Utefödd-rumsren?
Skulle gärna veta om era erfarenheter om utefödda katter. Var de rumsrena med en gång?
Jag blev så förvånad när kattmamman från Värnamo gick direkt på kattoaletten. Är det ett tecken att hon en gång i tiden hade en kattoalett?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Första natten jag hade Asta och Dexter ,utefödda i skogsområde och var 6-7 månader när de kom till mig, hände en olycka vid vattenskålen, aldrig mer
De två jag har nu 8-10 veckor också utefödda, kissade den ena i sovigloon för vi råkade vända oss om och kika på henne när hon skulle kissa i lådan så då gick hon dit. Men förutom den fadäsen har ingen olycka hänt
Visst blir man förundrad.
Vad jag har märkt så till 99% så är utefödda katter rumsrena på en gång, de är ju vana att gömma sin avföring för andra djur. De gånger som det har hänt en olycka så har felet berott på mig, ex. när jag tog in Miranda så bosatte hon sig under sängen och jag ställde en låda i sovrummet men hon vågade inte ta sig från sitt trygga utrymme till toalådan utan gjorde det under sängen, när jag ställde lådan så att hon slapp gå över rummet så har det aldrig hänt något och hon är 4 år nu.
Zinus satt i lådan men kissade utanför men när han fick en större låda så hamnade det i lådan istället.
Däremot ska man inte ha tyger framme de första dagarna för då kan det hända en olycka men så fort man ser att de har hittat lådan så är det sällan några problem.
Lisa

Jag har två stycken pojkar som jag fick hem när dom var 4-5 månader gamla. Fick dom med ca en månads mellarum. Båda födda ute och väldigt skygga när jag fick dom. Den förste gjorde utanför lådan några dagar, den andre någon dag bara. Sen dom lärde sig lådan har det inte hänt en enda olycka.

Tror som de andra att det är ett normalt beteende för katten att liksom vilja skyffla över, då är ju en låda med sand i perfekt, mycket skönare än att kissa på golvet så man blir blöt om tassarna. Isch för en liten katt ju! :)

Jadå båda syskonen Sara och Rasmus, utefödda och ej sett en kattlåda, fann sig väl tillrätta i kattlådan vid 9 veckors ålder när vi räddade dem från höststormarna. Några små olyckor blev det väl den första tiden men de visst hela tiden var lådan stod och använde den direkt.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Lucia som jag har här som stödis är född utomhus..hon är helt rumsren o så duktig, lilla gumman..

De som jag har haft har alltid hittat till lådan från första början
Alla katter som vi tagit in har varit rumsrena direkt.
Samma här som #9.
Även om de varit pyttesmå, har de kravlat sig över kante på lådan, utan att jag ens visat dom…det är väl deras instinkt, det går på lådan direkt där det finns sand som de är vana….

de jag har haft har skött sej nästan från start.. sista familjen hade det lite tuffare då de var dåliga i magen så det blidde bajs både här o där… + att jag inte insåg att de behövde 2 kattlådor….snålt med 1 låda på 1 kattmamma o 7 ungar….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
När vi tog in våra jourkissar så var de också dåliga i magen. Jag hade också inrett deras karantänutrymme med mjuka fällar för de var oerhört rädda. Trots detta gick de på lådan från första stund och jag var helt förundrad över hur duktiga de var.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Alla mina har gått på låda från första stund…

Alla mina utefödda kissar som passerat här har vrit duktig med toaletten utan någon olycka. Eg är det kansek inte så konstigt för sand är det som mest liknar toaletten ute
Alla mina stödisar har varit rumsrena :) Dom är mycket duktigare än mina egna… Någon olycka har det så klar blivit men det har mer varit för att dom är rädda
Jag har aldrig haft en katt som inte hittar till lådan, det är deras natur att kissa i grus eller jord så det är nog det första dom letar upp.
Har samma erfarenheter som er andra, de utfödda vi tagit hand om har varit oerhört duktiga på att gå på lådan allihopa. Det har gått som på räls.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Nu får jag säga emot mig själv lite. Den första ungen vi tog in kissade på extrasängen, inte så konstigt kanske för han hade nog inte ens rört sig tillräckligt mycket för att hitta till lådan, han kissade helt enkelt på första mjuka underlaget han kunde hitta.
Andra kattungen gick på lådan direkt, och då började första sköta sig.
Tredje kattungen och mamman kom in ungefär samtidigt, men de verkar hellre kissa på madrass och lakan än på lådan. Så nu fick vi slänga madrasserna och så får de vara utan lakan som skydd. Tills de lär sig.
Vad synd att ni fick slänga madrassen. Gick den inte att spola av? Häll ättika på de ställe där de har kissat, det hjälper. Kanske en kattlåda till? De är inte så dyra. Jag har en öppen och en med lock. Mamman går på den med lock och ungarna på den öppna kattlådan.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#19 Kanske få köpa fler kattlådor, hoppas dom hittar lådorna bara =)
3 madrasser och 3 lakan på 2 dagar =)

SKa prova med sopsäckar på sängstommen. Tyvärr han urinen sjunka in en del. Men det finns nya madrasser att köpa på IKEA. Inte hela världen :)
Någonting som är bra är faktiskt alluminiumfolie. Lägg en bit folie där katten vill kissa så håller dom sig därifrån. Vid kontakt med folien så rasslar det så otäckt för dom som har så mycket starkare hörsel än vad vi människor har.
Ställ sängen på högkant så länge. Har inget mjuk i rummet utan bara en kattsäng. De kissar inte där de sova. Ut med alla mattor och allt mjuk. Så att bara deras säng, leksaker och katttoaletten finns kvar. Tills de har fattat vad en kattoalett är. gör inte rent för ofta. Det är bra om kattoaletten luktar toalett. Mycket sand i.

Det var det som var det roliga, den minsta fegisen kissade i sin egen säng, jag tror hon är för feg för att gå ur sängen till lådan. Men vi tog bort det mjuka där med och nu verkar det fungera igen. :)