Vilken dag...
Idag har det hänt..det som inte får hända..Lucia har varit ute o skrämt livet ur matte! Hände när sonen kom hem från skolan..då smet Lucia ut..som inte alls är van att vara ute o som inte kan fångas på samma vis som våra andra katter.
Paniken här blev ett faktum..börjar med att stänga in alla mina övriga katter i olika rum, har dörren öppen så att Lucia ska känna att det är cool att gå in igen..går ut o ropar..hon känner ju sig trygg med min röst..kommer fram till mej där jag sitter o småpratar med henne..men vips är hon iväg när jag försöker att ta henne! Går in igen..dörren på vid gavel..går o pratar lugnt o stilla med henne inifrån med en hög stämma som nog hörts även till grannar som säkert undrar vad jag pysslar med..in springer Lucia..pust…vilken lättnad..såg framför mej hur jag skulle får vara ute hela natten fylld av oro o leta..
Vi har ju alltså börjat att ha henne bland dom andra katterna när vi är hemmavid på dagarna..så nu gäller det att vara mer än försiktig i fortsättningen när dörrar öppnas..dörren är alltid låst från och med nu, så man får gå ned o öppna när det plingar på….åhhhh..så lättad jag är..

Ja vilken pärs, här är ytterdörren med alltid låst. känns som det enda säkra. , jag hade tre rymningar när vi bar in möbler här en kväll, hade stängt in alla katterna i storarummet för att inget skulle hända, men vad ser jag när jag kikar,, jodå . dörren på glänt, går inte beskriva i ord den panik jag kände, tack och lov var de tre som var ute lika rädda som jag så de flög som skott in när jag gick till trappan,,,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Oj, snacka om att ha hjärtat i halsgropen. Här har det hänt när Thidra var en liten miniplutt att hon liten som hon var smet ut i trappuppgången när jag bar in kassarna efter att ha handlat. Hon smet nog ut under dem rent ut sagt. Väl inne kom ingen katt och mötte mig och jag ropade och ropade. Trodde jag stängt in henne i en garderob eller något men inte. Tog nog flera minuter och skitnrvös som jag hunnit bli men så hör jag något avlägset pipande. Till slut öppnade jag dörren ut till trappan och där sitter ett litet svart knyte med jättestora förvånande ögon. Snacka om kärt återseende.
//Pia

En sån tur att Lucia kom in igen. Förstår vilken panik du kände.
Minns en gång för flera år sedan att jag vaknade en morgon kl 05.00 och såg att ytterdörren stod öppen. Bor på 3:e våningen. Skriker i panik till min man. "Dörren är öppen" vi på med kläder och jag sprang neråt och min man uppåt. Högst upp på 5:e våningen sitter Rasmus. PHU vilken lättnad.
Antagligen hade inte dörren gått i lås ordentligt och när tidningsbudet öppnade dörren där nere så blev det korsdrag och dörren gick upp.
Gissa om jag känner på dörren varje kväll om den är ordentligt stängd.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Herrejisses, vilken rysare, förstår din panik Sidentass!!! 
Det är min stora skräck att de ska smita ut! Har därför en vikskärm monterad någon dryg meter innanför ytterdörren som säkerhet. Kommer man fullastad med kattsand och mat mm. finns det "en spärr" som förhindrar att de smiter.
Man kan snickra en skärm själv eller köpa färdig, Åhléns har en snygg i vit rotting för runt 400.

#4 Det tipset tackar jag för!! Här blir det Åhlens som gäller för jag är långt ifrån nån hantverkare..de andra katterna går ju ut ibland på dagarna när vi är hemma..men dom är ju heltama och inte alls skygga…som vi alla vet här, är det ju lite speciellt med skyggisarna..
#5, det behöver inte vara så avancerat, tre ramar, som man sätter ihop med gångjärn. Fyller resten med tyg som man fäster så inte katterna tar sig ut….
IKEA har också haft någon variant, men minns inte hur den ser ut, huvudsaken är att de inte kan smita under.
# Bifogar en bild på skärmen jag har vid dörren, gammal som gatan, tror tidigt 1900-tal, men lite moderniserad.
Tyget är fäst i pinnar uppe och nere i borrade hål i sk. stommen. Om tyget sträcks hårt kan inte katterna ta sig igenom, men jag har ytterligare tyglager innaför som jag spikat fast i stommem, för säkerhetens skull.

#7 Men den ser ju ut att vara toppen!! Bra också när man anlitar kattvakt, då man har helt utegångsförbud för katterna!

Ser bra ut den också..men jag antar att man får ställa undan grejer som gör att katten kan hoppa över;-)
Är jätteglad över att ha fått dom här tipsen:-)