Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 568 ggr
AnnaCathrina
0

Hittekatt med magproblem

Hej! Jag hittade en katt i september som var mycket mager och hade över 100 fästingar på sig. Vi tog hand om henne och nu har hon ätit upp sig och mår mycket bättre. I början så kräktes hon väldigt mycket och hon har varit glupskt hungrig hela tiden. Jag har ransonerat portionerna något för att hon inte ska äta för mycket åt gången och kräkningarna gav med sig efter ett tag.

Problemet nu är att hennes mage har blivit väldigt rund och stinn. Först trodde jag det berodde på att hon åt mycket men nu undrar jag om det inte är nåt annat problem. Den är ganska hård och det händer att hon fortfarande kräks ibland. Inte så ofta men det är heller inte som att hon kräks upp hår utan halvsmält mat.

Vi har varit hos veterinär tidigare för att vaccinera henne och kolla allmänt hur hon mådde. Hon hade en infektion i de övre luftvägarna som veterinären tyckte vi skulle avvakta med istället för att behandla i onödan och det verkar ha blivit mycket bättre. Men jag får nog åka med henne igen för magen men tänkte att jag ju kunde höra här först om någon känner igen problemet med magen.

Att nästan svälta ihjäl kan nog ställa till problem med magen för vem som helst kan jag tänka mig. men ska jag avvakta eller kan det helt enkelt vara nåt annat som är problemet?

[sofia-85]
0

Tycker inte det låter bra… Runda magar och spy brukar ju kunna vara mask men antar att ni avmaskat. Vad ger du för foder? Hon kanske inte tål fodret?

kattassen
0

Låter som om hon har mask. Kanske behövs en extra avmaskningskur med ett medel som har ett bredare spektra, ex. Axilur. Men det kanske du redan har prövat.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

AnnaCathrina
0

Jag har avmaskat henne några gånger fast inte nu på några veckor. Hon äter Orijen torrfoder. Hon äter inte blötfoder hur hungrig hon än är. Jag har gett henne dietfoder men det verkar inte vara någon skillnad.

Jag kanske ska prova avmaska henne igen? Hur ofta kan man göra det? Jag tror inte hon äter något när hon är utomhus för hon vill helst inte gå ut och är sällan ute länge. Oftast sitter hon bredvid huset eller på trappen. Så hon borde väl inte få i sig mask?

kattassen
0

#3 Jag har innekatter som är ute i koppel. De äterheller inget ute  men måste ändå avmaskas i allafall en gång om året. I våras fick min hona spolmask som hon kräktes upp. Sådant som kan ge mask i magen finns ju i jorden och gräset, fågelbajs och annat skit finns ju alltid på marken.

Om du redan har avmaskat ett par gånger sedan september tycker jag att du skall kontakta en veterinär så det inte finns andra bakomliggande problem.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus