Vad är bäst..
Jag har lite funderingar runt mina vildisar..Dom bor i vår tvättstuga, men är jag hemma så får dom rusa runt i hela huset, vilket skapar en hel del problem…Trollet är omöjlig att fånga in för kvällen eller när jag inte ska vara hemma..Vilket gör att jag måste försöka fånga henne, å det blir ett stressmoment för kissen..Är det bättre att dom alltid är i tvättstugan, till dom blir handtama??Är det lättare att få dom tama på mindre ytor??…Vill ändå att dom ska ingå i familjens rutiner, lära sig att det skramlar, å låter om allt…
Ni alla som kan detta med vildisar…Råd tack..
Kram Catfoot å 5 lurviga vänner

Putt!

Jag personligen upplever att katterna lättare blir tama om de får vara med hela tiden. Jag har en egen katt som inte tål andra vuxna katter (om de kommer som kattungar och sedan blir kvar går det bra, men kommer de som vuxna funkar det inte) och därför har jag fått ha mina vuxna skyggisar i ett eget rum. Det har gått långsamt att få dem att lita på mig, och jag tror det berodde på att de inte fick vara med hela tiden.
Nu har jag istället en dörr av kompostgaller till köket så mina skygga tjejer får både se och höra oss och på så vis är de mer "med" och helt plötsligt har jag på kort tid lyckats vinna den ena tjejens förtroende så pass att jag numera får klappa på henne väldigt mycket!
Så jag tror att det gör "dina" katter gott om de slipper bli instängda i tvättstugan och istället får vara med hela tiden.
Varför vill du ha dem i tvättstugan? Är de inte rumsrena eller har du andra katter som de inte går ihop med utan du vill ha ett vakande öga på hur det går?
Helt givet är det bästa du kan göra att skyggisarna får vara med så mycket som möjligt i hela huset och förstås med dig. Då ser de att du inte är så förskräckligt farlig som man skulle kunna tro. Om du av någon anledning måste ha in skyggisarna i tvättstugan på kvällen kan du då inte locka in dem med någon god mat, kattmyntegodis, en lekpinne med fjädrar mm. Jag har en katta som jag inte får ta i men om jag behöver få in henne i något speciellt rum så lockar jag henne dit så att jag inte behöver jaga efter henne.
Försök att låta bli att ha dem alls i tvättstugan. Att jaga efter en katt gör den bara mer skygg.
Om jag har katter som inte helt går ihop brukar jag låta dem turas om att vara instängda i något rum någon timme. Jag har då ständigt sandlådor och vatten stående i de rum som är kattrum. Då behöver jag bara ställa in lite mat när någon/några behöver skiljas från de andra en stund.
Tack för era svar..Anledningen till att de får vara i tvättstugan nattetid å när jag inte är hemma är, att mina egna pantrar har kattlucka som dom kommer å går i hela tiden..Jag är livrädd att dom små ska lyckas smita ut där…Dom har mat vatten å kattlåda i tvättstugan, så på så vis är det ingen större nöd på vildingarna…Men Trollet går inte att locka med varken mat eller lek, får liksom sakta gå mot henne, så hon tillslut har bara en väg att ta, å det är tvättstugan…Men situationen känns inte bra, å ibland ta en evighet…
Kissen är är ändå avslappnad när jag väl fått henne i mitt knä, då kan hon sträcka ut sig på rygg å kurra medans jag stryker henne över magen..men så fort hon kommer fri då är hon livrädd..
Kram Catfoot

Du har inget annat rum där du tillbringar mer tid men som ändå går att stänga till så att de inte kommer åt kattluckan, t ex kök eller vardagsrum? Så slipper du jaga dem och de får uppleva en hel del av de ljud som hör ett hem till.
#5…Ja, det vore ju det bästa, men dörren som kattluckan sitter i är mitt i huset, med öppna ytor runt. Tvättstugan är det enda rum som är bra, just i detta syfte…
Försöker att ha dem med mig så ofta tillfälle ges, hoppas ändå att detta är en bättre lösning än ett rum på katthemmet, för just vildingar…
Kram Catfoot