Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 3137 ggr
Emma_J
0

Karantän - hur gör man?

Hej,

Ska få hem en kattunge på 8 v i eftermiddag som är upphittad.  Hur gör man med karantän? Har tre andra katter hemma.

Måste jag ha kattungen i vårt uthus (25m2) eller går det att bara ha den i ett separat rum?

HUR går man tillväga för att undvika ev smitta mellan katterna?

Hur vet man att det är riskfritt efter karantänen?

Hur länge ska de vara i karantän?

Erika91
0

Jag är ingen expert på det här, men en kattunge som bara är 8 veckor gammal ska bo med någon annan katt och inte själv!! Den ska även stödmatas!
Den ska vara i karantän i fjorton dagar (två veckor alltså)

Men är det någon mer som vet något mer?
Puttar upp!

YvonneW
0

Är den åtta veckor både äter och dricker den själv. Men ge inte torrfoder utan mosad burkmat. Vatten och gräddfil. Är den mager och eländig kan man också ge modersmjölksersättning, fingervarm, och det lapar den i sig själv. Sedan föreslår jag att du ligger i samma rum nattetid så att det inte blir för ensamt för den.

Använd ett rum i huset (inte i uthuset) och utrusta rummet med klöspelare, leksaker, toa-låda och någon mysig, varm och go bädd. Dom börjar klättra i den åldern, och lite tingeltangel som hänger ner brukar vara populärt.  

Väg den på en hushållsvåg och passa på att ge lite Banminth som avmaskningsmedel. Eftersom den inte har några kullsyskon med sig får du ta dig tid och leka och kela med den.

Till andra avmaskningen brukar jag använda Axilur mixtur.

Förr brukade man ge första vaccinationssprutan vid åtta veckors ålder, men numera rekommenderar veterinärerna att dom skall vara minst 12 veckor. Vid 12 veckor eller 1 kg är dom leveransklara.

Själv kan jag ta in flera stycken kattungar från kattkoloni  sommartid, och då har jag dem i ett rum för sig. Och gissa vad dom busar och leker. Dessa kattungar är i olika åldrar. Jag ser att dom äter genom att dom går i fällan. Enligt en bok jag har börjar dom äta vid 3-4 veckors ålder, och det stämmer nog.

Brukar kalla detta rum för babyrummet.

Har inte direkt tänkt på det som karantän, men det blir det ju ändå.  

Lycka till!

Erika91
1

Kolla artikeln; Att vara stödhem

Alexej
0

Det viktigaste är att dina katter är vaccinerade. Sedan köp Virkontabletter på ÖB (eller djuraffär-dyrare). Finns på ridavdelning, 50 tabletter ca.80 kr? Och en sprayflaska för blommor, 2 tabletter på 1 liter vatten. Tar död på många bakterier…

Lycka-till!Glad

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

JosephineF
0

Landfreak, vad är virkontabletter??

Alexej
0

Desinfektionsmedel. Använder vi jättemycket i karantänen och sedan i katthuset också. Tjocka rosa tabletter som man löser upp i vatten och sedan sprayer på allt som katten har använt. Är jättedyra på djuraffären, men nu har ÖB börjat med det.

**

Virkon® S är ett patenterat biologiskt nedbrytbart desinfektionsmedel, som är effektivt

**

mot virus, mykoplasma, bakterier, svampar och sporer.

**

Virkon S kan anv ändas i djurstallar, växthus, kläckerier, djurkliniker, potatislager, transportfordon m m och till föremål i anslutning härtill t ex vid stöveldesinfektion och

**transportfordon m m och till föremål i anslutning härtill t ex vid stöveldesinfektion och

desinfektion av fiberoptiska instrument. Virkon S anv ändes också vid luft - och

vattendesinfektion och till desinfektion av djur.

**

Virkon S är i vattenlösning helt riskfritt att använda f ör djur och människor.

**_

Effekt

_Virkon S innehåller sulfaminsyra, äppelsyra, kaliumpersulfat, natriumklorid, natriumhexametafosfat, anjontensid samt färgämne och parfym.**

Virkon S har effekt på alla kända virusfamiljer, som påverkar djur och m änniskor.

Virkon S verkar genom att tränga in i mikroorganismerna och f örstöra arvsanlagen.

**

Detta medför att en mycket effektiv desinfektion erhålles. Virkon S har effekt mot virus

som f örorsakar t ex Aujeszkys sjukdom, Newcastlesjuka, mul- och klövsjuka, rabies och

dessutom mot bakterier och svampar, såsom j äst och mögel. Virkon S har också effekt mot virus som orsakar

bl a virusabort, virusarterit och hästinfluensa samt bakterier som förorsakar kvarka.

**

Virkon S dödar också virus som f örorsakar leukos hos nötkreatur.

**_

Användning

_**

Virkon S är lätt att använda. Pulvret är lättlösligt i vatten. I Virkon S finns tillsatt en färgindikator som gör att lösningen blir ljusröd. När färgstyrkan bleknar avtar lösningens effekt och man bör göra i ordning en ny l ösning. Genomsnittlig hållbarhet efter en upplösning av pulvret är ca 7 dagar. Tiden är beroende av lagringstemperaturen och eventuella tillkommande orenheter i samband med tillredning.

**

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

JosephineF
0

Oj, tack Landfreak! Det verkar ju förträffligt.

miranda1
0

#2 ang. vaccination: enligt SVA går det bra att vaccinera kattungar redan vid 6 veckors ålder, om smittryck är hög, som i katthem. Vi vaccinerar på 6,9 och 12 veckors ålder. Första vacc. vid 12 veckor låter lite sent, men det är nog ingen fara när kattungen inte bor i omgivning med hög smittryck.

Tror att alla katthem och djurkliniker mm användar Virkon S, det är det enda medlet som förstör kattpestvirus, förutom klorin, men det luktar så äckligt.

/Miranda

storAnnette
0

Vad jag fått veta ska katter vara i karantän 2-3 veckor,alltså helt utan kontakt med andra katter.Om man vaccinerar katten direkt (innan man tar in den) så hinner ev latent kattpest bryta ut under den tiden.Man hinner avmaska och kolla öronen flera gånger också.Tror det är svårt att hålla regelrätt karantän i ett vanligt hem,kattpestvirus sprids ju t ex via skorna.Det krävs liknande anordningar som på infektionskliniker(klädbyten,skobyten eller skoskydd,dusch,desinfektionsmedl mm mm).Bäst är att ha katten ensam med tanke på smittan,däremot bör en kattunge inte vara ensam så det är ett svårt dilemma.Har kattmamman och syskonen dött?Tråkigt för lillkissen.

Riskfritt efter 2-3 veckor bör det vara om katten vaccinerats direkt,avmaskats 1-2 ggr och man kollat öronen flera gånger (givetvis behandlat ev öronskabb).Om man är osäker kan man ta katten till veterinär för besiktning innan man släpper ihop katterna.

Själv har jag tagit emot hittekatter och hållit dem åtskilda från mina egna 2-3 veckor.Eftersom mina egna är vaccinerade är jag inte orolig för kattpest men vill däremot helst slippa mask och/eller öronskabb!

Puma77
0

Virkontabletter? De e samma som de påsarna vi har på sjukhuset antar jag, som vi blandar ner i en flaska för att städa rummen med när smitto patienter lämnat dem. Pulvret hos oss ligger i en påse som löses upp i vattnet så man behöver inte röra pulvret.

//Pia

storAnnette
0

Virkon S är bra men just i ett vanligt hem lär det vara närmast omöjlig att desinficera allt,iaf förstår inte jag hur det ska gå till.Sen är det ju mest för kattpestviruset man behöver Virkon S,mot mask och öronskabb hjälper inget annat än att hålla katterna åtskilda.

Vet någon annan här mer?Är givetvis intresserad själv också.

Hoppas det går bra för dig med katterna,Emma!

Leonis
0

#8 Enligt veterinär fass får man INTE vaccinera ungar före 9 veckors ålder ej heller dräktiga djur, bara en upplysning härifrån då jag kollade detta då en av mina kattungar dog efter vaccinerationen. Det innebär att för att leverera en fullvaccinerad katt så måste den vara Minst 13 veckor.

Emma_J
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för alla svar!  Ni kanske vill höra hur det gått för lillkissen?!?

Hon veterinärbesiktades utan anmärkning och verkade må bra förutom att hon var livrädd.  Har just varit och köpt Axilur och ska avmaska henne för säkerhets skull i kväll. Jag bestämde mig för att chansa och tog in henne i huset. Kunde inte låta lilla livrädda kattungen vara aldelens ensam. Första två dagarna (fre-lör) fick hon vara själv, dvs utan de andra katterna, mestadels.  Hon var jätterädd och bara morrade.  Om hon visade sig så sprang hon fort, fort från gömställe till gömställe.  Jag tog fram henne från sitt gömställe så ofta jag kunde även om hon morrade.  Direkt när man tog upp henen så slutade hon dock.  

I går var det som en totalomvändning på kvällen.  Helt plötsligt så sprang hon ut från buren och runt runt i huset.  Hon lekte till och med med leksaksråttor.  Hur cool som helst!  Så hela kvällen lekte hon med dom andra tre katterna för fulla livet.  Dom verkar även tycka det är roligt med en ny kompis.   I morse när jag klev upp så låg hon och sov på en stol i vardagsrummet.  Ett stort framsteg att hon inte låg och sov långt inne i ett hörn någonstans.

Morran är ju egentligen aldelens för liten för att vara själv men hon verkar ändå klara det utmärkt!!!  Mina andra katter har tagit emot henne superbra.  Min ena hona diar fortfarande en kattunger som bor hemma så vi får väl se om hon låter lilla Morran dia nåt :)

HannaAkutgruppen
0

Kul med lite glada nyheter en dag som denna!

modellflickan
0

Vilken söt liten kattflicka. :)

miranda1
0

#12 Fassvet återger bara tillverkarens rekomendationer. De vaccinationsintervall som rekommenderas i FassVet är de som företaget dokumenterat effekten av vid registreringen av vaccinet men är inte att betrakta som en bindande bruksanvisning för praktiserande veterinärer.

Statens Veterinär Medicinska anstalten har har tagit fram en rapport i 2003, i samarbete med Sveriges Veterinärmedicinska Sällskap, där det rekomenderas vacc. vid 6 veckors ålder vid hög smittryck.

Även Anne-Marie Nillson (vet. med spec. i kattens sjukdomar, även uppfödare) skriver att "Det finns t.o.m. besättningar där man måste öka vaccinationen i förhållanden till tillverkarens rekomendationer. …..Dä kan man behöva vaccinera kattungar från tre veckors ålder. Man serievaccinerar då vid 3,6,9 och 12 veckors ålder."

Men det är irelevant i det här fallet Flört

/Miranda

storAnnette
0

Glad Vad roligt att det går bra!

Det var intressant med vaccinationsåldern,här har jag aldrig haft någon såå liten kattunge men det är bra att veta.Kunskap är en lätt börda brukar jag säga.

Lena
0

Säger detsamma roligt att det går bra med lill-kissen! Vad bra gjort av dig att ta hand om den lilla.

Tack Landfreak för råden om Virkon S och att det går att köpa på ÖB.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vanessa
0

Det lär bli en stjärnkatt, det syns. Så söt. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Alexej
0

Härligt att läsa, den katten kommer säkert att få ett bra liv nu!Glad

Sidentass
0

Men åhhh så roligt att det går så bra:-) O så härligt att det nu går så bra tillsammans med de andra missarna, toppen!

Sidentass

anebit
0

KyssKyssKyssFlörtGladTill dig och katterna…………..

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Lena
0

Puttar upp!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

missemilie
0

Och tvätta händerna noga när du varit hos den lilla