Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 911 ggr
Hawknestgrove
0

Roade av matematik?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är ursvårt. Fick denna suveräna sak av min käre mattelärare för 12 år sedan… Här har ni  något att bita i!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

catfoot
0

Ska jag vara ärlig…Jag fattar nada, matte har nog aldrig varit min starka sida, eller det har inte nått ämne under skoltiden varit..Inte ens idag, det finns miniräknare för det jag behöver räkna…ObestämdSå Gunilla ursäkta, jag vet inte svaretGlad

Kram Catfoot

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Sidentass
0

Hmmm..jag öppnade fönstret o stängde det lika snabbt igen..faktum är att jag inte ens kunde hjälpa min son som går i femman med det sista talet han hade i läxa..matten är inte min grej..speciellt inte när man själv måste använda sin hönshjärna o tänka ut saker o ting, språk är mera min sida i såfall:)

Hawknestgrove
0

Denna är supersvår…. Grejen var så, att Janne frågade mig vid det tillfällt om jag visste, hur man räknade ut innehållet i tex en oljetank, som låg ner.En cylinder som står upp, det är enkelt. Men när den ligger ner och innehållet är lite mer eller lite mindre än hälften, vad gör man då? JAg läste just då matteC extra på Komvux och jag gick förstås bet på det. Så jag frågade min lärare. JAg klarar inte heller av det, ska jag säga, men ni kan spara den  ni med, ifall ni råkar ut för problemet och få tag i någon som är duktig på matematik. I dessa tider, när oljan är så dyr, alltså…..

formeln för en stående cylinder är, för att fräscha upp kunskaperna, radienXradien XPi(3,14)X höjden. Och radien är halva diametern.

anebit
0

Blääää ,  tacka vet jag plus och minus det räcker långt………… och gånger och delat………… sen räcker det för mig……….. procent förståss också……

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Hawknestgrove
0

Ja, jag tillhör dem som tyckte det var kul med mate, tills jag kom till derivatan, då slog jag pannan blodig. Men just aty ha denna formel hemma, kan ara kul! Ni vet aldrig, när ni kanske kan få bruk för den!

Fagddu
0

Jag kanske kan räkna ut det när jag får lite tid över. Jag tyckte att derivator var gannska kul att pilla med, men nu har jag glömt bort det mesta. Fast min fråga är såklart, varför inte bara resa cylindern upp om det gör problemet enklare? :)

Hawknestgrove
0

#6, ja, om det hade gått… Men ibland så går det ju inte. En oljetank, som är lite mer än halvfull och vi säger att det är en trekubikare, den väger ju mellan 1,5 och två ton i alla fall.Man kanske ser oljetanken på en auktion och där finns ingen grävmaskin eller annat att lyfta med, då får man ju ta sig en tankeställare. Ja att derivera var kul, men att omsätta det i praktiska exempel var värre.

MariannE11
0

jag älskade matte en gång i tiden… LÄNGE SEN… satt o försökte hjälpa min dotter lite igår….kunde iaf vissa saker….blev lite lockad att ta upp ämnet igen fast på enkel nivå….

nu måste jag erkänna att jag såg en hel del siffror som gjorde att jag bara kände nähä….räknar ut det en annan  dag Gunilla…. kanske….Obestämd

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Fagddu
0

#7 Det är klart, det kanske inte alltid är så praktiskt lösbart. Jag fick faktiskt inte rätt på det, trots min högst avancerade miniräknare. ;)

Men jag kanske var lite för trött, eller så missuppfattar jag någon av alla parenteser. :)

Hawknestgrove
0

Ja jag har också en sån där högt avancerad grafikräknare, men jag fick inte heller kläm på det…..