Föder upp inavlade kattungar
Jag var ute med en bekant i går kväll och tittade på några kattungar som hon sett på blocket. Annonsen tyckte hon såg seriös ut, och kattungarna var som kattungar är, jättesöta.
När vi kom dit så nästan kryllade det av katter och kattungar. Familjen berättade att de "föder upp" katter med stora tassar (med extra tummar). Hon sa också att hon inte ser något fel i inavel eftersom hon vill få fram så stora tassar som möjligt.
Min bekanta hittade sin kattunge som hon sett ut på bild, har svårt att säga om han var 8, 10 eller 12 veckor. Familjen påstod allafall att han var 13 veckor. När vi gick så berättade hon (min bekanta) att hon skulle vaccinera och kastrera kattungen när den blev stor, då fick vi till svar att det inte alls var nödvändigt, det är ju sååå kul med kattungar.
Hade jag varit du så hade jag slagit en pling till miljö och hälsa.
Jag antar att dessa katter hade polydaktyli?
Husom så är ju det en missbildning, och är jag inte helt ute och cyklar nu så tror jag väl att SJV har nyss förbjudit att avla vidare på defekter.
Ställer mig även tveksam till om de har § 16 tillstånd?
Jag tror inte att de har något som helst tillstånd. Det var ett litet torp på landet. Hade jag haft pengar skulle jag köpt loss alla katterna därifrån.
Jag sökte på kommunens hemsida, men deras djurinspektör har slutat och de tänker inte tillsätta någon förrän efter årskiftet. Var det akut kunde man lämna en anmälan till en livsmedelsinspektör.
jag hade ringt endå, de får väl lösa det på något vis ;)
Låter ju sjukt att djuren ska behöva lida i ca 6 månader till, innan de får fingrarna ur ***** att tillsätta behörig personal.
Nu är väl iof inte detta kanske super akut, men vad hade hänt om det dyker upp ett fall där det behövs hjälp omgående?
Nej så hemskt… vaddå extra tummar? för stora tassar? Det har jag aldrig hört talas om… men det är mycket jag inte har vare sig hört eller läst ännu!
Jag skulle anmäla, det är ju inte klokt om det är som Imasy skriver ovan… suck!
Klart att man ska vaccinera och kastrera sina katter PUNKT
#2 Kontakta länsstyreslen istället och berätta att din kommun inte har en djurskyddsinspektör i tjänst just nu. Länsstyrelsen är förpliktad att agera i sådana fall.
Hoppas verligen du kan tänka dig att ta tag i detta då det låter verligen för j*vligt!
Ja, ringer inte goddag så ringer jag ;)
Skeppskatt… är det katter som har extra stora tassar eller en tumme mer?
Tror att jag såg en annons ute om just skeppskatter, minns inte var… ska kolla…
skeppskatt= katt med många tår = polydaktyli = missbildning = förbjudet att avla på.
Hittade den… och det fanns flera
Tog bort länken då det bryter emot skrivreglerna.
_// Jennie-Medarbetare
_
Opsan…
behöver nog läsa skrivreglerna igen
Hihi, ingen fara :) Har gjort samma tabbe själv ;D
Men man kan pm:a länkar till varann om man vill det.

usch. galet ju! räcker inte antalet tår på tassarna som katterna brukar ha…
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Ju fler tår, desto mer peng vet du väl :/

Var på besök på en gård på orust eller kanske tjörn för några år sedan, runt på den gården sprang det omkring kattungar o vuxna men vi såg nästan bara de små, en hade runt 10 tår på varje tass o det såg fööööööör hemskt ut. =(( Kan ju inte vara så kul för katten heller.
Bra att det förbjuds för det behövs verkligen en regel om det. Vill de få "rasen" godkänd får de ta en "vanliga" låååånga vägen. Inte för att det ursäktar sådan inavel eller missbildningar men om man ser på flera "nya" raser så ser vi ju att det är en del missbildningar som just är känntecknet för de raserna.
Men som vi flesta vet så är det många penga galna människor som inte ser på djuren med kärlek som vi gör o till katternas bästa. Jag hoppas verkligen att lagen ialf sätter stopp för en del avel men då måste den efterses o det måste informeras till allmänheten om saken. Tyvärr så kommer nog en del att slippa igenom och jag antar att staten kommer vara lika slapphänta som vanligt och inte ens dela ut böter.=(
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Ja ibland uppstår det ju katter med extra tår men att avla fram dem på det sättet de gör. Visste dock inte att det var förbjudet och ansågs som en sån missbildning. Men jag visste ju inte heller att man fick avla på två svanslösa (rasen) heller innan jg läste här. Man lär sig alltid något nytt som sagt.
Det verkar som de var ute efter pengar men det verkar helt sjukt. Ja försök och anmäl på ngt sätt. det måste ju finnas ett alternativ även om inpektören de hade inte jobbar längre.
//Pia

Men usch!
Hur uppfylls djurskyddslagar om ingen inspektör finns på ett halvår?? Någon måste väl ha ansvar? Märkligt.
Låter som om de verkligen hade behövt ett besök utav en inspektör med skinn på näsan!
Nu vågar inte jag svära till 110% om det är förbjudet att avla på detta eller inte. Men det var iaf så jag uppfattade de nya reglerna ifrån SJV som alldeles nyss trädde i kraft.
Är det någon som har länken till de nya bestämmelserna?
Oj, oj ett riktigt håresande fall! Jättebra om du orkar ta tag i det här. Man blir upprörda både av situationen som sådant men nästan ändå mera av att kommunerna sköter sina uppgifter så dåligt. Gör som #5 skriver vänd dig till Länstyrelsen istället. Så här får det ju bara inte gå till.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jösses, läste ju om skeppskatter… men tänkte att det kanske var en speciell ras bara… men… det ser man… det finns tydligen folk till allt :(
anledningen till att kommunen inte tillsätter en ny inspektör detta år är antagligen att djurskyddstillsynen inte kommer att vara kvar hos kommunerna fr o m den 1 januari 2009, det kommunala ansvaret flyttas över till länsstyrelsen fr o m denna dag.
Jag var inte ute och cyklade:
**
Avel
**
24 § Djur får inte användas i avel om
1. de har sjukdomar eller funktionshinder som kan nedärvas,
#21 Det är antagligen anledningen bakom det hela, men man kan ju trots allt inte sluta upp med det ansvar man som kommun har före den dag när någon annan tar över det.
#22 Med andra ord ett klockrent fall!!
Skulle inte förvåna mig om den här s.k. uppfödaren inte ens vet om att Skeppskatter har en defekt.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ja och förmodligen finns det ju många många fler… bra information för en annan som är ganska så grön i det här med katter och olika avelsfaktorer och sånt… nyttigt!
När det slår fel på en gen så kan ju både raskatter som huskatter få extra tår eller det uppkommer svanslöshet, nakenhet av hår, vågig päls, krusig päls m.m. I USA finns någon kattras som skall ha extra tår (som jag tyvärr inte kommer på namnet på just nu), dock ej godkänd i Sverige. En vanlig fördom som jag ofta hört från folk som har ringt är "det måste var norsk skogkatt i den för den har extra tår"! Givetvis ska inte norsk skogkatt ha extra tår, så man funderar på varifrån den fördomen kommer?? Vet inte om det räknas som funktionshinder, men man bör inte avla på det ändå.
Avel på katter med polydaktyli är tyvärr inget klockrent brott mot Djurskyddslagen eftersom den ärftliga defekten måste orsaka lidande för att det ska ses som ett brott. Polydaktyli orsakar sällan lidande hos katten. Däremot ökar såklart risken för att katten ska lida ju fler extratår och ju större tassar den får, men någor klockrent fall är det inte. Perser-uppfödare som avlar på PKD-positiva katter kommer undan.
Däremot bör människan givetvis anmälas. Det finns antagligen inget tillstånd för att bedriva uppfödning i den omfattningen så Länsstyrelsen bör absolut kontaktas.
Men en Sverak/IDP reggad katt med extra tår får väl avelsförbud?
Jag har också hört såååå många gånger att skogisar har en extra klo.
Inom IDP varierar det antagligen från klubb till klubb, men SVERAK tillåter inte avel på polydaktila katter.
Jo, att skogisar har en extra klo är myt har jag också hört många gånger. Det är den extraklon som ska göra att de kan klättra ned från träd med huvudet nedåt… BS.
#26 Var det inte på katter med polydaktyli som den där omdiskuterade kvinnan i USA avlade fram katter med deformerade ben? Twisted Cats eller vad de kallades. Det var på tapeten mycket för ca 10 år sedan. Katterna såg ut som om de var neurosedyndrabbade och kunde knappt gå.
//Lena
Nej, twisty cats har ingenting med polydaktyli att göra. Twisty cats lider av en annan skelettdefekt som gör deras framben korta och förvridna.
Men det finns väl ett annat namn för dessa katter med skelett defekter va? Minns bara inte vad den hette? inte godkänd hos sverak iaf. var det scottish fold den heter?
#30 Okey - då har jag fått det lite om bakfoten. Skrämmande företéelse var det i alla fall detta med Twisty Cats.
//Lena
#33 Jepp det stämmer att rasen var uppe i Insider. Scottish Fold är inte godkända i Sverige. Vet dock inte om den rasen är inblandad i Twisty Cats.
//Lena
Scottish fold var med i Insider. Kanske bör förtydliga att scottish fold inte har någonting att göra med varken polydaktyli eller defekten som orsakar twisty legs.
Fold-genen, dvs. den rasspecifika genen för scottish fold, är en gen som gör att brosket i örat inte utvecklas som det ska. Därför får katterna hängöron. Denna gen påverkar dock inte bara brosket i öronen utan brosk generellt vilket kan leda till att katterna även drabbas av ledproblem.
Något som många uppfödare förnekar (samtidigt som de säger att katterna inte gärna hoppar… man kan undra varför), men det finns fastställt i vetenskapliga studier att genen påverkar brosket generellt. Om det går att kontrollera anlaget så att man kan få foldar utan generella broskdefekter vet jag inte, men det är upp till uppfödarna att bevisa det och mig veterligen gör de ingenting för att bevisa att deras foldar är friska. De skulle tex. kunna röntga lederna på sina katter för att bevisa att det är friska katter, men det sker inte. Inte i någon stor omfattning iaf.
Jag tänkte inte så mycket på att det var en defekt hon avlade på, reagerade mer på att hon berättade att hon använder sig ofta av inavel.

Scottish fold är godkänd i Sverige dock inte inom FIFe utan inom IDP.Sen kan man ju tycka vad man vill om det.
Det finns PixiBob i Sverige också och dom är godkända i IDP.Pixiboben ska/kan ha en extra tå.
Stolt ägare till tre La permer
Oavsett om det är olagligt eller ej att avla fram katter med polydaktyli så kan det väl ändå inte vara lagligt att bedriva medveten inavel som #36. Vilka problem kan inte uppstå då. Man undrar ju om personen själv är inavlad med den sjuka inställningen. (ursäkta att jag skrev det men nåt seriöst fel är de på en sådan människa i mina ögon)
Jag hoppas verkligen du finner ett sätt att anmäla denna person på. Kanske åtminstone då dit någon djurskyddsinspektör för ett besök
Jo, det är fullt lagligt att inavla. Det finns ingen lag mot inavel. Inavel innebär inte per automatik att djuren kommer bli sjuka och lida, därför innefattas det inte under någon djursjkyddslag. Däremot kan långvarig inavel leda till hälsoproblem som ställer till med lidande och det kan man anmälas för, att man utsätter sina djur för lidande.
Jag tror nog att det ena denna människa kan sättas dit för (så länge inte katterna uppenbart vanvårdas) är avsaknad av tillstånd till uppödning ev. att människan har för många katter utan tillstånd.
Ok, sk*t samma om inaveln och allt detta just nu. Kontentan är alltså, att inget kommer att göras åt de här katteriet eller vad vi ska kalla det överhuvudtaget p g a att det saknas personal på just den posten och ingen kommer att tillsättas p g a att det kommer att gå ur kommunerna till årsskiftet? MAO så kommer den här personen att föda upp multum med kattungar inna dess och inget går att göra? Är det så jag ska tolka det?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Om kommunen inte sköter sin uppgift ska man kontakta Länsstyrelsen. Om Länsstyrelsen inte sköter sin uppgift ska man kontakta Jordbruksverket.
Så visst finns instanser att kontakta!
Tack Silvestris för fakta. Så för dem som är hågade, så är det bara att köra igång. MEn se till, att ni har ordentligt på fötterna.

go and get her någon! Inte ska hon få sitta där utan tillstånd och föda upp inavlade katter.
galet att det här skulle kunna vara tillåtet. då är det något seriöst fel på.. ja, dom som bestämt det! det borde inte vara tillåtet med saker som orsakar djuren lidande. tex avel på konstiga och onödiga egenskaper. katterna är väl så fantastiskt vackra som dom är redan, varför ändra på det till groteska överdrifter…
och för j*vligt att kommunen inte gör det dom ska, som tur är så finns det ju andra man kan vända sej till.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Ja, men rent juridiskt så håller det inte, det är det jag menar. Det kommer inte att göra det. Men är antalet för högt, Då går det att göra något! Föder hon/han upp fler kullar än 2 per år utan tillstånd, då sitter personen på pottan.
Inom raskattvärlden heter inavel tillbakaavel eller linjeavel.
Nja, en del vill gärna kalla det det (det låter väl snyggare). Jag kallar det vid sitt rätta namn dvs. inavel. Sedan handlar det bara om grader. En mikrobiolog som ägnar sig mycket åt katter myntade detta uttryck:
"Linjeavel kallar man det när inaveln lyckas, inavel kallas det när linjeaveln misslyckas."
Och det är väl kanske så uppödare som använder sig av termen linjeavel resonerar. Så länge det går bra är det linjeavel, men när det slår fel vill man inte längre kalla det linjeavel utan då handlar det helt plötsligt om inavel.
Varför inte bara använda det rätta ordet? Inavel. Vad man sedan lägger för värderingar i ordet är en annan sak.

Har en granne som mycket stolt berättade att hennes dotter hade minsann en fin raskatt som hette "skeppskatt"…
Jag upplyste henne snabbt om att skeppskatt definitivt inte var någon särskild ras utan en helt vanlig huskatt med defekta tassar… En missbildning som många tycker är charmigt men inget man skall sträva efter.
Oj, damen blev mycket snopen må jag säga. Jag sa till henne att jag inte ville höra talas om någon avel på detta djur vilket antyddes att man ville ägna sig åt. Hoppas mitt budskap gick fram, jag tror det.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
#46 Inom raskattavel räknar man ju ut % inavel innan man parar. När det gäller t.ex. skygga katter som lever i koloni så har man ofta hör " det är bara inavelkatter och inget att spara på"! Jag skulle tro de har mindre inavel% än vad man kan tro.
I en koloni är inaveln antagligen betydligt mer utbredd än man i regel tror. Likaså på isolerade gårdar ute i Sverige. Ofta är det en hane som dominerar och han parar så gott som alla fertila honor: systrar, döttrar, kusiner och obesläktade. Den dominante hanen håller andra hanar borta (sedan lyckas säkerligen någon unghane komma till ibland, men det är fortfarande den dominante hanen som är häradsbetäckare).
Men till syvende och sist är det så att man inte har någon som helst aning om släktförhållandena i en koloni så därför ska man väl säga varken bu eller bä.
Att man inom raskattaveln räknar på inavelsgrader beror ju ofta på att man vill hålla sig borta från inavel eller iaf hålla inavelsgraden låg. De som inte ser någon fara med inavel sitter antagligen inte och räknar på inavelsgrader, de tutar och kör.
Ta omgående kontakt med länsveterinären i ditt län, bäst om du skriver. Mail går bra. Med en skrivelse måste de diarieföra den och det blir då mer tyngd i det hela.
Polydaktyli, dvs för många tår, finns här och var i världen. I en engelsk bok som jag läste för många år sedanfanns de ställen där det förekom utprickade och ett av ställena var kanten av Siljansringen mot Orsasjön, dvs där jag bor.
Jag googlade på polydaktyli men det är ett tag sedan och då hittade jag uppgifter om att det fanns en del som ville få det till att bli en särskild ras.
Att det förekommer inavel bland katter är nog ganska vanligt. Min dotter som har ett rörligt arbete och dessutom är kattälskare har lagt märke till att katter många gånger har by-typiska utseenden. Hon har sett en by där nästan alla katter var vita. Men inavel i en förhållandevis liten grupp blir förstås annorlunda. Fast en by är inte så stor grupp katter heller. Här där jag bor finns starka inslag av långhåriga katter.
Det värsta tycker jag verkar vara att katthållningen har gått över styr. Brott mot djurlagstiftning kan också polisanmälas. Jag har gjort en anmälan för ett par år sedan och du kan få kopia på den om du kontaktar mig via Min Sida. Den kan ju vara till hjälp som et exempel på hur man kan ställa upp en anmälan. Visserligen kan du gå till polisen eller t om ringa men då blir det nedskrivet lite hur som helst så det är bättre att polisen får historien nedtecknad av dig.
Undrar om det är lagligt för kommunen att inte ha någon som tar sig an djurskyddsfrågor. Kanske grund för en JO-anmälan? Har sådana exempel också om du vill ha.
Lycka till

**Vad är ett XXXXXX?
**
XXXXXXX är ett skällsord.

**Tycker det förekommer en hel del skällsord här.
**
#54 Ordet ifråga är nu bortredigerat för att ingen ska behöva ta illa upp. Nu är inte det ordet, som ni nämner, vad vi brukar kalla svärord, men då det kan ses som stötande har jag nu avlägsnat det för att diskusstionen inte ska hamna på villovägar.
Nu åter till själva sakfrågan i inlägget.
//Lena - Sajtvärd för Hittekatter iFokus