Att sälja katter?
Nu ska jag själv sälja mina hittekatter som jag haft ca 5 månader, den 25/11-08 ska ungarna som nu är 6 månader kasteras och id-märkas(tatuering), mammakatten är redan klar sedan länge.
Så alla kommer vara färdig vaccinerad, kastrerade och idmärkta.
Men problemet är att jag sålt katter innan, i min familj har vi alltid haft regeln att tar man hem ett djur ansvarr man för dem tills dem dör och man gör sig inte av med dem för att det blir jobbigt, så de enda gången mina djur lämnat mig är när de dött/avlivast pga ålder eller sjukdom. Jo en gång sålde jag en duvunge efter som mina duvor la ägg som hann kläckas innan jag upptäckte det.
Jag undrar om ni har några tips på vad man ska fråga och kräva av eventuella köpare, så man får bra hem. För mig är bra hem det viktigaste annars får de hellre bo kvar.
Vad är ett lämpligt köpeavtal/kontrakt? Vad är ett bra pris? Alla tips är välkommna.
Jag har tänkt skicka med ett kompendium med artilklar som är bra, jag har redan valt ut några härifrån och frågat artikleskrivarna om det är okej om det inte ståt att det var okej, väntar på svar från två. Artiklarna jag valt är
vem ska omplasera? Skriven av: Christine Leijd www.hittehund.nu
kalla siffror - hittekatter av lena
när katten inte är rumsren av lena
skygg kattunge hemma - och nu? av alexej
skygg katthemma - och nu? av alexej
FÖRGIFTNINGAR hos katt av anebit
Har ni några bra tips på andra artiklar som kan vara bra att skicka med?
Tacksam för alla råd!
Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...
jag har ju skrivit en om cancer om det kan vara något? ;)

du får gärna länka till artikeln så jag kan titta på den
Jag tycker det är viktigt att man hälsar på i det nya hemmet först. Pratar mer än en gång med köparna. Att man begär få ha fortsatt kontakt och får göra hembesök. Att dom får komma tillbaks med katten om det inte fungerar. Att dom kontaktar dig om deras familjebild ändras. Har dom haft djur innan, vad hände med dom?
Det är vad jag kan komma på just nu.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!

Är det någon som har ett köpekontrak man kan använda sig av eller tips på hur man utformat ett eget? Vad som ska stå med osv.

Om du mailar till exempel KKS eller Katthjälpen eller en liknande organisation så borde de ju ha färdigskrivna kontrakt som de använder när de adopterar ut sina egna kissar. Du kan ju säga att du vill ha ett som säger ungefär samma sak och sedan använda deras kontrakt som mall?
Jag vill inte vara dum eller verka "anti", men är inte risken stor att man skrämmer bort eventuella intresserade köpare? Det är ju (tyvärr) inte så att du säljer något unikt (även om de så klart är unika som individer, men det är ju alla andra katter också!)…
Vad du skriver i ett kontrakt, för jag antar att du menar hur katten ska skötas, att att den inte får säljas vidare och liknande, har noll och ingen juridisk giltighet. Har du sålt en vara så är den såld och köparens egendom (IKEA kommer ju knappast hem till dig för att kolla att du sköter om dina möbler). De som vet det blir mest irriterade över försöket!
Det jag istället tror på är att etablera en god kontakt och verkligen trycka på att du finns för råd, stöd och vad det nu kan vara framöver. Är det så att det faller sig naturligt så är det klart att du kan hälsa på efteråt, men det är i så fall helt på köparnas villkor! Kontakt via mail brukar vara det som fungerar bäst enligt min erfarenhet. Man behöver aldrig störa någon och kontakten blir frivillig.
Jag kom på en sak som har blivit som ett seriositetstest hos mig! Jag frågar om de vill teckna en försäkring. Tycker att vill man inte det så värderar man inte livet man just har gjort sig ansvarig för. Det är ju lätt för mig som är försäkringsombud och tecknar själv, men det går ju bra för alla att låta köparen ringa ett ombud hemifrån er så att ni vet att det blir gjort (överlåtelser sker ju oftast på kvällar och helger när kontoren är stängda).
Etablerar man en god kontakt tror jag inte det finns några problem utan man är välkommen ringa och hälsa på. Tror mer på riktiga besök än enbart e-mailkontakt. Man kan få vänner för livet.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Jag har sålt många katter, har kontakt med alla köpare via mail. De skickar alltid medelande om katten är krasslig och vill ha råd, eller något roligt har hänt, det kommer vi överens om innan köpet. De sänder foto så jag kan följa deras utveckling. Att säljaren av katt hör av sej med jämna mellanrum via mail, tror jag är roligt för köparen, jag har då fått den känslan.
Jag säljer mina katter med SVERAKS köpe kontrakt och avtal.
Ett väldigt grundläggande överlåtelseavtal finns på SVERAKs hemsida, du kan använda det som mall.
Om du tänker skriva en massa villkor, tänk igenom vad som verkligen är viktigast. Du vill inte skrämma bort vettiga människor bara för att det medföljer en bilaga med 25 olika villkor. Jag antar att du är en helt vanlig kattägare och varken katthem eller uppfödare och i det läget är det Köplagen som gäller. Det är till stor fördel för dig eftersom villkoren då är juridiskt giltiga.
Om du skriver in olika villkor, glöm inte att skriva in en konsekvensklausul dvs. en klausul som reglerar vad som händer om avtalet bryts (det kan vara att du har rätt att återta katten, att ägaren ska betala vite eller liknande).
Jag brukar avtala om 3 saker:
- Återköpsrätt om ägaren inte kan behålla katten (juridiskt giltig även i de fall Konsumentköplagen gäller).
- Att katten ska vara försäkrad.
- Att katten ska vaccineras enligt tillverkaren eller veterinärens rekommendationer.
Det är även bra att skriva in vad du kan erbjuda köparen så att det inte bara blir så att du kräver att de ska göra si och så. Livslångt stöd, du tar tillbaka katten om det inte funkar i det nya hemmet, du hjälper till med omplacering om det behövs osv.
Men det viktigaste är absolut hur man känner för spekulanterna. Det är alltid bra om man har haft en längre tids kontakt med dem, men för mig är det inte ett krav. Känn efter i maggropen. Prata om din syn på katter och katthållning, då brukar man märka om spekulanterna har en liknande syn på det hela. Man måste inte tycka lika om allt, men det måste kännas bra.