Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 2239 ggr
catfoot
0

Besviken

Ja, jag blev lite smått besviken på Agrias veterinär ikväll..När jag ringde om Trollet…En lite konstig inställning, det finns så många kattungar som behöver hjälp, varför satsa på nån som Trollet…Men jag vill satsa på Trollet jag vill ge honom en chans..

Ja, nått fick mig att bli riktigt ledsen i hennes sett att uttrycka sig…Till slut bad hon mig kontakta Djurkliniken på Måndag för undersökning av kissen, det var det mest vettiga hon sa under samtalet…/Catfoot

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Sallys---matte
0

Hej!

Självklart ska du satsa på Trollet, det var en kall veterinär som inte tyckte det…

Jag har oxå dåliga erfarneheter av Agrias telefonvet. Min Sally var nära döden i fettlever för tre år sen. Jag ringde oxå till Agria en fredag, eftersom jag tyckte att hon åt dåligt och ville fråga ifall jag kunde "förekomma" eventuellt återfall av fettlever genom att tvångsmata henne. Vet sa då att jag fick räkna med att sjukdomen skulle komma tillbaks förr eller senare…. Jag upplevde den veterinären som väldigt kall och kände mej som att jag ringde i onödan. Fick senare reda på av min vanliga vet att fettlever inte alls behövde komma tillbaka på Sally……

Jag håller tummarna för Trollet. Vad är det för fel på honom?

mvh Maria

catfoot
0

Trollet är en hittekatt tillsammans med sin bor Tussen..Som kommit till mig genom Djurskyddet,,Vi är Juorhem eller stödfamilj..Han har magrat så fruktansvärt, å tappat aptiten å blivit apatisk…Liten kisse ca: 9-10 veckor… Ikväll har jag tvångsmatat honom, å kände att jag behövde råd…Ringde Agria, å blev ännu mer förtvivlad../Catfoot

OT/Snyggt ....

Jenna-Gun
0

Satsa på Trollet du.

Håller tummarna och skickar en nospuss

Jenna

catfoot
0

Tack Jenna….

OT/Snyggt ....

johnnys girl
0

Tyvärr är det inte ovanligt att många veterinärer har fördomar om hittekatter och menar att  de inte är något att satsa på. Har mött en del veerinärer genom mina år i hittekatt-svängen och tyvärr har jag blivit ytterst misstänksam mot yrkeskåren. Många gånger får man stå på sig om relativt enkla behandlingar eftersom det "bara är en katthemskatt" Och det bästa vore om den fick somna in. Speciellt om kissen är lite skygg.

Men sedan finns det såklart underbara veterinärer som är beredda att göra vad som helst för en liten hittemisse också.

Veterinärer med trist inställning får men helt enkelt sätta upp på sin mentala svarta lista och undvika i framtiden.

Förstår att du är orolig för Trollet. Tyvärr händer det ibland att små kattungar helt oförklarligt bara "lägger av" och ofta går det inte att göra något.

Håller tummarna att det ska gå bra för Trollet och att han piggar på sig

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

lilo-nova
0

Men kära nån han är ju jätte fin det lilla trollet! Kyss

Simson
0

Om du känner för att prata med någon annan innan måndag och kanske ha en titt på han innan måndag!

De som hjälpte hr Olsson var urgulliga.

Distriktsveterinärerna Växel: 0650-540200
Telefax: 0650-548972
Adress
Skördevägen 1
824 34 HUDIKSVALL
http://www.sjv.se/distriktsveterinarerna

Distriktsveterinärerna Vi har beredskap för akuta sjukdomsfall - dygnet runt året om och finns på cirka hundra ställen i landet. Vi arbetar med djursjukvård för alla djurslag och med förebyggande djurhälsovård. Distriktsveterinärerna är även officiella veterinärer och utfärdar internationella intyg enligt EU-krav. Mer information, telefonnummer och adresser finns på vår hemsida

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Lena
0

Vad ledsamt att veterinären på Agria var på det där sättet. Inte vad man förväntar sig av sitt försäkringsbolag. Fattar inte hur de tänker? Men det är tyvärr inte alla veterinärer som är vidare bra när det kommer till katter.

Håller tummarna att det går bra för lill-Trollet. Usch man blir ju så orolig när de inte är krya.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

mymlanbus
0

Håller tummar och tassar för lilltroll och hoppas att det är en tillfällig nedåtgång och att han kommer igen i morgon lite piggare och vill äta massor med mat.

Så jobbigt för dig! Dumma veterinär!

Kramar om

MariannE11
0

håller tummarna jag med såklart….när man ringer en veterinär så vill man ju bli lugnad o få goda råd….fy på sej veterinär…. jag håller tummarna för allt jag är värd för Trollet…..han har tur som har dej som inte vill ge upp….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Puma77
0

Ja jag håller också med. Satsa på trollet. Vi ska ge alla katter chansen. Håller tummarna för trollet jag med:)

//Pia

solweig
0

håller med. satsa påtrollet.

catfoot
0

Tack vänner….Trollet ville inte äta nu till morgonen, Tussen däremot kastar sig över maten…Så det blev tvångsmatning nu till frukost, det märks en enorm skillnad strax efter maten,  Kissen blir gensat lite piggare nu försökte han även tvätta sig lite, stödmattes tvättning var nog inte godkändGlad

Tänk va en liten grej kan göra en så glad…

Tack Simson för telefonuppgifterna till vetten…Kan verkligen vara bra att ha…Kram Catfoot

OT/Snyggt ....

Sidentass
0

Åhhh stackars lilla kissen..kan inte förstå hur man som veterinär kan resonera som dom gjorde när du ringde..håller hårt i tummarna för lilla Trollet att han får krya på sig…

annebeate
0

Självfallet skall du satsa på Trollet! Lycka till!

Fagddu
0

Hur mår Trollet nu? Går han upp något?

catfoot
0

#16…Trollet mår idag bra, hon äter själv….Vi gjorde ett vettebsök igår, en helt underbar veterinär, som inte hade några fördommar mot vildfödda kattungar..Vetten sa att tjejen var väldigt mager, lite torr..Fick vätskekudde ( som inte stannade kvar, den läkte ut på vägen hem) å B- vitaminspruta…Snacka om att jag blev biten å riven under tiden hon fick sprutorna….Det känns så himla skönt, att Agrias vette inte hade rätt, att Trollet inte var nått att satsa på…F.n jag vann, å fick en vild men frisk kisse..Jippppiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii…

Nu börjar vi med biten, att bli van vid människor, (miste lite av förtroendet igår under vettebesöket)…Tussen, är lite tamare än Trollet….Men vi kämpar vidare, har vi kommit så här långt ska nog denna bit gå bra oxå, hoppas jag..Kram Catfoot

OT/Snyggt ....

Onikan
0

Vad skönt att det går bättre med Trollet!
Det är väl inte ovanligt att kattungar får en svacka, blir lite dåliga en period speciellt om de haft en mamma som varit mager, nedsatt och kanske lite sjuk själv efter ett tufft liv ute?

Ett jättebra tips är att stödmata eller tvångsmata med en "välling" man blandar till själv med vatten ifrån ett pulver från Royal Canin som man kan köpa hos veterinären, nu minns jag inte namnet, kanske hette påsen konvalescent? Det är en liten påse på kanske 20 x 10 cm som räcker länge och är JÄTTEGOTT ;) Det kan antingen ges i skål som välling, eller hällas över tex burkmat, eller tvångsprutas direkt i munnen.

a/d-burkfodret från veterinären är ju också jättebra, men detta verkar vara Ännu godare enligt de hängiga kattungar jag matat.

Fast om Trollet nu är så pigg att hon orkade "slåss" med dig hos veterinären är hon nog på god väg ;)

Kurran
0

När vi hittade en totalt uttorkad och utsvulten katta för ett par månader sedan och som hamnade på djursjukhus fick hon blodpudding av veterinären för att få upp blodvärdet. Kanske värt att pröva en liten bit.

Gläds med dig att katten blivit bättre. En kattunge blir tam rätt snart. Jag har haft två kattungar för fyra år sedan som bara spottade, fräste och morrade åt mig och när de gick hade de svansen in under magen men det tog inte många dagar förrän de hade blivit mina kurrungar. Fast det förvildade sitter i för de försvinner helt om någon främmande kommer hit.

Fagddu
0

Underbart att höra att veterinären iaf kunde göra något.

Måste säga att de kontakter med Agrias veterinärer som jag haft har gått bra, de har haft bra råd. Men å andra sidan, det är väl som med allt annat, det beror helt på vem man får prata med.

Kan också tänka mig att det är lättare att få små kattungar tama, tror på något sätt att de är som barn, mer anpassningsbara när de är små. Lycka till med Trollet och Tussen! Jag hoppas på att få höra mer nyheter snart. :)

catfoot
0

#18…a/d och recovery foder utblandat med vatten har jag tvångsmatat kissen med, har ätit sämre idag än i går kväll, så jag har stödmatat lite idag oxå med, plus lite extra vatten..

#19..Ja, kanske värt att prova, ingen av min stora pantrar tycker om blodpudding, men förståss dom är fruktansvärt bortskämda…Men ska testa på den lilla..Ja, jag hoppas att dom snart ska börja lita på oss människor, å inse att det faktiskt finn snälla sådan oxå…

#20 Ja det är som du skriver, helt beroende på vem man får prata med, jag hade väl otur å fick nån som inte hade större tro på vildfödda kattungar…

Kram Catfoot med 5 lurviga vänner…

OT/Snyggt ....

Sidentass
0

Lilla Trollet-missen..ser i tråden att hon blivit lite piggare..o så skönt att du fick träffa en bra veterinär denna gång, kanske känns det som ett bakslag rent kontakt-mässigt med missen efter resan till vet. o alla otäcka dofter och behandlingar som sker därinne..men snart kommer hon nog inse att det inte var så farligt iallafall och fortsätta göra sina framsteg hemmavid..

Håller hårt i tummar o tassar för missen!

snickan
0

Hoppas att lilla Trollet blir snart frisk och går upp i vikt att hon orkar leka med Tussen

Jag håller också tummar o tassar

catfoot
0

# 22..Ja, det blev ett rejält bakslag, Trollet är verkligen mycket räddare nu…Men förövrigt en lite nyfiken, å pigg tjej…Vi jobbar vidare..

#23..Jodå Trollet ökar i vikt, nu känner man att det finns en kisse under skinnet..innan var det ett skelett med skinn på…

Tack för tum å tasshållning, det känns bra…Kram Catfoot

OT/Snyggt ....