Öbacka djurhem brann!
Kopierat från kattforum
_Efter en explosionsartat brand i en husvagn började Öbacka djurhem i Utansjö brinna. Nu evakueras de cirka 40 katterna från de rökfyllda lokalerna.
Enligt de första uppgifterna exploderade en eller flera gasoltuber i en husvagn som stod parkerad vid gaveln till byggnaden som hyser Öbacka djurhem och ett dagis.
Räddningstjänsten från Härnösand, Kramfors och Örnsköldsvik larmades ut till platsen tillsammans med polisen.
Väggen på djurhemmet började brinna, men den elden är nu släckt. Enligt vakthavande befäl vid länspolisen är branden under kontroll. Djurhemmets lokaler har dock rökfyllts, och de cirka 40 katterna som bor där evakueras nu.
Hoppfulla röster från räddningstjänsten trodde under kvällen att de flesta djuren skulle kunna räddas.
Räddningstjänsten arbetar nu med att kapa upp taket till den eldhärjade byggnaden."
_
Jag undrar med vad som hänt med katterna?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

har googlat lite och efter vad jag kan läsa mig till är det enbart en vägg som brunnit så lokalen vart rökfullt, illa det med, folk på platsen har tydligen hjälpt till att evakuera katterna, nån som känner till öbacka och vet mer?

Oj så dramatiskt! Ingen som vet något mer hur det gått för djuren. Lite oroväckande när de skriver att de hoppas att de flesta djuren skulle kunna räddas - inte alla då? 
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Jag, som evakuerats med djur och dessutom i det närmaste burits ut utan min kanin har en tanke kan det helt enkelt vara så att det finns djur som varit lösa och gjort en olämplig gömmeauktion? Kaninen min hade krupit in under en garderob i bakändan och eftersom det var människor kvar i huset (tex jag själv) och det var närmsta grannens bostad som stod i ljusan låga så prioriterades människorna… Något jag ju förstår även om jag var vansinnigt motvalls under evakueringen (jag fick dock med mig katten, råttorna, marsvinen och den ena kaninen). I vårt fall slutade allt väl, vid återgång till bostaden fann vi Ludde glatt mumsande en krukväxt som i den allmänna röran fallit ur ett fönster och att bostaden inte rökskadadts. Men det hade ju kunnat sluta illa… Och katterna i den brinnande bostaden dog tyvärr. Trots att brandmännen gjorde sitt bästa att få ut både folk och fä ur huset (fast jag tror att de fick lite krupp vid upptäckten att det fanns massor av djur hos den unga studenten och att den andra grannen var 98 och dessutom hade en lös nymfparakit och även han resonerade som jag - ingen fågel ingen gubbe!)
JA hur gick det?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
vill också veta
Maggan47
Jag lyssnade nyss på webradion som jag klicka mig ur så jag har ingen länk men rökdykarna hade gått in och tagit kattungarna som nu mådde bra.(kattungarna bodde i ett särskilt rum) Folk som bodde i omgivningarna kom dit med kattburar för att hjälpa till att ta hand om katterna.12 stycken fick bo hos den som intervjuades, det kanske var ordföranden eller nåt. 5 katter var på rymmen, katthemmet skulle letas igenom för att se om någon hade gömt sig någonstans. Det sas inget om hur de vuxna katterna mådde men de skulle till veterinären. Jag tolkar det som att det inte var något livshotande. Sen vet man ju inte hur det är med kissarna som försvann.
Jag vet inte när inslaget gjordes.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

Bra att folk engagerade sig och hjälptetill, hoppas de hitttar de fem på rymmen,
Vilken dramatik! Tur ändå att det verkar ha gått bra. Nu får vi hoppas att rymlingarna hittas också.
#3 Vilket trauma, förstår att det måste varit panikartat att rymma ut huset och inte ha alla djuren med sig. Skönt att det fick ett lyckligt slut. Bränder är inte att leka med.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"