Sluta med torrfoder eller blötmat?
Vad tycker ni?
Torrfoder: Nutra Nuggets
Blötmat: Mjau tetra
Måste banta min katt nämligen…
Hur mkt blötmat mjau ska jag ge till 1 innekatt isåfall?

Torrfoder måste de ju ha för tandstenens skull! Annars kan det bli dyrt hos veten! Om tänderna blir dåliga!

Fast torrfoder kan de få urinsten av om de inte dricker tillräckligt… Så som jag förstått det finns det alla möjliga skäl till det ena eller det andra så jag vågar inte rekommendera något. Hoppas någon som vet bättre än jag kan rekommendera något. :)
Varför inte möjlighet till båda? Här hemma finns båda möjligheterna.
//Pia
Mjauu är inget bra foder att ge till katter som har viktproblem. Det är ganska energirikt. När det gäller torrfoder finns det flera olika så kallade lightvarianter. Tror det finns inom Nutra Nuggets också.
Torrfoder ger inte med automatik urinstensbesvär. Vissa katter har anlag för att få urinsten/grus andra märker aldrig av det. Det som är viktigt med torrfoder är ett det är av bra kvalitet. Att det inte innehåller för mycket magnesium, fosfor eller natrium. För att få katten att dricka mera kan man sätta ut flera vattenskålar. Vi har 6 skålar på olika ställen i huset.
När man bantar en katt ska man göra det i långsam takt. Lightfodren innehåller mer foder vilket gör att katten känner sig mätt även fast fodret är kalorisnålare.
Här är en artikel om övervikt hos katt.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag har ju liksom lite problem med min kattflicka, hon är bra rund om magen och har en liten påse som dinglar där :)
Nu sa veterinären att hon skulle ha Royal Canin light noga uppmätt i burk, men det kanske inte är så bra då? Hon dricker inte så mycket även om det finns vattenskålar både här och där :(
/Malin

Vad jag har hört så är fisk bra! Det innehåller inte så mycket kalorier! Det är även bra om en katt är dålig i magen/kräks!
Aha, kanske koka torsk till henne då? Det är väl inte för fett va?
Märker att jag är himla dålig på det här med olika mat faktiskt. Shimena har aldrig ätit mjukmat, hon tycker det är äckligt. Har provat många sorter… men ingen vill hon ha, bara torrfoder, det är smaskens det.
/M
Det är lättare att banta en katt med mjukmat.. Mjukmaten står dem sig på längre jämfört med torrfodret, med andra ord blir dem mättare längre… Light produkterna är inge vidare bra för dem, innehåller för mkt fibrer vilket inte är ngt bra för katter… Finns Obesity om man vill banta sin kisse att köpa hos veterinären, både torrt och mjukt.. Beroende på vad katten föredrar…
Tandsten om katten inte äter torrfoder? Trots att katter äter torrfoder så får dem tandsten tyvärr… Bättre o ge råa kycklingvingar att tugga på och borsta tänder varje dag om man vill förhindra tandsten..
Mymlan; gillar din katt att dricka up kranar? MIn Thindra hade dille på det tills jag skaffade fontänen. Nu är hon inte intresserad av kranarna utan är helt nöjd med fontänen.
//Pia
Puma: Ja förr gjorde hon det. Jag skaffade en fontän men det var för kallt verkade det som… hon slickade och sedan gick undan. Hum, ljummet vatten i kranen är gott, tycker Shimena :)
Jojo, testade något annat foder via veterinären, men det vägrade hon att äta *suck* hon käkade ingenting alls på 4 dagar och då fick jag rådet med R.C. light och den äter hon… men inte lika mycket som det står på påsen dock.
Light fodren finns även som mjukmat om man av olika anledningar föredrar det, eller vill ge i kombination till torrfodret.
Vi ger Hills Oral Care eller Hills t/r, vilket är ett foder som motverkar tandsten. Det är även bra för viktnedgång om det inte handlar om så mycker övervikt. Våra katter mår som prinsar på det och det har garanterat god effekt mot tandstenen.
#8 När det gäller de renodlade fodren för viktnedgång - lightfodren - ska inte katterna gå på det för evigt. Det är bara under tiden som de minskar sin vikt. När matchvikten uppnåtts går man över till ett vanligt foder. Vad man måste tänka på är att övervikt är skadligt för katten. Det är mycket skadligare för katten att fortsätta vara öveviktig än att den under en period äter ett foder med lite mer fibrer i än vad normalt kattfoder har.
#7 Om din kisse gillar torrfoder kan du mycket väl fortsätta med det. Light foder finns även som torrfoder.
Tips när man växlar över från det vanliga fodret till Light fodret är att göra det succesivt. Man blandar i en liten del lightfoder i det vanliga fodret och ökar sedan mängden lightfoder vid varje utfodring, samtidigt som man minskar det vanliga fodret. Efter en vecka har man växlat klart så det bara är Lightfoder i matskålen. Då brukar det fungera.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

jag har åxå en kisse som skulle behöva banta rejält….det jag tycker är absolut mest problematiskt är om man har flera kissar som ska äta olika mat men inte får smaka av varandra….klurar fortfarande på hur jag ska lösa problemet med 3 olika sorter, njurfoder, smakrik god mat till Bruno som annars blir supergrinig o seniormat eller light till tjockisen….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Läste nånstans att torrfoder inte alls hjälper mot tandsten, den smular bara sönder.
En av mina hanar fick ofta eksem, fattade inte varför. Blev tipsad att sluta med torrfoder med fisk. Sedan dess har han inte haft några problem mer.
Jag tror att Orijen är ett av de bästa torrfoder. Innehåller inget spanmål som kan dryga ut.
Mina katter älskade det!!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Men vildkatter som bara bott ute en längre tid och inte fått torrfoder de brukar väl ha en hel del problem med sina tänder eller har jag hört fel???
#3 Jo dom har tillgång till båda nu, men hon bara ökar och ökar i vikt så jag måste göra något.. Torrfoder hade jag BARA innan men sen gick hennes bror bort pga njursten så jag började fort med blötmat….
Men sen gick hon upp mer o mer i vikt.. Hon va ingen liten dam innan heller…..
#12 Ja jag har samma problem… Jag har min tjockis kisse men sen har jag en till och hon behöver nästan lite mer mat än andra för att hon är smal… Inte underviktig men light mat ska hon absolut inte ha… Och hur gör man då, dom kommer ju äta av varandras mat?
Ah klurigt det här hur man ska göra… Alla har olika åsikter med…
Men jag tar och provar blötmat med vägning 1/veckan så får vi se hur det går! :)
#15 Du får utfodra katterna i olika rum. Det brukar gå mycket bättre än man tror att ändra på sådana här rutiner. Det får man alltid göra när katterna av olika anledningar behöver dietfoder. Man kan inte ha fodret stå framme hele tiden när man har flera katter och man vill ha kontroll på vad de äter. Du får istället utfodra dem på bestämda tider. På det sättet får du kontroll över hur mycket de äter.
Lyssna på mig jag har jag har haft katt i drygt 35 år och har skaffat mig mycket kunskaper om det här med katter, sjukdomar och dietfoder.
Hoppas även du har läst artikeln som jag tipsade dig om i#4. Där står det mesta som man behöver tänka på:
Här är en artikel om övervikt hos katt.
Många gånger blir övervikt hos husdjur väldigt känslomässigt laddat för matte/husse. Mitt råd är att försöka bortse från känslorna och ta till sig fakta i ämnet. Övervikt är ett allvarligt hälsoproblem för katter och det är viktigt att man försöker komma tillrätta med det. Är man målmedveten och följer råd från expertisen kommer man att lyckas och katten kommer att må bättre.
//Lena - Sajtvärd för Hittekatter iFokus

även jag ska lyssna på dej Lena… fast min TjockisBuzan säger att du har helfel…
….vet inte om jag ska lyssna på henne?…. jag har delvis varit rätt duktig… njurfodret o fetmaten ställs bara fram när vi är med o kollar….men seniorfodret står framme hela tiden tillsammans med Hills tandstensgodis….får bli lika duktig där o ställa undan…
…
märker på pipsillen Bruno som anser att han ska matas var tredje minut att han lärt sej att han får mat när han smaskar o smackar vid matskåpet…det har vi slutat med nu fast det är svårt att motstå hans blickar…o han tycker säkert vi är knäppa som inte fattar vad han vill numera…men jag försöker istället att prata med honom o ge honom uppmärksamhet…
sen gäller det som du Lena säger att vara målmedveten och vara ihärdig LÄNGE….kolla Ninjisen om din kisse gillar laserpekare så det blir motion åxå…. kanske vi ska sporra varandra o ha en bantartävling för våra kissar?….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Det som är så bra med blötmat är att tjockisar går ner i vikt och smalisar går upp, och det utan den mathysteri som gärna blir när man ska banta ner en tjockis torrfodervägen eftersom blötmat mättar så bra. Att man dessutom vet att katten får i sig det mesta av den mängd vätska den behöver på ett naturligt sätt är ett stort plus i kanten.
#16 Ja men det låter vettigt de du säger… Får ta och ge dom mat på bestämda tider i olika rum! :)
Jag har inte så stor erfarenhet men vill bara deras bästa…. Även om det blir fel ibland…
#17 Ja en sån har jag hört ska vara bra för deras motion.. Laserpekare… Ska ta och höra mig för var man kan få tag på en sån.. Leksaksaffärer tror jag?

jag har precis fått rådet av veterinären att skippa blötmaten o bara ge honom torrfoder.. jag har royal canin sterilized o det tyckte hon var det bästa för min katt.. Zorro instämmer inte alls han tycker att jag e mycket elak just nu.. jag har bestämt att de ska få obegränsad mängd av torrfoder o blötmat kanske 2-3 ggr i veckan i små mängder..rätt eller fel vet jag inte men det var så vet sa till mig….

#19 Vet att det finns laserpekare på Biltema för ungefär en 50-lapp. De brukar säljas bakom disken där de har miniräknare och dylikt. Annars är det ju egentligen att presentationsverktyg så kanske på Akademiebokhandeln eller Bokia kanske? Lycka till iaf. :)
#19 Kjell och Company brukar ha för en billig peng, likaså Claes Olsson. Ta inte en där du behöver en 4-5 små batterier, för batterierna är ju inte helt billiga inte.
Zoo butiker brukar ha i form av en råtta men då kostar den ju lite onödigt mycket kan jag tycka
Om katten skulle vara så dåligt konstruerad att den inte klarar av att hålla munnen i god form genom att äta naturlig mat (bytesdjur) skulle katten inte finnas idag. Naturligt urval… evolution. I studier man gjort där man jämför förvildade katters tänder med tama katters tänder har de förvildade katterna mindre tandsten (inte alls konstigt eftersom deras tänder och munnar får den mat den är utformad för att arbeta med) än de tama katterna som bara äter torrfoder och burkmat. Förekomsten av FORL var dock densamma.
Tandsten går dock absolut att undvika även om man inte ger torrfoder. Torrfoder har väldigt liten effekt mot tandsten.
Här (PDF) finns en artikel om fetma skriven av Dr. Susan Little (ordförande till The Winn Feline Foundation) och det hon skriver är egentligen old news i USA. Där har det bedrivits forskning under en längre tid som visat på att Catkin's diet funkar på katter, bättre än traditionella bantningsmetoder.
Those consuming these "Catkins" diets-so named after the popular Atkins diet plan for humans-will lose weight, but maintain lean body mass. Considering the evolutionary history of the cat, this approach makes sense, as it most closely mimics a cat's natural carnivorous diet. Canned foods generally meet the requirements of a high-protein, lowcarbohydrate diet better than dry foods.
Så jag säger, bort med torrfodret.
Tack för alla tips… Om både foder och laser pekare, ska kika runt och försöka hitta en :)
Vore ju kul om katten gillar den!
#20 klart att veterinären säger att torrfoder är bra, den får ju betalt för o säga det ;) ….. Den veterinären jag går till är ärlig och lovordar inte det fodret hos sig.. Utan ger tips och råd utifrån vad det är för fel på katten…
Tittar man på vad katter vilt föder sig på så är det lätt att bilda sig en uppfattning på vilket utav fodrena som är bättre att ge… Allra helst
BARF om man kan få katten att äta det…Men sen gäller det att få katten att tycka lika, vilket är svårare att genomföra.. Om man inte har en ängels tålamod
Så det #23 skriver tycker jag du ska läsa en extra gång
gällande tandsten och fetma…
Sen är det faktiskt upp till var och en o se vad som fungerar för den katten man har hemma..
Men resultat visar på att katter lättare bantas med mjukmat, dels hålller dem sig mättare längre och mängden man ger är betydligt mindre än torrfoder…
Lycka till med bantningen på kisse missen…
´#23 Måster dock vidhålla att Hills Oral Care faktiskt haft klinisk god effekt på mina katter med problem tänder. Veterinären var positivt överraskad. :) Tre katter vi har har fått mycket bättre tandkondition sedan de började med Oral Care. De två katter som alltid ätit det har inga problem med tandsten alls.
//Lena
Jag får väl skicka några djupfrysta möss till dig som bantningsmedel (Barf). 
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Är det verkligen någon som ser att de får mindre tandsten av torrfoder? Torrfoder spricker och drar inte med sig ngn tandsten. Det hjälper inte alls. Ben däremot är grymt bra mot tandsten. Håller på att lägga över våra på BARF och tandstenen har försvunnit på en vecka. Ur näringssynpunkt skulle jag säga att MJAU blötmat är det bästa om man nu inte ger katterna kött. Ger inte våra katter torrfoder alls. Om man bara ger det för tandstenens skull så är det bättre att åka till veterinären. Man får ändå betala det senare i form av sjukt djur.
Vi har alldeles för lite information om BARF för katter. Min mor gav våra katter bara djupfrysta lungor, hjärtor, lever osv som hon köpte på slakteriet. Det gick bra att skära när det var djupfryst. Sedan värmde hon upp det med lite varmt vatten. Tror inte att det fanns (eller bara lite) färdigkattmat i affären då. Och som jag vet var aldrig någon katt sjuk.
I Sverige finns knappt en handfull torrfoder som enligt den oberoende källan Veterinary Oral Health Council. Därmed inte sagt att torrfoder enkom är tillräcklig tandvård
Personligen har jag sett hur tandsten har försvunnit när jag kastade ut torrfodret och började ge katterna rått kött och ben istället.
Torrfoder är inte på något sätt överlägset när det gäller att förebygga tandsten (de få som faktiskt har effekt) och de negativa aspekterna med torrfoder väger helt klart över för min del.

Men, de torrfoder som tar bort tandsten gör det pga ämnen i torrfodret. Liknande plaque off. Det är inte att det är i pelleterad form som gör det.
Att bara ge inälvsmat är väl inte att rekomendera ;) Men ben är helt klart det bästa för tänderna.
Min egen personliga åsikt är att det förmodligen är bättre att ge även en överviktig katt BARF. I torrfoder finns det så mycket spannmål som blir socker i kroppen och sedan fett. Det enda torrfoder som inte har det är Orijen. Jag tror inte på alla lightprodukter och torrfoder för olika raser etc.
Ja barf skulle nog vara det ultimata att ge sin katt… Men det verkar vara sånt krångel!!
Få tag på allt rått kött… Sen skära ner det i bitar o sånt… Då skulle jag nog spy tyvärr… Usch.. Klarar inte av sånt :)

*25 min veterinär e oxå ärlig o jag litar på vad hon säger.. du behöver inte antyda att jag gör helt fel..Jag var där precis med Zorro o han var väldigt svårt sjuk så jag tar för givet att hon ser vad som e det bästa för lilla gubben…

#32 Det finns de som specialicerat sig på att sälja barf till djur. Jag köper tio kg kycklingvinhar åt gången tillsammans med ca ett kg lever och ett kg hjärtan. Låter det tina lite och lägger det sedan i portionsförpackningar i frysen. Smidigt som attan. Finns även rullar med malda skrov från olika djur som är enkelt att ge.
Nu har Vitnos ätit kött i en vecka och på den veckan blivit av med all tandsten och den begynnande tandkötsinflamationen har försvunnit. Det var svårare med henne än med Osmo.
#33 Nu var det inte riktat till mig, men jag vill ändå säga att det verkligen inte är meningen att skriva någon på näsan. Visst är det svårare med sjuka djur att veta vad som ska ges. Tyvärr litar jag själv inte på att veterinärer har tillräcklig kunskap om just kost, utan de litar på vad företagen som säljer maten säger.
#28 Jepp - Hills Oral Care och Hills t/d är specialfoder för katter med tandproblem. Som jag skrev i #26 har vår veterinär själv konstaterat att katternas tandstatus förbättrats avsevärt sedan de började med detta foder. Men det är ju också gjort för att ge tänder och tandkött den motion som krävs.
Barf är naturligtvis kanon för den som har tid och möjlighet. Har du några tips var man kan få tag på sådant foder? Vad kostar det?
Vill dock påminna om att den här tråden skapades om problemet övervikt. Och då kan det vara befogat att använda ett lightfoder som är gjort för uppgiften att uppnå viktminskning. Det är inte helt lätt att banta en katt genom egna recept på ditten och datten om man nu inte är expert på saken. När sedan vikten normaliserat sig kan man med fördel gå över till Barf eller vad man nu vill.
//Lena
#31 Nix det är inte speciella ämnen som motverkar tandstenen när det gäller Hills Oral Care eller Hills t/d. Det är tuggmotståndet i fodret (stora bitar som fungerar som en tandborste). Obs om katten redan har tadnsten bör man först behandla det hos veterinären. Sedan börjar man med fodret. Fungerar kanon.
En katt med mycket tandsten och tandköttsinflammationer behöver behandlas först. Ibland behöver tänder tas bort och en riktig sanering göras.
//Lena
Jo, Hill's båda tandstensfoder är två av få VOHC-godkända torrfoder som säljs i Sverige. Jag tycker dock att det är viktigt att poängtera att torrfode generellt inte har någon bevisad effekt mot tandsten utan det är ett fåtal som är specialutformade som har den effekten.
BARF kan man köpa i vilken livsmedelsaffär som helst. Tänker man inte "heltids-BARFa" går det alldeles utmärkt att hitta bra och billiga råvaror i vanliga affärer. Kycklingvingar (som vem som helst kan ge sin katt 2-3 ggr/veckan för att hålla munnen ren och fräsch) kan man köpa billigt å tex. Willy's. 14,90 kr/kg tror jag att jag brukar betala för frysta kycklingvingar (svenska). Hel kyckling går också att stycka upp och frysa in i portionsförpackningar, brukar gå att hitta för 20-25 kr/kg.
Vad gäller bantning vidhåller jag att blötmat är bättre än light-foder. Det baserat på studier som gjorts i USA av tex. endokrinologen Deborah Greco och veterinären Elizabeth Hodgkins (som arbetat med foderutveckling inom ett av de större foderföretagen). Det finns solida vetenskapliga bevis på att proteinrik och kolhydratfattig burkmat är mer effektiv än light- och bantningstorrfoder (som ofta är protein- och kolhydratrika). Visst går katter ner i vikt av bantningstorrfoder också, men de förlorar mycket mer muskelmassa än katter som äter kolhydratfattigt foder och det är givetvis inte önskvärt.
Intressanta diskussioner !
Har själv försökt bantat min äldsta katt nu i ett år med torrfoder men det har gett dåligt resultat. Hills,Feline. Men jag har också kommit på henne ibland när hon varit i de andras matskålar.Har börjat motionera henne mer och det hjälper till. Hon har opererat bort fyra tänder. Vägrar äta mjuk mat utan äter endast bara torrfoder, jobbigt när hon är sjuk och behöver medicineras.
Vad är det för rått kött och ben som du ger till katterna?
Har hört sägas att hankatter absolut inte ska äta torrfoder, har någon hört talas om det ?
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Mina katter äter alla möjliga sorters kött, svenskt. Av kostnadsskäl blir det mest kyckling och oxkött från Klass. Köper ofta spillbitar av fläsk också.
Påståendet att hanar inte ska äta torrfoder beror antagligen på att katter som bara äter torrfoder överlag har ganska svårt att få i sig tillräckligt med vätska. Detta kan orsaka urinvägsproblem, främst då hos hanar pga. deras långa urinrör.

Jag må ha kommit utanför ämnet ;), men ursprungstanken var att det förmodligen är bättre att banta ett djur genom att ge den fettsnål naturlig föda som ex kalkon än att ge den torrfoder med kolhydrater i som katter inte är gjorda för att äta.
Barf kan man köpa ex genom www.jipotimas.se.
Det är faktiskt mer effektivt att banta en katt med hyfsat fet och proteinrik burkmat än med kolhydratrikt torrfoder. Nyckelordet är kolhydrater. Effektivast och sundast bantning får man när man ger katten så naturliga mat som möjligt dvs. näst intill kolhydratfri. Fetthalten spelar faktiskt mindre roll. Tror mig tom. ha läst att man effektivt bantat katter på kolhydratfattigt foder innehållandes närmare 40% fett.
När det gälller viktminskning finns det inte några genvägar för en katt att gå ned i vikt. Man måste minska på energintaget och hålla järnkoll på vad den får i sig.
Den vanligaste orsaken till misslyckade bantningar är att katten trots dieten får i sig godbitar vid sidan om. Man tycker synd om katten och sticker till den lite extra som tröst eller låter den 'av misstag' äta av de andra katternas foder.
Har du en överviktig katt är det viktigaste att du gör något åt det. Välj det som fungerar bäst för dig och din katt. Lightfoder är ett enkelt sätt då det finns vägledning hur mycket man ska ge. Det fungerar om man följer anvisningarna. Jag har själv haft lyckade resultat med det. Vill du hellre välja Barffoder gör det eller om du nu bärhärskar "burkmatsmetoden" - så väljer du det. Att inte göra något överhuvud taget är det allra sämsta.
//Lena
#33 har inte antytt att du gör fel, jag kan inte rå för att du känner så… Men om du ser till vad katten i vilt tillstånd äter kanske du skulle hålla med mig lite mer än du gör nu… Men som jag tidigare sagt så gör alla vad dem känner är bäst för deras katt…. Alla katter är som sagt inte så värst intresserade att äta det som är bäst för dem..
Det fodret din veterinär råder dig att ge är för katter som är kastrerade. Det bästa för kastrerade katter är defenitivt inte torrfoder.. Utan mjukmat, alt rå föda… Men då mjukmat utan spannmål….
#43 Kan du inte starta en ny tråd om Barf-mat. Jag tror många av oss är intresserade och vill lära oss mera om det. Ändå bättre vore det om du hade tid och lust att skriva en artikel om det. :)
PM.a mig i så fall!
//Lena - Sajtvärd för Hittekatter iFokus
Då mina katter vägrar äta rå föda är jag inte helt insatt i Barf. Men brukar försöka truga på med rått ibland.. Har inte en ängels tålamod heller att ställa om el tiden.. Men kan hänvisa till Matildas kokbok som alla kan läsa/lära sig mer om barf..
http://www.devonrex.se/kokbok/ "uppdateras tillfälligt så det går inte att komma in just nu" men titta gärna in där senare
samt naturalcat forum där man kan bli medlem och lära sig ännu mer samt få svar på alla frågor…