Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1421 ggr
Jenna-Gun
0

Låst: Läs detta

http://op.se/parser.php?level1=161&level2=713&id=950662

Jenna Som inte får katter från katthemmet

Alexej
0

Under kommentarer finns en del kritik, framförallt att Jämtkatten inte adoptera bort bara en katt. Men när fattar folk att det är skittråkigt för många katter att sitta själv ett helt kattliv utan kattkompis när matta och husse jobbar hela dagen?

Katter är inte en dekorationsgrej!

[](javascript:addArtComment(950662, 146875))

Bättre sent än aldrig.
Alla behöver vi varandra när vi mår dåligt eller är i en situation vi normalt inte ska leva i, så gör även katterna på katthemmet. När de kommer ut bryr de sig inte om varandra längre när de mår bra och är i frihet. Så att det skulle behöva vara två för att placeras är nonsens. Ge varje katt en chans att få ett hem istället för att bromsa detta med att de behöver varandra. Alla katter har rättigheten att få ett bra hem så ta och ge alla nybörjarhem en kurs på ett par timmar under lite trevliga förhållanden med fika, ställer gärna upp som handledare.
Skrivet av 'Bättre ett år i frihet än fem år i bur. Fliddan', måndag 15 sep. kl. 08:55

Jag håller med, otrevligt bemötande, har hört fler som tycker samma sak. Men vi hjälpte några katter från Gästrike katthem (Valbo) där var det trevligt bemötande och gullig personal. En bit att åka men det var det värt!!
Håller med om att det vore lättare med en bra hemsida.
Lycka till med katterna!
Skrivet av 'GIG', måndag 15 sep. kl. 08:40

Märkligt!
För ca 5 år sedan var jag med min då 75 årige far på Tasseborg där kattklubben hade öppet hus. Min fars katt hade nyligen dött och han var mycket intresserad att ta hand om EN katt som han "föll för". Svaret från en av kvinnorna som jobbade där var att han var tvungen att ta 2 katter eftersom de var så bra kompisar. Min far tackade i det läget nej. Ett mycket märkligt beslut av katt klubben.
Jag kan dock lova att en katt hade kunnat få ett mycket bra o kärleksfullt hem, men så blev det nu tyvärr inte.
Skrivet av 'Labtec', söndag 14 sep. kl. 21:39

Vill ha EN katt
Jag håller fullständigt med om att dom borde ha en bättre hemsida där det finns bilder på alla katter som finns! Åsså tycker jag att man borde få köpa bara en katt om man vill det. Det vill jag å den har sällskap av våran hund iaf.
Skrivet av 'mjau', söndag 14 sep. kl. 21:17

Jag tror helt klart att en bättre hemsida med bilder på de små kissarna hjälper till att få nya hem till dem.
Förstår att det är en ideell verksamhet men detta är nog rätt väg att gå för att få ut informationen!
Vem kan säga nej till en söt katt?
Skrivet av 'Emma', söndag 14 sep. kl. 20:16

Det som är viktigt på ett katthem 'är att ha en hemsida så folk kan kolla in de katter som finns.
Som den sidan är kan man bara läsa om Agria. Dem är jag inte intresserad av.
Vill kunna titta på de kissar som dinns att köpa. Cia Internet. Då vi bor flera mil utanför stan. Vi kan inte komma när som helst.
En hemsida med kattfoton är ett måste om ni ska få ut era katter.
Skrivet av 'Gun Öhgren Åström', söndag 14 sep. kl. 19:17

De borde ändra sina krav
Jag har hjälpt till på katthemmet förut och sa jag kunde ta hand om en katt och då hade jag 3 katter och de tyckte de var för många för att jag skulle ta en till!!
Sen att de vuxna ska vara utekatter och ungarna innekatter är också helt fel, men deras krav…
Skärpning på kraven där tycker jag!
Skrivet av 'Less', söndag 14 sep. kl. 19:12

Inte konstigt
Det är inte konstigt att jämtkatten har svårt att placera ut hittekatter om alla blir bemötta som jag blev. Jag fick beskedet att jo det var helt fullt på katthemmet men jag var tvungen att ta två katter eftersom de alla var sådana kompisar med sin ¨rumskamrat¨. Jag hade redan en katt och tyckte att tre blev för många, så jag lämnade mina uppgifter och bad att de skulle höra av sig om de hade EN katt som jag kunde ta hand om.
Det är ca 2,5 år sedan…
Skrivet av 'Hittade egen hittekatt.', söndag 14 sep. kl. 12:19

Tips
Visa mera att ni finns och ordna öppet hus en gång i månaden, så ska ni se att ni får bort många katter. Kanske ni även måste sänka kraven lite på dom som vill ta en katt ifrån er…?
Skrivet av 'maria', söndag 14 sep. kl. 12:14

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jenna-Gun
0

Ja men jag ska ju skaffa EN katt till min mamma på hennes voende.

Där finns det folk hela tiden som pysslar om kissen.

Är det fel då att skaffa en katt.

Jenna

Jenna-Gun
0

Eller den gamle mannen som ville ha en katt, som sällskap. Han kanske inte ville ta ansvar för mer än en katt. Det kostar ju en hel del . Är man pensionär så är man oftast hemma hela dagarna

Jenna

Alexej
0

Det finns många katter som trivs som ensamkatt , framförallt äldre katter.

Regeln borde framförallt gäller för alla kattungar och yngre katter. Och sedan framförallt försöka bedömma en katt om den inte skulle må bättre som ensamkatt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sidentass
0

Men snälla nån…hur kan man resonera så inskränkt..det är skillnad om det gäller te.x ett syskonpar ..eller andra missar som är så fästa vid varandra att dom inte bör skiljas på…självklart måste man skilja på saker o ting o se till det bästa från katt till katt!

essut50
0

Men vilket katthem, som Alexej skriver så finns det många katter som vill vara ensamma…

Fattar inte var dom tänker medSkrikandes

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Puma77
0

Någon har avarat om att det bara är vissa inte alla som säljs två o två.  Verkar som om det finns hopp och detta i så fall.

//Pia

Bumbis
0

Det är ju helt sjukt att ställa sådan krav när folk vill köpa katt.

Som många skriver här, många vill ju vara ensamkatter.

Det är ju därför många katter beter sig som rädda katter på katthem, för att de inte vill ha andra katter omkring sig. Väl i annan miljö som ensamkatt blir de något helt annat och visar sitt rätta jag.

Ska man "jobba" på ett katthem måste man vara lyhörd och se till alla katters behov, inte bara sätta upp en korkad regel och dra alla katter över samma kam.

Här är alla parter förlorare, både katterna, folk som vill ha katt och katthemmet som inte får några utplacerade…..konstigt, konstigt…

Silvestris
0

Ställa vad för några krav? Att katter som finner stor trygghet i sin rumskompis inte ska separeras från den? Det finns inget krav om att alla katter ska placeras ut två och två utan det handlar om vissa katter. Jag har träffat Ewy (som f ö har tilldelats årets kattguld för sitt brinnande engagemang för hemlösa katter) och pratat med henne många gånger (en väldigt jordnära och vettig människa) och jag är helt övertygad om att styrelsen har satt de krav de gjort av goda skäl. Givetvis separerar man inte två katter som mår väldigt bra med varandra!

Jag är helt säker på att de ser till katternas bästa när de bedömer spekulanters lämplighet som ägare till en specifik katt.

Jämtkatten borde få en eloge för sitt arbete. Pga. dera goda samarbete med den lokala djurskyddsinspektören har inga hemlösa katter behövt avlivas (av annat än veterinärmedicinska skäl) i länet på över 20 år.

Angående de kommentarer från folk som inte fått ta hand om en katt från Jämtkatten så vet vi ju inte om de talar sanning. Kanske är det så att de egentligen har ansetts vara olämpliga kattägare av helt andra skäl än de själva anger. Det finns två sidor av varje historia och deras kommentarer presenterar bara en.

Lena
0

#9 Där har du en poäng, men ska inte dra för stora växlar när det gäller kommentarer i gästböcker och på forum. Jag har varit med om tidigare fall där katthemsföreningar sågats utmed fotknölarna på ett mycket orättvist sätt.

När det gäller att ha ensamma katter eller inte beror det på situationen. Om en kisse kommer till ett äldreboende lär det dock inte gå någon nöd på den. Men jag kan dock förstå om katthemmet inte vill skilja på två katter som är fästa och beroende av varandra för att känna trygghet.

#0 Hoppas du hittar en kisse till din mamma. Det brukar ju alltid finnas lämpliga katter som skulle kunna trivas som fisken i vattnet på ett äldreboende.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Bumbis
0

#9, jag läste vad som stod här och fattade det som ingen katt placeras ut som ensamkatt…..det var det jag om flera tyckte var konstigt.

Alla har sina behov, en del vill vara ensamma och andra vill ut tillsammans och naturligtis skiljer man inte på två katter som är bundisar.

Bra att du dementerade det Silvestris, då vet jag.

Engla
0

Det allra bästa, när sådana här situationer uppstår, är att vända sig direkt till föreningen, så att det inte blir en massa spekulationer eller missförstånd. Så att de kan få förklara sig.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Silvestris
0

En representant från Jämtkatten (Emilie) har redan svarat bland kommentarerna om denna påhittade regel att katter endast säljes två och två. Saken känns därmed utagerad kan jag tycka.

De som klagar verkar mest vara sura för att de inte lever upp till de krav som ställs. Surt för dem, men det är knappast önskvärt eller rimligt att katthem ska sänka kraven för att fler människor ska kunna få en katt och för att de ska få större omsättning på katterna. En del i katthemsverksamheten är ju att föregå med gott exempel och det gör man inte genom att sänka kraven på intressanterna.

Jenna-Gun
0

Den enda gång jag haft med Jämtkatten att göra så ville jag ha en kisse som utekatt.

Men det fick jag inte.

Men det var någon som tipsade mej om en katt som då ägaren var avliden behövde ett hem.

Så den kissen kom till oss. Tyvärr är den död nu.

Gammelmatte har fått tillbaka den.

Jenna

Bumbis
0

De som skapar inlägg här på hittekatter vill förmedla något och dela med sig av en händelse de varit med om, kanske hur de blivit bemötta av en förening eller något annat som kan tyckas vara orättvist eller kanske rent av helt fantastiskt. Det är ju trots allt ett diskussionsforum…..

Ibland är det ris, ibland är det ros.

Men ibland är det inte lätt som "privatperson" att få gehör om man misstänker att något inte står rätt till hos en djurförening, om man känner sig orättvist behandlad osv. Försöker man få fram svar och sanning, tolkas det lätt som kritik och klyschor som  "vem är du som kan döma", och "vad gör du själv för hemlösa katter"…"vi jobbar ideellt och gör så gott vi kan" börjar hagla från alla håll istället för att ta till sig och lyssna på vad som sägs. Många gånger är ju inte "kritiken" tagen ur luften, utan det finns bakomliggande orsaker till varför rykten uppstår. Annars skulle kanske inte var och varannat inlägg i en gästbok innehålla mer ris än ros….

Tyvärr finns det allför många föreningar som bär huvudet högt och inte inser att det finns saker att ända på och att det är viktigt att lyssna på de som har åsikter, det är ändå de som vill ha svar och vill påverka som verkligen bryr sig, många kanske även är gåvogivare och måna om vad de stöttar.

Oroväckande vore om ingen brydde sig, om ingen svarade på Jennas inlägg och hade kommentarer på det som skrivits.

Så tycker i alla fall jag!

/Bumbis

Jenna-Gun
0

Jag låser denna tråd nu.

Jenna medarbetare

Inlägget är låst för nya kommentarer