Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettannonsdiskussioner
Läst 1314 ggr
Lena
0

Annonsdiskussioner, riktlinjer!

En viktig och bra arbetsuppgift som görs här i Hittekatter i Fokus är att hålla koll på annonserna på Blocket där privatpersoner säljer katter. I de fall priset är för lågt eller andra saker är olämpligt skrivna kontaktas säljaren per email med information och goda råd.  

Ibland kommer länkar till annonserna ut öppet här i forumet. Det är ofta de mer speciella fallen som hamnar här. Detta kan dock vara olämpligt med tanke på att vem som helst då kan börja skicka mail - även icke seriösa personer. Det kan motverka vårt syfte.

Jag skulle vilja uppmana till viss försiktighet med direktlänkat till annonserna. I de fall det är en annonstext som ni känner behov av att diskutera kan ni beskriva annonsen i text utan att lämna ut länken. Den kan istället förmedlas via PM om ni behöver hjälp att kontakta annonsören.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

Ok, då gör jag så i framtiden. Apropå det, den länken fån Blocket som du lade ut, fick jag ett jättegulligt svar på! Katterna stannar hos en vän till henne. Hon tar bort annonsen. Bjöd in henne ihit.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

Det var inte jag som lade ut annonsen utan en av våra medlemmar. Men jag var lite engagerad i dessa kissar som jag kände sympati för. Skönt att höra att det har löst sig.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
0

Puttar upp detta viktiga meddelande! :)

//Lena

vanessa
0

Som sagt, annonssnacket ska inte läggas ner här, men hanteras lite annorlunda. Så att inte vi skickar trolltyg och annat till de som annonserar. För resultatet kan bli att de tar bort sina annonsen och sedan avlivar kissen istället.

Det gäller att välja sina ord när man kontaktar annonsören, och inte skrika åt dem. Då lyssnar man inte som mottagare av mailet. Så de som vill veta mer om själva annonserna får gärna skicka pm till den som startat tråden för att få länk och så vidare.

För vi måste fortfarande gå igenom oseriösa annonser som figuerar överallt. Det är ack så viktigt. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Lena
0

#4 Jag tycker också att det är en mycket viktig uppgift att vi fortsätter att jobba med de oseriösa annonserna. Och det är även bra att vi tar upp exempel på hur sådana annonser kan se ut när vi hittar mer hårresande exempel. Och det kan vi som sagt göra utan att länka till själva annonsen.

Det har varit en del problem med annonser som varit ute till diskussion på forumet via direktlänk. Diskussionerna har ibland uppfattats som förtal av annonsören. Det kan alltså skena iväg och bli helt andra problem av det. Likaså om Trolltyg börjar skicka mail till en sådan annonsör.

Ibland är det bra att tänka sig in i den andra partens situation. T.ex. att man själv skrivit en annons som inte var så lyckligt formulerad pga mindre vetande. Det skulle nog inte kännas så bra om den blev publicerad öppet på en stor kattsajt och man själv som kattägare blev sönderdiskuterad och sedan mailbombad. Om man däremot får ett vänligt formulerat mail med saklig kritik skulle det nog vara lättare att ta det till sig.

//Lena

rulda
0

Jättebra att ni tar upp detta och gör "riktlinjer" till hur man ska göra. Själv har jag inte vågat kontakta anonsörerna då jag inte är den bästa på att få fram det jag vill i text.
Men jag håller på att fömedla budskapet muntligt istället :)

supermoccine
0

Å, tack så mycket för påpekandet! Jag har inte alls tänkt på de konsekvenserna utan länkat hej vilt bara för att man ska kunna se enkelt vad som talas om. Nu är det slutlänkat.

Hawknestgrove
0

Rulda, vi har mallar att tillgå! Så om du vill hjälpa till, så skrik till!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

Puttar upp den här tråden så att alla medlemmar kan läsa om de nya riktlinjerna vi infört. Om någon lägger in en länk till annons, som de vill kritisera, så kommer vi att gå in i inlägget och moderer det.

//Lena

anebit
0

putt

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Engla
0

Här var den ju!Flört

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Alexej
0

Puttar upp!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
0

Puttar upp! / Lena

Wiizy
0

där ser man ;)

JosephineF
0

Puttar upp

Lena
0

Puttar upp dessa riktlinjer för annonsdiskussioner.

//Lena

mymlanbus
0

Mmm, låter bra! :)

kattassen
0

Bra att du påminner oss igen, man har lätt att falla för frestelserna att länka annonser som man vill att alla skall uppmärksamma av olika skäl. Ibland löper känslorna iväg och man tänker inte riktigt rationellt när det är en kisse som lever under hot eller är dåligt behandlad.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Lena
0

#18 Vi hade ena väldiga problem en gång med en annonsör som skulle anmäla oss för brott mot PUL. Han ansåg sig har blivit påhoppad genom att hans annons tagits upp här på forumet där många reagerat och hört av sig. Efter många om och men där vi tagit bort tråden osv lugnade det ned sig. Men det kan gå fel om det vill sig illa. Därför är det viktigt att sköta det på ett seriöst sätt även i sådana här lägen.

//Lena

mymlanbus
0

Japp… man lär sig nya saker hela tiden här…

Lena
0

Puttar upp det här inlägget ytterligare en gång. En sammanfattning ocm regler och riktlinjer för sajten kommer att göras inom kort.

//Lena