pissa sängen
Då inte katter.ifokus.se fungerar just nu så skyndar jag mig att skriva här! Måste verkligen ha hjälp nu, våran hankatt, endast nån månad pissar i sängen! Nu har det hänt tre gånger och mamma och pappa orkar itne med mer nu, antingen ska vi ge bort honom eler avliva, vi vill verkligen inte men har inget val, har in nåt tips för att få honom att sluta?! svar så fort som möjligt !
Inte skall ni redan nu efter tre missöden börja fundera över att avliva denne lille söte kattunge. En av mina katter kissade i sängen gång på gång fast han var äldre och då la jag plast över sängöverkastet och då slutade han. Det finns säkert andra här på forumet som kan komma med andra förslag just när det gäller en sådan liten kattunge.
Vanan att kissa i sängen måste brytas och försök med nedanstående men ta inte det som jag skriver som någon personlig kritik för jag skriver bara utifrån min erfarenhet:
- När ni tvättar det som katten kissat på är det bra att tillsätta lite ättika i sista sköljvattnet för att få bort lukt av urin. Katter har bättre luktsinne än människor.
- Köp Feliway hos veterinären, kan hjälpa.
- Kastrera katten
- Stäng dörrarna till sovrummen någon vecka hela dygnet. Lite jobbigt men ett sätt att bryta ovanan.
- Kolla hos veterinären om katten har urinvägsinfektion. Bra om du kan ta ett urinprov att lämna när ni kommer till veterinären.
- Var oändligt snäll mot katten för beteendet kan vara en protest mot något. Lek med den länge varje dag med olika leksaker som den tycker om. Är det en innekatt? Lämnas den ensam många timmar om dagen? Har den någonstans att ha som sin egen plats högt upp i t ex en bokhylla? Finns det småbarn i familjen? Får den vara var som helst eller får den skäll om den är på "fel" ställe?
- Glöm inte att det är ett barn som behöver omtanke, tid och plats precis som alla barn och katter är inte någon förbrukningsvara utan man får en del besvär om man ska ett djur.
Lycka till
#1 nej asså inte avliva men mamman har kissat säkert ett 10-tal gånger i sängen, även bajsat i badkaret så vi är rädd att denne lille man ska börja med sånt.
#2 tack så jättemkt! nej det är utkatt han är ute hela dagarna och när han kommer in kissar han i sängen :/
Här nedan ska du få en länk till en artikel full med tips och goda råd för hur man kommer tillrätta med den här typen av problem. Anledningen är troligen att mamman fört över sitt eget beteende på honom. Då gäller det att lära om.
Allra bäst fungerar det om det finns någon annan rumren vuxen katt han kan lära sig av. Ett annat knep är att ha honom i ett rum tills han är rumsren; se vidare artikeln; Artikel om när katten inte är rumsren.
Det finns massor att göra och det går nästan alltid att komma tillrätta med den här typen av problem. Det gäller bara att inte ge upp. Och Kastrering är alltid A & O för att förebygga, samt komma tillrätta med en icke rumsren katt. Kanske är det så enkelt att han ännu inte är kastrerad. Då börjar ni helt enkelt med att ringa vetrinären för en tid så snart som möjligt. I Sverige kastreras katter från 6 månader och uppåt. (Eller menade du att han bara är en månad gamal? Förstod inte riktigt där i #0)
Lycka till och berätta gärna hur det går.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Men det är väl ändå inget att bry sig om att en katt bajsar i badkaret!? Jag hade en katt förlänge sedan som hade sin sandlåda i badrummet men hittade på alldeles av sig själv att gå till avloppet i badkaret och både kissa och bajsa. Jag tyckte att det var en bra idé av katten för det var ju bara att plocka bort bajset med lie toalettpapper, slänga det i toaletten och sedan göra rent med en borste och lite rengöringsmedel i badkaret. Inget krångel med kattsand vare sig att köpa och släpa hem och inget besvär med att göra ren sandlådan. Mina föräldrar tyckte inte heller att det gjorde något att katten gick till badkaret så det var lätt att ta honom med på besök till min föräldrar.
Om du väljer att ha kattungen i ett separat rum blir han väldigt ensam så då kissar han kanske i någon säng för det i stället.
A och O är i alla fall oändligt med omtanke. Katten kan vara förtvivlad över något. Man ska ha i minnet att det värsta en katt kan göra för att protestera är att kissa eller bajsa på fel ställe. Men ett veterinärbesök är att rekommendera för att utesluta att han är sjuk.
Skriv också gärna en logg med datum och klockslag över vad katten gör, vad han äter, toalettbesök, missöden med att kissa på fel ställe, om han varit ensam länge på dagen osv i princip allt som du kan komma på, så ser du kanske något mönster.
För att se om katten eventuellt har en urinvägsinfektion kan du antingen försöka ta ett urinprov i en liten kopp (det är inte så svårt som det låter) eller lägga ett vit papper i sandlådan. Om urinen är det minsta röd är det med stor sannolikhet en urinvägsinfektion men det motsatta gäller inte.
Problem med njurarna kan också visa sig genom att katten kissar på fel ställe men det är i ditt fall inte så sannolikt eftersom det är en unge. Veterinären kan med enkelt blodprov kolla njurarna.
Än en gång lycka till!
Har läst länken som Lena hänvisat till och håller med till 100 %!
Kolla om mamman och ungen har uvi?
När vår Pontus hade det så kissade han överallt, rumsbordet, sängen, mina skor, ja allt som låg på golvet.
Men det gick över när han fick sin medicin..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

hur gammal är kattungen?…
vet inte om det är ett skräckexempel eller en solskenshistoria då min katt-tjej med stora volangmagar kissade på fel ställen från det hon blev könsmogen tills hon var drygt 7 år….jag är envis som synden o vägrade ta bort henne… men jag kan villigt erkänna att jag tvekade ibland… det som blev vändningen var att vi flyttade o då slängde vi soffan som hon praktiskt hade kissat sönder o bägge sängarna… tror det hade med att lukten försvann som gjorde förändringen… hände en olycka då o då men å andra sidan är jag inte helt 100 på att det är hon…*tittar lite på Bruno som gärna låter Buzan få skulden ibland för saker*,…
andra saker jag gjorde var att ta bort alla kläder som skräpade på golvet, kuddar i soffan o stängde sovrumsdörrar….idag så är det mesta OK att ha framme så länge jag städar kattlådorna tillräckligt… hur många lådor har ni o är ni duktiga på att tömma dom?…..
kissen är ju ursöt……ser så oskyldig ut….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Min katt kissade på kläderna ibland, men bara på min sambos och om de låg på golvet. Jag tyckte det var uppfostrande för min sambo, för han fick ju sluta slänga kläder på golvet. :)
Annars har jag också hört att lägga plast över ett tag kan fungera eftersom katterna inte så gärna vill bli blöt om tassarna när de gör sitt. :)
Just det # 8 och # 9: Man får inte ha några kläder liggande på golvet och inga klädhögar på soffan eller någon stol heller för det verkar vara oemotståndligt för katter att kissa på sådana ställen. Ett par grannungar, bröder, stod vid busshållplatsen härförliden. Den ena hade en fin ryggsäck medan den andre hade en plastkasse för sina skolböcker. När jag frågade om han med plastkassen inte hade någon ryggsäck svarade hans bror: Han har varit så dj-a dum så att han lade sin ryggsäck på golvet så katten kissade på den.
Jag läste en gång om dumma bortförklaringar och där fanns en där någon skyllt på att ett inlämningsarbete inte kunde lämnas in i tid för katten hade kissat på papperen. Den som tyckte att det var en dum bortförklaring känner nog inte till hur det kan gå när man har katt.
Man kan hålla katter borta från en del ställen med att strö chilipeppar men det går ju inte i en säng.
Man kan ju skydda madrasser med sådana plastunderlägg som de använder inom vården. Jag lägger alltid sådana över madrasser när jag tar hand om någon katt under den tid som katten måste bo i ett eget rum och jag ser att katten inte ställer till med något dumt.
#10 Såna plastunderlägg har jag i kattburen när jag ska åka nånstans. Fast jag har dom små..Dom är verkligen bra. Ibland är det bra att man jobbar inom vården..
Har oxå lärt mig att man inte ska ha kläder, väskor på golvet, då kan det hända att Milou kissar på dessa. Så nu är jag verkligen noga att ha allt på byrån eller på fönsterbrädan..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Kattmynta (helst flytande i sprayflaska) är effektivt att spraya säng och soffor med. Katterna brukar gilla det och kissar helst inte där de ligger. Aluminiumfolie är bra att lägga i soffan mellan sittdyna och ryggstöd, för de flesta katter gillar inte detta.
Men det bästa för min del har varit kattmynta och ingen av mina katter kissar i sängen nu. (Det var ju bara Ludde som gjorde det). Duntäcke är speciellt attraktivt att kissa på, så efter tvätt med Dettol och citron i sköljmedelsfacket, använder jag dessutom en pläd över duntäcket och båda sakerna har fått kattmynta, så det fungerar faktiskt.
Mettan