Urinsten och andra...
Urinsten och andra urinproblem
Sjukdomar i urinvägarna är ett av de vanligaste sjukdomstillstånd som katter behandlas för på våra djurkliniker. Urinsten och propp i urinröret är två av flera faktorer som inkluderas i begreppet FUS (Feline Urinary Syndrom). I dag används helst förkortningen FLUTD (Feline Lower Urinary Tract Disease), som anger att det rör sig om en sjukdom i kattens nedre urinvägar (urinblåsa och urinrör).
Katter är särskilt känsliga för urinvägsproblem då de ofta har en mycket koncentrerad urin och långa intervaller mellan urineringarna. Det är inte ovanligt att en katt bara urinerar en gång om dagen. Katten har dessutom ett relativt trångt urinrör där stenar och proppar lätt fastnar, särskilt hos hankatter. Förutom bildning av urinsten och proppar i urinröret hör inflammation i urinblåsa (cystit) och urinrör (uretrit) till sjukdomsbilden. Denna inflammation är ibland infektiös (orsakad av bakterier), men ofta uppstår den utan påvisbar orsak. ni kan läsa mera på denna sida.

Ja, jag har erfarenhet av att ha katt med urinsten… Min Aragorn insjuknade förra året och när vi märkte att han inte kissar så var det i sista stund vi kom till djursjukhuset… han opererades två gånger, var inlagt i 3 veckor men idag är han helt återställd….
Men jag måste blanda hans mat med specialfoder för annars är det stort risk att han täpps igen…
kram/ Ladykatt
Hela tre av mina totalt 16 katter genom åren har råkat ut för urinsten.
Första gången det hände var 1970 när min katt Mirre fick det. På den tiden hade de inga behandlingsmetoder att ta till och ända alternativet var att låta honom somna in. Jag grät i en hel vecka.
Senare år har Emil och Saga haft det. Båda har kunnat behandlas med diet i kombination med antibiotika. Ju tidigare man upptäcker symtomen ju lättare brukar det vara att komma tillrätta med besvären.
Specifiek har ett mycket effektivt stenlösande foder som man ger i ca 1 månad. Det bästa är burkmaten. Har man en katt som brukar få återkommande njurstens-/grusbesvär kan man ha några burkar hemma för säkerhets skull av det fodret.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Vi har en katt som fick urinsten ett år efter kastreringen.Han var då 4½ år.
Vi har sedan dess bara haft Hills's c/d torrfoder och Mjau burkmat.
Det får då alla katterna i familjen.
Bamse är i dag 15½ år
Saga äter Hills Adult mjukfoder samt lite Hills Oral Care. Alla kvalitetsfoder förebygger Njursten, men vissa katter är känsligare än andra och får återfall efter återfall trots att de äter bra foder. Andra får det en gång och aldrig mera.
Min erfarenhet är att man bör vara försiktig under en längre tid efter insjuknandet. Först ge stenlösande i ca 1 månad och sedan några av de särskilda njurstensfodren eller något bra mjukfoder. En katt som äter mjukfoder får sällan njursten. Man bör aldrig ge de billiga torrfoder som säljs i snabbköpen. De innehåller höga halter magnesium och fosfar, samt mycket slaggprodukter. Kan liknas vid skräpmat.
Det påstås att ca 10 % av alla katter får njurstensbesvär någon gång under sin livstid. Eftersom vi haft 3 katter av totalt 16 (19%) som fått det, är vi överrerepsenterade.
Både Emil och Saga har fått det trots att de ätit kvalitetsfoder. Dock inte när de ätit mjukfoder. Båda har fått återfall när de börjat äta torrfoder igen. Efter lång tid med blötmat har de dock kunnat äta torrt foder igen.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Vår nya kisse Leo 2 år, har oxå haft urinsten, trots att han är en ung katt.
Så nu får han ju ta del av det speciella torrfoder vi använder för Bamses skull.
Jenna
PS flugor som tilltugg
#5 Ja en fluga eller två kan aldrig skada. Bra proteinkälla och allt!
På sätt och vis smiidgt när katterna har samma behov av dietfoder. Värre när det är helt olika foderbehov. Vi hade tidigare 5 katter som alla åt olika sorters foder. Det var en viss kordination som krävdes i samband med utspisningen……
:) / Lena
Skulle ju iof kunna ha annat torrfoder till de andra. men det är inte troligt att det skulle fungera här.
#6 När det var ett faktum att de behövde äta olika sorters dietmat gick det faktiskt mycket bättre än väntat. Nästan som att de förstod att det var för deras egen hälsas skull.
//Lena
Eftersom alla våra katter är kastrater så får alla detta foder(Hill,s c/d, som förebygger urinsten.