Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 987 ggr
Elega
0

Karantän

Om jag vill ta in t ex en förvildad tamkatt, en dumpad hemlös katt osv som stödis, så vill jag ju veta att katten inte är sjuk innan jag låter mina egna katter och min hund träffa den nya.

Hur ska jag fixa en karantän i lägenheten? Räcker det med att stänga in katten i ett rum? Och hur länge bör den sitta där isåfall? jag har nämligen ett gästrum som nästan aldrig används.

Crisse
0

Det låter som en bra idé att stänga in katten i gästrummet. Helst skall den sitta i karantän i 2 veckor.

Elega
0

Dem andra katterna kan inte smittas genom springorna på dörren då?

Crisse
0

Nej det tror jag inte, det är i regel bara kattpest som är luftburet och kan eventuellt smitta så men hur ofta är det man stöter på kattpest. Du kan tvätta händerna när du har varit inne hos den katten och sen antar jag att dina egna katter är vaccinerade och då är chansen minimal att dom skall smittas av något.

Elega
0

Okej vilken tur :) Ja, dem är vaccinerade!

Alexej
0

Jag har inga möjligheter här till karantän. Men jag fick 2 katter med kattsnuva. Det var inga problem för mina är vaccinerade.

Karantän är bra framförallt för att kunna ha koll över katterna. Är de i ett extrautrymme är det lättare att tex behandla de för tex ögoninfektioner, diarré, mask och skabb.

Kattsnuva är farligt för ovaccinerade katter, framförallt unga och gamla.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Finns Ytdesinfektionsmedel som du kan köpa på apoteket och sprita med. Sen finns Virkon med, men jag brukar vara lat och köpa dessa färdiga 1-liters flaskor (vita med lila text) Finns även för händer, bra att sprita med när man hanterat nykomlingar.

Låter som en toppenbra karantänslösning. Lycka till Glad

Onikan
0

Även kattsnuva är luftburet. Men som tidigare skrivits är det ingen större fara om dina är vaccinerade. De kan ändå bli förkylda, men inte lika allvarligt.

Var noga med att byta kläder när du ska in och mocka låda, kela och hålla på med katten i "karantänen" och sprita händerna efteråt, samt ha egen mockspade åt katten.

Se till att katten inte har diarré och inte har löss eller öronskabb innan du sedan släpper ut den med de andra kissarna.

Lycka till!