Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 2771 ggr
Jenna-Gun
0

Mot hårbollar

Finns det något medel som man kan ge kissen för att det inte ska bildas så mycket hårbollar.

Har en långhårig katt som kräks mycket hårbollar.

kemikal
0

Det finns flera saker att pröva. Det finns foder speciellt utformade för "hårbollskatter", kattgräs kan hjälpa. Det finns något som kallas för kattmalt som man kan ge till katten som ska hjälpa. Tänk också på att borsta regelbundet för att minska de lösa hår katten slickar i sig.

Jenna-Gun
0

Vart får man tag i kattmalt. djuraffären eller apoteket.

Jästex är det oxå för det eller blandar jag ihop det.

evangeline
0

RC  indoor eller annat hairball-foder…har inte provat själv dock. Kattgräs?

Evangeline

kemikal
0

Kattmalt ska finnas hos djuraffären. Jästex är b-vitaminer, ger glansigare päls och så, så det är inte samma.

Engla
0

Jag ger mina kattmalt och kattgräs och det fungerar. Provade även att köpa Royal Canins torrfoder mot hårbollar, men det vägrade de att äta…

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Lena
0

Vår Tessie får hårbollar ibland. Om hon äter kattgräs eller ampellilja brukar det inte bli några problem för det stimmulerar kräkreflexen vilket är ett naturligtsätt för katten att hålla magen ren från hår och foderester (vilda byten etc.). Om det blir riktigt besvärligt ger vi kattmalt vilket är en pasta i tub som katterna brukar älska. Det gör det lättare för hårbollarna att passera mag-tarmkanalen. Fodret som finns i olika märken har förebyggande verkan och fungerar jättebra. Dock är det lite fetare vilket inte var sp bra för våran Tessan som lätt lägger på sig.

Kattmalt finns i Zoobutiken. Är dock rätt dyrt.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Engla
0

Lena: Tycker inte alls att kattmalten var så dyr. 65 kr för 100 ml…

Lena
0

#7 Det verkar som det var ett bra pris. Vet att vi betalade över 100 kronor. Men det kan variera mellan märken och zoo-butiker ganska rejält när det gäller andra produkter så det gäller uppenbarligen även Katt-malt.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Engla
0

Jo, så är det säkert. Den dyraste kostade 75 kr, men jag tycker ändå inte att det var så farligt.