Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattmat
Läst 1008 ggr
Debattia
0

Kattmat

Vad tror och tycker ni om detta förslag?

Om alla livsmedelsaffärer hade gjort  så att ,de kunder som ville  och kunde köpte kattmatsburkar eller torrfoder  inne i affärerna , sen lagt  det i en stor låda utanför . katthemmen hade sen kunnat hämtat mat därifrån . Även privarpersoner om man haft en överenskommelse med affärsinnehavaren.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

kattassen
0

Det har jag sett i vissa affärer faktiskt. Fodertunnor vid utgången. En affär nere i Haverdal hade en tunna i somras för räkning ett katthem i Halmstad. Jättebra idé tycker jag. Jag lade gärna dit ett par torrfoderkartonger.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Debattia
0

Har hört  det förekommer i England.

Debattia

majvi
0

Det finns inte i alla livsmedelsaffärer men jag tror nog att det är ganska vanligt här.Det kanske är mest utbrett i djuraffärerna men finns också i vanliga livsmedelsaffärer. Men det är katthemmen/föreningen som frågar om de får ställa dit en tunna eller nåt.Sen sätts också upp en lapp med information på tunnan/lådan.Det måste också finnas en kontaktperson som affären kan ringa till om tunnan är full.

På en del hemsidor kan det finnas upplysningar om detta under rubriken hjälp oss och så står det var maten kan lämnas.

#0 Med privatpersoner menar du såna som håller på med hemlösa katter?

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

martdat
0

Det finns på vissa ställen, En djuraffär här i Växjö har sagt ja till att ha fodertunna åt KKS men det finns ju inget kks katthem i närheten. inga alls faktiskt, lillebo som är djurensvänner ska läggas ned och inga nya lokaler hittas, de kör förövrigt bara med Hills så det funkar ju inte ändå.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Debattia
0

Jag har inte hört talas om att det finns i Sverige, men det var ju trevligt. Vet någon hur det går?? Blir tunnorna fulla?

Ja, jag menar såna som oss ! Tror ni att även vi som ideéllt hjälper katter också skulle kunna använda oss av detta????

Debattia

SamanthaJones
0

Det finns på en heldel ställen här runt och det är toppen bra i mitt tycke!

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Sidentass
0

En större mataffär hade en sådan korg utanför kassorna när jag var där för något år sen. Kattmaten som kunderna la där var tillägnat Slaka djurhem, tycker detta är ett väldigt bra sätt att sponsra djurhemmen, man borde tipsa alla affärer att göra något liknande..

Fagddu
0

Det var ett bra förslag. Tror dock att det fungerar bäst om ett katthem eller förening är inblandad, mest därför att folk ger hellre tll något det känner igen. Men visst är det en bra idé. :)

Debattia
0

Har man som privatperson ett bra samarbete med någon förening hade man kunnat   få lite mat från dem. Runt mig finns bara såna katthem som tycker skyggisar ska avlivas.

Debattia

majvi
0

I Uppsala finns det säkert tunnor i varenda djuraffär, där det går att ställa dit någon. Från djuraffärerna kommer också mat som inte kan säljas för att datumet har gått ut.Men det är inget fel på maten egentligen så det går bra att äta den.Förut har det kommit in mycket mat, nu vet jag inte men tror nog att de får in lika mycket om inte mer.

Tunnor finns i en del av de vanliga affärerna också, det är bara att fråga man kan inte få mer än nej. Ibland kan det vara trångt i affären, då är det ju svårt att få plats med något.

Ibland händer det att jag kan få något extra i en djuraffär när jag pratar om mina hittekatter. En gång var en representant för en firma i butiken och när jag sa att jag höll på med hittekatter fick jag flera extrapåsar  mat med mig hem

Jag var tidigare med i Samvetet och när föreningen var nystartad kom vi på att vi skulle fråga djuraffärerna om de hade utgången mat vi kunde få. När jag frågade i en affär plockade de ihop en stor låda med kattmat.De hjälpte mig också att bära ut lådan till bilen. Då var Samvetet okänt för de flesta i Uppsala, den affären hade inte hört talas om  föreningen tidigare.

Jag har stått med på kattutställningar och zoo-expo också. Doggy var också med på ett zoo-expo, de höll på att lansera mjau i tetrapack då.Det gick dåligt med försäljningen  för dom,och de skänkte det som var över till oss så vi som hade sista passet i hittekattsbåset fick gå i omgångar med maten till bilarna och stuva in den. Givetvis delade vi med oss av den sen. På kattutställningarna brukar det också skänkas kattmat.

Det är som medlem i en förening som jag har stått med på lite tillställningar men man kan alltid fråga som privatperson om man får stå med  när det är någon tillställning som handlar om djur. Det kan vara bra om man har lite material med.Man kan ha ett fotoalbum med berättelser om hittekatter man har eller berätta om hemlösa katter i allmänhet. De vill säkert ha med kattföreningar/katthem i första hand, men finns det ingen så kanske man kan få vara med.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.