Så typiskt
Jag har ju skrivit en tråd om dem tidigare, att kattungarna har diarré. Och vi har gett dem Diarsanyl då veterinären ville att vi skulle börja med det.
Och nu har vi gett dem i tre dagar och det har inte blivit bättre. De har fortfarande diarré!
Så vi ringde veterinären imorse och han skulle ringa oss senare då han precis skulle börja kastrera. Så vi måste till veterinären med dem, så typiskt just nu också när vi är luspanka. Så hur jag löser betalningen återstår att se men på nåt sätt får jag lösa det.
Och jag har inte en aning om vad det kan vara så summan kan ju springa iväg rejält. Han skulle försöka ge oss ett pris när han ringde sen men sen kan det ju springa iväg beroende på vad det är.
Ibland önskar jag att man vore miljonär.
Vilken tråkig situation :(
Förklara för veterinären hur läget är, och hör om ni kan göra en avbetalning då?
När vi fick hem våra jourkissar så var de problem med deras magar först pga av mycket mask. Vi provade fasta och diet och det rättade inte till sig förrän vi fick antibiotika utskrivet. Typiskt nog hade katterna inte samma magåkomma. Athoz blev bra på Dihydrostreptomycin vet och det hjälpte inte Aramiz men när han fick Flagyl så rättade det till sig.
Din veterinär har ju tidigare varit just mot er så han förstår nog och hjälper er på bästa sätt.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
En vän till mig fick problem med sin hund, han fick hudirritation pga bakterier och behövde antibiotika.
Veterinären som hon går hos, ville att hon skulle komma dit, men hon sa som det var, att de för tillfället var luspanka och hon var glad om hon hade råd att lösa ut medicinen.
Så veterinären var schysst och skrev ut medicin endå, utan att de behövde komma.
Nu ska man väl inte chansa så mycket, men om du förklarar för vet hur läget är, så kanske det finns andra lösningar ni slipper bli ruinerade på?
Är det något katthem som äger katterna du har hos dig eller hur var det?
Har ni tagit träckprov? Det kan bli en billig lösning. Det kostar 300 kr att köpa Kollamasken på Apoteket och har ni tur visar provet på något. Allt ni behöver betala en veterinär för då är att skriva ut recept på medicin (om ens det behövs, ibland räcker ju receptfria preparat till).

Vad trist…känner allt till detta när man måste till vet och plånboken är tom…tycker man borde få faktura och betala sen när man kan..

Vi har pratat med honom och även om han egentligen inte skriver ut faktura så fixar han det åt oss så vi kan betala det senare, och så får vi lite rabatt också så det skulle hamna runt 300:-.
Katterna är inte från nåt katthem utan de flyttade hit ändå.
Katthemmet tog inte emot kattmamman med ungarna utan ville i så fall bara ta emot kattmamman när ungarna var tillräckligt stora för att lämna henne.
Vad bra att det löste sig med veterinären :)
Vet hur ont i magen man kan ha av oron för vad summan kan dra iväg på :/

Summan slutade på 300:- då vi fick rabatt och så gick medicinen på 62:-. Han visste inte riktigt vad det kunde vara, vi försökte utesluta både det ena och det andra och en sak som det stämde lite på var parvo/kattpest. Vi hoppas ju innerligt att det inte är det, men i så fall borde ju också alla kattungarna ha det, är ju bara 2 som har sån diarre. Men de får antibiotika och så får vi se hur det går. Är det parvo/kattpest så finns det ju ingeet att göra heller.
Samtidigt tycker inte jag att det stämmer helt med kattpest, jag har varit med om det tidigare och det stämmer inte med det som jag var med om alls.
Väl hemma fick det bli en avtvättning av allihopa, de hade ju gjort ifrån sig i transportburen på väg dit. Men det gick bra att tvätta av dem i handfatet så nu är de rena och luktar lite godare. Och hittills har de faktiskt inte bajsat på sig eller så ännu.
Som veterinären sa, så kan det ju vara nåt olämpligt som de har ätit också som gör att de fått diarré.

Vetten kunde tatt ett snabbtesst på kattpesst, be han göra det om ni behöver dit ijen, De har inte fått i sig grädde? det kan de bli dåliga av, Symptomen stämmer bra in på när vimsan var sjuk, hadde de feber? de behöver inte dropp så de inte får vätskeförlusst? vad sa han om det? hoppas de piggnar till snart. Dietmat mot magarna borde de väll ha?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Nej de har inte fått i sig nån grädde. Purjolök vet vi däremot att de har knaprat på då de rev ut sophinken. Nåt test för kattpest pratade han inte om konstigt nog.
De har ingen feber och kräks inte eller nåt. De har enbart diarre, men bara två utav dem.
I nuläget behöver de inte dropp.
Ibland kan det ta lång tid att få ordning på kattungars magar. Man kan även prova detta dundermedel. Det finns hos veterinärer eller djuraffärer. Det heter STOMAX…som är superbra. En burk för strax över 100-lappen och det räcker 1-2 månader beroende på hur stor katten är. Apoteket har något som heter TREVIS, kapslar i ett rör. Det kostar ungefär samma som Stomax. Eftersom det är dragerade kapslar så får man dela på dem (dra isär delarna eller klämma sönder kapseln). Blande i mat, yogurt, vatten eller vad de nu gillar.
är katterna vaccinerade?

Nej de är inte vaccinerade, kattungarna alltså.. De är bara 8 veckor gamla så det har inte varit dags tidigare. Och nu kan man ju inte ge dem förrän de är friska igen..
I hälsoråd för katt står det att man kan använda koltabletter (carbo Medicinalis) 3-10 tabletter efter behov. som finns att köpa på apoteket. sen står även Canicur 12 tabletter (ca129) och Zoolac 15ml (ca129kr)vilka är dyrare än koltabletter (250st 81kr) iaf. Det står även att man inte skall ge koltabletter om katten får andra läkemedel t. ex. antibiotika!
Koltabletterna går att smälta i vatten och sedan blandas i vanlig mat..
Hoppas att dem snart skall bli bättre…

Med andra ord kan vi inte ge dem koltabletter i nuläget eftersom de går på antibiotika.
Jag hoppas ju att de ska bli bra i magen snart, som sagt, sen vi kom hem i eftermiddags så har de inte gjort nåt på golvet eller så.
Nån som vet hur pass farlig purjolök kan vara för en katt annars? Rå alltså, var själva stumpen som jag hade slängt som de hade tuggat på.
Har en kattungeköpare som kommer och hälsar på om måndag, får väl se hur de mår då eller om vi får skjuta upp det lite.
Då ska du inte ge koltabletter så klart 
Lök är iaf giftigt för katter.. Lök orsakar hemolys hos katter, dvs de röda blodkropparna dör.
Jag minns inte vilken mängd som var dödlig för katter (och hundar också för den delen), men det är inte speciellt mycket.
Och det gäller både rå och tillagad lök.
Hittade lite mer info,, detta gäller även katter..
Lök - stora upptag av lök (rå,kokt, stekt, torkad) kan ge upphov till kräkningar och diarre. Efter några dagar kan även sönderfall av blodkroppar med medföljande blodbrist konstateras. Oftast drabbas små hundar eftersom förgiftningsrisken är dosrelaterad till hundens vikt. Dödsfall har förekommit.
Kritisk mängd: 15 g rå lök eller mer/kg. Detta motsvarar för en hund på 10 kg ca 2 mindre lökar eller 14 g lökpulver. Var observant med torkad lök, hunden kommer lättare upp i en toxisk dos. Kritisk dos vid förtäring av vitlök: 3 g rå rensad lök/kg.
**Källa http://www.hvarsta.com/**

#16 o du milde, hadde jag inte en aning om ! och kissarna som älskar köttbullar,, men det är väll inga större mängder i dem,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Det är många som inte vet att det är så pass giftig för katter och hundar.
Hur mkt lök det finns i köttbullarna vet jag inte, men lär nog som sagt var inte vara så stor. Men för att vara på den säkra sidan så gör köttbullar till missarna utan lök 

Just i lagad mat tror jag inte att man har så pass mkt lök att det kan bli skadligt. Men då kan ju purjolöken vara en bov i dramat. De har inte ätit mycket på den men de hade tuggat på den ialla fall och det räcker säkert när de är så pass små. Blir att sätta barnlås på det skåpet tror jag så att de inte kan komma åt sophinken. För de är ena rackare på att öppna skåpsluckorna de små liven, hur de bär sig åt har jag inte en aning om men upp dem får de ialla fall.
Säkert inte om man tänker på mängden mat/lök så blir det nog inte det….
Du får hoppas att löken är boven och att magarna snart blir bra igen.. Lås låter som en utmärkt idé.. El hink med lock (har jag hemma) den är svår att komma in i 

Idag är de faktiskt bättre i magen. Inte lika lösa och de bajsar inte på sig. Så jag hoppas ju att det är på väg åt rätt håll. Men vi kör på med antibiotikan ändå.
Har en hink med lock, pedalhink men de små rackarna lyckas med allt. Jag förstår inte ens hur de kommer in i skåpet :) De där små och en så tung skåpslucka.