Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattens-status
Läst 1392 ggr
Kurran
0

Egenkontroll nr 2

Vi är åtskilliga som förfasar oss över katthemmet i Borås och över hur myndigheter inte brytt sig. Som jag ser det så skulle man kunna göra en hel för att få bort oseriösa katthem genom att verka för att få de seriösa katthemmen att införa engenkontroll/kvalitetsledningsystem. Ett komplett ledningssystem kräver en del arbete att införa men man har igen det och allt behöver inte göras på en gång.

Jag erbjuder mig att dela med mig av den erfarenhet som jag från kvalitetsledning helt gratis. Men jag skulle behöva ha några som tror på egenkontroll med som så att vi blev några som kunde bolla idéer med.

Om de seriösa katthemmen införde egenkontroll/kvalitetsledningsystem värt namnet kunde t ex vi som finns på den här sajten bestämma oss för att enbart ha med de katthem som inför egenkontroll/kvalitetsledningsystem att göra. För att kunna bli kandidat för månadens katthem skulle ett krav vara att man inför ett sådant system.

Kanske är jag pessimist men jag håller det inte för otroligt att det finns mer än ett katthem som borde stängas.

Det vore bra om denna tråd enbart kom att innehålla inlägg om just egenkontroll med sikte på att det ska bli bättre för missekatterna och de seriösa katthemmen och inte skräckhistorier om hur illa det är på olika ställen.

Finns det någon som vill vara med på tåget?

Hawknestgrove
0

Kurran, får jag putta?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Kurran
0

Kanske vill du i örnnästet vara med med idéer? Finns det något katthem som vill bli pilotkatthem?

Hawknestgrove
0

Får smälta det först… JAg har ju inet katthem ch förhoppnngsvis, så kommer vi intee att behöva det, utan ska försöka hålla det på andra sätt. MEn här inne fnnns ju fullt md duktiga och ambisiösa kattehemsfolk, så inte 17 vore det proble att hitta någon därifrån?

[sofia-85]
0

Ursäkta en trögis men ja fattar inte riktigt… Vad menas med egenkontroll?

Kurran
0

Till # 4 Du behöver inte ursäkta dig för att du inte vet vad egenkontroll är. Jag ska försöka förklara lite kort.

För katthem som för alla andra verksamheter finns det en massa att tänka på för att verksamheten ska fungera bra. T ex finns det ganska många lagar som man måste följa: Djurskyddsregler inkl krav på tillstånd, avfallhantering, ev bokföringslag, kanske arbetsmiljölagar mm. När man tar in nya Medarbetare behöver man tala om för dem hur man gör med det ena och andra. På ett katthem har man säkerligen en hel del medikamenter för katter men ibland måste katthemsapoteket kompletteras.

Ett egenkontrollsystem innehåller olika avsnitt för att man ska kunna vara säker på att man följer alla lagar, vad nya Medarbetare behöver veta, vad som ska finnas i katthemsapoteket, vem som har ansvar för det ena och andra. Det är bra att ha på pränt vem som får uttala sig till massmedia, vem som ska se till att inte det ena eller andra förbrukningsmaterialet plötsligt är slut.

Man kan se egenkontrollprogram så att verksamheten ska fungera även om en viss person är sjuk eller på semester. Ett annat sätt att se på ett egenkontrollprogram är att se det som ett verktyg att visa tillsynsmyndigheter vid inspektion eller ansökan om nytt tillstånd. Förutom tillsyn av om djurskyddslagar följs så är det krav i arbetsmiljölagen på att om man har någon anställd så måste man ha egenkontrollprogram som bl a ska ha ett avsnitt om hur man ska göra vid olyckshändelser och vid hot eller våld. Om en olyckshändelse inträffar så måste man om man har någon anställd inom 24 tim meddela arbetsmiljöinspektionen om det inträffade annars kan man bli dömd till böter eller t o m fängelse.

En verksamhet som inför ett egenkontrollprogram/kvalitetsledningssytem visar att man har t ex lagkraven under kontroll. Det räcker inte med att veta vad som står i en viss paragraf utan man måste också kunna visa hur man gör för att lagen ska vara uppfylld.

Fråga gärna igen om du eller någon annan inte förstår.

Hawknestgrove
0

Jättebra info, Kurran.  Nu när du skrev ner detta, så skulle jag gärna vara a med dig på att utforma det. Många saker, som man inte tänker på, antar jag!

Hawknestgrove
0

putt!

Imasy
0

Alltså förlåt om jag är en aning trög, menar inget illa.

Men måste man ha ett dator program som talar om att katterna ska ha mat, medicin, städat, kolla bokföring etc och vad allt man gör på ett katthem? Är inte det ganska självklara saker som man ändå inte glömmer bort? Eller varför funkar det inte med gammal hederligt papper och penna? ;D

Du får gärna förklara poängen med detta Kurran, för jag fattar inget :D

Kurran
0

# 8 Nej, egenkontrollprogran/kvalitetsledning har inget med datorer att göra mer än att det ärpraktiskt och bekvämt med ordbehandlingsprogram

Imasy
0

Men vad är då ett ordbehandlings program? Jag trodde detta kontrollprogram talade om vilka uppgifter man har att göra varje dag på ett katthem, men jag kanske fattade helt fel? ;D

Kurran
0

Word är ett ordbehandlingsprogram bland flera andra och det är det som man använder när man använder datorn som en skrivmaskin. Ett kontrollprogram är nedskrivna rutiner som man lämpligen har i några pärmar.

Hawknestgrove
0

JA Kurran skriver här om några saker, som är väldigt viktiga förutom det om katterna. Som såna saker ifall det skulle hända något med volontärjobbare, tex. att man tänker på sånt och att det inte ska vara alla, som kanske ska kuna ha tillgång och dela ut medicin, plus att En person utses att svara för media.

INte dumma regelr alls. Väldigt lätt att glömma bort allt det tråkiga, som hör till en arbetsplats, är man tänker på kissarna, men kan bli bra smärtsamt, om något  händer.

Imasy
0

men alltså, förlåt om jag är trög, men måste man ha ett speciellt program för det? eller är ett egentroll program samma sak som word?

Alltså, jag kanske tänker på nåt helt annat, men det är det jag inte förstår, om det är det här du pratar om dvs ;) varför man måste ha ett speciellt kontroll program för att komma ihåg vissa saker?

Fungerar det inte bara att på något vis, antingen för hand eller via dator, skriva ut saker som är extra för dagen, tex att x ska ha medicin, c ska avmaskas osv, utöver de vanliga rutinerna?

Hur gör man då idag för att få ihop sitt katthem? eller gör ingen det?

Ber åter igen om ursäkt för att jag är så trög, men ni får gärna förklra för mig som om jag vore 3 år ;D

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Låter som det egenkontroll program ni pratar om skulle fungera som ett ISO, således måste det vara ett levande program för att vara fungerande. Och jag har svårt att tro att katthemmen har den tid som krävs för att underhålla ett sådant program, många katthem har som redan nu är svårt att få ihop tiden ändå.  Så länge katthemmen lever på volontärer har jag svårt att se att man kan kräva att de ska skaffa sig en standard på liknande vis som företag har och betalar pengar för att ha. Dessutom tror jag som Imasy säger i #8 att många katthem redan har klara rutiner sen kanske inte fint sorterat i en pärm,  sen har jag svårt att tro att de har någon skyldighet att lägga ut sådant på en hemsida ( åter hamnar vi på tiden, vem hos katthemmet ska underhålla denna websida?). Vill man ha mer insikt i en förening kan man gå med i föreningen och gå på deras möten, då får man budgetar och mycket annan föreningsinfo.

Imasy, spelar ingen roll om man skriver i word, handlar bara om att samla text i ett dokument och tycker man det är roligt kan man ju skriva i excel eller powerpoint med, även om Word är det bästa ordbehandlingsprogrammet, men har inget att göra med detta egenkontroll som pratas om, vill man kan man skriva för hand med (tidsödande dock :-)

Tanken är god men då får nog stat/kommun gå in och ta över katthemmens ekonomiska sponsring så de kan tillsätta folk som gör detta och även betalar för det.

Kurran
0

Det jag tänker mig är en liten kusin till ISO där man tar med vad som krävs för att visa att man uppfyller reglerna för att få ha ett tillstånd. Till att börja med skulle man ha med en förteckning över lagar som man måste följa och hur man gör för att följa dem, en lista över vilka läkemedel som man ska ha hemma plus uppgift om vem som bestämma att ett läkemedel ska sättas in och lite till. har man anställda tillkommer en hel del som det är lag på att man måste ha enligt arbetsmiljölagen.

Att ha ordning på sin verksamhet underlättar för alla. Det arbete som det tar att komma igång är en mycket god investering både i tid och pengar. Och som sagt, jag erbjuder mig att dela med mig av det jag kan. Jag kan t ex ta fram en lista över vilka lagar som ett katthem måste följa och jag kan bistå med att ta fram läkemedleslistor mm.

Imasy
0

Vad är ISO?

men har inte katthemmet redan någon form av schema att följa som det är idag, för hur annars kommer de ihåg allt?

Förlåt igen om jag är trög, men jag fattar fortfarande inte poängen med det hela :)

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Imasy, ISO är en stor standariserings organistation (International Standard Organisation) som är globalt godkänd. Det finns företag  (certifieringsföretag)som säljer tjänsten och kunden (dvs andra företag) skriver ner alla sina arbetsbeskrivningar,  alla sina mål, regler och massa massa annat) i massa olika dokument som är styrda av ISO-standarden. Vanligtvis är projektet uppdelat i olika delar, ledningen har sina dokument och sen för allt övrigt inom företaget. 

Projektet tar många månader för ett företag att ta sig igenom, sen skall de verifieras av ett godkännt ISO standardiserings företag, exempel är Norske Veritas (de hade exempelvis certifierat båten Estonia om jag inte missminner mig) Sedan måste man årligen som företag betala detta ISO-certifieringsföretaget för att de kommer och gör en revidering (genomgång av allt). Om man inte följer sina egna beskrivningar i detalj får man nedslag av certifieringsföretaget.

Dessa nedslag klassificeras i olika nivåer beroende på bristens art. Mindre fel kan man få väldigt många månader på sig att korrigera, gravare missar kan begäras ändras inom några veckor. Uppfyller man inte deras krav kan man förlora sitt ISO certifikat….inte kul om man väl fått det. För att undvika få nedslag måste man som företag självt regelbundet gå igenom sina ISO dokument och uppdatera.

Även om Kurran pratar om "en kusin" så innebär ett sådant projekt oerhört mycket tid att starta upp, underhålla, följa upp och åtgärda.

Att företag skaffar det är för ofta "kräver" deras köpare alt. leverantörer att de är anslutna. Dels kan man göra ett ISO 9000 för själva organisationen (kontoret/lagret), sen finns en ISO14000 för miljön….mest intressant för företag som exempelvis jobbar inom petrokemiindustrin och liknande men givetvis bra för alla företag att tänka på…vår allt hårdare åtgångna miljö.

Som sagt, tanken är god men tiden finns inte hos flertalet katthem att avvara på pappersexcersis istället för jobb på fältet…jag har svårt att se att katthemmen skulle göra den omprioriteringen

Kurran
0

# 17 Bra att det finns någon som vet vad ISO är och jag håller med dig om att en fullständig ISO-kvalitetsledning med cerifiering är en koloss som behövs endast mycket stora företag och endast stora företag hantera det. Jag skrev liten kusin med betoning på liten. Många branscher har tagit fram mindre branschanpassade kvalitetsledningssytem. För katthem kunde man börja med att se till att man har kontroll på vilka lagar som man måste följa, vem som får uttala sig i massmedia, vilka läkemedel som ska finnas och vem som får bestämma om ett läkemedel ska sättas in, en lista över saker som en ny Medarbetare behöver känna till och andra saker som hör till att man har tillstånd att driva katthemmet.

Eftersom det finns katthem som har lönebidragsanställda kommer hela frågan i ett annan läge eftersom man då utan prut måste följa arbetsmiljölagstiftningen.

Försäkringar är också en fråga som det är nödvändigt att ha koll på och där är ett kvalitetsledningssystem ett bra verktyg.

Ett egenkontrollprogram/kvalitetsledningssystem ska anpassas så att det INTE är en pappersexercis utan ett verktyg som underlättar arbetet och på sikt gör att hela verksamheten blir bättre och bättre.

Alexej
0

Jag tror också att det är en fin framtidsversion men de katthem som jag har upplevt gör sina skrivbordsarbete vid köksbordet och med en massa lappar medan man snabbt slänger i sig en kopp kaffe och telefonen ringer i ett. Sent på kvällen man kanske hinner till datorn för att uppdatera katterna lite gran.

Katthemsarbete är mycket flexibelt från ena stund till den andra. Nya katter, akutsamtal, Medarbetare som är sjuka, veterinärbesök osv. Ofta är man glad att hinna mata katterna på morgonen innan det är dags för kvällspasset.

Vi försökte tex med en almanakabok men inte ens det hann vi med.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Kurran
0

Det är just att skaffa sig ett verktyg som hjälper medarbetarna på ett katthem att ha ordning på sin verksamhet utan lappar som lätt försvinner och detta speciellt när det är många som är inblandade.

Man behöver ju inte använda dator för att föra en kattlogg när man väl har gjort ett underlag att fylla i.

Ett egenkontrollprogram är inte ett skrivbordsarbete utan ett hjälpmedel i det löpande arbetet under dagen plus dokumenterade rutiner för olika saker som jag gav exempel på i mltt förra inlägg.

Skulle inte ni som läser detta kunna hjälpas åt att här på sajten gemensamt ta fram en läkemedelslista och försöka formulera vem som ska behörighet att bestämma när ett läkemedel ska sättas in. Jag åtar mig att fixa till det hela som en första pusselbit i ett egenkontrollprogram. Samma för vilka lagar som man måste följa: Ni skriver vilka det är och jag fixar till en lista som alla kan ha på sitt katthem. Kan någon ägna en tanke åt vem som man ge befogenheten att uttala sig i massmedia till så blir det riktigt bra.

Med dessa två dokument har man en fin grund att fortsätta sin verksamhet på.

Jag kan börja med vad jag brukar ha hemma för mina katter så kan ni andra komplettera:

- Vetrimoxin

- Ethacillin

- Kanyler och sprutor

- Några olika avmaskningsmedel

- Alsolsprit/lösning

- Kompresser

- Antiseptisk salva

- Cortison

- Smärtstillande för katter

Imasy
0

Men många av dessa mediciner är ju ändå receptbelagda, och bör man ge katten detta själv utan att konsulterat veterinär? Jag tänkte att blir katten sjuk hamnar ju oftast hos veterinär iaf, och får ju oftast då rätt dos och läkemedel? Och man får ju aldrig ut mer än vad man behöver, eller?

Inte för att jag tycker att detta är en dålig idé, men tröga jag fattar fortfarande inte poängen ;D Jag menar, lagar omkring katthem har man väl koll på iallafall, tillstånd mm har man ju redan fått, och det finns väl redan idag som det är ett schema man ska gå efter på de olika passen på katthem?

Eller är det så illa på dagens katthem att ingen har nån koll på något? Jag menar, de flesta har ju sina arbetsområden som det är på ett katthem iallafall att ansvara över, så det är därför jag undrar vart detta kontrollprogram kommer in i bilden nånstans?

Eller menar du att de som följer tex just ditt program ska få någon form av certifikat att visa upp att de är seriösa etc, liknande svanen, svensk sigill mfl?

Kurran
0

Visst är vissa läkemedel som jag skrivit ovan receptbelagda men jag tror nog att det inte bara är jag som har lite i reserv hemma så att jag, om en katt ser ut att behöva få anibiotika en lördagskväll efter telefonkontakt med jourhavande veterinär, kan sätta in medicinering på en gång och inte behöva vänta ett par dagar. Nu bor jag ute på landet.

Jag har inga befogenheter att certifiera någon men får ett tillstånd utifrån att man uppfyller vissa krav så gäller det att kunna visa att man följer vad man har lovat i tillståndsansökan och för att kunna visa det måste man ha dokumenterade rutiner.

Att ha rutiner som visar hur man driver verksamheten till bidragsgivare tycker jag är ett moraliskt krav.

Jag har inte ett visst program utan ett förslag som borde uppfylla de krav på egenkontrollprogram som man kan ställa från en tillsynsmyndighet. Uppläggningen följer ett sätt att realisera kvalitetsledning som har godkänts vid riktiga revisioner för certifiering men som sagt det jag nu tänker mig är ett enkelt katthemsanpassat system.

Solveig
0

Jag tycker att det låter som en jättebra idé. Om flera hjälps åt och skriver kan man ju "ta" de bitar som passar ens egen verksamhet och sätta in i en pärm där alla nya kan titta i vad som gäller. Lagar och bestämmelser ska/borde ju alla följa, och när man visar  upp sin egenkontroll vid en inspektion visar man att man har en seriös verksamhet.. På sikt kommer nog icke seriösa katthem att försvinna på detta vis.

Imasy
0

ja, jag vet ju ett iallafall som borde försvinna…. Skrikandes

Hawknestgrove
0

Ja Solveig har väldigt rätt. JAg tycker nog, att iden är väldans bra. För det är så väldnas lätt att glömma just de bitarna med försäkringar för folk. OK, jag tror nog, att de som har lönebidragsplatser, de är nog tvungna att ha allt i ordning, då man kan bli av med sina lönebidagare annars. så där är det nog väldigt noga.

Kurran
0

Om jag fixar ett word-dokument med läkmedelsinnehåll enligt det som jag skrivit ovan, är det då någon som vill ha ett ex. Jag kan maila det till den som så önskar.

Idag talade jag med djurskyddsinspektören i min hemkommun och hon ansåg att ett egenkontrollprogram var nödvändigt för att visa att man uppfyller det man lovat i en tillståndsansökan. Hon framhöll också att ett egenkontrollprogram är synnerligen värdefullt vid en inspektion på ställen där det krävs tillstånd som t ex katthem, kattpensionat mm. Inspektionen blir mycket enklare och många frågor behöver aldrig ställas.

Denna djurskyddsinspektör kommer för övrigt att efter 1 jan arbeta på länsstyrelsen som djusskyddsinspektör.

Hawknestgrove
0

jättebra, att du jobbar på detta. URsnällt tycke jag!

Fagddu
0

Jag har ingen aning om vad som behövs för en egenkontroll, men det är bra att du försöker hjälpa till. :)

Kurran
0

Då fixar jag ett dokument om läkemedel och sedan tar jag lagarna. Den som vill dessa dokument kan meddela mig sin e-postadress så skickar jag dem.

Marga
0

Jag tror detta är ett jättebra initiativ. Det handlar ju om att se till att inga viktiga rutiner missas, t ex när någon är vikarie eller nyanställd. Om alla regler och rutiner finns nedskrivna på ett lättåtkomligt ställe, t ex i en pärm, kan ju alla kolla vad som gäller om man är osäker.

Ett katthem har väl ofta många volontärer som kanske inte hinner få så grundlig utbildning. Då är det ju väldigt praktiskt om allt finns nedskrivet så att man vet t ex vilka befogenheter man har eller vilka regler som gäller.

Kurran
0

Nu har jag ett dokument med en lista över läkemedel som jag skickar via e-post till den som så önskar. Listan anpassas till respektive katthem.

Finns det någon som nu kan skriva inlägg här på lagar som ett katthem måste följa. Jag vet ju några men jag vill ha hjälp, helst med hänvisning till kapitel och paragrafnummer.

Hawknestgrove
0

Puttar upp för deta, som faktiskt är jättebra!

Kurran
0

Är det ingen som ens vill se min lista? Skicka ett PM med e-postadress så skickar jag den via mail.

Kurran
0

Djurskyddsinspektörer skulle också behöva ha kvalitetsledningskontroll!

Alexej
0

Här på hittekatter finns inte så många som har eller bestämmer på ett katthem.

Jag skulle skriva till alla ordförande av bra katthem och erbjuder de hjälp.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Kurran
0

Finns det någon som tittar på denna sajt ikväll som är intresserad av kvalitetsledning?

Hawknestgrove
0

Håller nog med Alexej här, jag ytror att det skulle vara väldigt fruktsamt om du kontaktade kattehemmen direkt. För dt är nog inte så många huvudansvriga, som sitter här. Du har en massa länkar bland länkar.

Sen vet jag, att när vi var inne på HAldens katthem i måndags, så hade de  väldigt bra koll rernt skriftligt på vad var och en skule göra.