Dödsbo :( Uppdaterat!
Vänner, jag ska nu åka och titta på en katthona som "blivt kvar" sedan matte dött i slutet av juli. Sonen med familj har bekymmer, barnen är verkligen superallergiska. Vad ska bli av denna kisse…? Jag åker ju bort i veckan och kan inte ta in den till mig :(
CAmmo
Nej men oj! Stackars lilla kissen! Ja vad ska man göra? Ni har inget äldreboende i trakten som vill ha huskatt? En katt brukar kunna betyda väldigt mycket på sådana ställen. Om nu bara personalen har den rätta synen.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sätta ut en annons i tidningen, kanske? Kontakta olika katthem?
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
#2 Problemet är att det inte finns några katthem i den delen av Sverige sedan Hittekatten i Piteå blev av med sitt tillstånd.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Men man kan väl kanske ändå försöka med att sätta ut en annons?
#4 Pratade just med Cammo i telefon och det hade ordnat sig med ett hem till kissan i sista minuten. Cammo kan berätta mera själv sedan.
Annons kan man ju annars alltid pröva med naturligtvis. I just det här fallet vara ärendet så akut eftersom anhöriga mer eller mindra var påväg till Veterinären för att avliva den stackars katten. Visst är det väl för trisst med alla dessa människor som bara tycker att katter ska avlivas när det blir problem och knappt ger kissen en chans till ett nytt liv. Underligt sammanträffande är att de alltid är så oerhört allergiska också. Men med Cammos hjälp överlevde nu kissen och fick även ett nytt hem. Bra jobbat Cammo!
//Lena

Vad skönt att det ordnade sig!!

Hej Vänner!
Vilken pärs! Det blev verkligen superakut! Familjen har faktiskt haft annons om kissen på Blocket, men som ni alla vet så svämmar Sverige över av behövande missar, så den här annonsen drunknade i mängden. Inte ett enda svar!
Det hade varit brottsligt att avliva denna lilla kattflicka! Det fanns ingen återvändo, antingen tog jag med mig katten eller så blev det avlivning! Snacka om återvändsgränd! Vi satte oss vid köksbordet och jag ringde runt. Ingen kunde ta misse ens tillfälligt. Men så ringde jag min svägerska och hon skulle fråga runt bland sina arbetskamrater. Jag tog katten med mig till min pappa, 91 år gammal! -Hej, här kommer jag med en kisse, kan hon vara hos dig åtminstone tills imorgon… -Ja det är klart det går bra!
Så ringde svägerskan och sa att hennes arbetskamrat tar hand om katten, PERMANENT! Hurra!!! Kollegan har en tid funderat på att köpa en katt men inte riktigt kommit till skott! Efter 1 timme var dom där och hämtade misse, som nu får ett underbart liv tillsammans med sin nya matte!!!
Det blev en solskenshistoria till slut, men det var nära ögat…
Många katthälsningar från
Cammo***lättad över att det gick vägen!
HURRA för lilla missen att det gick bra att få den till en BRA hem till slut iaf!
Toppan Cammo att du FIXADE DET
Kram på dig
Sessan1
#7 Ja det här är verkligen en historia som börjar i moll och slutar i solsken. Den är också ett tydligt exempel på att man aldrig ska ge upp.
Cammo du är ett verkligt föredömme!
//Lena

Hej på er!
Ett mörkt moln
skymmer min lilla solskenshistoria om kissen från ett dödsbo som fick en ny glad matte…och blev en glad katt!
Nya matten har visat sig vara dunderallergisk och är förtvivlad! Det går inte! Kisse kommer till mig idag kl.12.30 och då är vi tillbaka på ruta 1 igen!
Men nu är jag ju på hemmaplan, tänker inte ge mig iväg på några fler egna äventyr på ett tag…så kisse kan få bo här hos mig tills det PERFEKTA hemmet anmäler sig!
Bild på kissen kommer senare!
//Cammo
#10 Nej men det var väl för ledsamt när det såg ut som allt hade löst sig så bra. Tur ändå att du hann komma hem och nu kan arbete vidare på en bra lösning för missen. Tänk så mycket tråkigt vissa katter ska få vara med om.
//Lena

Hej igen!
Ny rapport om solskenshistorien där mörka moln tornade upp sig(nya matten blev extremt sjuk av kissen…andningssvårigheter)!
Kissen kom tillbaka till mig idag, en underbar liten varelse, nätt och söt som socker! Pelle och Leelou, som hon heter, började bekanta sig med varandra, var oerhört nyfikna men det hann aldrig bli någon vänskap eftersom missen fick flytta vidare nästan på en gång!
Igår förlorade en pojke en av sina katter i en tragisk olycka. Familjen är förtvivlad…och pojken helt otröstlig!
Mamman fick telefonnumret till mig genom djuraffären i stan som vet att jag är "katt-aktiv"! Familjen ville ha en liten katthona, och vem var då på väg till mig från Den allergiska matten? Lilla Leelou!
Det blev KÄRLEK på en gång mellan kisse Leelou och pojken…
Lilla Leeolu förlorade sin matte för en månad sedan och pojken hade förlorat sin lilla kisse…båda var i behov av tröst och stöd! Och de fann varandra direkt!
Så nu hoppas vi bara att familjens andra misse och Leelou blir kompisar. Dom har lovat att rapportera och skicka bilder.
Tänk, ibland stämmer allt, håll tummarna för att det går vägen den här gången!
//Cammo**

Vilken otrolig historia, något för böckerna. Håller tummarna för att allt fungerar.
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
#12 Men oj vilken historia - som i en film, helt enkelt. Nu håller vi tummarna hårt här nere i Alvhem att allt ska gå bra! Skam den som ger sig! Du är ett föredömme Cammo liksom alla ni andra som arbetar för hittekatter!
//Lena

Nu gäller det att hålla tummarna ännu hårdare, och har ni ett eller två goda råd att ge vore det ytterligare en hjälp….
Det går inget vidare med relationen mellan missarna hos den nya familjen :( Men jag tror att dom måste få tid framför allt, man får nog ha tålamod, eftersom situationen är lite speciell för bägge katterna
Den "nya" kissen, hona 1½ år gammal har satt skräck i den "gamla" kissen, ca 4-5 månader gammal, Jag har ännu inte fått höra detaljerna eftersom jag bara fick ett SMS med dessa uppgifter nu i kväll.
Jag får väl åka upp till dom någon dag, och titta lite på "relationsproblematiken"…hoppas i all fall på det bästa eftersom det verkligen är ett superbra hem!!
//Cammo
#15 Det där brukar alltid ordna till sig om kissarna bara får lite tid på sig. Man får alltid vara beredd på att det går lite kärvt till i början. Många gånger förväntar sig folk att allt ska gå som smort redan från första dagen. En vecka till en månad får man allt räkna med. Sedan är det alltid bäst att de får reda ut det själva katterna det där med rangordningen. Om man som kattägare blandar sig i leken för mycket kan konflikter konserveras och sitta kvar.
Håller tummarn så det knakar!
//Lena

Tack Lena!
Ja, dom hade kanske inte väntat sig att det skulle bli så kärvt, men det är kloka människor så vi hoppas verkligen att dom ger missarna tid att bli vänner.
CAMMO
Har du hört nåt mer sen tidigare i dag? Hoppas det går bra, håller alla tummar, tassar, tår och klor!!!
Evangeline
#17 De skulle kunna pröva med Felliway, det rekomenderas även för situationer som denna - när det kommer en ny katt i huset.
//Lena
PS! Vi har ju god erfarenhet av hur bra Felliway kan vara när katten ska ut på resande fot nu. Även värt att testa i andra sammanhang.
Appropå Feliway.
Jag får inte tag i det här i närheten skulle verkligen behöva det nu.
#20 Pröva med djurapoteket - då kan du hämta ut det på ditt vanliga apotek.
//Lena

Hej på er!
Det blev många olika turer för lilla kissen Leelou(som nu heter Minna!)
Det blev tyvärr totalt kaos i relationerna med den andra kissen… det urarade till riktiga slagsmål. :( Jag har pratat med matten igen, en mycket klok kvinna!
Nu har det ordnat sig …IGEN…en magisk kisse, vilken följetong!!
Mattes syster är hos dom nu i tre dagar och lär känna kissen, och sedan får hon flytta med henne hem till dom. Minna blir ensam katt, i ett mycket harmoniskt hem! Och jag kommer att få rapporter hur det går, och bilder på kissen. Den här kissen har visat sig vara fantastiskt tacksam, trevlig och mycket kelig. Men…en donna som vill vara chef till 100%, så som ensam kisse kommer detta att fungera superbra.
Många olika hem…men hon är en stark och säker katt, hon går raksvansad(nehe…förresten…kroksvansad, hon har en mycket speciell svansföring, svansen ligger ofta krökt över ryggen :) ) genom allt detta . Stabil kisse!
//Cammo
#22 Vilken tur att kissen är så stabil som hon är! Skönt ändå att det nu till sist ser ut att lösa sig för henne. De gånger det inte fungerar med en ny katt är dessa när nya kissen är för dominant och inte accepterar att undrordna sig de äldre katterna som redan bor där. Inte så vanligt trots allt.
//Lena
Yyyyeeeeyyy vad kul!!! underbart att höra ett så bra slut i följetongen!
Evangeline trött…