Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 2328 ggr
sandra1977
0

Rötmånad!?

Ska kastrera 2 av mina gaphalsar till honor imorgon..tid e beställd o allt e klart,men så kom jag o tänka på att det faktiskt är rötmånad..och vi vet ju alla att bakterierna dansar hambo överallt just nu, i livsmedel o dyl..är det verkligen så vettigt att kastrera nu!?med tanke på infektionsrisken som trots allt är högre nu än annars.vad tror ni??kram sandra.

tuska
0

Jag ska oxå kastrera två stycken men väntar några månader av den anledningen, har fått för mej att det är bästa tiden, är lite rädd för rötmånaden faktiskt.

sandra1977
0

ja det e ju lite läskigt faktiskt…men borde inte dom på vetrinärkliniken påvisat det om det va nån fara…

tuska
0

Nej det tror jag inte dom gör, de vill ha djurpatienter årets alla månader.

sandra1977
0

haha ja…det är väll så..

kattassen
0

Hm det där med rötmånad har alltid förbryllat mig lite. Det är ju ett begrepp som härstammar från äldre tiders "bondepraktika" när man inte hade samma möjlighet till kylning av matvaror och när faktiskt somrarna var ju somrar med varmt och torrt väder under slutet av juli början av augusti.

Man talar dock fortfarande om denna sk. rötmånad. Vi hade ju under ex. maj och juni en förskräcklig värmebölja under en väldigt lång period. Hur mådde maten då kan man undra. Var det inte lika viktigt då att mat kyldes och inte långtidsförvarades ute i värmen?

Ser verkligen bakterierna i almanackan när det är dax att frodas? Logiskt för mig är väl egentligen hur temperaturen utomhus är.

Visst - nu har vi värmebölja i Sverige och man slarvar ju inte med mat och sårvård nu men så var det ju även i maj/juni och då var det inte snack om rötmånadsproblematik.

Ibland blir man lite förbryllad och undrar var allt sunt förnuft finns. Någon mer som funderat över detta begrepp?Flört 

(Sorry lite utanför trådens ämne…)Generad

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Jenna-Gun
0

#5 Ja du har alldeles rätt. Tiderna har förändrats och möjligheterna att sköta mat o sjukvård etc är ju bättre i dag.

Jenna

MariannE11
0

jag valde när det gällde Julia att vänta tills värsta hettan var över när det var dags för hennes kastrering…..o detta för att det just var varmt o svettigt…..inte pga ev bakterier utan för att jag tyckte att det ska vara dräglig temperatur till återläkning…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Lena
0

Vi var hos distriktsveterinären med våran hittekattunge förra veckan. Hon sa att de ogärna gör ingrepp den här tiden på året pga att infektionsrisken ökar.

Så här står det om rötmånaden på Wikipidea: Månaden kallas rötmånad för att värmen och den höga luftfuktigheten som är vanlig vid denna tid på året ger gynnsamma förhållanden för bakterietillväxt vilket gör att matvaror och liknande lätt blir skämda under denna månad.

Det står också att det finns mycket vidskeplighet förknippat med denna månad. Vad man ska gå efter är väderleken, om det blir värmebölja i juni med hög luftfuktighet är det lika riskabelt som om det inträffar de datum som rötmånanden går av stapeln enligt traditionen. Den 24/8 ska rötmånaden vara tillända enligt folktron.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kattassen
0

#8 Ja där har vi det! Sunt förnuft säger ju att det måste vara termometern som avgör bakterietillväxt och inte almanackan;-)

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

sandra1977
0

jaja..hur som helst e det gjort nu..har precis fått hem 2 st väldigt trötta brudar som ligger i sin bur med varsin hemsk tratt runt halsen..när jag påvisade om rötmånaden så sa hon bara att det är bra att ha lite extrakoll just nu…vi får väl hoppas på det bästa.

Hawknestgrove
0

Sandra, det går nog bra, ska du  se. HAr de dessutom fåntratt på sig, så är risken för infektion ännu mindre. KAn tillägga, att när jag kastrerade lilla Pipis, så var det mitt i vårvintern, Hon fick infektion ändå. Men det var lätt avhjälpt med antibiotika, vi behövde inte ens göra återbesök.Ringde bara och sa, att såret vätskar och att det är svullet.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Silvestris
0

Jag har kastrerat under rötmånad utan problem. Saken är väl den att man bör vara lite extra uppmärksam på såren bara och vara snabb med att kontakta veterinären eftersom bakterierna växer till så vansinnigt snabbt.

sandra1977
0

tack gunilla.H o Silvestris för att ni försöker lugna mig lite i min oro..jo vet sa att det e bara att ringa om det svullnar eller blir infekterat..såren e så små o fina bara ca 2 cm..helt fantastiskt att dom kan utföra en så pass stor operation genom så små "hål"…mvh sandra