Grannens nya raskatt
Jag blev så full i skratt härom veckan. En kvinna i trappen som är ganska så nyinflyttad, hon har någon gång hört att jag har pratat med Shimena när jag kommer hem. Shimena gillar att gå ut i trappen och titta och nosa där så vi kelar alltid en stund vid dörren.
I alla fall, förra veckan så möttes vi i tvättstugan och hon frågade om min katt och jag berättade lite om Shimena och om Smulle.
Då berättar hon att hon har köpt en speciell raskatt till sin dotter som bor uppåt i landet. Hon själv hade aldrig haft katt och inte dottern heller. Jag blev nyfiken och frågade vad det var för ras och snacka om att jag tappade hakan när hon berättade att det var en "skeppskatt". Hon hade dessutom betalt 3000:- för katten. "vilket var såååå billigt för en sån stilig raskatt"
Ehum, jag visste inte vad jag skulle säga, jag sa bara, va kul och kände mig dum!
Jag vet inte vad jag ska säga till henne, hon pratade jättevarmt om den här katten och att den dessutom är en okastrerad hane som de har tänkt att para med en annan skeppskatt.
Jag borde säga till henne, men hur gör man det? Hur säger man att det faktiskt inte är en raskatt?
Malin
Ojojoj…… Ja hur ska du göra, för att inte katten ska råka illa ut? Ja du, till att börja med, så kan du väl låssas vara lite dum och be henne kontakta Sverak……Då får hon nog omgående reda på, att detta är en missbildning och inget annat…….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ja, tänkte ju inte så långt då, men efteråt har jag gjort det, jag skulle ha frågat om hon har stamtavla på honom.
Nu efteråt skäms jag för att jag inte sa som jag har lärt mig via hitterkatter, att det är en missbildning.
Sverak, ja, det ska jag fråga henne nästa gång jag möter henne, men vad jag skäms när jag tänker på det.
Tycker samtidigt synd om kissen, men inte älskar man väl katten mindre för att den inte är en raskatt, nä, det kan jag inte tänka mig.
Ojoj:) Den katten blir nog snart kastrerad. Pinsamt.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Såg till henne som det är bara! Att tala sanning är väl det bästa men kan göra! Hm du kunde ju alltid vissa henne ett intägg här inne på fokus! Det var ju ett snack här om skeppskatter!
Ja, jag vet… hade aldrig hört talas om det innan jag hittade hit, det skulle lika gärna kunnat vara jag som köpte en skeppskatt
och trott att det var en fin speciell ras
Vikipedia hade något om skeppskatter också, funderar på att skriva ut det och gå ner till henne och lämna det.
Fasen va svårt det är, jag skäms!
Nu har jag i alla fall skrivit ut från wikipedia och går en sväng till grannen *håll tummarna*

Berätta hur det gick! Hur reagerade grannen?

Ojdå, den här tråden hade jag missat under helgen. *fnissa*
Roligt värre, men något pinsamt! :)
Berätta hur det gick. :)
Man får verkligen hoppas att de inte sätter igång med avel eftersom det ju är en genetisk missbildning som kan ge värre skador på avkomman om två skeppskatter paras med varandra. Är det något man definitivt inte ska para så är de skeppskatter. Tänk att folk som inget vet om katter ska sätta igång med avel det första de gör? Är inte det konstigt?
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
*puh… nu är jag genomsvettig*
Nu har jag samtalat med grannen och det gick bra. Hon hade redan fått höra av någon annan mer kattvan att katten inte var en raskatt, så det var ingen nyhet!
Däremot så upplyste jag henne om vikten att kastrera, vaccinera, id-märka och försäkra katten, för någon försäkring hade inte katten.
Jag passade även på att fråga om de hade fått någon stamtavla, hon svarade att det skulle skickas till dem. Hum, då frågade jag hur själva köpet hade gått tillväga och hon berättade att hon hade köpt katten via en god väns bekanta. De hade hämtat katten på centralen och betalt 3000:- i handen utan att ens få kvitto…
Hon tog det inte hårt utan sa: min dotter älskar katten och han är hennes allt! Om han kostade 100:- eller 3000:- spelar ingen roll.
Då började jag att tjuta, en tjutfia som jag är, så lycklig jag blev! Jag oroade mig ju liksom för katten, tänk om de inte ville ha han när han nu inte var en raskatt… men han är ju en huskatt och det är ju också en ras :) eller hur?
Nu skulle hon ringa dottern och upplysa om allt som jag sa till henne, hon var noga att skriva allt som jag sa :) va, snacka om bra nyinflyttade grannar :) hurra, helt plötsligt så känner jag mig lycklig i hela hjärtat :)
Malin
oj vilket lyckligt slut, rosor i massor till dig
Malin
#9. Jo, det är konstigt :( man bör väl vara erfaren för att föda upp katter, de ska jag även lite diskret till grannen och jag tror att hon förstod… hon såg faktiskt lite generad ut
det gjorde jag med

Så roligt att det gick så bra. 
Tack för att du gick till grannen. Förstår att det var svårt att göra det.
Vilken tur att det gick bra.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

det verkar som det blir ett lyckligt slut.
Jag råkade faktikst ut bför något liknade dör någon vecka sedan, jag jobbe med en tjej och frågade om han katt, vilket hon hade då frgade jag om det var en raskatt, hon svarade nej en bondkatt elle jnja han har ju skeppskatt i sig, du vet de som klättrade i masterna förr. Jag blev faktiskt paff jag också, viste inte riktigt vad jag skulle säga, sa lite försiktigt att skeppskatt var ju en katt som hade extra tår och det var på grund av en missbildning, nu spelade det ingen roll efter som katten avr kasterad och hon brydde sig inte särskilt mkt om bakgrunden utan älskad hans personlighet.
Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...
Gu så skönt. Jag har varit jättenervös var gång jag öppnade denna tråd nu. Hoppades innerigt inte att beötandet gått galet och att du fått en stor utskällning. Så gött.
Själv har jag aldrig träffat på "skeppskatter" men hört om deras stora labbar och det måste vara lite speciellt.
Tråkigt i sig kanske är om nu dessa som sålde kissen använde ordet "ras" och "skeppskatt" för att utnyttja icke kunnigt kattfolk för att tjäna en hacka.
//Pia

Men så skönt att höra att allt gick så pass bra ändå när du pratade med grannen..här har man en människa som verkligen uppskattar katten för vad den är oavsett ras.. vad strong du var som tog upp det hela med din granne!

vad bra Malin att du gick till grannen…o superbra dessutom att det verkar som en jättebra granne med en sund inställning att katten är lika värdefull oberoende av inköpspris….bra gjort av dej tjejen!
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Underbar upplösning på det hela! men ett helt knippe ris åt den där skumme uppfödaren,. som skodde sig på folk, som inte visste! Fy skäms!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ja det var bra att hon fick höra vad hon bör göra (eller se till att dottern gör) vaccin, försäkring osv.
Det där med skeppskatt fick jag också tala en granne tillrätta angående. Likaledes hade hennes dotter också skaffat raskatt = skeppskatt. Ojdå, någon särskild ras är det ju inte skall du veta sa jag, det hela är faktiskt en genetiskt felsteg en missbildning helt enkelt. Grannen blev mäkta överraskad över svaret men jag kunde faktiskt inte hålla god min den gången. 
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Gissa vad… jag har haft besök av min nyinflyttade granne, hon kom och hade med sig ett halvt kilo kaffe och tackade för hjälpen och informationen 
Dottern skulle beställa tid för kastrering, vaccinering och id-märkning på måndag
och de var tacksamma för att jag berättade och informerade om de här sakerna. Informerade även om hittekatter såklart för det är ju här som jag har lärt mig så mycket saker om katter! 
Jag är så himla glad, jag har gjort en god gärning och "vågat" prata med nyinflyttade grannar. Jag har ju inte så lätt för det där, men wow, vilken känsla att våga och dessutom vinna. Det känns precis som jag har vunnit 10 milioner på lotto eller travet.
Vinst blev det för både grannen och mig. Kan tänkas att vi faktiskt blir vänner… imorgon kväll är jag bjuden på kaffe och sockerkaka hos henne och hennes sambo… så roligt det ska bli!
Tack för att ni får mig att våga… och våga är också att tro på mig själv…
Tack från en mycket ödmjuk och tacksam Malin :)
Underbart Malin, gläds verkligen med dig.
Kram
//Pia

#22 Det var väl härligt att höra! Vilken glad granne du fick och tacksam för att du upplyste henne, det är sådant som man lever länge på och hon med säkert.
Jag har bott i mitt radhus i nu 19 år och vi är många här som flyttade in ungefär samtidigt. De flesta bor kvar och våra nyfödda barn har nu vuxit upp till snart flyttfärdiga ungar. Vi har en härlig grannsämja, ja man behöver inte springa ner dörrarna hos varandra men det är jätteskönt att veta att det alltid finns någon att knacka på hos om man vill. Det är guld värt!
Hoppas ni får en fin kontakt, det stärker både kropp och själ.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
#24. Jag känner inte en kotte i det här huset, det är ett himla flyttande hela tiden, men jag hoppas att hon och sambon stannar, de verkar rara människor :)
Jag flyttade hit för 2 år sedan och har inte haft kontakt med någon. Min rädsla när jag flyttade hit var att jag inte kände en enda människa, men nu vet jag i alla fall om en människa som finns i huset. Hon sa dessutom, det är alltid roligt med trevliga grannar, så glad jag blev då :)
Malin som är glad 
Vilken trevlig granne du har. Såg att du bodde i Norrköping, det är en trevlig stad tycker jag..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
#26. Staden är fin med industiområdet som ligger alldeles i närheten av mig. Det har alltid varit min stan, jag är uppvuxen i stan, men nu börjar jag längta till landet och naturen :)
Ja, så roligt med en människa som faktiskt hälsar tillbaka när man möts i trapphuset :) hoppas att de stannar kvar i huset bara och inte tröttnar på att det är bus och lite rörigt :)

Åh mymlanbus, här är en tjutfia till som tårarna rinner nerför kinderna på när jag läser dina inlägg.. (gråter alltid när jag blir rörd) både på gott och ont..
Jättebra gjort tjejen…………………
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
#28. Ja, det här med tårar, man undrar om tårarna någonsin tar slut, för det verkar alltid vara ett överflöd av dessa :)
Men hellre tårar i mycket än inga alls :)
Kram
#25 Men vad bra att grannen tog det hela på rätt sätt, samt att de älskar sin kisse.
Fult av säljaren dock att gå ut som de gjorde. Misstänker att de aldrig kommer att få den stamtavlan. Försäljningstekniken påminner om den de brukar använda för smuggelhundar. Därmed inte sagt att katten var insmugglad (det lär ju inte behövas så mycket huskatter som vi har i detta landet). Men seriöst det var det ju knappast. Viktigt att mer information kommer ut om det här med avel och vad som är raskatt och inte. Just för att inte underlätta för de oseriösa att tjäna pengar på människors okunskap.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vart i norrköping bor du mymlanbus?mvh sandra.
Nygatan :) mitt emot komvux

Vilken härlig vändning det fick, Mymlanbus!! Bättre än en lotterivinst! Vad roligt livet är ibland! Vilka fantastiska vändningar det tar!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

Vad bra gjort av dig Malin! Vilken bra respons du fick! Det tyckte jag var Strongt gjort! Kramiz

Starkt gjort att gå över och prata. Jag håller hellre tal än att pratar med folk. Tur att det var så bra människor också. :)

Vilken solskenshistoria, och så har du säkerligen fått nya bekanta nu också i dina nya grannar 

Verkligen en riktig solskenshistoria!
Min granne är så trevlig och hennes sambo med :)
Katten (Måsse) är kastrerad, vaccinerad och id-märkt och är dessutom försäkrad i Agria :) HURRA!
Tänk det finns kattmänniskor även i den här stan :) även om jag aldrig hade mött dem innan :) så glad jag är, det här kommer jag leva på länge :)
Kraaam
Malin

Vad roligt att det blev ett så bra möte mellan grannar även om det började lite knasigt. 
Kul att det ledde till en ny trevlig bekantskap! Men jag kan inte låta bli att tänka att säljaren borde polisanmälas. Det där med stamtavla var ju bara ljug från början till slut…
Så synd att hon hunnit försäkra! Jag är ombud för Agria! Mitt telefonnummer finns på min hemsida som man hittar i min profil. Slut på reklamen
.