Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1471 ggr
[sofia-85]
0

Blandraser

Jag har en liten tanke eller rättare sagt fråga. Min kusin har alltid velat ha en perser men hon jobbar inte ännu och har inte så mkt pengar till att köpa en. Hon ska vänta tills hon börjar jobba med att skaffa katt har ja övertalat henne om. Men i alla fall för typ ett tag sedan så åkte hon och tittade på några kattungar som skulle vara 50% perser och 50% visste dom ju inte. Så dessa 50% perser var ju mamman. När hon kom dit såg inte mamman ut som en renrasig perser hon hade enplattare näsa osv men man såg liksom att den inte var renrasig. Personen som skulle sälja kunde ju inte visa upp stamtavla. Så nu till mina frågor.

1. Om du säger att din katt är renrasig i detta fall då perser ska man inte ha en stamtavla då?

2. Många säger ju att deras katter är Norskskogkatt fast det egentligen är långhårig huskatt. Vissa tar ju jätte mkt för katterna på ex blocket och skriver att de är den och den rasen. Tycker ni man kan ta så mycket för en "blandis"?

Puma77
0

Men utan stamtavla anses de väl vara huskatt oavsett om båda föräldrarna möjligen kan vara perser.

//Pia

[sofia-85]
0

Det var det ja mena :) Är det så?

kattassen
0

1) Ingen stamtavla - ingen renrasig perser utan huskatt.

2) Nej det är inte skäligt att ta ut pris för mer än vad en huskatt kostar. Det är väl lite det man betalar extra för när man köper raskatt - att få med stamtavla för att bevisa kattens ursprung. Finns inget som dokumentarar bakgrunden på katten skall priset även sättas därefter.

Nu kan jag inte detta med raskattsförsäljning något vidare då jag inte är i "den branschen" så att säga, men sunt förnuft säger väl som ovan.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Silvestris
0

1. Kan inte ägaren bevisa att katten är renrasig mha. en stamtavla utfärdad av ett internationellt erkänt kattförbund går det inte att lita på att katten är renrasig.

2. Det finns inget skäl att ta mer betalt för en katt bara för att den råkar ha lite raskatt i sig. Raskattblod har inget ekonomiskt värde som sådant.Flört Många gånger handlar det även om falsk marknadsföring. Ägaren får för sig att katten liknar en raskatt och då måste den ju vara raskatt… eller innehålla lite raskatt. Man bör ta betalt för vad man gjort med katten, inte för vilka raser den innehåller.

Puma77
0

Med raskatt så följer väl även kontrollen på genetiska sjukdomar. I dtta fall om nu mamman är renrasig som de säger så vet de inget om pappan. Pappan kan ju ha genetiska sjukdomar i sig.

sen brukar inte uppfödare kolla upp så att mamman och pappan passar, det är väl ngn sjukdom eller ngt som inte får förekomma. Kan intedet där.

//Pia

Lena
0

Det förekommer mycket missförstånd och vilfarelser när det gäller alla dessa blandraskatter som blivit stora flugan på Blocket och andra annonsplatser.

Folk tror de köpt sig en raskatt mer eller mindre och är tydligen beredda att betala ganska rejält för det också. I och för sig är det bra att priset är högt, det borde de vara för alla huskatter. Men kattägaren bör veta att det är en huskatt de köper och inget annat.

Många av dessa säljare ger intrycket av att drivas av pengar och ger inget seriöst intryck alls. De skor sig på att så många har så stor okunskap om katter som de har. Tar man mellan 1500 - 2000 kronor för en kattunge där man inte haft några av de kostnader som en raskatt uppfödare har, då kan det naturligtvis bli en viss förtjänst. Men det är katterna som är de stora förlorarna som vanligt.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Imasy
0

jag själv skulle adrig betala mer för en ras-blandis än en "vanlig" huskatt.

Betalar gör jag efter vad som är gjort. Är vacc + id-märkning mm gjort så ska de ju givetvis få ta betalt därefter, men man ser ju blocket annonser där avmaskning på sin höjd är gjort och de ska ha tusentals kronor för dem.

Samma pengar som jag kan få en renrasig katt med fler "garantier" så att säga.

[sofia-85]
0

Vilka bra svar ni ger då :) Hihi

Tänkte att det var så där men jag själv är ju inte heller inte den "branschen" så lika bra att höra sig för. Vad folk är fula och "luras" om sånt. Många tar ju typ 3000 för att mamma är perser. Det verkar ju inte helt klokt

Puma77
0

Glöm inte de som luras och säger att skeppskatt är en ras också och vill ha flera tusen för den "raskatten"

//Pia

[sofia-85]
0

Vad e en skeppskatt?

Imasy
0

Om vi säger att det enbart är perser din släkting vill ha, så finns det ju faktiskt omplacerings persrar som är betydligt billigare än blocket-blandisarna om nu pengar är ett problem. Det blir ju helt klart en större engångskostnad man måste ut med i början.

Visst, dessa omplaceringarna är ju kanske nåt år gamla, men det har ju sina fördelar också.

Du får en kastrerad och vaccinerad katt. Ofta har de gått i avel, och då har nog troligtvis uppfödaren testat katten emot PKD och svaret var förhoppningsvis negativt. Många har även börjat HCM scanna sina perser.

Så rent krasst har man hittat en billig katt, som man har "garantier" på när det gäller en del sjukdomar som finns hos rasen, och man behöver inte betala för alla utlägg uppfödaren har haft. Bra deal för köpare men inte för uppfödare ;)

Dessutom så är nog säkerligen katten utställningsduglig och man har vips fått en mentor man alltid kan luta sig till vid problem (förhoppningsvis iaf)

Försök hitta detta hos en blandis-uppfödare ni ;)

Imasy
0

Skeppskatt = katt med för många tår, dvs polydaktyli = missbildning.

[sofia-85]
0

Jo jag har sagt det till henne att kolla runt men hon vill nog helst ha den från att den är liten. Ni vet hur folk är ;)

Skeppskatt hmm det låter inte bra. Vill folk ha mer pengar för det? Gud va hemskt!

Imasy
0

Ang mina lh huskatter så är det många som envisas med att de måste ju vara norsk skogkatt eftersom de är lh.

Nu känns det rätt gött att kunna plocka fram en renrasig skogis och visa skillnaden i både storlek och typ ;)

Imasy
0

Ett litet tips kan ju vara att ta kontakt med uppfödare i hennes närhet och presentera sig och berätta vad hon är ute efter. Kanske har de någon form av väntelista?

Får hon förslag på en katt så kanske det ändå faller på färgen och inte åldern? Alla omplaceringskatter är ju inte heller lastgamla när de omplaceras.

Kanske fodervärd skulle vara något för henne?

majvi
0

Ett gammalt ordspråk som jag tycker passar  :Det smakte ändå fågel sa gumman och gnagde på grenen där fågeln hade suttit.

Vill man ha en katt med de egenskaper som en perser har då får man ju inte det om man köper en blandraskattunge med perserpåbrå.

När jag har tittat på blandrasannonserna på blocket, så är det många av dom där de tar bra betalt och ungarna är rumsrena, kanske möjligtvis avmaskade. Jag antar att det inte är någon hejd på hur många kullar mamman får heller.

Det är inte undra på att en del raskattsuppfödare kastrerar de kattungar som säljs som sällskapskatter.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[sofia-85]
0

Fodervärd kanske… Det har jag glömt.. bra förslag Jennie

Imasy
0

Ja, återigen med ett fodervärds skap så har man ju alltid uppfödaren i ryggen som hjälper till.

Dessutom så blir det ingen inköpskostnad för katten, och man står själv för de vanliga sakerna som mat, vaccinering mm, men uppfödaren brukar oftast stå för försäkringen.

Nu finns det ju många olika typer av överrens kommelser ang fodervärd, men det kan ju vara en ide att ta kontakt med uppfödare och anmäla sitt intresse så att säga. De vill ju oftast veta vem de ska samarbeta med i framtiden, och då kan det ju vara bra att ha en kontakt etablerad så man känner varann innan man ska "göra affärer".

TamlinsMatte
0

Alltså… jag är bara beredd att betala ordentligt om en katt är "färdig" - men å andra sidan kostar det på att kosta på och jag tror inte att så många uppfödare går med vinst.

Att få upp statusen på huskatten tror jag inte vi får bara genom att höja priserna, utan också genom att göra allt som höjer priserna. Om en katt är kastrerad (prepubertal kastrering börjar bli vanligare bland raskatter) chippad, införsäkrad (inte så vanligt blad uppfödare heller annat än dolda fel), avmaskad, fått fullvärdigt foder och besiktigad och vaccinerad- då betalar jag mer än gärna för det. Och just när kostnaderna skulle stiga som de naturligtvis gör om "folk" bemödat sig att göra allt detta med sina kullar, då tror jag att människor skulle få upp ögonen för de kostnader som verklig katthushållning genererar.

Jag sålde en hittekattunge som jag och min hittis Wille fött upp 2003. Jag vill minnas att jag tog 2000kr för honom - och hade då inga problem att få honom såld heller. Men folk undrade verkligen mycket om jag inte skulle kunna tänka mig att pruta (i tron att jag kanske bara drämt i med priset) och vad det fanns för raser i honom och varför han var så dyr om han var skygg… Men köparen var nöjd som fick åka hem med en färdigkastrerad (ja, jag genomförde prebubertal kastrering på en 14-veckors pojk vars kulor var så utvecklade att veterinären inte bedömde op som en risk högre än för en ungkatt - allt för att verkligen verkligen se till att lilleman aldrig blev far), dubbelvaccinerad, avmaskad, öronmärkt och försäkrad katt som dessutom helt hundra fått bra foder och varit inomhus. Och inte tjänade jag ett öre heller… i det stora hela var det nog en ekonomisk förlust att ta hem de två moderlösa. Men såna försäljningar börjar också till slut ta upp huskattens status. För det är inte billigt att äga katt, i alla fall inte gratis.. Och har någon annan gjort allt meck så betalar jag gärna för att slippa mecket om än inte kostnaden

Silvestris
0

Kollar man på Blocket blir man ju minst sagt förvånad. Folk tar 3000 kr för oregistrerade perserkatter eller perserblandraser. Sedan finns renrasiga, registrerade perserkattungar för 3000-4000 kr!

Det finns ju inte ens en ekonomisk fördel med att köpa en perserblandras om det nu är en perser man är ute efter och har lite skralt i kassan.

Alexej
0

Min dotters granne avlar på sin helt vanliga 12-årig vita huskatt. Hon säljer ungar för halvsiameser och tar 1500 kronor för en ovaccinerad unge. Pappan okänt, för katten är utekatt på en gård med en massa utekatter. Fast det berättar hon inte. Hon lever på soc och har katten som extrainkomstkälla två gånger om året:(

Och folk köper!!!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Imasy
0

Ja det var ju också en affärsidé Skrikandes

lilo-nova
0

Man kanske skulle mail dem på blocket!?

Imasy
0

De kan nog tyvärr inte göra något åt dessa annonser.

De kan ju aldrig bevisa att dina tex siames-bondkatt ungar verkligen är 50% siames, men å andra sidan så kan man ju inte bevisa det själv heller utan papper på katterna.

lilo-nova
0

#24 Jo, men har de själv skrivit att katterna är 50% huskatt & 50% perser!

Då kan de ju inte skriva att det är raskatter?! Speciellt inte om de inte har ett intyg på att mamman eller pappan är renrasig!

Imasy
0

De är ju sk "halv" raskatt :S

Det anses väl då som tillräckligt enligt säljarna. Blocket har ju ändå infört 12 v gräns samt minsta summa vid försäljning och inga avlivningshot, så jag har svårt att tro att de skulle börja dividera med säljarna om annonsinnehållet.

Hawknestgrove
0

Ja, jag hade ju en tråd om alla dessa fantastiska "raser" här för ett tag sedan.

Vår granne, som är akademiker för övrigt, han säljer "halvbirmor" för 1000 kr. MAmman är inte ens birma, men hon ser sån ut….

Sen har vi då SkogSkatter, de som är mest äkta, är de med 5 tår…..

OCh så har vi ju angorakatterna…….De som säljer dem har aldrig hört talas om turkist angora ens…

Sen har vi alla  vildkatter och alla bondkatter…..

MEn ingen huskatt, för det finns ju inteFlört

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Imasy
0

Jag har på de långhåriga omplaceringara skrivit i ren protest att " katten är helt vanlig huskatt trots sin långs päls, men lika fin för det" ungefär, skulle nog säkert kunnat kränga iväg dem för en extra tusenlapp med lite fantasi, men jag vill inte luras.