Datorvirus:-(
Vill bara berätta varför jag inte kunnat vara med här i den mån jag velat. Efter den så lyckade resan till Kalmar fick jag surt efteråt. Kan knappt använda datorn, den har blivit virusangripen, ibland visar sig tillvaron från sin dåliga sida..trist när inte virusprogrammet tycks rå på eländet, ska höra med dom på dator.ifokus ifall att datorn fungerar att surfa in dit..den är segare än sirap just nu…
Nej vad trisst! Hoppas det ordnar sig!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Att datorn är seg behöver inte betyda att det är virus. Nu vet jag inget om din installation och ditt datorkunnande men jag ger dig ändå några små tips.
Först och främst bör du göra en kopia av allt som du vill ha kvar till något yttre minne. Jag har en yttre hårddisk som jag brukar göra säkerhetskopior på.Kanske har du också en sådan annars är det en bra investering för just säkerhetskopior. Ett billigt sätt att kopiera åtminstone en del är att skaffa en gmail-adress och e-posta det man är rädd om dit.Brevlådan på gmail är otroligt stor.
När du kopierat det du är rädd om kan du börja med att köra defragmentringsprogrammet.Det borde inte förstöra något som finns på disken att köra defragmentering men man vet aldrig.
Om det inte hjälper heller så kan det vara så att din hårddisk börjar gå sönder. En ny hårddisk är inte så dyr och inte kostar det så mycket att få hjälp med att fysiskt byta den men det som är dyrt är få med alla filer som amn vill ha kvar såvida du inte sparar dem på en yttre hårddisk eller på gmail. Program som du installerat går ju att installera igen. Men innan du byter hårddisken ska du be någon som vet hur man gör att köra den funktion som visar hur disken mår.
När du fått igång datorn igen bör du sluta att använda Internet Explorer och Outlook Express utan i stället använda Mozilla Firefox resp Thunderbird för då minskar du risken en del att få in virus i din dator. Jag tar för givet att du använder något antivirusprogram och att du betalar för ny prenumearation varje år. Jag tar också för givet att du har en brandvägg installerad och att den är inställd så att det inte går att ta sig in i din dator utifrån om du inte godkänner det varje gång som det händer.
Men det viktigaste är att aldrig gå in på hemsidor som du inte litar på.
För att minska spridningen av virus ska alla som skickar e-post till lera samtidigt använda sig av bcc-funktionen så att inte sändlistan sprids runt till kreti och pleti. Jag har skaffat mig en gmail-adress som jag använder när jag lämnar min e-postadress till en del som jag misstänker inte har koll på sina datorer.
Allra bäst är att inte använda Windows men dit ahr jag inte kommit själv än.
Lycka till

#2 Tack snälla du för alla dina tips!
Har f_secure som hittade en trojan vid scanning..men tyvärr kunde programmet inte ta bort den, och själv är jag inte insatt nog att prova. Har länge haft en extern hårddisk i tankarna, nu blir det till att komma till skott o skaffa sig en sån..finns mycket som man inte vill ska gå förlorat. Tack också för tips om g-mailen..även det är något jag tänkt på länge eftersom min brevlåda snart blir full..även där handlar det om att få ändan i vagnen nu.
Tack än en gång för alla dina kloka rader!

Min gamla burk var otroligt seg förut och i somras fick jag spel på den. Med hjälp (spark i häcken) dammsög jag den, installerade mer internminne, defragmenterade och tog bort allt onödigt i uppstarten. Numera har burken gått från Pruttomoj till Spruttomoj! =)
För att göra det ännu bättre köpte jag en liten sladdlös mus. Suveränt! Numera är det roligare att surfa loss.
Hoppas du får fart på din burk igen så du kan vara med igen.
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady