Grå/vit hankatt
Hej alla.
Det har kommit en grå och vit katt till stallet där jag har min häst.
Stallet har två egna katter som egentligen är stallägarens (som inte har någon häst längre) som bor på gården. Det har blivit så att katterna trivs bättre i stallet, därför får de mat där, och bor i sadelkammaren.
Den gråvita har väl upptäckt maten så han har i några veckors tid funnits i stallet, eller i närheten. I början, när han ville ge sig till känna, pep han lite. Inget riktigt jamande alltså. Jag gav honom mat, så klart. Han var mycket skygg! Nu har det gått några veckor. Han kommer nästan direkt när jag kommer till stallet, jamar (fast ynkligt) och vill ha mat. När han äter får jag klappa honom, inte annars. I dag gick han inte undan när jag sträckte fram handen, han började i stället stryka huvudet mot golvet, ville så gärna stryka mot handen, men vågade inte.
Stallägaren, och en till i stallet som bor på gården vill inte att man lämnar mat ute, just för att det kommer främmande katter. På ett sätt kan jag förstå det, på ett sätt inte. Jag måste alltså gömma maten till den gråvita (han vet var) och hela tiden smyga och smussla. Det är jättejobbigt när stallkatterna och den gråvita skriker och morrar åt varandra.
Nu till det stora problemet. Jag kommer antagligen att flytta från stallet. Alltså kommer han inte att få mat och han kommer att bli bortkörd när de upptäcker honom.
Han har säkert varit tam en gång i tiden. Han har något speciellt, och jag önskar att jag kunde ta mig an honom. Jag tror verkligen att han vill vara en tamkatt med en egen matte eller husse. Han är pratig och verkar sällskaplig, för han liksom vill något hela tiden, och håller sig i närheten. Jag bor i en etta med två hundar och två kaniner, så jag kan bara inte ta hem honom.
Finns det någon som skulle vilja ta sig an honom? Det krävs naturligtvis mycket tålamod, men jag är övertygad om att det inte är allför svårt att få honom tam. Det är en okastrerad hankatt. Han finns i Skånela i Rosersberg utanför Märsta. Hur man skulle fånga honom vet jag inte, men det måste väl gå att lösa! Jag lovar att betala kastreringen, bar någon seriöst tar sig an honom. Jag vädjar verkligen för denna katt! Han har något speciellt, och jag önskar så att han kunde få en chans till ett bra liv!
Jag har satt ut annons på Stockholm Katthems hemsida på upphittad katt, men jag tror verkligen inte att någon kommer att svar. Han har nog varit hemlös länge!
Solveig
Kan du försöka fånga in honom och lämna katten till polisen i Stockholm som upphittad, dom har sammararbete med katthemmen..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Kontakta katthemmen och förklara. Någon kan säkert hjälpa till att fånga honom.
Mvh

puttar upp den här viktiga tråden…tyvärr har jag själv för fullt här med alla de åtta katterna, men jag tänker på kissen och önskar att någon snart kan öppna sin dörr för misse…
Jag känner mig lite tveksam att lämna honom till polisen. Tänk om han hamnar på ett katthem ett tag och sedan avlivas för att han inte är tam, och ingen vill ha honom?
Jag kanske kan ta reda på vilka katthem polisen samarbetar med här, och kontakta dem. Hmmm….ja det är en idé.
Nu har jag pratat med polisen. Enligt honom avlivas katten om man inte hittar någon ägare, och katten är förvildad. De samarbetar med ett katthem i Vallentuna. Jag ringde dit. De försöker få katten tam för att sedan söka efter ett hem. Det låter ju bra.
Nu till nästa problem. Hur ska jag fånga honom? En annan katt som var mycket tamare, ställde jag in maten i transportburen, och han gick in. Sedan var det bara att stänga luckan. Tror inte det är så lätt med den här.
Ärligt talat, jag skulle ju önska att han fick komma hem till någon direkt. Någon som vill engagera sig i honom, men det kanske inte är realistiskt. Han är ju ändå rätt skygg.

Tror du att du skulle kunna få låna en fälla hos katthemmet i Vallentuna? Risken är väl att du får in de andra katterna istället;-) men det går kanske att hålla undan dem (läs låsa in någon annanstans) medan man laddar fällan med lite "godis" åt grå/vit?
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus