mår så dåligt
när man läser om alla dessa hemlösa katter..Så hemskt mitt hjärta gråter för dem…
Innan jag blev medlem på katter o hittekatter så var jag *lyckligt* ovetandes om detta enorma problem…
Visst Puma var hemlös men jag trodde inte att så många andra katter var hemlösa.. var nog naiv…
Hade så gärna velat ta hand om en liten olycklig hemlös stackare men jag kan inte jag har inte plats o inte råd o det smärtar i mitt hjärta…
Behövde bara skriva av mig mitt hjärta o min själ gråter för dessa goa katter som råkat ut för egoistiska idioter som bara kastar ut dem….
ser på mina egna katter o önskar att alla skulle haft det som dem.
- mat
- kärlek
- tak över huvudet
- värme

Jag håller med dej Destany. Det svider i hjärtat när jag tänker på alla hemlösa katter som lider där ute. Det är nästan så jag mår illa. 
Ja det är svårt för alla oss kattvänner att se och höra talas om alla dessa kattöden. För mig var det lite av en chock att komma tillbaka till Sverige igen från Nederländerna där jag bott i nästen 4 år. Där är det nämligen mycket bättre beställt med kattens status och djurhållningen över lag. Det var därför jag startade den här sidan. Bara genom att bry oss och engagera oss kan vi alla göra något som på sikt förändrar situationen till det bättre. Det behöver inte vara stårdåd på något sätt.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Just nu regnar det här..Ösregnar..det är kallt och blåsigt. jag sitter inne i värmen och har så fruktansvärt dåligt samvete. Här är det varmt och skönt. Jag är trygg. Vad jag önskar jag kunde säga detsamma för alla hemlösa katter som just nu fryser, plågas, ja lider..Och det är inte deras fel att dom har det så, det är människans fel. Bara människans. Och det får katterna lida för. Tragiskt..

Åh, du kan hjälpa till på så många andra sätt- Sätta upp lappar om katter söker hem, ge en burk kattmat. Eller skänka den fula byrån du tröttnat på. Köpa en kalender från något katt hem. (T.ex. våran :-)) för det behöver inte vara dyrt att hjälpa. Inte heller ta tid. Vartenda lite grej man kan göra blir en hjälp. Bara att prata med folk när man träffar någon som anser att kastrering är onödigt. Så säger man varför det är nödvändigt. Så enkelt, så billigt, och tar ingen tid.
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
är det mest hemlösa katter än hundar?
Hej Helenal!
Tyvärr är antalet hemlösa katter oerhört stort i Sverige. Det exakta antalet är det väl egentligen ingen som vet. Minst 100.000 uppskattar man att det rör sig om. Många katthem upplever även att problemet har ökat under de senaste åren.
Mvh Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
måst ha mer katthem då alltså!
#7 Om alla hemlösa katter skulle få en plats på katthem skulle vi behöva minst 2000 katt hem till som vardera har plats för 50 katter. Idag finns det runt 100 katthem i Sverige…. Inte konstigt att de inte räcker till på långa vägar.
//Lena
nej det e de inte..men dt e en början om man ökar katthemmen….
Men då måste man få kommunerna att ta ett större ansvar för dessa katthem rent ekonomiskt och det gör de inte i dag.
Tyvärr.
synd att inte ngt parti va för katthem att vi skulle få mer i sverige
#11 Det gäller verkligen att få folk att bli bättre på att kastrera och ID-märka sina katter. Det är helt enkelt den bästa och enda hållbara lösningen på det här problemet.
//Lena
Min generella bedömning är att katthemmen har mindre än 10 procent kapacitet att ta hand om antalet hemlösa katter. Den bedömningen är baserad på antalet hemlösa katter i Stockholms Stad (cirka 20 000-30 000) samt antalet katter som omhändertas av katthemmen i i Stockholms LÄN (cirka 2000-3000). Finns inga vetenskapliga bevis för det jag påstår. Men vad som tillkommer är omplaceringskatter pga av allergi och sjukdom, vanvårdskatter, dödsbokatter samt andra omplaceringar.
Detta innebär att det saknas plats för mer än 90 procent av alla katter som behöver ett hem, TNR inberäknat. Oavsett om jag har räknat fel på någon eller flera procent är det en illustration av hur det ser ut idag i Sverige. En av vägarna vi kan gå är att försöka påverka de som bestämmer, dvs de som vi har röstat på. Idagsläget sitter det två riksdagsledamöter som stödjer vår sak, bara 347 eller faktiskt 175 att få på vår sida.
Helene
Tänk om alla som ägde katter. Kastrerade och id-märkte dem..
Vilken fröjd. Då skulle det inte behövas katthem om 10 år.

helenal synd att inte ngt parti va för katthem att vi skulle få mer i sverige
Det finns ett parti som kom i regeringen - Folkpartiet som flera gånger lagt motioner om id-märkning och registrering. Hade två folkpartister på katthemmet som ville göra ett besök i verkligheten. De var väldigt intresserade och ville verkligen veta hur vardagen är för oss. Vi får se om de återigen försöker få igenom remissen. Misstänker att detta år är körd, då de alla försöker bli varma i kläderna antar jag. Men det finns hopp hos några. Vägrar att se negativt på framtiden :-).
Så vi får alla hoppas innerligen på en lag om id-märkning och registrering.
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.