hjälp!
Vi har tagit hand om en kisse i snart 2 veckor, och redan har allt börjat gå snett.
Nala skulle avlivas då hennes ägare gått bort, och då hon inte är mer än 1 år tänkte jag att hon skulle var lätt att omplacera. Redan har hon haft en kull med bebisar tyvärr :(
Jag har läst andra inlägg här inne om kissande katter, och jag har tagit henne till veterinären.
Jag har dock inte råd med kastrering som föreslås och då jag inte fått henne genom jourhem utan genom bortskankes.se (där det för övrigt finns hur många katter som helst som bara kastas iväg) vet jag inte heller om det finns något bidrag som man kan få för att kastrera henne.
Någon som vet? Eller ska jag lyssna på alla som säger att det är lika bra att avliva för har dom väl börjat kissa inne så slutar dom inte..
Toppen att du tagit om hand om kissen..Du har ett hjärta av guld..Kanske du ska avgränsa henne till ett rum, hur många lådor har du??..Om du har henne i ett avgränsat rum eller två med flera lådor, så är det lättare att hålla koll..Försök att inte ha pinkvänliga material, såsom tyg od.
Har du samma sand i lådorna, byte av sand kan innebära stora protester..
Jag tycker att avlivning inte är att tänka på, det har dock bara gått 2 veckor, kissen måste få lära känna er å sin omgivning..Vet att kastrering inte är billig, men kanske du får dela upp betlaningen om du frågar..Finns visst nån fond att söka ur, men det kan andra här på Hittekatter bättre än mig..

vi har en sån bra lägenhet så vi har inga dörrar till rummen =P
jag har satt en låda i varje rum, och jag använder samma sand som hon hade innan, har även i två av lådorna lagt i annan sand och toa-lett.
Jag ska fråga om avbetalning, men har för mig att djursjukhuset här inte ens tar fakturor..
Du har inte möjlighet att ev. stänga in henne på toan, när ni inte är hemma å kan ha koll på kissen.. Oftast är det nån protest mot något, när den den pinkar inne..Om det är nån tröst,..Så kan jag berätta om min dotters innepinkarkisse..Hon har pinkat inne under flera herrans år, min dotter har gråtit floder..Men så flyttade de å katten fick ett nytt liv..Nu har det bara hänt en olycka på över ett halvår..Så ge inte upp, sök lösningar istället..vet att ingen katt är omöjlig, gäller bara att finna orsaken till varför katten gör så….berätta gärna vidare hur det går…Kramisar Catfoot
Finns nått medel som heter Dettol, finns att köpa på butiker där dom säljer enbart utländska matvaror…Ska vara suveränt att ta bort kattpink med…Kan kolla om du vill, så kanske en tjej här på Hittekatter kan som kan fixa det åt dig…Det kostar runt 50 lappen om jag inte minns fel, ja sen till kommer frakten då…Men väl värda pengar..Kram catfoot

Hm, låt se. Det är alltså en hona som är runt 1 år om jag fattat det rätt. Hon har kommit till er och varit hos er i ca 2 veckor. Har du andra djur eller är hon ensamkatt?
Jag ser det nog också som så att hon är könsmogen (eftersom hon fått en kull redan) och därför nu håller på att revirmarkera. Är det stora pölar eller skvätt här och där?
Kan ju också vara någon slags protest att hon just har bytt miljö och inte känner sig riktigt hemma än.
Att det skulle vara något fel på katten rent medicinskt tror jag inte utan det hela rör sig troligen om att hon är i behov av kastrering.
Avlivning av fullt friska djur (som jag tror hon är) är jag starkt emot av etiska skäl. Det gör man inte. Att en katt har börjat kissa inne och sedan måste avlivas pga att det inte går att få bukt med problemet är inte sant utan en myt. Det finns oftast mycket man kan göra.
Jag vet att det finns Billyfonden som man kanske kan äska en slant ur för omhändertagna katter.
Försök även med att köpa Feliway som är ett preparat som finns både i sprayform och som en dosa som amn sätter i el-uttag. Det innehåller ferromoner som är kattens egna "mysighets-ämnen" vilket kan göra att katten känner sig lugnare och även låter bli att urinmarkera. Tvätta allting som är nedkissat noga, tvätta med ättika det är bra. Det är viktigt att all lukt försvinner annars är katten genast där igen. Kanske måste hålla katten instängd ex. i ett badrum när ni inte är hemma. I badrummet skall givetvis låda och mat samt sovplats finnas. En liten yta för att minimera kiss-ställena.
Sängen kan man täcka med plastad frotté som är lätt att tvätta och så tränger inte kisset ner i stoppningen.
Jag brukar använda Turtle Bilshampo och tvätta ex. dynor och kuddar med när det hänt en olycka.
Dettol är visst något rengöringsmedel som finns i utländska speceriaffärer (har jag inte provat själv men andra här kan intyga att det är bra).
Oj det blev långt! Men försök hålla det stången ett tag och lägg undan några hundralappar varje månad så kanske katten kan få bli kastrerad. (Önska dig en katt-kastrering i julklapp vettja!:-)
Lycka till med kissen!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

#4 jag är väldigt intresserad om du kan hitta sånt medel, kattkiss luktar inte direkt mumma..
#5 vi har en ödla, annars inga andra djur. inte ens barn har vi.
det är stora pölar överallt, och jag har sett henne använda lådorna och hon bajsar inte på fel ställe.
Jag ska fråga billys då, vore bra om hon blev kastrerad, jag kan ju inte omplacera henne om hon kissar inne, vem vill ha det?
Finns feliway i zoobutiker eller är det apoteket som gäller?
Sängen kissar hon inte i och inte soffan heller. Det är i tvättkorgen, filtar, plastkassar (?!) och byrålådor som hon kissar i.
tack för ert engagemang, känns bra :)
Strax innan löp brukar mina kattflickor kissa lite här och där (på golvet tack å lov) Det är säkert hormonellt. Jag talar alltid för P-piller i ett sånt här läge tills du får slantar till kastrering. Piller är ett överkomligt pris. kattflickor kan vara lite "tokiga" i väntan på den rätte ska dyka upp

#6 Jag köpte min Feliway-spray hos veterinären. En del zoo-affärer kan ha det också. Kollade iofs med våra två lokala butiker här men ingen av dem saluförde det utan vetten och apoteket.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Du har fått så bra svar här men jag tror också det kan vara som hon är nervös för hon är på ett nytt ställe.Är det en innekatt? Har den alltid varit det? Doftande kattmynta pålådkanten kanske kan få henne att tycka bättre om lådan. Kanske inte tycker om rengöringsmedlet du gör ren lådan med? Finns också spray att köpa som man kan spraya på för att katten inte ska tycka om att kissa där men jag kommer inte ihåg vad den heter.
Tycker du gör det jättebra som bryr dig om katten. Hoppas såna trådar blir förbjudna där dom skänker bort katter, tänk så många idioter som kan skaffa sig en katt då.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Kattkiss luktar ju inte så gott nej men beöver ni städa av och torka så kan ni köpa dettol som finns i de flesta invandrarbutiker. Finns tidigare trådar om det också så du kanske kan söka på det härinne.
Man kan även hälla en liten skvätt i tvätten när man ska tvätta om jag minns rätt och luktar uppfriskande och gott. Flera härinne har testat det med bra resultat.
//Pia