Hemlösa i Göteborg
Lägger upp lite text och bild på några av de katter i Göteborg som jag söker hem till.
De som fortfarande går ute och som står på tur in är:
- Hektor och Hedda, ca 15 år
- tre ungkatter, ca 5 månader
- en övergiven tam rödvit hankatt
- en ensam skygg gråvit hane/hona
- en röd ungkatt, där kvinnan som matar flyttar i april. Hon har kunnat klappa kissen
- Hisingskolonin
Först ut av de som söker permanent hem är:
Lucia, den helgrå honan ifrån frölundakolonin. Eller en av kolonierna därifrån.. Lucia var den näst sista katten ifrån just denna kolonin. Hon är en jättemysig kisse, infångad i torsdags kväll och har sovit en hel del sedan hon kom in.. Bodde under en pizzeria omgiven av många vägar där hon även fött kullar. Här ligger hon på en go bädd i köket som är gjord av duktiga Bumbis, där blir hon servad som riktig luciadrottning ;)
Silas, den sista ifrån denna frölundakoloni, infångad i söndags kväll. Alldeles nyutsläppt i badrummet efter "kultagningen" och ganska så fundersam och rädd för det nya ligger han på ett täcke med uppspärrade ögon. Fast han fann sig snabbt och gick på lådan med en gång nästan.
Lucia som höglöpte för några veckor sedan var tokigt passionerad i Silas då. Kärleken finns fortfarande där, fast nu är båda kastrerade, vilket de nog ska tycka är rätt skönt. Katternas Lady och Lufsen..
Hade du tagit kontakt med Göteborgs Katthjälpen?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Keyla, döpt efter en katt här på Hittekatter, som satt sig i minnet och hjärtat. Denna Keyla är en kolsvart skönhet, en puma. Hon finns tillfälligt i ett jourhem nu, men söker ett permanent hem. Hon har råkat ut för en del tragiska förluster då hon förlorat några av sina vänner och kattungar vid den hemska vägen hon bodde vid. Tillhör hisingskolonin (en av dem)..
3 - Det var längesedan jag mejlade till dem, men fick inget svar tyvärr. De hade mycket att göra antagligen. Fast jag har inte mejlat om just dessa katter. Vet bara att de har fullt och att det ser ut så på de flesta ställen. Men jag kan alltid mejla igen och höra mig för om råd t ex. Har också hört att det ska gå att köpa vinterbonade kojor där, men det är bara hörsägen.
Remington, verkar inte bättre än att han är övergiven av sin ägare. Fick en beskrivning av denna katt av den unga tjej som säger sig vara dess ägare och hon berättar att hennes rödvita katt har smitit i området och att den inte går att få tag i. Jag hittar efter några dagar katten enligt beskrivningen hon gett och tar upp den i famn, den börjar spinna och slumrar till när den blir klappad. Kontaktar tjejen och berättar att jag nu har fått tag i hennes katt som verkar helt förstörd av trötthet över att vara ute och frågar vart jag kan lämna honom. Får ingen glädje till svar, utan att jag inte alls behöver lämna över honom för hon är ändå inte hemma. Så jag frågar när hon kommer hem och får då till svar att katten får komma hem när det passar honom istället.
Hon lägger ut mat ibland så han klarar sig berättar hon när jag frågar hur han ska klara sig ute. Sedan åker luren på. Till saken hör att den här tjejen berättat att hon planerat att flytta till en annan ort där hon ska plugga. Till en lägenhet där man inga djur får ha.
Jag ser katten rätt ofta. Matar den nu så den får i sig regelbundet under tiden det löst sig för missen. Kissen har en plats hos Djurens samarittjänst men skulle behöva komma in under tiden.
Lina, älskade TabbyLina från norra Göteborg. Tam och lite äldre. Har haft ute en annons i dagarna och det har ringt två som verkar seriöst intresserade. En är en äldre dam som bor alldeles nära mig. Problemet är att Lina kan bli rädd för händer och då markera med tassen (indragna klor) att man får sluta klappa. Innan det visar hon missnöje som jag nu lätt kan läsa av och då slutar jag bara att klappa. Men visar hon upp tassen sådär och fräser till kan det kanske skrämma någon som inte är så van och som inte förstår vad det betyder.
Hon är underbar och tycker om kel för det mesta, hon blir alldeles överväldigad. Det slår kanske över? Men det kan ju vara såna här saker som gör att hon får svårt att hamna och stanna i ett hem. Vill inte att hon ska bli en "vandringspokal" på grund av detta. Tycker att hon har all rätt och anledning att vara skeptisk mot människan och att det ska få ta tid att komma över detta. Hon är modig och jätteduktig redan nu. Tycker i alla fall jag :)
Nu sitter jag här tårögd igen med en massa blandade känslor för alla dessa kissar. Glad över de du räddat in i värmen och lilla Lucia ser ut som en liten prinsessa på den läckra kattbädden
Mitt hjärta blir så varmt för alla katter du är engagerade i och tur att katterna har dig när ägarna sviker så grymt. En person med den inställningen skall överhuvudtaget inte ha katt så hoppas du hittar ett hem som förtjänar kissen.
Håller tummar och tassar för att någon av de som är intresserade av lilla pralinen Lina har den förståelse och tålamod som behövs för då kommer de få en helt underbar katt.
Hoppas naturligtvis också på hem till de övriga kissarna men nog märks det hela tiden att det är särskilt många i år.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Hej Kusten,
Maila eller ring mig! Vill gärna att vi höres personligt 
Mvh babbla

Puttar!
Det är snart jul!
Nån som har lite plats över någonstans i sitt hem…
Mvh
8 - På söndag ska det titta en dam, hoppas det blir ömsesidig kärlek mellan henne och Lina. Om inte så finns det ju många fler katter som behöver ett hem. Vet om två missar, inte mina egna men det är ju bra med samarbete över gränserna: det är en med ett litet hjärtfel (behövs ej medicinering) som också är en äldre hona och en hankatt som vill leva som ensamkatt och krypa upp i soffan. Säkert hos en sällskapssjuk dam :) Fast nu hoppas jag ändå verkligen på att det ska vara Linas tur. Bar omkring på henne länge igår och hon spann och spann. Släpade bakbenen när hon gick och sträckte sig, sådär som hon brukar göra när hon är på väg att välta över i ryggläge när det är keldags. Hon har en stor härlig personlighet.
9 - Lämnade mitt nummer när jag ringde :)
Kan berätta om två andra stora personligheter.
Det är Arvid och Alma som kommer ifrån Frölunda. En kvinna ringde mig i somras om två kattungar som fanns i en bergsskreva som gränsade till en motorväg. Hon hade sett två små huvuden kika upp ur skrevan och trodde väl inte först sina ögon.. så fick hon av en slump tag i mig. Lyckades turligt nog snabbt få in både Arvid och hans syster Alma med fälla och så småningom även deras lilla mamma som var dräktig på nytt. Arvid älskar att ligga på bröstkorgen och spinner som ett sågverk så öronen trillar av. I början låg syskonen nästan alltid i en hög tillsammans men nu har de lyckats slita sig ifrån varandra ibland. Är mycket fäst vi dem, men så har jag också följt dem genom några kriser. De har varit nära att gå bort och det var då de hade jobbig virusinfektion med hög feber och fick ligga inne. Hade dem inne på försäkringens karenstid då vilket väl var en slags otur och ett par i min omgivning förstod inte varför jag valde att ta lån på hittekatter. Men det har aldrig i min vildaste fantasti känts fel eller jobbigt utan när jag tittar på dem och ser hur bra de mår idag och hur underbara de är - då tackar jag ovan för att de + även deras fina mamma klarat sig.
Här är en bild tagen nästan direkt efter infångandet, när de blivit överförda i transporten. Rädda troll som undrar vad som händer..
Men Kusten vilka gosingar!!! Ska försöka putta för alla dess små underverk!

Putt!
Mvh
#14 Kusten nu gråter jag av bitterljuva minnen för lilla Alma kunde varit syster till min änglaknodde. Du och jag har ju pratat mycket om att Alma och Knodde fick samma dåliga start i livet men att det kan vända. Jag visste inte hur lilla Alma såg ut och nu blev det ännu mera påtagligt och minnerna trillar på mig och gud vad jag saknar honom.
17 - Kramar om! Dina minnen måste vara väldigt fina, för då är saknaden också väldig. Alma lägger tassarna om dig och tackar för komplimangen att hon var så lik din Knodde..
Tack kappa o Bumbis för puttarna. Puttar också upp denna morgon.. för nu när Naima, Linas dotter, är uppe och spatserar så blir det en sorg att hennes tre syskon inte kommit in ännu. De går där i kattovänliga Lövgärdet och mår dåligt. Det är två unga bruntigrerade "tvillingar" och en grå..
Här är Naima som snart hoppas återse sina syskon
Jourhem till dessa skyggisar behövs akut. Putt!

#6 Den där tjejen skulle kanske behöva att bli anmäld? hon har ju klart övergivit sin katt,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
#11 Hur gick det i söndags uppstod det kemi mellan damen och lilla pralinen? Är väldigt nyfiken och hoppas hoppas nu att underbara Lina nu fått någon på fall.