avmagrad, tovig..
Tog mej en promenad till konsum Lambohov här i Linköping för att proviantera lite här ikväll. Så när jag kommit nära butiken hör jag någon som jamar högt och påkallar uppmärksamhet. Det visar sig vara en svart, långhårig katt utan halsband, kunde inte se i mörkret om den var öronmärkt. Katten var hur tillgiven som helst..när jag bar upp den slickade h*n mej i ansiktet..spann högljutt o svansade runt benen..kände benknotorna när jag klappade misse, och han var totalt igentovad under magen..
´Visste inte hur jag skulle göra eftersom jag inte hade något med mej att ta katten i..men gick hem med snabba steg o hämtade kattburen och tog promenaden tillbaka ifall att vi skulle återses..hade sonen med mej då..så vi gick o ropade o tittade båda två, men misse syndes inte till. Satte upp en lapp i affären som upplyste om att katten synts där i området runt 19 - 20.00 den tredje december, med frågetecken bortsprungen..
Har ju så fullt här med alla katterna att det inte finns utrymme för någon mer..men i akutlägen kan jag bara inte låta bli att agera..i värsta fall finns en klädkammare här att använda i det akuta läget tills någon annan lösning finns..
Känns snart som att man skulle gå med en hopfällbar kattbur med sig för jämnan..man vet aldrig vem man träffar på under promenader bortikring..tar en ny repa o tittar i morgon…
Jag tycker du handlat mycket ansvarsfullt och helt rätt och förstår vad du menar med en ihopfällbar transportbur under armen för jämnan.
Hoppas att någon hör av sej till affären i morgon redan! Inte bra att den var så tovig och mager det ger inga bra föraningar.Bra att du går dit i morgon igen.
Kolladelite på KKS hemsidaunder försvunna katter om det skulle finnas någon svart långhårig och det fanns två de senaste två månaderna oktober och november som visserligen inte alls försvunnit där du sett denna men ibland kan ju katter färdas långa vägarpå de mest märkliga sätt.

#1 ska ta o kolla där..och även runt på de olika sajterna..det är så oroligt när liten kisse vistas i sådana miljöer..bilparkeringar, och sen vet man ju att det också finns de som gör djuren illa, huuva! Skrev mitt telefonnr på lappen, men ska göra den tydligare och be den som ser missen att ringa hit…

tur du bestämmde dig för att handla jusst i går. ja du har ju fullt redan, hoppas verkligen att denna kisse har ett hem som söker och nu finner honom,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Bor du i Lambohov Sidentass? Där växte jag upp! :)
Lambohovs centrum är ju ännu ett ställe där en liten kisse inte ska vara alldeles ensam. Stackars liten långhårig sak… hoppas någon hör av sig. Långhåriga ska ju vara lättare att omplacera i värsta fall. Hoppas att det löser sig. :)
Ännu en kisse som har turen att komma fram…Till en person som verkligen försöker hjälpa trots att ditt hem är fylld till bredden med katter..Hoppas nu innerligt att kissen väljer att göra sig synlig igen, å att han får komma in å få mat å vård, vilket han tydligen väl behöver..

Jag är påväg dit nu igen..det gör så ont i en när man tänker på en mager, tovig otroligt kärlekstörstande kisse..det svider så i hjärtat när man ser dom i verkligheten och upplever hur dom bara skriker efter att bli omhändertagna..sjutton också att man inte hade buren med sig på en gång..som jag sa i ett tidigare inlägg..man skulle ha en hopfällbar kattbur i väskan för jämnan..borde finnas i dagens tekniska samhälle..

#6 Jag gick länge med en sele och koppel i fickan. Det var efter att jag fått korn på en katt i ett träd som vi hjälpte ner och som hade kommit på avvägar. Då gick jag hem med katten i famnen och tur var att han hade ett halsband som jag höll tummen i. Efter den händelsen stoppade jag ner en sele i väskan och den låg där länge… ifall att…. Men sålänge den låg där sprang jag inte på någon katt inöd…
En sele är suveränt att få ett bra grepp med om man skulle behöva bära katt en bit;-)
Hoppas du får en skymt igen av din lille tova! Han behöver nog din hjälp verkar det som.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Vilken bra idé kattassen!!
Det ska jag lägga på minnet, skaffa hem och alltid ha i min väska.(att använda när det handlar om behövande tamisar) ..sen är det nog som du säger..att när man är beredd händer ingenting..men som oförberedd står man där..
Ska ta mej en repa dit nu igen..motion får man på köpet dessa dagar..hej o hå!

#4 Ja, jag bor i Lambohov men inte i centrum där katten vistas - tack o lov! Vi bor i utkanten, nära skogen, där bussen har sin ändhållplats. Så man har en bit att promenera till centrum..och precis som du säger är den platsen absolut inte lämplig för katter att vistas i..måtte det sluta väl för lilla tovis..kan inte sluta att tänka på honom..så lycklig jag skulle bli om vi återsågs igen..iisåfall blir det slut på hans lösspringande i denna farliga miljö..

Jag tror det finns ihopfällbara burar att köpa. Det är ju såklart mjuka burar, lite mer bagvariant. Jag åkte tåg för några månader sen och då var det en flicka som hade en jättestor bur till sin hund, men när hon vek ihop den som blev den platt som en pannkaka. Såna kanske finns till katter också. Tror det var en sån här hon hade, men den finns ju i XS också (fast de är nog inte så billiga):
http://www.zooplus.com/shop/cats/cat_carriers_travel/cat_bags_travel/95037
Nu vet jag inte om bussarna fortfarande stannar på samma ställe. När jag bodde där så fanns det nog två ändhållplatser, men jag bodde inte så långt från ändhållplatsen på Landbogatan. Men sen finns det väl en till bort mot Tegskiftesgatan… men den räknas väl nästan till Mjärdevi kanske?

Tack för länken Fagddu!
Ska be sambon hjälpa mej att kolla priset, kan inte förstå mej på dollarbeteckningarna
En sån skulle jag verkligen behöva, i tanke på när man träffar på herrelösa katter. Har bett sambon också att ha koll här i Lambohov efter den här missen..o lappen satt kvar igår när jag var dit. Åker den bort så spikar jag upp en ny!
Det är Lantmannagatan vi bor på..nedanför Änggårdsskolan om det säger dej nånting..tror Tegskiftesgatan ligger närmare stan..

#11 Sidentass - priserna i länken är i EURO, dvs. priset x 10 kronor i runda slängar. Det är lätt att räkna fram. Det såg ut som om priserna på burarna ligger mellan ca 280 och 500 SEK ungefär. Sedan tillkommer ju frakt.
Såg ut som om frakten ligger på 6.90 EURO dvs. ca 70 kronor. Handlar man över 69 EURO (ca 690 kronor) är det fraktfritt. Leverans sker med DHL.
Kanske kan vara något;-)

#12 Vad bra att det finns personer här som har lite bakom pannbenet - tack för hjälpen kattassen!!

Bara en miníräknare…;-)

eeehh…jag har suttit o pratat med min sambo för varan..man önskar sig i födelsedagspresent
- blir det inte så skickar jag efter själv!

Det här står lite längre ner i länken:
"Please note: This hut is not suitable for carrying dogs or cats."
Men här finns en annan:
http://www.rusta.se/djurtransport_hopvikbar_shn_g_p78601157.html

#16 Ja den ser ju minst lika bra ut och går dessutom att bära i! Billigare också, ingen frakt osv.
Kolla upp den på Rusta i Linköping - Siden !

hur går det siden?
Vi köpte tidigare liknande transportväskor som den på Rusta på ÖB som är helt perfekta och vi betalade bara 79:-. Vi har dem på bänken i badrummet som två extra sovhus och kissarna gillar och gå in och lägga sig där.
Har du tillgång till ÖB så kolla där också.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

De väskorna verkade ju jättebra. Och mycket billigare. Nästan lite sugen själv nu. ;)

#16 Men det är ju toppen! Man slipper fraktkostnader, bara åka dit o köpa! Det tipset tackar jag för!
#18 Har varit dit flera gånger efteråt men har inte sett till kissen något mer, tar alltid på mej glasögon när jag går till konsum, o har bett sambon att också hålla utkik här i vårt bostadsområde..ska även prata med min son och hans kompisar som vistas mycket ute och be dom hålla utkik..
HAha, alla tar orden ur mun på mig. Just dt Rusta och ÖB
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....