Lite dåligt!
Kolla in den här annonsen. Mailade och frågade hur man skulle gå till väga om man ville nominera någon. (Det finns nämligen ingen info på hemsidan…) Jag ville nominera Maritha på Katthemmet Kompis. Till svar fick jag detta….
"När det gäller vårt djurskyddsstipendium är det inte troligt att vi ger
stipendiet för någon som driver ett katthem…."
"…De flesta som har fått vårt stipendium har
varit forskare. Men det är ju inget krav att man skall vara veterinär
eller forskare, huvudsaken är att man gör en större insats för djuren…."
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Trisst attityd att man redan på förhand bestämt att katthem inte kan komma ifråga för ett stipendium. Känns ju lite begränsat och trångsint.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Vi (Göteborgs Katthjälp) har ansökt om bidrag till djurskyddsbefrämjande projekt hos Djurskyddsmyndigheten (TNR projekt). Har inga stora förhoppningar att vi får nåt, där är det också bara universiteter och forskare som får bidrag hela tiden……
/Miranda

Är det någon som vet varför de anses ha mkt "mer värde" än de som jobbar ideelt?
#2 & #3; Allt måste ju ha ett värde! Och i Sverige görs det jättemycket ideella insatser för djur eftersom det inte finns något vidare bra skydd för djuren i det offentliga systemet. TNR är ju dessutom verkligen något som har med forskning att göra.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
På tal om detta hittade jag följande notis på Göteborgs Eko, Göteborgs Stad - nytt på miljöfronten, maj 2004 http://www.miljo.goteborg.se/index.htm
"Djurskyddsstipendium till Monica Jonsson Monica Jonsson, Djurskyddsinspektör på Miljöförvaltningen har fått årets djurskyddsstipendium av Göteborgs Djurskyddsförening. Monica Jonsson har fått utmärkelsen för att hon i sitt dagliga djurskyddsarbete visat engagemang och hjärta långt utöver det vanliga. GRATTIS!"
Det är tydligen till de som redan lyfter lön för sitt uppdrag som dessa stipendium går. Konstig inställning!
//Lena

pffffff….. som jag sa förut. 2 st. djurskyddsinspektörer från GBG kommun sitter i GBGs Djurskyddsföreningens styrele…… Är det någon som är medlem i GBGs djurskyddsförening? jag gjorde en undersökning vad olika katthem fick betala för deras tilltånd, GBGs djurskyddsförening var den enda förening (av 19 katthem) som inte ville lämna ut uppgifter om det. Misstänker att det, igen, har att göra med att djursk.insp. som sitter i föreningens styrelse har även gjort inspektionen mht tilltstånd…….. Då ser man………….
"Nämen, vad är detta?" var min första tanke.
Verkligen trångsynt och orättvist. Alla som håller på med sådant här borde ha möjlighet att bli nominerade. (min åsikt) 

Jag blir bara mer o mer upprörd ju mer jag tänker på det!
#6 & #8 Det luktar "klubben för inbördes beundran" tycker jag!
Har ju talat med den prisade inspektören idag om Meros camping. Tror säkert att det är en godhjärtad person som säkert gör sitt bästa i en svår och som det verkar smått omöjlig arbetssituation. Men alla som jobbar och sliter ideellt på katthemmen runt om i landet är verkligen också värda uppmuntran. Att bara belöna dem som gör bra insatser i sitt arbete blir ju helt fel och sänder dessutom fel signaler. Precis som att det ideellla arbetet inte är värt lika mycket. Hur sjutton skulle det se ut om de inte hade några katthem att vända sig till inom djurskyddsmyndigheten?
//Lena