Är han din?
Hejsan!
För två månader kom en katt å bosatte sej på terassen hos en väninna till mej. Han är omärkt/ochippad, han är heller inte kastrerad. Äldre än ett år, men inte gammal tror vi. Vi ska nu testa att hitta ägaren med hjälp av annonsering, så jag tänkte att jag ska höra här med, om nån känner igen honom.
Han är mycket trevlig, men smått tillbakadragen när nya personer kommer in i bilden. Han verkar vara van vid människor och andra katter. Han vill inte komma in, men går inte utanför tomtgränsen tydligen, utan håller sej på terrassen. Hon har 4 egna katter och vill att den här hanen ska få komma hem till sitt rätta hem innan kylan kommer till Sverige.
Han finns i närheten av centrum i Smedjebacken.
Eftersom han är okastrerad så tror jag att han kan ha gått en bra bit hemifrån eller så bor han i närheten.
Om du känner igen honom så var snäll å hör av dej här (privat meddelande) eller på mejlen: sarizen87@hotmail.com
//Mvh, Sara.

en till bild

en till..

Puttar upp den fina katten!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
har katten anmälts som upphittad hos polisen, lägg även under annonser på blocket och katthemmen som finns, samt affärer, där brukar folk titta, vore väl skönt om kissen kom hem, Maggan47
På affärer å djuraffären ska jag sätta upp lappar. Blocket, tack för tipset! :)
Nej, han är inte anmäld till polisen. Han är ju inte märkt. Dessutom tror jag att de flesta hör av sej till Bergslagskatten, men min väninna har pratat med Carina som har Bergsl.katten, men samtalet bröts å har sen inte lyckats få tag på henne igen så därför ska vi testa att annonsera lite :)
hittade ingen efterlysning på blocket heller.
#6 Inte jag heller. Kollade både Dalarna å angränsande län.
Har ni kollat att han inte är chippad.
Jenna

Polisanmäl, för folk anmäler sina bortsprugna katter där, även om de är omärkta. Sedan kan han vara chippad, även om sannolikheten är liten. Titta in på katthemssidor där nästan alla har efterlysningssidor. Även om kissen inte kommer från området där katthemmet är. Annonsera gärna i lokaltidning också. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Japp, ring polisen, gjorde min extramamma när hon hittat en utsliten sjuk kisse på landet,den var inte heller märkt även om den hade ett gammalt smutsigt halsband utan nr, ägaren bodde bara kilometern därifrån och hade letat jättemycket efter katten,,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
#8 Han gillade inte mej överdrivet så jag hade ingen möjlighet att känna efter chip, men min väninna har inte kunnat hitta chip på honom.
#9 Hur hittar jag dessa katthemsidor?
Vi har planer på att annonser i tidningen också.
#11 en är www.katt.nu en annan är www.katter.nu
det är ju inte alltid man kan känna chippet 
För att veta om han är chippad måste man scanna honom. Veterinärer eller polisen har i regel sådana scanner. Polisen bör man alltid kontakta det första men gör när man hittar en bortsprungen katt. Detta oavsett om katten är märkt eller inte. Tyvärr är det inte så hög andel katter som är märkta. Ge en så tydlig beskrivning som möjligt till polisen. Sedan kan du ringa runt till katthemmen på orten också, sätta upp lapper osv.. Men polisen är alltid nummer ett.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag känner bara chippet på en av mina katter, tror alltid det är en fästing.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#12 Ska gå in där strax å kika.
#13 Nej, jag har förstått det. Som jag förstår det har min väninna känt efter så gott hon kunnat. Jag hade som sagt ingen möjlighet att känna efter när jag va dit häromdagen.
#14 Okej. Va händer när man ringer polisen då? Scannar dom å tar in den eller va händer? Jag ska sätta upp lappar på Konsum å Ica idag å hoppas att nån hör av sej.
#16 Anledningen till att man alltid ska anmäla till polisen är att kattägarna - om de tillhör den ansvarlösa typen - anmäler sina försvunna katter dit också. Sedan är det laga gång eftersom katter betraktas som hittegods (låter sjukt men så är det i lagens mening). Sedan är det olika hur polisen arbetar, på sina håll i Stockholm tar de in katten och placerar på katthem, men de ligger långt före och är ett föredömme. Men scanna kan de göra och se efter som någon anmält en sådan katt försvunnen.
Chippet är oerhört litet man sätter in det via en grov injektionskanyl. Jag tvivlar på att man kan känna det utanpå.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ang att känna chippet så kan jag känna det enbart på en av mina. på katter som jag chippat (får göra det själv) så kan jag känns chippet på en del alldeles efter att jag har satt dit det. 
#17 Jag är rädd att de inte kommer sköta det bra här. De tog in en hund jag hittade när jag va liten. Han släppte dom ut dagen efter! De höll honom inte ens i 12 timmar. Va är det för sätt liksom?
Har satt upp lappar idag å hoppas höra ifrån nån ägare. Min väninna tror inte att han har nån ägare längre, iom att han är okastrerad. det brukar ju Chippas/märkas i samband med kastrering eller tvärtom som jag förstått det. Hon har nu fixat ett litet krypin åt honom så att det inte ska va så kallt.

Jag hoppas att du (eller någon annan) tänker på vikten av att ta hand om katten under tiden så att den inte försvinner. Har själv varit i den sitsen att jag sökt efter försvunnen katt. Att då få veta att man sett den där eller där hjälpte ju inte mig. Katter sitter inte stilla på samma ställe nämligen.
När jag numera själv söker ägare till vilsekomna katter ser jag till att ha katten inne tills ägaren hittats. Det är rätt meningslöst annars om ägaren hör av sig men katten försvunnit! Och finns ingen ägare bör ju katten hur som helst ha ett hem. Den skall ju inte driva runt.
Ja håll kissen så länge ! Då vet du att den är i säkerhet!
#20/#21 Han har inte vågat komma in. Men min väninna har erbjudit honom att komma in. Hon har så länge odrnat en sovplats åt honom. Han har hållit till på terrassen i 2 månader nu, inte gått utanför tomtgränsen ens. Så risken att han knallar iväg nu är nog inte så stor. Ingen har ringt om annonsen än, men vi håller tummen å hoppas på att nån ringer snart! :)
Då får vi hoppas, att vi kan få in honom och skramla till en kastrering!!!!
Uppdatering: Kissen har fått ett litet bo. Min väninna har ställt en kattbur på terrassen, med en varm filt i med filt runtom + plast. Så däri ligger han å myser. Jag satte upp annonser i torsdags, ingen har hört av sej än. Tror att vi ska sätta in en annons i tidningen snart också.
Hoppas det går vägen!
#25 Ja, det hoppas vi med vill jag lova!! :)
Uppdatering: Nu har både jag å min väninna talat med en man som säger sej äga katten i fråga. Hans katt, Gunnar, har tydligen varit bortsprungen sen i maj. Jag ska möta mannen imorrn för att se om katten är hans å om den känner igen honom. Om jag känner att det stämmer så ska jag be mannen kastrera å märka katten så att den inte går hemifrån igen å ev. hjälper till att tillverka fler oönskade kullar, det finns redan för många i Sverige. Jag är dock ganska blyg av mej, men hoppas att jag klarar av att det ställa det kravet, det är ju trots allt för kattens å hans egen skull :)
Så håll en tumme för katten imorrn!! :)

Jag håller definitivt en tumme för både katten och dig!! Även några tassar hålls här! Även för att du glömmer bort din blyghet och klarar av att säga till honom att åminstone märka och kastrera katten! Ni borde ha hittelön för allt ni gjort!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
håller också tummar, och låt oss veta om det är mannens katt Maggan47
#28 Hihi. Det är nog lite mkt begärt med hittelön :D
Ja, jag hoppas det jag med! Han låter lätt att tala med, men vi får se hur det funkar öga mot öga. Han borde ju själv förstå att katten kommer gå tillbaka till min väninna efter att ha fått mat där, så det bästa är ju att kastrera katten så att han stannar hemma… Det är ju s.k sunt förnuft. Tack för stödet ;)
#29 Tack så mycket :) Ja, visst! hihi.
Uppdatering: Nu har jag träffat den ev. ägaren. Han tycker att det låter som hans katt på beskrivningen. Hans katt Gunnar försvann alltså från sommarstugan knappt en mil ifrån min väninna i början av maj i år. Men när vi kom till min väninna så va katten inte där.. Vi kanske råkade skrämma iväg honom :/ Så vi ska ses imorrn förmiddag igen å se om han kommer då. Men då ska vi gå inomhus å vänta tills han kommer å sätter sej på fönsterblecket utanför.. :) Jag pratade lite smått om kastrering å avmaskning. Han verkar förstå att avmaskas måste katten göras om det nu är hans Gunnar å han verkade även förstå att kastrering va viktigt eftersom katten annars kommer gå hemifrån igen.
Så ett nytt försök görs imorrn! :)

lycka till. hoppas att det är han som är ägaren oxå, och att han kastrerar gunnar. :)
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
#32 Tack så mkt. Ja, de får vi hoppas :)
kan ni inte ta in katten, och sedan ringa ev ägare Maggan47 som hoppas det är ägaren
Jag va till katten idag med. Missade dock den ev. ägaren, men som jag förstår det har han sett katten idag, men om det är hans eller inte förstod jag inte riktigt. Iaf så ska min väninna träffa mannen nu i veckan nån gång när hon kommer hem från semestern, för hon känner att hon först vill träffa honom hon med så att hon ser va han är för typ å så… :P
vad bra Maggan47
Låter bra och ni har räddat en katt! bara det är värd allt!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#37 Jo :P
Lycka till!!!!
Tack så mycket :)
Uppdatering: Jag har nyss kommit hem från min väninna. Katten är kvar. Hon hade bestämt träff med "Gubben" (den ev. ägaren) i tisdags kl.10, men han dök inte upp. Han hörde inte av sej. Hon har försökt få tag på honom både i tisdags å igår men inget svar. Vi tycker båda två att om det är hans katt så borde han vara mer intresserad av att träffa den å se om det är hans.
Iaf så ska min väninna låta bli att ringa några dagar nu å se om han ringer henne eller mej. Har han inte hört av sej innan måndag så ska hon göra ett nytt försök. Om hon då får tag på honom tror jag att hon kommer fråga om han verkligen vill ha tillbaka katten eller om han går med på att överlämna den till henne å hennes man, som båda gillar katten mer å mer å den har tytt sej till dom :) Så vi får hoppas att hon får tag på honom å att hon får ta över honom. Då kommer katten märkas å kastreras å alltid ha tillgång till kärlek å mat å husrum om han så vill, för nu vill han ju bara va ute, vill absolut inte va inomhus :)

Hadde det varit min katt så hadde jag gjort allt för att hitta den!!
Skumt att gubben inte hört av sig, men de kan ju faktist ha hänt gågot som gör så han inte kan höra av sig!
Men hoppas på bästa
#42 Ja, jag har också tänkt det. Vi får se va som händer. Uppdaterar här när jag vet nåt nytt :)
Hm….hoppas han INTE dyker upp. Verkar som om dina vänner är bättre för katten…..
#44 Haha :) ja, de är mkt möjligt.
Gubben har ännu inte hört av sej, 9 dagar efter avtalad mötestid. Vi vet ju inte om det hänt nåt. Min väninna har inte försökt få tag på honom någe mer eftersom katten för tillfället har det mkt bra.
Min väninna tycker även att det är nåt som inte stämmer. Gubben verkar inte tillräckligt "på" för att få se om det är hans katt i sånt fall få tillbaka kissen.. Förhoppningsvis hör han väl av sej å överlåter "vårdnaden" av katten till min väninna, då kommer katten kastreras å få bo kvar där :)
Jag skulle inte tro att det är hans katt. Om min katt hade sprungit bort och någon hittat den så hade jag suttit kvar där och väntat på att den skulle dyka upp. Som du säger så verkar han inte vara så intresserad vilket han borde vara om det är hans katt. Men det kan ju ha hänt nåt ja men ändå…
Hur har det gått? Är kissen kvar?

Jag blir faktiskt lite rörd, vilken tur att kissen valde att gå till din väninna! Det är så få människor som bryr sig om en katt som dyker upp utanför ens hus sådär. Han var himmelens söt!!
Jättelik en hankatt som dök upp utanför min balkong för några veckor sedan och jaaaamade efter tjejer (okastrerad). Men nu bor vi ju oändliga mil ifrån så det var nog inte samma katt ;)
Jag blev så villrådig när katten dök upp, men han var en riktig tjockis och hur kelen som helst, så trots okastrerad, omärkt och utomhus i ett område där katter inte får gå ute, tror jag han hade ett hem, för jag har inte sett honom mera.
Men det är skönt å höra att du och din väninna kämpar så för denna lille katten!! Stor eloge till er, hälsa din väninna att hon är en fin djurvän!
#46 Nej, man tycker ju att han borde va mer på. Men han är "gammal" så det kan ju ha hänt. Vi får se hur det blir. Hon frågade mej om hon kan kastrera honom, men jag sa att hon måste nog ha ägarens tillåtelse å fått ta över katten innan hon gör det. Men vi sitter typ fast nu. Jag hoppas att min väninna snart försöker få tag på den ev. ägaren snart så han kan komma dit å se om det är hans katt.
#47 Ja, han är kvar. Han håller sej i närheten hela tiden :)
#48 Okej. Jo, det är svårt att veta va man ska göra i vissa fall. Hoppas det gick bra för den kissen.
Hihi, tack, det ska jag hälsa henne!
En eloge för att ni hjälper kissen och verkligen lägger ner tid och omsorg på sötnosen.
Verkar aningen skumt med gubben men om sagt om han e gammal så kan ju mycket ha hänt.
Håller tassar och tummar för att det ska ordna sig för honom
Eva, Mojje, Busan, Kisen och Björne
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
#50 Tack så mycket.
Nu är historian över: Jag har nyss talat med Carina Berg på Bergslagskatten i Smedjebacken ang. den här svart-vita hankatten som den här tråden handlar om. Jag berättade om Gubben som hört av sej om katten å att vi känt att nåt inte riktigt stämmer av olika anledningr. Hon frågade va karln heter å jag sa det. Hon svarade nåt i stil med "Aldrig att han ska ha katten!!". Hon berättade då att de har avlivat 18 katter som han haft. Alla har varit kolsvarta, levt i total misär, två stycken hade t.o.m. hittats med huvudet i en konservburk, troligtvis i jakt på mat. Alla har varit i bedrövligt skick. Hon sa att det finns inte ens chans att det är hans katt, för hans katter har alltid varit svarta, å att den här svart-vita då skulle va hans tvivlade hon starkt på. Så vi kom fram till att om Gubben hör av sej till mej så ska jag ljuga om att en kvinna hört av sej å kunnat bevisa att det är hennes katt. Det blir nu så att min väninna tar över katten. Den ska kastreras, märkas å vaccineras inom en snar framtid. Han kommer få ett mycket bra liv hos henne. Om det inte fungerar där så tror jag att vi kommer försöka hitta ett nytt hem åt killen så att han ska få det så bra som möjligt :) Han har nu fått ett nytt namn - Kuutti - det betyder "Kuten" på svenska, för att han rullar runt så mkt å ser ut som sälens unge, kuten alltså :) Visst passar det väl? (se bilden nedan ;D).
**
Vi får bara hoppas att Gubben aldrig får tag i en katt igen.
Tack till alla som visat intresse å hållt tummar å hoppats med oss! :)

**
Men gudars vilken tur att katten höll sig undan när gubben kom!!! Ibland har dom ett sjätte sinne, katter..
#53 Ja, det verkar verkligen så. Skönt som tusan att ha fått reda på detta så att vi kan va säkra på att katten får det bra.

Sicken tur att inte katten hamna hos denna kattsamlare………..
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Men vad gossig han ser ut!!!! *vill klämma på*
Ni har nog räddats kattens liv två gånger!
#57 Haha, ja, de kan du nog ha rätt i :)

vilken tur att du kom på vad det var för gubbe, stackars de 18 kissarna, hoppas han ALDRIG får vantarna på¨en ny!
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
#59 Ja, vi kom som sagt överens imorse jag å min väninna om att prata med Carina först för att höra va hon sa å hon reagerade så fort hon hörde Gubbens namn så det va skönt. Hade varit hemskt att få reda på det i efterhand kanske.. Usch. Ja, hemskt synd om dom :( Fattar inte hur man kan göra så mot så underbara varelser.. Fruktansvärt.
vilken tur, ja, dubbeltur, ni fick veta vilken pestgubbe det var, och Kuten får ett nytt hem
Maggan47
#61 Ja :) Verkligen skönt. Vilken chock men ändå lättnad det va att få veta va han är för en..
Grattis till er!
Tack så mkt :)

Vad skönt att höra att det löste sig så bra för missen. Lider med de andra som inte fick hjälp dock.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Grattis till ett lyckligt slut =)
#65 Ja, de fick ett hemskt liv tyvärr :(
Tack båda två ;D
Jag ska följa med min väninna till veterinären med bl.a. Kuutti den 29/11 för kastrering, vaccination å öronmärkn. Om vi kommer ihåg ska vet. även få chansa på kattens ungefärliga ålder :)
Imorrn ska Kuutti kastreras, öronmärkas å vaccineras :)
Idag kastrerades han. Han hålls inne just nu, jag sitter just nu i det rummet som han är i. Han ligger dock under sängen just nu å säger inte ett knyst. Får se imorrn om han är piggare då :)
det är nog inte lätt för en liten katt att fatta vad som hände!
Nej, knappast… Stackarn. Han har iaf gått på lådan inatt, det är ju iaf bra att han förstår va den betyder. Jag ger honom mat, vatten, kollar lådan å pratar lite med honom för att han ska förstå att jag inte vill honom illa. Han kanske förstår så småningom. Det får ta sin tid.
Kuutti gick ut i fredags vid 17, sen såg jag inte till honom nåt mer. Men ägarna kom hem igår å då kom han hem på e.m fattade jag det som å då va han hungrig :) Jag vet inte va han har varit på för äventyr sen fredagen, men han verkar iaf oskadd :)
Ja, inte bra att han är ute på egen hand ännu, tycker jag. Beroende på hur ni bor, förstås…..
Han har nu varit ute i en vecka sen kastreringen. Har varit hem minst 2 ggr sen dess, har inte pratat med ägaren sen i tisdags. Han är nog ganska skärrad än, men det ska nog gå bra :)
Ja, hoppas han bara nu inte går och blir överkörd. det kan få okunnigt folk att tänka, att va d f*n kastrerade jag katten för, det var ju bortkastade pengar. När det är deras fel i alla fall. Ni fattar vad jag menar, eller hur?
Tycker det låter inte bra. En nykastrerad katt mår inte så bra. Hormoner spökar fortfarande runt i kroppen. En nyopererad katt kan vara ganska osäkert och måste först vänja sig. Bättre att ha katten inne så mycket som möjligt.
#76 Nej, jag förstår inte hur du menar.. :S
Vad jag menar, är at jag tycker det är lite vanskligt att släppa ut en nykastread katt i vinterkylan. sårskador kan vara väldigt farliga i kyla. Sen tycker jag det vekar lite ansvaslöst att släppa ut en kisse så öerhuvudtaget. Man ser väl till, att han kommer in? Inte bara,på kvällen, jaha, katten kom inte in, nähä då…..
#79 Vi rådfrågade veterinär om när han fick gå ut, hon sa att så fort han inte är vinglig längre. Vi ville inte tvinga att hålla honom inne när han vantrivs så mkt att han inte ens äter på 2 dagar. Han kommer nu hem några ggr om dagen å äter, han vågar sej även in lite smått i huset så länge dörren är öppen, om den stängs så får han panik å kastar sej mot väggar å försöker hitta utgångar. Eftersom han är vildkatt på mer än 4 år å troligtvis alltid ha bott ute hela livet så trivs han bäst ute å har även en varm liten koja att krypa in i. Visst skulle det va kanon om han vill va inne, men han vågar inte stanna inne. Så det får gå i hans takt. Till slut kanske han t.o.m kommer övernatta inne.
Ok, då får vi hoppas han blir mera inneglad längre fram….
#81 Ja, verkligen, speciellt nu när de börjar bli rätt kallt. Men de tar nog sin tid å de kan man ju förstå. Ingen idé att stressa honom ju.
Uppdatering: Allt är bara bra med Kuutti. Han kommer in en stund varje dag å han har även sovit en liten stund i närheten av dörren. Igår va han inne i c:a 1½ timme å gick runt i huset å såg sej om :) De andra katterna är inte så överdrivet förtjusta i honom. De morrar åt honom å undrar va han är för nån. Den ena hankatten, Tiger, är den enda av dom som visar tänderna åt Kuutti.

Jag har missat denna tråd, men vad bra att din kompis kunde ta hand om katten och att den blev kastrerad, vaccinerad och id-märkt! Tur att ni fick reda på det där om "gubben". Tur också att han inet var så påstridig för i så fallkanske katten skulle ha kommit hem till honom.. Så det var tur.
Kuuti är verkligen en söt kisse!

Vad bra att din kompis tog hand om kuutti. Han är ju så söt!
Uppdatering med bilder:
Kuutti vågar komma in mer å mer. Han är tämligen lugn inomhus å går runt å undersöker. Det händer även att han lägger sej å sover efter en stund. Dörren måste dock stå öppen (vilket blir lite kallt på vintern, men va gör man inte ;D) annars får han panik, men det går alltmer framåt vilket ju är kanonbra! :)
I tisdags vågade han sej t.o.m. in när jag va där (jag är väldigt läskig tydligen ;P) å jag försökte fota honom men de va inte lätt att ta bra kort när de inte va nåt vidare bra ljus å jag bara har en mobilkamera… Men men, här är de två bästa bilderna iaf!

Jättesöt :D
Så bra han har fått det Kuuti :)
Men har han skydd att ta ute?
#87 Jadå, dom har byggt en lite träkoja åt honom som är isolerad å full av sköna filtar! :)

Vad bra :) Mysigt låter det också :)
Uppdatering: Jag pratade med Kuuttis ägare idag å fick veta att hans utveckling sakta men säkert går allt mer framåt! Han vågar sej in i huset även när de har gäster å Ulla (ägaren) kan stänga dörren om honom när han är inne, tidigare har det gett honom panik. Så vi är glada åt Kuuttis kanonutveckling! :)
Super! :)
Uppdatering: Jag har varit kattvakt åt Kuutti bl.a. den senaste veckan. Han är nu jättekelig med även mej! Han följer efter mej som en svans, går mellan benen på mej så att gå snabbt när man har han i närheten är bara att glömma ;) Jag kan klia honom, klappa honom över hela kroppen (tassarna är dock lite ajabaja). Han kurrar, pratar med mej å är übermysig, hehe.
Svårt att förstå att det är samma katt som för ett halvår sen!