Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 804 ggr
Velinga
0

Sammanföra 2 katter

Jag har äntligen kommit fram till 2 katter. Som det ser ut nu kommer dom med bara några få dagars mellanrum. Vet inte riktigt hur jag lyckades med det men så lyckades det bli.

Den ena katten kommer ev imorgon och den andra ska hämtas på söndag. Katt nr 1 kommer annars efter jul.

Katt nr1 är drygt 7 månader och okastrerad då jag ska ha henne på foder åt en uppfödare. Van vid katter.

Katt nr 2 är drygt 2 år gammal, och blev kastrerad i tisdags alltså nykastrerad. Har ingen aning om hon är van vid katter, det är denna katt som kommer ifrån dv i skara om någon minns mina tidigare inlägg.

Kan man släppa ihop dom med en gång eller ska jag låta dom bo i varsitt rum så länge ? Lägenheten är inte så värst stor , och jag känner att jag vill ha båda katterna. Tvekade länge och vägde nackdel mot fördel, och kom fram till att 2 katter blir bäst.

Velinga
0

ja, just det. Hur står risk finns det att någon katt kan smitta någon annan ? Med tanke på att katt nr 1 är en raskatt och framtida avelshona, och katt nr 2 bor juts nu på katthem ?

Kanske dumt att ta dom så tätt och två ?

tuska
0

Min fråga till dej blir, vet uppfödaren av katt 1 att du även tar en katt från kathemmet ? Annars upplys om det så det inte blir nå strul.

Det finns väl lite att tänka på där när det gäller katt 2

Kanske vill uppfödaren att den katten ska testas  mot FIV/FeLv. mm

Velinga
0

ah, där sa du en tanke som jag tänkt på men helt missat. Ska kolla det med henne.

Minka040
0

För uppfödarens skull är det ju egentligen bäst att testa för FIV/FeLV först, det går snabbt!

Ska katten - från dv - till veterinären (för vac, besiktning el. liknande) innan den levereras till dig? Passa då på att be dem dra blod, helt enkelt! Eftersom du ska ta en katt på foder kan det vara bra att visa uppfödaren att du har tänkt till och är beredd att offra lite slantar på att allt stämmer.

http://www.birma.se/bis/hk/remiss.pdf

På länken ovan hittar du remissen som lämnas till veterinären när han/hon drar blod. Tänk på att ringa och höra om priser FÖRST! En del veterinärer vill skicka till Tyskland, vilket ingår i priset, men då blir det mycket dyrare! Stå bara på dig och tvinga på dem remissen så blir det billigare för dig! Flört Jag betalade senast 400 kr för blod-dragningen och sedan tillkommer kostnaden från labbet i Finland (se längst ner på remissen!). Man skickar in provet i början på veckan och får vanligen svar samma vecka från Finland.

Om uppfödaren är seriös kommer du ändå att få testa för FIV/FeLV på din huskatt när foderkatten ska paras. Det kan alltså vara bra att ha gjort det innan, så att du vet att båda katterna inte drabbas…

Lycka till och fråga gärna igen om jag har förklarat luddigt! Glad

Minka040
0

Oj, jag glömde att det finns snabbtest hos veterinären också… Problemet för mig har varit att samtliga veterinärer antingen inte har snabbtest, alternativt kostar de skjortan…

Men det kan vara värt att fråga efter!

Glad

tuska
0

har nyss gjort snabbtester på mina katter   350 kr

Minka040
0

*gnisslar tänder*

Ja, där ser man ett exempel på att det inte behöver kosta så mycket, egentligen. Glad

Velinga
0

Men vad bra, har mailat uppfödaren ifråga om vad hon anser om att ha en huskatt med sin raskatt. Men det hinner jag ju göra innan raskatten hämtas (om den trivs med mig vill säga) för huskatten kommer redan på söndag. Kan då även meddela uppfödaren om vad som är gjort.

Vad och hur ska jag tänka på ? Eftersom jag inte vill riskera raskattens hälsa eller framtida kattungar.

Vad ska jag testa katten för ? Så jag vet när jag ringer min veterinärstation, det ska ändå plockas stygn om en vecka eftersom katten är nyligen kastrerad.

tuska
0

Ring och fråga veterinären om han har snabbtester för FIV/FeLv.  fråga vad han tar för en snabbtest. det varierar mycket i pris har jag sett.   Svaret på provet får du på en gång.

Sen ringer du uppfödaren av katt 1 och berättar att du beställt tid för en snabbtest, fråga om hon är nöjd med en snabbtest.på katt nr 2.

Ta kopia på provsvaret och lämna till uppfödaren av katt 1.

Så skulle jag göra om jag vore du.

Velinga
0

Räcker det med snabbtest och vad är ett "vanligt test" ? Vad är skillnad ?

Räcker det att testa för FIV /FeLv ?

tuska
0

Snabbtest påvisar endast antikroppar mot   FiV/FeLv   Du får svar pos. eller neg.    Vid pos. svar går det att analysera provet på SVA

Statens veterinärmed.anstalten och få ett utförligare provsvar.

Debattia
0

Tror  katthemmet också har låtit veterinär undersöka katten därfrån.

Kolla med dem.  Ingen av kissarna har hunnit skaffa något revir hemma hos dig när dom träffas så jag tror det går bra.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Velinga
0

Ja, det var lite så jag kände med att dom har inget revir. Nu blir det så att katt nr 1 kommer efter jul då uppfödaren har sjuka barn. Hon är kontaktad och för hennes del var det helt okej Skrattande Hon skulle bara kolla upp vad det är för prover. Eftersom katt nr 2 ska hämtas på söndag så kommer jag ringa min veterinär på måndag för att höra med henne.

Så det kommer bli 2 katter i 2 r ok, men bara för ett år sen var vi 2 vuxna, 2 stora hundar, 1 son och 5 tamråttor på samma yta Förvånad