Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1615 ggr
[jenny82]
0

avmaskning

nu när det börjar bli höst kanske det inte är så dumt med en omgång avmaskningsmedel?

vad brukar ni använda för medel?
har ni några dåliga erfarenheter med avmaskningsmedel?

SofiaJ
0

Jag avmaskar aldrig mina katter utan att de visar symptom för mask. nu har jag bara innekatter. Men man ska passa sig för att avmaska bara för att.

Men det är klart är det utekatter så kanske det kan vara bra.

Sen kan man ju köpa ett kolla masken test så man avmaskar för rätt.

Maskmedel är ju rätt så starkt så jag skulle inte oroa kattmagen i onödan.

Lena
0

Som #3 skriver rekomenderar man numera till försiktighet med avmaskning av vuxan katter i Sverige. Förr skulle man göra det minste en gång om året även till innekatter. Nu rekomenderas det endast om katterna visar symtom på inälvsmask. Men om man har utegående katter som man vet fångar möss och råttor kan det dock vara bra att göra en avmaskning så här framåt hösten. Anledningen till försiktigheten är att inälvsmasken kan bli resistent mot avmaskningsmedlen om de används på rutin.

Kattungar och dräktiga honkatter bör man dock alltid avmaska mot spolmask enligt särskilt avmaskningsschema. Banminth är det bästa och mest skonsamma av maskmedlet när det gäller spolmask. Se vidare länken i #1.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"