Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 2881 ggr
[sofia-85]
1

Katterna på Rhodos

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja väl hemkommen ifrån Rhodos måste jag väl berätta lite om de hemlösa djuren som fanns där. Ja hade skräcken med mig nör ja åkte för att ja vet att det finns en del hemlösa djur i Grekland.

Katterna vi såg där mådde faktaiskt så bra dom nu kunde. Ingen var direkt smal och alla turister matade dom. Ingen verkade sjuk eller skabb osv. Det gjorde mig väldigt glad. Fast man vill ju ta dom och stoppa ner dom i resväskan ändå.

de som led mest här var absolut hundarna. det var jätte hemskt. Hundar som låg mitt på vägarna. Flåsade hade inget vatten. Detta skärde mest i mitt hjärta. Tycker så himla synd om dom stackars djuren där nere alltså.. Varmt och eländigt. Folk kör som IDIOTER!

Lägger med lite bilder här på katterna ja lyckades fånga på bild. Den vita han katten levde i ständig lyx. Mat hela dagarna på hotellet och folk som kliade han hela tiden :) Ja lyx och lyx men så lyxigt en hemlös katt oå Rhodos kunde ha.

[sofia-85]
0

Gäsp

[sofia-85]
0

Katt vid strandpromenden

[sofia-85]
0

Kattungar vi hotellet över

[sofia-85]
0

En till kattunge

[sofia-85]
0

Tycker denna bilden va så fin så lägger till den med…,

Hawknestgrove
0

Fina bilder. Synd bara, att det inte finns organisation nog, att kastrera både hundar och katter. För det där är ofta, som förr i Spanien, i alla fall, semesterhundar. Folk har köpt sig en liten valp på semestern och så dumpar de den när de åker hem.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Fagddu
0

Vilka fina små katter. De är ju inte precis tjocka, men de grekiska katterna verkar liksom vara högre och smalare av någon anledning. Jag tror att i Grekland så ser man väl generellt katter som ett nyttodjur som har ett jobb att utföra, fånga råttor och möss. Därför så matas de väl sparsamt eftersom de inte ska vara för mätta för att jaga… Men det är klart man vill stoppa ner dem i väskan och ta med dem hem.

Jättesöta foton :)

[sofia-85]
0

Hundar fanns en massa knasiga blandningar…

#7 Ja klämde på dom allihopa och de var liksom inte beniga om du förstår vad ja menar. De var ju kattungar de flesta med så då e dom ju inte stora.

Ja försökte prata med receptionisten om det fanns typ katthem liknande i närheten men då fnös hon bara typ. Så ja antar att det inte fanns det. men bar personalen var väldigt snälla och la torrfoder till dom osv.

Kittekatten
0

Glad sofia-85, jag kom hem från Rhodos imorse, du med? Där jag var sågs inte så många hundar, de flesta verkade ha någon form av hem.

Det fanns åtskilligt med katter, naturligtvis, en del tama och en del skygga, och man kan inte låta bli att undra vad som händer nu när turistsäsongen närmar sig sitt slut? Vem ska mata under vintern? Och varför tar man inte itu med problematiken och kör igång med kastreringskampanjer från 'kommunens/stadens/länets' sida? Tänk om man hade pengar…

[sofia-85]
0

Nej ja kan hem förra ons :) Hade ni bra väder?

Där vi bodde var det bara 4 stycken bilket ja tycker är bara man vet ju hur det blir. Katten på hotellet var kastrerad med trodde han i baren eller så hade den väldigt litet "paket"…

När vi var inne i Rhodos Stad såg vi minst 10 hundar ca 10 katter men vi pratade med en svensk där som hade en affär och hon sa att katterna bodde hos olika personer där inne. De hade med två katter…

Ankie
0

men så fina katter, lite smal men inte på värsta viset tycker jag. Då vi var på cypern såg vi mycket smala katter. Det är så hemskt att se….

Bumbis
0

Fina bilder Sofia! Katterna ser ju relativt fräscha ut. Det verkade ju vara värre med de stackars hundarna….

Lena
0

Vilka fina bilder! :)

Lägger in en länk till en artikel om ett projekt som var på Rhodos tidigare: Länk till artikel.

Det gick bland annat ut på att kastrera katter och hundar och drevs av två veterinärer från Nederländerna och Schweiz. Tyvärr blev de motarbetade av de inhemska veterinärerna som menade att de tog jobben ifrån dem. Det var naturligtvis inte sant, de jobbade med helt olika målgrupper. Till slut var de tvugna att lägga ned sin verksamhet.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[sofia-85]
0

Men gud va dumt… det hade verkligen behövts. Katterna gick ju inte alls runt på gatorna som hundarna. Eller ja menar större gatorna. På stora gatorna låg det hundar vid trottoaren…

maggan47
0

kom hem från Cypern, Aya Napa i fredags, och katter överallt, såklart som matades av turister, och kocken på hotellet, men skär i hjärtat ändå, när man matar en kort tid, som jag gjorde, såklart, och sedan åker hem, inga hundar någonstans, bara dessa katter

en liten mamma med sina ungar som hon hade i närheten av köket på hotellet, och där hon troget satt kväll efter kväll, och väntade på mat,

ett gång halvvuxna ungar som höll ihop, och fick mat såklart, inte så beniga, släta och fina i päls, med klara ögon, så några måste ha förbarmat sig över dom, inte bara jag

[sofia-85]
0

Usch ja Cypern minns ja en del katter ifrån..

Ankie
0

#15 Aiya Napa var vi oxå på för bara någon månad sedan

vart bodde ni?

Sidentass
0

Så fina bilder..o här ser det ju ut som att katterna är i riktigt bra skick..tyvärr är det inte så överrallt i Grekland..har en väninna som är där sommartid varje år, hon önskar jag kunde komma ner och hälsa på, men varje gång tackar jag nej..för jag klarar inte av att se utarmande hundar och katter och inget kunna göra för att hjälpa dom..stackars vovvarna du berättar om..det skär i hjärtat och jag blir tårögd…folk borde verkligen hjälpa dom med att ställa ut massor av vatten när dom har sådan enorm värme..