Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 6692 ggr
Solstickan
0

Blod i bajset!!!

Jag tyckte att det var lite blod i Vildas bajs (kattungen som jag hämtade hem i måndags)

Jag är inte helt säker men det såg lite rött ut.

Snälla kan ingen säga till mig att det inte är något farligt…jag blir så orolig…!!!

Någon som varit med om det med någon av era katter?…vad gjorde ni åt det?

Jag hoppas verkligen inte att det är när fel på henne… det märks ingenting iaf, hon äter och dricker en massa och busar o sover som man ska när man e kattunge…

orolig….

Solstickan
0

Förlåt för allt bajsprat…

Jag kollade henne nu…och det kan vara så att det "bara" är ytligt…såg ut som det var ett litet sår precis i mynningen… hoppas bara att hon är lite sårig där ( hon har bajsat stora korvar för att va så liten, svårt att säga vilka som var hennes och min vuxna 6kg katts!!)

Ska iaf helt klart ringa vetrinären på måndag!!

Imasy
0

Så där brukar min skorpan få ibland. Det är som slem med lite blod i. Det brukar aldrig vara mycket, och blir oftast när han är lös eller hård i magen.

Enligt veterinär så är det bara ett blodkärl som brustit vid bajsningen och inget jag behöver oroa mig för.

Är det så att din katt mår bra så tror jag inte heller att du behöver oroa dig, men håll ett öga på henne och ing veterinären du för säkerhets skull. Hellre be safe than sorry så att säga :)

Solstickan
0

#2 tack så jättemycket för ditt svar…nu blir jag lite lugnare!

Det var precis så var det…slem "utanför" bajset typ, som var lite blod i…

Hon är lite hård i magen också…. finns det nåt jag kan göra för att underlätta lite för henne när hon bajsar…

Kan en skvätt laktosfri grädde eller margarin hjälpa lite tror du?

tack igen för svaret!!!

Fagddu
0

Ska inte typ matolja vara bra för katter vid förstoppning? Det liksom lenar upp tarmarna så att allt slinker ut lättare.

Kurran
0

Förmodligen inget farligt med lite blod i kattbajset om det var färskt blod och inte mörkt gammalt blod. Om en katt är förstoppad kan man ge den någon ml paraffinolja från båda hållen. Man får i dem paraffinoljan med hjälp av en pipett. Men kolla med veterinären för säkerhets skull. Paraffinolja finns att köpa på apoteket.

Imasy
0

parrafin olja som man köper på apoteket kan också hjälpa vid förstoppning.

Borde inte messmör också funka, om katten gillar det? man ger det ju till bebisar/barn med trög mage.

mymlanbus
0

Crisse skrev just om lille Linus… han får olja för han kanske har en förstoppning…

Lena
0

Det verkar inte som det är någon större fara så som du beskriver det. Men ta i alla fall upp det med veterinären för säkerhets skull. Jag har varit med om det i samband med att ett par av mina katter haft diarré. Blev också  jätteorolig första gången och ringde veterinären. Men det var inte alls så allvarligt som det såg ut. Fick råd för hur jag skulle få stopp på diarrén och när magen blev bra försvann blodet.  

Parafinolja för djur är bra vid förstoppning. Man kan även ge matolja. För att underlätta för katten kan man även ge lite olja vid analöppningen med en pipett. (Viktigt att man är försiktig så man inte skadar öppningen). Det gör det lättare för katten att gå på toan.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Solstickan
0

Tack så mycket för era svar! Helt ovärderligt att ha er här inneGlad 

Ska ringa till Vet direkt imonbitti, så ska jag se om jag köper lite olja för att underlätta för henne!

Kittekatten
0

Viktigt att säga dock att olja, messmör och liknande bara är en lösning vid tillfällig förstoppning och inget man ger långvarigt. Om en katt alltid är hård i magen bör man byta kost till något som fungerar bättre. Det är olika från katt till katt vad som fungerar, det kan vara mer fibrer, mindre fibrer, eller enbart eller delvis blötmat.

emjon
0

När de katter jag har fått hem som råkat för att det är blod och slem i avföringen så har de fått RC Intestinal som jag köper hos veterinären. Det har alltid hjälpt och mina kissar har blivit bra igen.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Solstickan
0

#11 Kan man ge det till små kattungar också tror du?

emjon
0

#12 Ja det tror jag för det finns både som torr- och blötfoder. Hur gammal är lilla Vilda?

Solstickan
0

#13 Ok, ska fråga Vet om det imorgon!

Jag vet inte exakt hur gammal hon är…men runt 17 veckor.. hon är född i April, men vet ej om det är i början eller slutet..

emjon
0

Ok då skall det inte vara några problem och jag hoppas att din vet har det.

MariannE11
0

vad jag TROR så ska man väl dessutom tänka på tiden det tar för oljan att passera tarmsystemet… tar väl vanligtvis 6 timmar har jag för mej?….

hoppas att magen snart är Ok igen…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/