Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1563 ggr
[LucyInTheSky]
0

Kattvrål hela natten..

Ruphus kom ju precis till oss och första dagen sov han mest för det hade ju varit en lång resa från göteborg till Öland..

Men hela natten idag och nu på morgonen har han gått runt och vrålat och då menar jag vrålat.. inget litet mjau här inte..

Längtar han hem? Vad kan jag göra?

essut50
0

Ibland händer det att katter som kommer in vrålar dom första dygnen. Men det brukar gå över med tiden. 

Försök att avleda honom genom att ge honom god mat, det brukar fungera.

Lycka till..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

anebit
0

O så jobbigt!

Det har ju hänt mycket för kissen den sista månaden, det är som essut skriver att han lugnar nog ner sig snart när han börjar känna sig hemma.

Gunilla (hawknestgrove) har datorfritt varje lördag.  Men i morgon så får du se vad hon skriver om hur han var i det tillfälliga hemmet.

Om du har hennes telefonnummer så kan du ju ringa henne.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Lena
0

Ge det hela lite tid. Jag är helt säker på att det kommer att gå över. Han känner sig nog bara lite allmänt förvirrad över att komma till nytt hem. Köp en Feliway adapter och sätt i en kontakt centralt i lägenheten/huset. Den avsöndrar ett slags hormon som katter har normalt och som gör dem trygga och minskar stressen. Försök att ge honom så mycket tid som som möjligt.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sidentass
0

Förstår att det känns frustrerande..jag tror som de andra säger här ovan..att missen kommer att lugna ner sig..det har varit omställningar, och han känner sig nog otrygg o förvirrad ännu..godbitar, kattmynta…o lek för att försöka att skingra hans tankar..

Vi håller tummarna här för att kisse snart förstår att han kommit till ett hem av kärlek o trygghet..

[LucyInTheSky]
0

Jag ska försöka distrahera honom och leka lite på kvällen innan vi lägger oss.. Men han verkar inte vara så lekig =) Och så fort jag rör leksakerna kommer mina små monster flygande XD

Men dom hälsar nu på varann utan att morra eller fräsa.. Melvin ville till och med få igång ruphus och leka men det ville farbror ruphus inte alls

kattassen
0

Ojdå det var ju lite jobbigt förstår jag. Lille gubben har nog haft mycket oro de senaste dagarna. Nu behövs nog ett par dagar av lugn och ro för att få honom att fatta att detta är hans hem och hans nya människor.

Vad lek anbelangar är han nog lite osäker på sin tillvaro och kan inte riktigt slappna av och leka.

Jag skickade med honom en liten kks-mus som jag hade tryckt in några kattmyntablad i. Det fick honom lite leksam och han rullade runt med musen ett tag. Så har du lite kattmynta att få tag i kanske han kan bli lite distraherad av det.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Puma77
0

Pma din adress till mig så ska jag skicka några leksaker till lille gubben och de andra marodörerna.

//Pia

emjon
0

Tror precis som de övriga att lilla Ruphus behöver få tid på sig att landa och det har varit mycket nytt för honom bara under de senaste dagarna. Lenas tips om Feliwayadaptern är mycket bra och en god hjälp för kissen.

Det är bara att ge det lite tid så är jag övertygad om att kissarna snart är vänner och då kommer nog leken också igång.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

[LucyInTheSky]
0

Hoppas det, för han verkar vara en riktig mysfarbror..

Han går runt och skriker, är så frustrerande att inte veta vad han vill eller vad jag kan göra.. <men jag hoppas han lugnar ner sig när han funnit sig till rätta

kattassen
0

#9 Har han varit på lådan som han ska?

[LucyInTheSky]
0

Ja, han har varit på lådan.. Inga olyckor.. Men han säger liksom till innan han går mjauar till.. Ingen av mina andra kissar har gjort så.

[LucyInTheSky]
0

Han står i hörnet i vardagsrummet med nosen mot vägen och skriker.. Jag förstår inte, är han så olyckllig?

kattassen
0

#12 Har du Feliway-spray?. Går att köpa på apoteket. Du kan ju börja med det och sprya lite här och där innan du ev. skaffar en sådan man sätter i el-uttaget.

[LucyInTheSky]
0

Jag kollade på apoteket.. men *gosh!* dyra, dyra, dyra.. Jag har inte råd förens nästa lön så det får bli då i såfall

[LucyInTheSky]
0

Men det låter som en bra grej, läste om det när jag var på apoteket..

kattassen
0

Jag har spray kvar i min flaska här hemma, jag kan skicka det som är kvar till dig om du vill. PMa adress isåfall.

[LucyInTheSky]
0

Ni är alldeles för snälla.. får dåligt samvete av detta.. Underbara människor..

Måste uppdatera lite..

I natt hade sambon och jag tre katter i sängen =) Nemo och Ruphus i Rasmus säng och Melvin hos mig. Bara en eller två skrik rundor i natt sen kom han och la sig i sängen. Hade lite kattgodis kvar som små pojkarna inte tyckte om.. Ruphus älskade dom =) Så jag gömde lite godis i lägenheten och stopade ner i en toarulle och satte fast lite papper vid ändarna. Så han hade lite att syssla med pojken. Försökte leka med honom oxå men han är lite svår flörtad när det gäller lek..

Nemo verkligen älskar denna nya kisse-farbror.. Nemo gör allt för att få sova nära honom. Smyger sig sakta fram och kryper nära, kan bli lite morr men Nemo ger sig inte =) Han vill sova hos Ruphus

destiny
0

Det låter som det går jättebra nu. Glad

emjon
0

Härliga nyheter och jag gillar redan din Nemo som försöker bryta isen på ett underbart sätt och att Ruphus redan sover i sängen hos er är ett bra framsteg.

[LucyInTheSky]
0

Nemo är en riktig gullunge =) Han har förändrats så mycket sen vi hittade honom under gasolskåpet hos min kompis resturang.. Då var han liten, skitig, sjuk, sårig och väldigt arg.. Samma sak med Melvin.. Dom bodde där under och levde på matrester som de fick från resturangen

Hawknestgrove
0

Åh, bättring alltså! Skönt att höra. OCh som du vet, så finns det en nödutgång ifall det absolut inte skulle funka. Men jag tror att det verkar vara bra på väg nu.. Har för mig, att Lena körde med att slänga ut torrfoderkulor innan de gick och lade sig, så katterna fick leta lite…….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Puma77
0

Ett paket är nu postat och det kommer nog på tisdag för lådan töms inte förän imorgon.

Lycka tillFlört

//Pia

[LucyInTheSky]
0

Jo jag tror att allt kommer bli perfekt.. Ruphus och Rasmus är oskiljaktiga XD Så detta blir pappas katt..

[LucyInTheSky]
0

#22 Tack så mycket, gulliga du!!

Hawknestgrove
0

Bilder!!!!!!! Åh Puma, så snällt av dig!

Ruphus och Rasmus, ja det låter som ett riktigt radarpar!

kattassen
0

#23 Lustigt det där du skriver att Ruphus blir husses katt. På de få timmar vi träffade Ruphus märkte vi att det var husse här i huset som fick mest uppmärksamhet. Ruphus slängde sig med magen i vädret när husse kom ut till honom. Kanske har han under sommaren varit präglad av den man som matade honom och kanske känner sig lite mer trygg med en mans-stämma. Men det är bara min teori. Han var ju gosig mot oss alla;-)

Hawknestgrove
0

Kan ligga mycket i det du säger, Kattassen. Sen en sak till,k issen kanske är mörkrädd!

kattassen
0

#27 Jaa det har du rätt i, fast visst vrålande han väl även på dagen?Obestämd

Vår Rasmus har någon störning -för när vi släcker ljuset på kvällen och precis har lagt oss till ro då börjar han och springa runt och yla. Det är inga små mjau där heller utan vrål och yl som den värste. Vi brukar skoja om att när ljuset släcks ser han alla demoner från Mars som ingen annan serFlört. Mörkrädd tror vi.

Hawknestgrove
0

Ja här hemma har vi ju en kille som inte ens kan gå på toa på natten utan att jag är med och lyser….. Gud vet, vad för hemskt den här lille har varit med om innan…Ja han var ju en riktig pratkatt…….

[LucyInTheSky]
0

Hmm, undra om pojken kan vara mörkrädd.. Det på dagen har jag märkt är mer pratigt.. Melvin svarar =)

Ja det är helt klart Rasmus knä och säng som är bäst men han är gosig mot oss alla. Men mammas hund, uscha.. den kunde vi ha för oss själva XD Men Bella är så himla instensiv och stimmig liten hund inte större än Ruphus själv. Nemo tog det veckor för att aceptera Bella..

Ska hitta kameran och lägga in nyaste bilderna.

Hawknestgrove
0

Haha, Ja Sanna hade ju också hund,  men den var väldigt lugn och sävlig…

[LucyInTheSky]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bellatrix, "Bella" är en liten virrvel vind =)

På bilden: Ruphus myser med min kompis Lizzie

[LucyInTheSky]
0

Lite bus finns i honom =)

[LucyInTheSky]
0

Fin kisse

[LucyInTheSky]
0

Monster kissarna =)

[LucyInTheSky]
0

Gaww! Kom på nu att kattmat är slut.. Tur att affären inte hunnit stänga.. Då hade jag blivit tuggad på i kväll.

Simson
0

#35 SkrattandeKyss

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Hawknestgrove
0

så fina bilder!

Sidentass
0

Vilken fin kisse han är…o de gläjder mej verklgen att det ser ut att ha blivit lugnare..förstod det..han kommer med all säkerhet inse för varje dag nu som kommer att han inte har något att vara orolig över..

[LucyInTheSky]
0

Fråga angående kattmat.. Jag ger ju små pojkarna royal canins kattungemat.. Han har fått det nu de första dagarna bara för att jag inte tagit mig till djuraffären. Men till frågan om han fortsätter äta kattungemat, då lär han bli rund som en boll eller hur?

Han är en väldans hungrig liten farbror =) Om man jämför med mina små och jag tror att kattungematen var extra god..

kattassen
0

#40 Hehe ja kattungemat till denne lille farbror kan nog vara lite för bra i längden. Han är ju definitivt över året och skall ju inte ha så fet mat. Eftersom han nu är inomhus på heltid också så rör han sig nog inte så mycket heller. Hur länge skall du ge dina kattungar "Kitten"-foder? Det kanske går att köra det ett tag och mixa in "adult"-foder succesivt så att alla tre snart kan äta samma mat.

[LucyInTheSky]
0

Ja jag tänkte göra något sådant, mixa in lite vuxenmat sen.. Mina små är födda tror jag (vet inte riktigt) den sista juli i början av augusti. Så dom är inte så stora än. Vet inte när man kan börja med vuxenfoder på dem?

Får väl helt enkelt sära på maten ett tag.v så han får mat som är bra för honom lille kisse

kattassen
0

#42 Jaså de är så små dina småttingar;-) Då skall de ju ha kittenfoder ett bra tag till. Men försök om det går att separera så Ruphus får lite vuxenfoder åtminstone en gång om dagen. De går inte under om de smakar på varandras foder så det är ju ingen fara.

[LucyInTheSky]
0

Får fixa det.. =) Ruphus säger till när han vill ha mat.. I dag kom han till och med och hämtade mig och berättade att kattlådan var äcklig så han vägrade gå på den förens jag fixat det XD ha ha sööööt kisse. När jag städat kattlådorna då gick han in och gjorde det han ska.

Fagddu
0

Jag blir alldeles varm och glad när jag läser om lille Ruphus som har fått det så bra. Tycker din rödvita kisse var supercharmig också. :)

[LucyInTheSky]
0

Har varit hemma hela morgonen och lärt känna ruphus lite.. Kelig till tusen men när man blir lite för upphetsad så biter han mig i handen.. Aj, det är ingen liten kisse! Så varje gång detta händer fick han hoppa ner från knät.. För det vill jag inte att han gör.

kattassen
0

Magen är ju ett känsligt område och det blir gärna "lite för mycket" när man gosat där en stund.Flört

Hawknestgrove
0

Ja, som jag sa, farbrorn berättade också det, att om man strök honom över ryggen för mycket, så blev han rädd och arg. HAn hade antagligen fått stryk eller blivit sparkad. Men just det där magbuset, det har vi här med. Vill så gärna busa och bli kliad på magen, men rätt vad det är, så tar Arne tag i handen och böjar bitas riktigt hårt. Då gäller det att låta handen "dö", då slutar han.

[LucyInTheSky]
0

Jo jag har haft katter som gjort så förut.. Jag har till och med en katt som älskade nässor.. *huuu* Hon bet mig i näsan när jag sov mirre murran.. Vi hade henne när jag var liten. =)

Ruphus är då inte smidig! Den dumma lilla tjockis rumpan var i fönstret och kollade fåglar när jag låg och läste en stund.. Mmm.. sen bara Pang! Skulle han vända sig om tror jag och jag får min nattlampa i huvudet.. liten öm bula där nu =) Så nu kallar jag honom Ruphus Tjockrumpa. (kärleksfullt såklart) XD

Bumbis
0

Glad Härligt att du ger Ruphus tid! Många har inte tålamod! Tack för att du tar hand om honom!!!

Jag tror man själv måste sätta sig in i situatione, hur det känns att komma till ett helt nytt stället. Ingen av oss vet vad katten/katterna har för bakgrund, tycker hemlösa katter är vädligt modiga som överhuvudtaget vågar lita på folk igen.

Det skulle jag har svårt att göra, som tvåbenting, om jag skulle bli hemlös….jag skulle behöva massor av tid och trygghet för att inse att folk verkoligen vill mig väl.

Simson
0

Jag har svårt att lita på folk även fast jag inte är hemlös.Rynkar på näsan Har blivit sårad/lurad/kränkt så många gånger.Gråter Katterna är imponerande! Kyss

Att ha ner grejer är vanligt här hemma. Av mig.Skäms Trots att jag vet vart allt står. Cool

Så en liten inkörningsperiod är bra. Flört

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

emjon
0

Blir så full i skratt för du verkar ha ett helt normalt kattliv hemma hos digFlört . Tänk vad tråkigt det skulle vara utan dessa missar som förgyller tillvaron på sitt eget speciella sätt.

Jag har också flera katter som älskar att gosa men helt plötsligt vill de bita kärleksbett kallar jag det. Precis som Gunilla säger så hållar jag också handen kvar men helt stilla och då slutar de bita direkt.

Fagddu
0

Jag tycker det verkar gå jättebra för Ruphus (tjockrumpa eller inte :) ) Och som sagt, det tar nog lite tid att vänja sig vid så många situationer. Men jag är glad att han har kommit till dgi som har tid och tålamod. :)

Min ena katt kan ge lite kärleksbett ibland, men det är mest när man borstar. Inte så mycket när man klappar. :)

[LucyInTheSky]
0

Jag är så glad att allt gått så smidigt med mina monster kattungar =) Nu när jag vet att dom går ihop så får han all tid i världen att bli trygg här. Och lite kärleksbet överlever man.. =) Men jag vet inte om min sänglampa överlever i fönstret får löpa förlängnings sladd så jag kan ha den på bordet i stället XD Tjockisrumpa..

Har ställt en gosig kattsäng till honom i hans favorit hörn men nepp, nepp.. golvet är gosigare..

Hawknestgrove
0

Lucy, Köp häftmassa……Glad

Puma77
0

Jag använder silvertejp som jag sätter under krukorna och det har verkligen hjälpt.

//Pia

Hawknestgrove
0

Fick mail från farbrorn….

Både glatt och ledsamt… Har ju inga resurser än! Kan gärna hjälpa till att eventuellt föröka fånga in, men sen? Vi har inga bra stödhem ännu! Lilla Sanna kan jag inte ta till så här skygga kissar, då hon bor i en liten 2:a med sambo och sto rhund och katt…..

_Hallo Gunilla, - flott å høre at katten har fått et godt hjem. Det fortjente den. Den vil sikkert trives på Øland. Koselig med bilder.
Du har gjort en fin jobb!

Ny katt: Det er 2 katter som patruljerer stugen vår i Strömstad.

Katt 1: En grå korthåret katt med hvite baktasser, og hvit snute med litt hvitt oppover den første cm på nesen. Store ører
Katten er redd og meget sulten. Vi har satt frem 5 kg kattemat på terrassen, pluss laget en liten kasse med isopor til å sove i. Denne katten har også vært på campingplassen i flere måneder. Kommer på morgene og kvelden/natten.

Katt 2: En stor sort korthåret katt, meget redd. Den var i området også sist vinter.

Kjekt å vite: ****** på Daftø sakner denne sommeren en hankatt som heter Gustav. Katten var også borte sommeren 2007 og kom tilbake på høsten. Agneta har telefon **** ***** (Hun har 3 katter pluss Gustav)._

Fagddu
0

#57 Kan inte din kontakt som du skrev om i tråden om transport av djur kunna tänka sig någon av dessa istället? *hoppas*

Hawknestgrove
0

Tror inte det. Hon ville gärna ha en lugn vuxen katt, då hon abetar på dagarna. Men jag har tipsat henne om, att gå in här!

Men det är inte alla, som har tid och ork att hänga vid datorn varje dag.