Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 1096 ggr
vanessa
0

Bra tanke

Min älskade bror som har innekatt, en f.d. vilding, var i debatt på en annan plats angående utekatter. Han hade en bra tanke tycker jag.

"Och ändå vågar en del kattägare släppa ut sina katter utan att ha koll på var de är eller ha koll på vilka grannarna är. Ifall en katt ska gå ute i ett t.ex. ett villaområde är det väldigt viktigt att gå runt till grannarnai närområdet, presentera sig och sin katt, kolla vad grannarna tycker om katter, ge sitt telefonnummer ifall de vill ta kontakt om katten gör något olämpligt eller far illa och ge tips och bekosta eventuella åtgärder för att hålla katten borta. Alla kan inte förväntas älska grannens husdjur så det är viktig för kattens skull att skapa en bra grannsämja. En katthatare får inte lika lätt att skada en katt ifall han eller hon vet vad katten heter, var den bor och vem som äger den."

Tycker att det var en bra tanke, Då vet man vad folk tycker, och de kan kontakta en om kisse stör.

www.djurhjalpen.nu

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Cammo
0

Det är en mycket god idé! Att ha ett öppet sinne, att vara mottaglig för andras behov är en mycket bra utgångspunkt!

Då vet grannarna att man är tacksam om dom säger till, och att man på ett klokt sätt kan diskutera istället för att komma i konflikt!!!!

Jag har sagt till mina grannar att dom måste LOVA mig att komma och säga till om mina missar på något sätt besvärar dom. Tre av mina katter är ute på egen tass men vi har en stor skog precis bakom huset och för det mesta bär det av dit!

Men som sagt, att i förväg prata med grannarna och presentera sig och sin katt, är mycket mycket klokt!

Cammo

Lena
0

Mycket bra och kloka tankar som din bror gav uttryck för där!

Jag brukar alltid råda kattägare som vill låta katten gå ute att prata med grannarna först, samt förståss inventera miljön så att det verkligen är lämpligt.

Där vi bor nu sedan ca 1 månad tillbaka är det i och för sig landsbyggd. Vi bor i en liten by omgärdad med åkrar. Problemet är bara att 45:an väg går ca 50 m från husen. 45:an är verkligen tungt tafikerad med massor av långtradare och biltrafik i en strid ström. Den vägen har skördat massor av katters liv samt 4 barn härifrån byn. Trots detta låter de flesta sina katter gå ute. Medelåldern på katterna är bara 2 år. Det är inte frågan om utan när vägen ska skörda livet på katten. Jag behöver nog inte nämna att våra katter fortsätter att vara innekatter. (Vi ska göra en inhängnad på altanen så småningom.)

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"