Undersökning Svenska Katthem
Lägger in resultatet av undersökningen som Göteborgs Katthjälp har gjort bland 27 svenska katthem.
Väldigt intressant men också skrämmande. Synen på förvildade katter är fortfarande negativ hos de flesta katthem fast det fanns ju bra svar varför de jobbar också med förvildade katter.
Och att 59 katthem struntade i att svara. Då undrar man varför.
Det hade varit lättare att läsa om procentandelen hade stått efter vara svarsmöjlighet. Det är lite svårt att se skillnaden på färger i tabellerna.
Försäljningen av katter ger bara 9% av inkomsten?
Det är svårt det här. Jag jobbade på ett katthem som INTE tog in förvildade katter, de fick kommunskytten ta hand om. Men samtidigt är katthemmet hela tiden överbelagt med tama hemlösa katter fast också omplaceringskatter. Det skulle behövas så mycket fler katthem i Sverige för att kunna hjälpa alla katter.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jätte intressant artikel men som Alexej skriver skrämmande…
Vi håller på att starta katthem här nu, har fått orgnr osv. Nu är de det värsta kvar LOKAL
Puttar upp en intressant tråd!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Som tidigare skrivits mycket bra att få ta del av detta och det väcker oerhört många frågor runt katthemsverksamhet.

Fantastiskt bra undersökning! Jag svarade själv åt Katthemmet Kompis. Men väldigt dåligt att det är så få som har svarat!
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

bra undersökning säger även jag… synd bara att inte fler svarat….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Mycket intressant läsning! Vilket bra undersökning ni gjort. När man läser svaren känns det som vi har mycket lång väg kvar att gå. Blir förtvivlad och förvånad över att så många inom katthemsverksamheten tycker det är helt okey att döda katter. Undrar vad det beror på? Har man gått och blivit cynisk och tappat sina illusioner eller vad är det frågan om?
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Hej !
Om jag lämnar in en katt på katthem så önskar jag ju rädda den till ett bra liv.Tänk då ifall dom bara avlivar den, hemska tanke, jag blir skeptisk till katthem när jag läser om 90- dagars regeln. Kan man kolla upp vilka hem som använder sig av den?
Få katthem tar emot skyggisar men dom arbetar väl heller inte med något förebyggande för att det ska bli färre skyggisar.
Fattar inte att man först startar katthem för att hjälpa och sen avlivar katterna ???? Kan man inte lägga in motioner om detta?
Det skulle jag vilja ha mer utav. Kanske också kommunala katthem med full insyn och heltidsanställda.
Då kanske man hade fått bort de som är oseriösa och har katthem för att tjäna pengar på utsatta djur.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
#8 som du skriver: Om jag lämnar in en katt på katthem så önskar jag ju rädda den till ett bra liv.
precis så är min tanke oxå, man gör ju det för att rädda katten inte för att sätta den på ett hem i väntan på döden.