Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 7871 ggr
nellies-matte
0

Svullen tass

Jag och mina vänner befinner oss nu på semester och som vanligt får då kissarna gåut i sele vilket upskattas specielt av Champis. Men så idag så lämade jag dem ute max 5 min ensamma (dörren var dock öppen) när jag kommer ut så hoppar Champis på 3 ben.

Går närmare och tittar och hela tassen är plötsligt svullen dubbelt så stor som normalt liknar ett elefantben, (har dock inte hört något skrik). Packade in katten och åkte till vet som misstänkte ormbett men här på tomten har aldrig en orm synts till. Hur som helst så röntgades hon och inga led eller ben skador ivarjfall men dessväre så hittades inget bett/stick eller liknande.

Bi/getting stick brukar enligt vet inte se ut som "elefantben" och nu på kvällen är hon fortfarande lika svullen.

Någon som har erfarenhet eller kan tips vad som kan ha hänt?

kattassen
0

Agria skriver om ormbett så här:

Agria

Du fick ingen kortison hos veterinären?

(Någon skriver om getingstick också på sks forum och där svullnade tassen upp till storlek som en tass på hund)

Getingstick är nog troligt.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

snickan
0

Det är länge sen som jag hade en katt som jagade en geting, hon fångade den mellan tassarna. Då fick hon ena tassen minst dubbelt så stor, mennästa dag var den normal stor igen

[Daisy-Moa-Elsa]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Elsa klappade till en geting en sommar, jag hann inte på den. Hon lät inget, men stödde ej på den. Vet ej om hon fick elefantben Obestämd men bamsetass blev det