Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 3857 ggr
evelinap
0

Hemlösa kattungar!

Jag undrar om någon skulle kunna ta sig an en hemlös kattfamilj, med tre ca sju veckor gamla kattungar. De lever f n under en balkong i Malmö, och far illa i kylan. Vore väldigt tacksam för all hjälp att ge dem en fristad!

Eva

destiny
0
Crisse
0

Just nu finns det massor av kattfamiljer som behöver komma in i värmen. Jag får själv inte hjälp med katterna i hamnen även om där oxå är familjer så jag får ta in ungarna så att dom klarar sig. Eftersom jag inte kan ha fler vuxna katter här så det enda jag kan hjälpa till med är att ta hand om ungarna om du vill det. Här finns ungar i samma ålder och även en hona som ser till ungarna.

Ankie
0

men då blir det ju så synd om honan om hon inte får följa med, vad hon ska fundera vart ungarna tar vägen. kanske bättre att vänta lite och se om det dyker upp en annan lösning för hela familjen. Nu resonerar jag högt: Ja det är å andra sidan bra om kattungarna kommer in och får det bättre men då är det otroligt synd om mamman ja du svårt detta….

vem vet det kanske dyker upp en bättre lösning, hur många är de?

Caitlin
0

evelinap

Det är mycket viktigt att mamman blir infångad. Om kattungarna är så små som 7 veckor diar dom troligtvis. Lämnas mamman kvar blir hon snart dräktig igen. Försök i den mån det går att även få in kattmamman!

Mvh

Kathleen

Naquita
0

stackars små.

Jag är starkt emot att separera en mamma från så små ungar, har de en riktig mamma så ska hon få följa med dit de ska sålänge hon diar dom! Hon förtjänar att komma in lika mycket som dom. Kan någon ta kattungarna men inte mamman så vänta till så nära 12veckor som möjligt, för både ungar och mammas skull.

Ankie
0

#5 ja jag instämmer i det du skriver Naquita

destiny
0

Hoppas verkligen det finns någon som kan ta in familjen. Hörde att det kommit 6-7 cm snö i Eslöv, Hörby och dom trakterna idag. Det är inte såå långt från Malmö… Rynkar på näsan 

Medan jag skrev detta började det snöa här också. Och jag finns tre mil söder om Malmö. Rynkar på näsan

Fagddu
0

Igår så kom det massa hagel hela dagen. Idag så snöar det riktigt mycket för att vara Skåne. Tycker verkligen synd om alla katter som är utan hem här just nu. Gråter

Crisse
0

Jag menar om där inte är någon som kan ta in hela familjen för det hade naturligtvis varit det bästa. Men om det inte finns så har jag inte hjärta att nu på vintern lämna kvar ungarna tills dom är 12 veckor för då vet man inte om dom överlever. Jag hoppas verkligen att någon erbjuder sig att ta in hela familjen.

[Norrbysa]
0

Synd att man bor så långt borta.. :-(

destiny
0

Dessa kattungarna är förmodligen mindre än dom jag fick hem i helgen. Rynkar på näsan Det är fruktansvärt att tänka på så små katter med frusna tassar ute i kylan vi har här nu. Gråter Hoppas så det finns någon som har plats till familjen.

Hampelina
0

Har du varit i kontakt med de olika organisationer som finns kring Malmö?

Sidentass
0

Så jag önskar att jag kunde öppna dörren för hela familjen..men jag har ju fullt hus som bekant..far så illa när man tänker på alla stackars missar därute..det börjar ju bli kallt nu!! Någon som har ett varm garage, badrum eller annat litet utrymme som en första nödlösning..

putt!

destiny
0
evelinap
0

Tusen tack för alla inkännande kommentarer. Jag hoppas verkligen någon kan ta sig an de stackars små. Jag har varit i kontakt med, eller försökt nå, alla organisationer i trakten jag vet om. Ska ligga på än mer, så mycket jag kan. Hoppas också på en temporär lösning snabbt. Det är verkligen kallt…… Jag kanske har något på gång, men inget säkert alls. Och de är skygga…..Om någon kan hjälpa på något sätt är jag ytterligt tacksam.  Jag fortsätter söka allt jag kan.

evelinap
0

Och ja, jag skulle verkligen föredra att hela familjen kom in.

destiny
0

puttar igen… och hoppas…

destiny
0
Danielssonsgarden
0

Åh vad jag hoppas att det finns någon som kan ta in denna familj i värmen! Hade gärna ställt upp men avståndet är långt och just nu är det fullt här hemma.

lilo-nova
0

Putt

babbla
0

Puttar!

Mvh

Debattia
0

Puttar!

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

evelinap
0

Tack! Usch, har ikväll varit och lagt ut kartong och filtar, för att förhoppningsvis få in dem snart. Dessvärre verkar en redan ha försvunnit. Otroligt sorligt. De är också skygga så det kan bli problematiskt. Söker efter hem med ljus och lykta. Alla idéer mottages tacksamt. Mitt badrum kan utgöra hem, men endast för några dagar….

Katti
0

Går det att få dem till Linköpings-trakten så får de gärna komma och bo hos oss! Bor själv 3,5 mil södrut (åt Vimmerbyhållet) och kan åka en bit för att hämta dem, men inte hela vägen tyvärr. Och så måste de ju fångas först också…

Caitlin
0

Tillsammans med EvelinaP och några till ska vi imorgon göra ett försök att fånga in kattfamiljen. Vi har fälla och transportburar till hjälp, troligtvis går det ej utan att använda fällan eftersom de håller sig på avstånd.

Där ska finnas 3 kattungar men en av dem har inte synts till de senaste dagarna, vi hoppas att den kattungen dyker upp snart igen.

evelinap
0

Tack för erbjudandet om hem i Linköpingstrakten.  Mycket bra att ha ett alternativ, om vi nu förhoppningsvis kan fånga in de som finns kvar.

Caitlin
0

Evelinap

Du har inte sett den 3:e kattungen idag?

evelinap
0

Nej, och dessvärre sade en granne att hon idag enbart sett en kattunge. Var och kollade när jag kom hem ikväll, och såg bara mamma katt. Kanske har hon tillfälligt flyttat de som finns kvar. Är orolig………

Caitlin
0

I eftermiddags blev 1 av kattungarna infångad! Glad

En jättesöt gråbrun ca 9-10 veckor gammal, kön har vi inte kunnat kolla än. Den lilla stackaren var livrädd. Kvar finns ett syskon, och mammakatten. Den tredje kattungen är försvunnen och tyvärr lever den nog inte längre, eftersom vi fått veta att den troligtvis blev bortstött av mamman eftersom den var den minsta och svagaste av syskonen Rynkar på näsan

Crisse
0

Var där ingen som kunde tagit in den ungen om dom såg att den var svag för då kan man inte tänka på att ungen måste vara 12 veckor innan man tar den.

evelinap
0

Det kom inte till vår kännedom att det förelåg så med kattungen, dessvärre. Iaf, kattunge 1 har fått ett hem och inväntar sitt syskon. Håll gärna en tumme för att denna lyckas infångas. Mer akut är att hitta ett hem åt den stackars söta och socialt intresserade mamman, som levt ett flera år långt, hårt, liv med ett stort antal dräktigheter. Om någon, med ett stort hjärta och tillika tålamod, vill ge henne en chans till ett bättre liv bara säg! Det är förfärligt synd om denna förtjusande katt, och hon söker skydda sina ungar bäst hon kan. Så……

….all hjälp emottages tacksamt!

Caitlin
0

Jo, det kan man önska att någon hade tagit in katterna tidigare.

Dessa kattungar är inte 7 veckor gamla, de är snarare drygt 10 veckor (ca), eller de ser så pass gamla ut iallafall.

Detta är mammakattens 3:e kull bara på ett år! Och hon kan vara dräktig igen då hennes mage ser stor ut, (dock svårt att veta med säkerhet).

Finns det ingen möjlighet att hitta ett hem till kattmamman är det viktigt att hon iallafall blir kastrerad.

Crisse
0

Nu förstår jag inte men jag har kanske missat något. Det var ju så viktigt att ungarna och mamman skulle komma in tillsammans men nu söker ni hem till mamman. Jag erbjöd mig att ta in ungarna samma dag denna tråden skapades och då hade kanske den lille stackare som inte finns kvar kanske haft en chans. Bara en undran.

Ankie
0

#33 ja men visst var det så tur att du håller koll

ja men visst var det så det var tänkt att ni inte skulle separera mor och barn? Ungarna var väl för unga för att separeras från sin mor och nu är det gjort då ändå. Eller har ni tänkt återförena de när ni får in mamman?

Caitlin
0

När vi åkte dit idag såg jag och en annan med erfarenhet av kattungar att kattungarna är äldre än 7 veckor.

Det tilltänkta stödhemmet till kattfamiljen fick vi veta efter närmare uppgifter från EvelinaP att de hade 2 barn i dagisålder vilket är direkt olämpligt både för den skygga kattmamman samt för de 2 rädda kattungarna. En annan tjej som hört av sig till EvelinaP vill ge permanent hem åt de båda kattungarna.

Jag hoppas att det går att övertala henne att även ta in mamman, om så för en kortare tid, tills annat hem kan ta hand om henne.

En av ungarna är fortfarande kvar ute tillsammans med sin mamma och det är omöjligt att säga när man lyckas fånga in kattungen.

evelinap
0

Ungarna var, efter ny uppgift från den dam som matat dem, några veckor äldre än vad vi trodde. Därtill dök ett hem, permanent och lugnt, upp som ville ta sig an båda ungarna och vi tänkte att den lösningen då skulle fungera bra. Vi vill inte på något sätt underskatta de erbjudande som gjorts här, utan vi valde på ett sätt där ingen förhoppningsvis skulle riskera att bli överbelastad av nödställda kattungar.

Crisse
0

Enligt min mening så var det ett dåligt val då det kostade en kattunge livet när ni ändå tänker skilja mamma och ungar åt. Där är nog inte någon som erbjuder sig att hjälpa till om dom inte har plats så argumenten håller inte.

evelinap
0

Huruvida det kostade en unge livet eller ej torde vara okänt för skribenten ovan. Inte minst sedan ungen redan var försvunnen när vi tog oss an fallet. F ö är argumentation inte syftet med våra inlägg, utan katternas bästa. Som sig bör.

evelinap
0

Förtydligande: "Inte minst sedan ungen redan var försvunnen när vi tog oss an fallet praktiskt". Nota bene.

Crisse
0

När du började den här tråden så får man inrycket av att det är du som hade hittat mamman och hennes 3 ungar så om du hade skrivit historien från början att det var ett ärende du hade fått in där en dam matade dessa katter så hade där inte behövt bli några missförstånd. Det är just katterna jag tänker på, det kan du väl inte ha missat då jag erbjöd mig att hjälpa.

evelinap
0

Det är min granne som hittat katterna, och jag försöker hjälpa. Och just nu behöver jag akut ett hem till kattmamman. All hjälp är verkligen uppskattad!

Ankie
0

söker du bara stödhem åt kattmamman? Har kattungen ett stödhem när ni får in den och tänker ni då låta ungen återförenas med sina syskon eller?

Jag blir lite förvirrad nu….

evelinap
0

Jag tror vi skrev innan (#35, #36) att vi hittat en person som vill ta hand om båda ungarna. Hon har nu den ena, och var igår angelägen om att ta hand om den andra (en svart) med. Om vi lyckas fånga den, har gjort försök under dagen, så återstår den söta stackars mamman, som behöver ett gott hem efter mycket slit. Hoppas på någon!

Caitlin
0

Putt

Ankie
0

Hur går det?

Alexej
0

Undrar också hur det går. Och jag tycker det är synd att stödhemmet inte kan ta mamman ett tag. Oavsett om kattungarna är 7 eller 10 veckor gammla behöver de sin mamma! Jag har en kattunge här på 15 veckor och som diar fortfarande.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Caitlin
0

Sist jag pratade med EvelinaP hade hon ej lyckats fånga varken mamman eller kattungen som är kvar.

Jag tror personligen det kommer bli nästintill omöjligt med tanke på att de kvinnor som matar katterna i området vägrar sluta mata dem ens för en dag, då är det inte så konstigt om inte de går in i fällan.

Dessa kvinnor vet jag sen tidigare att dom inte är särskilt samarbetsvilliga.

Håller med Alexej om att kattungar behöver sin mamma.

evelinap
0

Hej

Det hela har dessvärre utvecklats sig mycket tragiskt. Den infångade kattungen var svårt sjuk, och fick somna in hos veterinären i förra veckan. Den andra har varit försvunnen sedan den första fångades in. Det är väldigt ledsamt. Mamman är kvar, dock förefaller det inte troligt att vi kan fånga in henne. Hon är "street smart", och närmar sig inte ens stället där fällen stod tidigare. Iaf finns det planer på att försöka undvika att hon blir dräktig igen (hon har visst bara i år fått fler kullar). P-piller eller, om det ändock går att fånga henne, kastrering kan kanske ordnas. Håll en tumme.

mariia89
0

Usch vad tråkigt :( :( varför ska det bli såhär!!! Håller tummarna för kissemamman!!

Maria

Caitlin
0

Evelinap

Jag har numret till personen som har fällan, och ringer henne när vi behöver den. Under tiden kan du ha den och förhoppningsvis ställa ut fällan på nätterna (bara förslag)?

Men det är jätteviktigt att du pratar med de som matar att dom måste sluta mata helst 2 dagar före infångandet. Så länge de matar kommer vi troligtvis aldrig lyckas fånga någon katt!  Tror hon lyssnar/litar mer på dig än mig.

Mvh

essut50
0

Håller tummarna att mamman går in i fällan och ni får ett stödhem ganska fort.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Hampelina
0

Hur går det?

Onikan
0

Dessa matande tanter… jag förstår inte varför det är viktigare för dem att fortsätta mata än att katterna får det bra?!

Den kattfamilj jag hjälpte till att fånga förra året blev tanten som matade ursinnig över och hotade med polis etc, att katterna fått komma in i värmen å fått egna hem brydde hon sig inte om, hon har matat katter där i 15 år utan att ta in någon…. grrrrrr. Sådana människor har jag inte mycket till övers för.

Lycka till nu, hoppas ni kan överlista mamma katt så hon äntligen får ett gott liv hon med!!

evelinap
0

Jag instämmer i att det ibland kan bli mycket kontraproduktivt handlande….. Hoppas kunna bidra till att lösa det för lilla frusna mamman snart.