Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 4191 ggr
Okay
0

Fånga in vildkatt?

hejsan.
Jag bor i en mndre by utanför hedemora som hetrr Långshyttan och vi har en vildkatt i området som jag vill fånga in. Han bodde med en gammal gubbe förut i ett hus men han flyttade och lämnade katten. Detta var något år sen. Nu är katten totalt orädd, han är grov och i bra kondition men lite skygg mot människor när man försöker fånga in honom.

Anledningen att jag måste fånga in honom är att han spöar upp alla katter i kvarteret vilket är i prinicp alla i kvateret som har katt. Många har hotat att skjuta han (jag kallar han Bossen). Han Bossen har varit inaktiv ett bra tag men i v 17 förloirade vi Casper som förmodligen bvar bossen i kvarteret för nu ä ralla katter skadade hela tiden. en av våra andra katter Musse som vi nästan ska döpa om till Scaar då han är aldeles ärrig och han kom hem med en böld förut.

Någon som har ett bra tipps om hur man kan fånga in honom om vart jag ska göra av han sen? Vi kan inte behålla honom mer än 1 vecka (jag tror även han är okastrerad, har inte kommit nära nog för att se)

nils1
0

"göra av han"? :/

Ledin
0

vad har du tänkt göra med han sen? man kan ju inte bara fånga in för att sen inte ha någon plan över det hela. En fångbur kan vissa vetrinärer låna ut. Den är säkert okastrerad en kastrering kan underlätta massor inte gämnt men rätt ofta :P har en bråkstak- katt som är kastrerad (grannens) som ser till att han är bossen :) han är väll lika grinig som sin ägare brukar jag säga hehe. Är katten hemlös kan du ringa ett katthem för att kolla om dom kan fånga in han.

Okay
0

Ja alltså om någon vet något djurhem eller likande som kan ta emot han då vi inte kan behålal han eftersom vi har 4 katter redan. Jag har tänkt på det i värsta fall får jag åka till Djurens vänner i Borlänge. Men en fångbur kommer inte fungera då vi har så många andra katter så jag lovar att fel katt hamnar i buren xD

Imasy
0

Stopp stopp stopp nu! Du lämnar honom inte till det stället du just nämde! ;)

Dessutom så är det närmare för med Fyra Tassar i Avesta ;)

Hawknestgrove
0

Ja, Imasy har nog fog för att INTE rekommendera det första stället….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

maria83
0

Hej hopp som vanligt dyker jag upp när Fyra Tassar nämns… Glad

Just nu har vi inte möjlighet att ta emot någon mer katt, men han kan få stå i kö så kan vi hjälpa till när plats finns.

Vart i Långshyttan finns katten? Vi har hämtat många katter där ifrån!!

Fälla kan få lånas av oss vid behov.

Okay
0

#4 Jusste dom finsn med :O Gillar inte heller Djurens vänner -.-'

#5 Tack :)

#6 oki :P

#7 Jasså?! xD Han stryker runt Ica benin trakten upp mot Stora skedvi hållet. Kan försöka få en bild på honom om det går. Huset han bodde i förut ligger alldeles åvanför Ica Bensin (solgården, Långshyttans Slipservice)

maria83
0

Ok jag tror jag vet vart det ligger.

Ja en bild kan va bra.

Som sagt så kan vi nog hjälpa till men inte just nu.

Lena
0

#8 Försök att fånga in honom och kastrera honom så länge. Du behöver bara ha honom inne över natten efter att han kastrerats. Då kommer han bli mindra stridslysten. Sedan kan ni fånga in honom "på riktigt" när plats finns på Fyra Tassar.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Okay
0

Hmm, han verkar ha blivit påkörd eller något för ingen har sett han på ett tag, jag har letat och försökt få bilder på honom men ingen har sett han nu på ett tag. Maria83 vet du om 4 tassar har hämtat en gråaktig katt från Långshyttan på ett tag?

nellies-matte
0

Annars finns två katthemi gävle Gästrike Katthemoch Gefle katthem sominte ligger allt för långt ifrån långshyttan.

Ring till dem och hör efter om de har någon plats eller om han kan få stå i kö även där.

Han kissar kan ju ha rätt stora revir så han kanske bara är ute och friar.

Villingen ha katten ni kankse kan samla ihop till en kastrering då brukar de lugna ner sig

Okay
0

okej :) Tack, ska hålla ögonen öppna efter honom igen när jag kommer hem xD