Kattungar..
Vi har fått in små kattungar på djurskyddet, 4-5 veckor max..Mamman blev dödad av slåttermaskinen. bonden skulle slå ihjäl dom om vi inte tog dom..Men så små utan mamma..Ni alla kattkunniga, vad bör man tänka på..just nu är dom i karantän, eftersom dom visst är född ute..
Vi ger dem kattmjölk, mosat kattungemat, dom äter själva, men står mitt i maten å äter, inget vidare bordsskick, å går ibland på lådan..Men vill inte äta från nappflaska…Vad mer…
*fniss* förlåt men jag såg dem stå mitt i maten och äta. Toppen att ni har tagit hand om dem, finns det någon mamma som skulle kunna tänka sig att ta flera bebisar? Det vore det besta när de är så små, men det har ni säkert redan försökt med.
Lisa

så små var ju mina när de kom fast dom hade ju mamma med sej… men eftersom de är 7 st så fanns det inte mat till alla…dom var alla risiga i magen till att börja med men nu är de avmaskade två gånger så det ordnat sej…. först i början då två var väldigt pyttiga försökte jag mata en med nappflaska.. det gick sisådär… men saken var den att han då inte åt av den övriga maten….försökte med majsvälling med det gillades inte…ersättning på fat gillades sådär….men annars åt de kattungetorrfoder( RC) och vanlig blötmat…..en annan sak jag lärde mej var att ställa toalådan betydligt närmare o att det dessutom behövdes två…
det borde väl ge sej rätt fort när de landat i karantänen med bordsskick o toabestyr?… för mej så var det jobbigast just med deras dåliga magar så jag var tvungen att tvätta lakan ofta o tvätta golv…
lycka till…. vill gärna veta hur det går…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

en annan sak som var jobbig just första tiden var att mamman inte orkade tvätta dom allihopa så det fick jag hjälpa till med första tiden…men nu så är mamman piggare då hon äter som en häst så det har åxå ordnat sej..
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Våra kattungar (4 veckor) hade kisslådan framför sovkorgen så att de alltid hamnade där innan de var på golvet, funkade jättebra.

Ni skulle nästan behöva Lisa som natanoy har…hon som snart får egna bebbar och har mjölk…
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Så bra att ni tar hand om småmissarna :) Har sett en del bilder på småmissar som står i maten och käkar… så söta så!
Vad som är jätteviktigt för kattungar som bor på katthem är att de blir vaccinerade vid 6, 9 och 12 veckors ålder pga att de bor på ett ställe med högt smittryck.
Läs en sammanfattning av SVS-SVA vaccinrapport här: http://www.hittekatter.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=914b7e9c-31d4-4e2a-b303-30e279a4bdb7
Kattungar som lever i en miljö med högt smittryck bör vaccineras mot parvovirus, herpesvirus och calicivirus redan från ca 6 veckors ålder.
Med högt smittryck avses här kattuppfödningar där kattsnuva förekommer endemiskt eller hittekatthem. Med tidig vaccination är åtminstone en del av kattungarna skyddade från ca nio veckors ålder även om djurägaren måste upplysas om att en andel av ungarna inte får fullgott skydd så tidigt på grund av interferens med maternal immunitet. För att minska smittrisken för ungarna bör honan med ungar hållas skilda från övriga katter till dess ungarna är grundvaccinerade. De främsta smittriskerna i dagsläget är troligen parvovirus, herpesvirus och calicivirus.
# 6 …jag har lilla Lisa i tankarna, vill så gärna hjälpa…Men ingen vet hur många bebbar kissen får, å vi har fyra ca:5 veckerskissar..Hur mycket orkar lilla Lisa med..Jag tänker på hennes förmåga…Vi har fått in så med kattungar, små övergivna, eller där mamman är förvildad å inte gått att få tag på..
#8..Tack för informationen..Så kattungar bör snarast vaccineras då..Vi har möte i morgonkväll, ska ta upp detta med alla…

#9 Jag vet att jag var fräck i den kommentaren. Vet att det inte går att sia om hur det går för Lisa innan hon fått bebbarna. Kram!
Det hade varit bra med en mamma att lägga era små till…enbart det menade jag.
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Hur har det gått med vikronet. Fick ni tag i ngt?
//Pia
#12..ja, vi har disskuterat detta om Virkonet..Många synpunlter om det, någon Vette tyckte det inte var nått bra alternativ, just för att det kunde vara giftigt om man feldoserade det..
Så Styrelsen bestämde att vi kör med klorin å desinfektionsmedel, till vi kollat vidare om Vikronet, å vad som kan gå fel…Jag själv hade aldrig hört talas om det tidigare….Kram
Ok. Själva lösningen är ju inget bra om man får i sig eller i ögonen. Handskar är också ett tips. Men är det till för att rengöra föremål så är det inga problm som bajslådor och så. Man rengör med ca 1% lösning (1 påse) och efter 10 minuter så sköljer man det i vatten.
På jobbet när vi gjort en smittrening så torkar vi av efter 1h ca. Medlet kan ge en viss yta på saker som speglar och metall så det är inte svårt att se om man missat att torka av det.
Anledning till att jag frågar är att jag har en påse med tror det är 5 portionpåsar här hemma nu. Portionspåsarna ligger packade en o en. I små portionpåsarna finns en genomskinlig påse med rosa pulver. Den påsen löses upp i vattnet så man slänger ner den i en 1 l flaska och skakar om. Så man behöver inte öppna upp och komma i kontakt med själva pulvret.
På jobbet rengörs allt med trasor som sedan tvättas i 90 grader.
Hojta om du vill ha en påse för då kan jag skicka upp en så ni får testa. Då är det bara att skaffa en 1 liters flaska till detta ändamål.
//Pia
Virkon används av ungefär alla djurkliniker, djursjukhus och katthem… Medlet är den bästa som finns på marknaden just nu. Virkon är det enda medlet förutom klorin som är verksam mot parvoviruset som orsakar kattpest. Klorin är med skadlig för både material och slemhinnor än att Virkon är… Virkon används t.o.m. som huddesinfektion på djur
Importör för Virkon i Sverige är Pharmaxin:
http://www.pharmaxim.com/pharmaxim_se/produktinfo/receptfria_produkter/virkon_s/virkon_s.htmhttp://www.swevet.se/?id=286&pid=20191
En av återföräljare är Swevet:
http://www.swevet.se/?id=286&pid=20191
Några intressanta artiklar om desinfektion hos djurhem (på engelska):
Igår postades jag lite virkon i alla fall så att de får testa på.
//Pia

Det är underbart med kattungar..men ett fasligt jobb för sig när dom miste sin mamma! Ville bara säga att du gör ett jättebra jobb! Och så härligt många barn du har omkring dig..
Jag skulle nog känna mig väldigt hemma om jag hälsade på dig! Jag har fem vuxna barn och fem barnbarn i åldrarna 3-12 år..och dom är ofta hos mig! Så ofta jag får låna dem!
Kram till dig dina barn och alla dina djur!
Det var så lite så. ;)
//Pia