orolig!
Hej
För ca 3v blev jag m katt, två föredetta hemlösingar som bott i jourhem i ca 2år. I förra veckan började jag låta dom följa mig ut på trappen, katterna var väldigt försiktiga men nyfikna. turerna utomhus har de senaste dagarna blivit lite längre ut på gården men de har ändå kommit när jag har börjat röra mig mot dörren.
Igår ville dock den ena katten komma in varpå jag stängde dörren o gick in för att sedan gå o ropa på honom en liten stund senare. Hela kvällen gick jag ut med jämna mellanrum men ingen katt kom. Detta var igår kl19 o katten har fortf inte kommit.
Jag vet att katter kan vara borta längre stunder men eftersom denna katt är så pass ovan att vara ute samt lite skyggare pga sin bakgrund som hittekatt är jag jätte rädd att han inte kommer tillbaka alt blivit tagen av ngt djur!
Är det ngn som har ngr tips eller råd på vad jag ska göra??
jag bor förövrigt ute på landet så att han blivit överkörd känns iaf föga troligt.. liten tröst iaf!
Låter ju som att katten kanske ligger och trycker någonstans… Vi bor också på landet och jag har också en skyggis. Men han kan vara borde nätter ibland men han kommer alltid vid fm eller morgonen.. Kolla gömställe nära ditt hus i buskar under någon förråd eller så han kan ha kommit in.
Ja brukar skaka med en burk med mat för det ljudet känner dom igen… Lycka till! Ja hoppas kissen kommer fram..
Det tror jag också att katten ligger i närheten och trycker. Går med lugna rörelser ute och letar, småpratar. Kanske har den andra katten (i sele) som lockbete med dig. Locka med ljudet av torrfoder i förpackningen eller med ljudet av gaffeln mot kattmatsburken som Sophia skriver.
Det bästa vore att ha dörren öppet med ett snöre kring handtaget och väntar…..
Jag har suttit många timmar så -på sena kvällar- med ett snöre i handen och koll på dörren.
Lycka till!
Det är inte lätt för en katt i en ny omgivning, bättre att ha de inne en längre tid. När du märker att katten känner sig säker, då kan man öppna dörren.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Ställ ut mat på trappen, lägg ut en filt eller dylikt som luktar hemma, ha dörren på glänt om du har möjlighet.
Tycker det låter som lite kort tid att börja släppa ut en f.d. hemlös katt som inte vet vart det hör, visserligen var du med, men har ni lärt känna varandra tillräckligt? Brukar vara minst två veckor inomhus som gäller för en heltam katt.
Är tveksam överhuvudtaget om vissa hemlösa katter ska släppas ut något mer än i rastård. Man vet inte vad de varit med om, minsta lilla ljud kan få dom att gå tillbaka.
Många gånger är det inte katterna som lider av att inte gå ut utan vi människor tror att de har behova av det.
Hoppas du hittar din katt!
#3 Jo så här med facit hand kanske d va lite för tidigt att släppa ut dom, fast det var inte riktigt planerat att dom skulle få komma ut så pass tidigt. Det var katterna själva som lyckades smita m mig en dag när jag gick ut, o eftersom det gick så bra o att de höll sig så nära mig fick de fortsätta följa med ut. Och ja, katterna känner mig väl eftersom jag var deras 1a jourmatte under en lång period, visserligen för ganska länge sedan men att de kände igen mig rådde de inga tvivel om. Dom är väldigt "mammiga" med mig men lite skygga för främlingar.
Katterna ska definitivt få fortsätta gå ut, har precis flyttat ut på landet o adopterade just dessa katter för att de ville vara ute. Deras bagage är inte av den värsta sorten o de blev infångade redan när de var runt 4månader.
Tveksam om jag vågar tvinga på den andra katten en sele, tänk om han blir rädd o sliter sig.. maten har jag gått runt med, tack för tips, ska fortsätta hela kvällen. Tyvärr är det en stor gård jag bor i = alldeles för många bra gömställen för en skrämd katt!!
Jag kan trösta dig med att jag för en och en halv månad sedan gjorde världens tabbe som slutade lyckligt.
Den 15 juni hittade vi en katta i skogen som var nära att dö. Efter några dagar på sjukhus hade hon repat sig men var ändå väldigt trött och mager,
Nätt tre veckor senare klantade jag mig så att hon smet ut. Jag ropade och lockade och skämdes nästan ögonen ur mig. Denna katta hade inte lärt känna mina andra katter heller. Jag gick runt byn och satte upp lappar, ropade, frågade alla som jag mötte och gick in hos hos dem som bodde i närheten och ringde till dem som jag känner något sånär lite längre bort.
Så en kväll drygt en vecka senare när jag var på väg ut med ett fat med tonfisk för att locka hem henne, kom katttan upp för yttertrappan men tvärvände när hon såg mig. En stund senare skramlade det till på förnsterblecket och där var kattan!! Och då ville hon in.
Ha tålamod, sätt ut mat som luktar förföriskt gott för en katt och som de andra har sagt: Ha ytterdörren öppen så mycket du kan. Med stor sannolikhet kommer katten tillbaka. Skriv och berätta hur det går.
# 4, inte min mening att döma, men tänker alltid på katternas bästa, vilket du också verkar göra. Mtt största misstag är att jag är för snabb att döma, men är lite trött på folk som "vet katternas bästa". Jg har blivit lite miljöskadad när det gäller att ta hand om blyga katter, och folk tror sig veta bäst. Ber om ursäkt. Inget ont menat!
Du verkar ha uthus, finns det krypin där de kan gömma sig? Bädda med gosiga saker som lukat gott, han trycker säkert i närheten. Man brukar säga att en katt som rymmer håller sig inom en radie oå 200 meter, de närmaste två verkorna, om den inte blir skrämd av något förståss. Har du testat tonfisk makrill, kot fisk som luktar starkt.
Håller tummarna!
Rekommenderar dej att lyssna på Bumbis alla goda råd för att katten ska kunna återfinnas och inte fara illa.
Hade en vännina vars skygga katt försvann vid deras sommarstuga hon ställde ut mat och vatten och gjorde på det sätt som Bumbis för övrigt beskriver.
Hon lät ofta ytterdörren vara öppen och efter ca fem dygn kom katten självmant inomhus en natt och ställde sej då att äta som prio nummer ett.Det gäller att ha något som katten gillar för att få fram den från sitt gömställe.
Kattmyntagodis kanske, det kan mina aldrig motstå..
Hej TACK för alla råd! gjorde som bumbis mfl sa men som tur va behövde jag inte genomlida en sömnlös natt till!
Såg rymlingen för ngr timmar sedan uppe på ett berg precis vid gården, försöket att få med honom in då gick dock i stöpet. efter en massa lockandes o lirkandes gjorde jag misstaget att försöka lyfta honom varpå han sprang iväg igen. dock inte så snabbt eller långt. kände mig ganska trygg med att han var i närheten o nu alldeles nyss hördes ett mjau i hallen (dörren stod på glänt) o en blöt kisse kommer in o slänger sig på golvet redo för bus. Nu har han legat i soffan o gosat o kurrat mer än han någonsin gjort!
åååh så lycklig jag är!
frågan är nu om jag ska låta kissarna gå ut eller om jag ska låta dom vara inne ngr veckor till? Han kom ju trots allt tillbaka..?
Låt dem vara inne några veckor till är mitt råd. Katten som jag råkade släppa ut får nu gå ut som hon vill men jag lät henne vara inne en månad efter min fadäs. Men jag måste också ju också få henne att gå ihop med mina andra katter (hur många det är ska vi inte gå in på i detalj) så att de accepterade henne på gården.
Härligt att han kom tillbaka! 
Jag skulle inte släppa ut honom inom de närmsta dagarna, men nu vet han ju i alla fall vart han hör.
Försök ha en dörr på glänt när han går ut ibörjan ifall han känner sig otrygg, minsta lilla ljud kan få dem att bli rädda och söka sig till tryggheten. Gå gärna med honom och visa området, så kanske han inte drar iväg. ´
Lycka till och hoppas att din katter får ett härligt lantliv!
Jag hoppas förrsten att katterna är kastrerade, annars kommer du få problem…..
mmm, det blir nog utegångsförbud ett tag framöver.. Dessutom verkar han rätt nöjd över att vara hemma igen, beter sig som om han varit borta flera veckor o kräver uppmärksamhet hela tiden 
#11 Givetvis är katterna både kastrerade och id-märkta 

Vad skönt att han kom in igen. Och tur att han vet vart han hör hemma även om han är lite svår att få tag på utomhus. 
Min egna kisse som jag haft hemma sen han var bebis är helt omöjlig att få tag på utomhus, men han kommer in senare när han väl känner för det. Kanske kommer din kisse att bli en sån?