Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1007 ggr
CatBaloo
0

Kvibergs katter

Hej,

Har läst lite inlägg om katterna på kvibergs handelsträdgård. Jag undrar hur det har gått. Jag tycker det är fruktansvärt hur katterna har skötts där.

Jag är dock osäker på om katterna någonsin kommer därifrån om inte något drastiskt görs av privatpersoner eller myndigheter. Och frågan är om de skaffar sig nya katter. Så länge jag känt till stället vilket är 4-5 år så har de inte gått till vetrinären trots att katterna varit dödsjuka.

Alexej
0

Det är anmält till djurskyddsinspektören. Mycket mer vet jag inte.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

Att bara tycka, det hjälper inga katter. Anmäl själv.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Alexej
0

Du kan läsa mer i den sista tråden om Kvibergskatterna här:

http://hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=e9236199-72cb-4c10-a20d-0f434f532cb5

Gunilla, det är självklart att man kan tycker synd om en situation. Fast man inte automatiskt bli aktiv för det!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

CatBaloo
0

Vad jag vet kan man inte göra polisanmälingar anonymt. Annars hade jag anmält dom för flera år sen. Kan inte anmäla dom pga skäl jag inte kan gå in på. Är mest nyfiken på hur det går.

Alexej
0

CatBaloo, det finns en artikel om hur man anmäler vanvård. Och man kan vara anonymt…

http://hittekatter.ifokus.se/Articles/Read.aspx?MessageId=927bbdeb-60bd-429d-89c4-54b5e2f61be4&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Det är jättetråkigt med Kvibergskatterna men det var så mycket hit och dit och att ägaren inte heller ville samarbeta gjorde saken inte lättare.

Vi gör jättemycket här på Hittekatter men ibland kan vi inte göra så mycket:(

Hawknestgrove
0

Du anmäler till MOH eller Mljö och Bygg. Lite olika på olika orter. Likaså, kan du anmäla anonymt. Du  har alltså anledningar till att inte anmäla? Har svårt att förstå det.

Den senaste anmälan är jag med på. Såg de arma katterna en gång, det räckte.

Och att inte göra något är att stillatigande låta saker fortsätta. Vilket jag inte klarr av när jag anser att något är fel..

Kurran
0

Visst kan du göra en polisanmälan anonymt och det bästa är då att du skriver ner allt du vet och helst kunna visa, t ex bilder. För att göra anmälan mer trovärdig är det bra om man kan ange datum och klockslag när man sett något.

Även om man gör en polisanmälan och uppger sitt namn är det bästa att man skriver ner allt som man vill säga innan man går till polisen för annars ska en polis ta emot en anmälan muntligt och skriva ner den allteftersom man berättar och då blir det lätt så att man inte känner igen sig när man ska läsa igenom det polisen skrivit för att godkänna anmälan.

nils1
0

Du kan vara anonym när du gör en anmälan hos djurskyddsinspektören i Göteborg.

CatBaloo
0

Tack Alexej!

Tro mig. Ibland kan det finnas skäl att vilja vara anonym eller låta bli att anmäla om anonymitet inte kan garanteras. Men om man nu kan vara anonym ska jag givetvis anmäla.

Jag har sett mer än någon här på sidan om vilken misshandel det pågår bland dessa katter och om vilken total och fullständig ovilja det finns hos ägaren så det finns mycket att skriva om i så fall.

Ha det bra.

Hawknestgrove
0

Ja, nu har du fått garantier från många håll, så kör hårt!

Enda anledningen till, som jag ser det,är om de har någon sorts hållhake på dig. Vilket förstås kan vara att de är arbetsgivare, eller släktingar. MEn det finns många här, hoppas jag, som kan stå upp för dig och dokumentera, hoppas jag. JAg har i allafall en gång sett hur katerna har det och jag har träffat den kisse, som blev räddad från detta elände och sett hur bra den katten har det nu. Det ska ju finnas många här inne, som ville engagera sig i december för året. Alla har väl inte tappat gnistan?

Lena
0

#10 Nu får vi vara lite vänliga i tonen och välkomna vår nya medlem! Det är inte alltid så lätt att veta hur man ska handskas med sådana här situationer. Det är vår uppgift att informera och ge goda råd.

#0 Det har funnits katter på den här platsen sedan 1970 talet och det har varit flera anmälningar gjorda under årens gång. Sedan en tid tillbaka är ärendet dock aktuellt igen efter nya anmälningar. Men det är bra om flera, som vet hur sakernas tillstånd är där, gör anmälningar, det brukar stärka allvaret i tidigare anmälningar.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

CatBaloo
0

Nix, de är inga arbetsgivare eller släktingar. Tur är väl det så som det ser ut där. Det finns många andra anledningar till att välja anonymitet. Men det vill jag inte tala om.

Hawknestgrove
0

Ok, men nu har du i alla fall från flera här inne fått veta, att du kan göra en anmälan anonymt. JAg har gjort det i ett fall här i Strömstad också, fast jag var på besök på MOH och pratade med dem, så var ändå min anmälan anonym.

Min anledning var, att om jag avslöjade mig, så skulle min inblick i allt försvinna.

Men som Kurran säger, har du fakta, eventuella bilder och saker att ta på, så är det väldigt bra!

Fagddu
0

Det är ju bra om du gör en anonym anmälan, ju fler anmälningar desto bättre, då blir fallet mer väldokumenterat och det blir lättare att göra något åt det. Antar jag. :)

[Cuyo]
0

Hej jag skulle inte lägga mej i det här men nu måste jag bara få säga.hade jag fått mer hjälp här i Göteborg med det här som jag anmälde och där Gunilla var med och skrev på,och hon bor i Strömstad då hade nog det här varit löst nu,men jag vill tacka Kattassen för att hon var där och tittade,men nu är det anmält till Länsstyrelsen för djurförbud sen spekulerar jag inte mer om det här,för alla vet att vi har med myndigheter och dom jobba på sitt sätt och det kan vi nog inte göra något åt hur duktiga vi är bakom datan.

Hej Cuyo