev att hon hade "en frisk katt och jag ska avliva den snart".

Nej, hon frågade först om någon var intresserad av att ta den med ungar i magen. Det är en viss skillnad!

Men då blev det ramaskri här att hon var djurplågare och jag vet inte vad. Jag tycker inte heller om detta. Eftersom katten inte är så gammal och det handlar ju även om kattungarna i magen. Men sitter inte och anklagar henne för det. Om hon inte har någon annan utväg så måste hon ju så här.

Alla katter kan inte trivas i lägenhet så är det bara. Har 6 katter själv som får gå ut och in när dom vill. Bor på landet. Men när en av dom var sjuk och fick vara inne i 10 dagar/nätter i somras pga medicin så var det skitjobbigt. Hon skrek och jamade och rev överallt. Hon t o m kissade på flera ställen bl a i hundsängen av ren protest. Så hon skulle man inte kunna flytta till lägenhet med. Tog för övrigt hand om henne när hon var 1 år när hon bodde i lägenhet. Ägarna orkade inte med henne. Hon var överaktiv. Behövde få bli utekatt. Annars var det avlivning om inte vi tog den.

Lena
0

#25 Det händer ibland att vissa katter är sådär överaktiva att det inte går inomhus. För det mesta går det dock bra. Ibland ger folk dem inte en den chansen att pröva. I Mishas fall verkar det dock redan vara klart att det inte skulle kunna fungera. Man önskar ju att det såg annorlunda ut i Sverige så att katter inte behövde bli avlivade. Som jag skrev här tidigare finns det lagar i flera länder som förbjuder avlivning av friska sällsakpsdjur. T.ex. i Nederländerna där jag själv bott i nästan 4 år. I ett sådant här fall finns det bättre beredskap på de Holländska katthemmen eftersom kattens status över lag är högre samt där inte finns dessa hordar av hemlösa kissar.

Men vad jag sett i den här tråden verkar det finnas flera seriösa lösningar som skulle ge Mishca ett fortsatt liv. Jag är därför förhoppningsgfull att denna historia ska få ett bra slut.

//Lena

majvi
0

#25# Citat;  "Vår tre åriga hona är högdräktig och söker nytt hem akut, eftersom hon annars är avlivningshotad pga flytt."Jag tycker att det är ett avlivningshot.Det kan jag se som ett otrevligt påhopp på mig som vill rädda katter.

Om en katt kommer att trivas i lägenhet eller inte vet man inte förrän efteråt.Jag har flera kolonikatter hemma som har bott utomhus i flera generationer och nu trivs de bra i lägenhet.Men de kastrerades ju

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

gejsa
0

#26# Ja, jag undrar om det skulle fungera här i Sverige. Undrar om det inte blir en massa hemmaavlivningar och djur som blir dumpade i skogen.

Missförstå mig rätt nu!

Jag är världens djurvän. Jag gillar inte heller när djur avlivas som är friska. Men har ju sett med egna ögon att vissa inte trivs inne. Inte ens mina egna katter ju. Annars har jag haft 4 innekatter i lägenhet förut. Vi byggde upp hönsnät på balkongen så dom kunde får sitta där när det var varmt.

gejsa
0

#27# Vår hona är steriliserad men vill ändå ut varje dag. Har några till som gör likadant. Dom vill ut och fånga råttor. Vissa katter mår inte bra att få ligga inne jämt.

Känner också till tvärtomfall. En tjej som tog hand om en katt från Djurens Vänner som t o m hade förfrusna öron. Den hankatten vill inte heller ut mer. Han minns hur jävligt han hade det ute. Och hon har inte ens en balkong. Katten innan var också en strykarkatt som kom hem till mig som hon tog. Men den smet ut från ett vädringsfönster efter 2 år och blev påkörd.

vanessa
0

Alla är välkomna, men när man tänder en tändsticka och slänger den i en bensintank så tar det fyr. Själv vet jag inte vad som händer alla katter, vill inte veta det. Men får jag reda på något som avlivning så vill i varje fall jag rädda livet på djuret. Det kan hända att jag är en hemsk person då, men jag strävar alltid efter liv än död. Om det så är en katt, orm eller fågel.

Vi placerar om 250 katter varje år. De flesta av dem har varit utekatter, bott i kolonier eller vid stall, campingplatser med mera. När de hamnar hos oss så lär vi känna dem. Då ser vi om de vill vara ute, eller om de inte har det behovet. I vissa fall så är utevistelse viktigt. Allt detta värderar vi och väljer hem som passar katten. Som flera katter som fått hem på öar tillsammans med sina ägare och utan bilar. Kan det bli bättre? Varje katt får personlig värdering. Allt från favoritmat till lusten att gå ut, kompisar och många andra saker.

Vänliga hälsningar Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

modellflickan
0

Mina fem katter är alla innekatter och mår bara bra av det. Mina vänner har även dom katter som är inne och dom mår bara bra!

Jag slipper oroa mej för mina katter klockan 00.00 på natten. Då vet jag att dom är inne i säkerheten med mej.

evangeline
0

Återigen: Man vet ju inte om katten trivs inne, INNAN man har provat…..inte heller vet man om man kan hitta ett nytt passande hem via katthem, INNAN man har provat…Så, prova??

Evangeline som hellre provar först och bestämmer mig sen….