Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattmat
Läst 11640 ggr
Alexej
0

TEST: Kattmat - dyrast sämst

Det dyraste fodret är sämst och flera kända märken har felaktig information på paketet. Det visar ett färskt test av kattmat, skriver GP. Tidningen sammanfattar Råd&Röns test av 16 sorters helfoder. Många märken, bland annat Whiskas och Kitekat, får kritik för att informationen på förpackningen är dålig. I många fall är de angivna portionerna för stora och katterna kan bli tjocka, skriver tidningen. Testets enda svenska foder, Bozita, saknar både anvisning om dosering och har för höga natrium- och fosforhalter. Sämst är dock Almo Nature Tonfisk & kyckling, som stora brister ur näringssynpunkt.

Artikeln

hämtat från Cint.se

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
0

Högst betyg får Iams gravy chicken som säljs i fackhandeln till ett kilopris av 100 kronor. Men det finns betydligt billigare alternativ: Coshida torrfoder med nötkött, kanin och lamm kommer tvåa i testet och kostar bara 20 kronor kilot. Två billiga sorter från Coop, Catz med lax samt Xtra kattmat med lax (23:20 respektive 16:14 per kilo) får också bra betyg - den sistnämnda innehåller dock lite för mycket fosfor enligt experterna.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Kurran
0

Fast jag skulle vilja veta betygskriterierna. Hur har poängtalet beräknats? Innan man vet det är alla sifferuppgifter värdelösa. Finns priset med i poängberäkningen? Är poängen något slags mått på hur väl respektive fabrikat uppfyller vad en katt behöver för att det ska kunna ses som fullkost? En hög poäng behöver inte nödvändigtvis innebära att det i maten finns allt som en katt behöver.

Antag, att man kollat tio olika näringämnen som en katt behöver och satt 10 poäng om ett visst ämne uppfyller vad katten behöver till 100 %. Då skulle 100 poäng kunna betyda att allt som behövs är uppfyllt till 100 %. Om då ett viktigt näringsämne bara har 10 % av vad som är nödvändigt och alla andra är till 100 % uppfyllda då blir poängsumma 91 men om en katt skulle få bara 10 % av dagsbehovet av t ex protein blir katten verkligen felnärd. Dessa uträkningar är en gissning hur det gått till. Skulle min gissning vara rätt är poängtalet helt värdelöst.

Är det någon som vet hur man räknat fram poängtalet. Att bara ange ett tal som mått på något utan att tala om hur man fått fram talet är att snylta på att matematik är exakt.

Linda79
0

Husses då? Varför tar dom inte upp det?

catfoot
0

Coshida är det Lidl som säljer det..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Alexej
0

Diskussionen och hela artikeln finns under Test: Kattmat, så jag låser den här nu.

Catfoot, såg din fråga nu. Ja, det är Lidl som säljer Coshiba och mina katter tycker om det:)

Inlägget är låst för nya kommentarer